Jo, vad säger att du behöver en duktig förare?Icemachineboss skrev:Är det ingen som reflekterat över vem som kör bilarna ? 21km perfekt körning är det få som besitter
Model S på Nürburg ring
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model S på Nürburg ring
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model S på Nürburg ring
Några nyheter om Teslas tester?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S på Nürburg ring
Teslas förare är iaf Thomas Mutsch som ska ha slått flera rekord på ringen. Dagarna att hålla koll på är 18, 21 och 25 september för då har Tesla bokat ringen för sig själva under kortare perioder.
De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:
Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.
De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:
Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.
Re: Model S på Nürburg ring
Granskning av klippet:Jordad skrev:Teslas förare är iaf Thomas Mutsch som ska ha slått flera rekord på ringen. Dagarna att hålla koll på är 18, 21 och 25 september för då har Tesla bokat ringen för sig själva under kortare perioder.
De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:
Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.
Porschen är efter vid första apex. Ikapp vid andra.
När bilarna försvinner runt kurvan i slutet och där passerar den orangea skylten är Porschen klart före.
Porschen ligger närmare bankanten genom båda kurvorna.
Slutsats: Porscheföraren ligger på hårdare...
Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Fråga:
Hur vet du att det är en plaid Tesla som syns i klippet?
Hur vet du att föraren ligger på allt hen kan?
Vilket var syftet för respektive test team med just de varv som visas i detta klipp? Skillnad att testa att ligga på gränsen och bara göra ett shakedown varv.
Var förarna lika kompetenta eller var det en vanlig anställd i Teslan som var ute och lekte lite i pausen?
Vi vet ingenting om något ovan och kan således inte dra några slutsatser som helst gällande bilarna av det som syns.
Re: Model S på Nürburg ring
Det finns fler klipp än det ovan för den som vill leta och se mer. Ja, det är den röda plaid-bilen som det står p100d+ på.[JM] skrev:Vi vet ingenting om något ovan och kan således inte dra några slutsatser som helst gällande bilarna av det som syns.
Ja, självklart vet vi mycket lite om vilket syftet var. Det vi vet är att Tesla har många testdagar kvar innan de ska göra eventuella rekordförsök. De har ju bla testat olika vingar bak. Att bilen understyr en del och att dämpningen är orolig verkar dock gemensamt för de klipp jag sett hittills. Det behöver inte betyda att bilen är varken långsam eller tråkig att köra på bana. Bara en observation av mig. Du såg det annorlunda, det är bra.
Re: Model S på Nürburg ring
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Re: Model S på Nürburg ring
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
MX LR (Raven) 2019
Re: Model S på Nürburg ring
Du menar att de har satt in nya plaid-drivlinan i en bil med de gamla dämparna som var innan raven-uppdateringen? Elon sa iof sig att den var sjusitsig men borde de inte ha uppdaterat dämparna samtidigt?Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Re: Model S på Nürburg ring
Tesla kanske satte in plaiddrivlinan i en 7-sitsig Model S med gamla sportfjädringen som var standard under 2016 för P85D. Tror att den hette sportfjädring + och såldes bara en kortare tid. Hursomhelst sjysst fjädring och inte så svampig som dagens.Jordad skrev:Du menar att de har satt in nya plaid-drivlinan i en bil med de gamla dämparna som var innan raven-uppdateringen? Elon sa iof sig att den var sjusitsig men borde de inte ha uppdaterat dämparna samtidigt?Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Re: Model S på Nürburg ring
Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.[JM] skrev:Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model S på Nürburg ring
Motorer utan differential mellan dessutom. Kan ju mycket väl vara så att dom tester i olika ändlägena för att se vad som händer.dstr skrev:Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.[JM] skrev:Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model S på Nürburg ring
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Re: Model S på Nürburg ring
Att Tesla vill bygga allt de kan inhouse är ju inget specifikt för just fjädringen. Det är ju så Musk jobbar och det verkar dessutom vara en väldigt viktig faktor i Space X framgångar.[JM] skrev:Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S på Nürburg ring
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.[JM] skrev:Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.Hertsh skrev:Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.[JM] skrev:Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)
Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.
Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:
1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S på Nürburg ring
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.thebishop skrev:2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Model S på Nürburg ring
Suck. Trodde de ivf fått spridare som faktiskt gör de som den heter... får hoppas de byter till varianten med vätska från hela bladet i framtiden då.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Model S på Nürburg ring
No pun intended?Kilowatt skrev:Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.thebishop skrev:2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Model S på Nürburg ring
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.thebishop skrev:.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.
Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.
Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:
1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.
Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Re: Model S på Nürburg ring
Även jag har jobbat med komplex produktutveckling i många år, men vi har nog lite olika erfarenhet.
Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...
Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At
Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...
Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S på Nürburg ring
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/
Re: Model S på Nürburg ring
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.helix skrev:Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/
7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S på Nürburg ring
Oavsett tiden är den här den snyggaste MS som jag har settLegato skrev:Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.helix skrev:Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan
Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn
Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.
Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/
7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Re: Model S på Nürburg ring
Är nog bara artefakter i bilden, eller reflektioner. Här är en annan bild av samma bil och där syns inget rött på huvenVerdi skrev:Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Re: Model S på Nürburg ring
7:23 är riktigt bra, kommer definitivt svida för Porsche.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.