Model S på Nürburg ring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Henrik Torphammar »

Icemachineboss skrev:
Är det ingen som reflekterat över vem som kör bilarna ? 21km perfekt körning är det få som besitter
Jo, vad säger att du behöver en duktig förare?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Pontus »

Några nyheter om Teslas tester?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Jordad »

Teslas förare är iaf Thomas Mutsch som ska ha slått flera rekord på ringen. Dagarna att hålla koll på är 18, 21 och 25 september för då har Tesla bokat ringen för sig själva under kortare perioder.

De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:

Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av [JM] »

Jordad skrev:
Teslas förare är iaf Thomas Mutsch som ska ha slått flera rekord på ringen. Dagarna att hålla koll på är 18, 21 och 25 september för då har Tesla bokat ringen för sig själva under kortare perioder.

De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:

Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.
Granskning av klippet:
Porschen är efter vid första apex. Ikapp vid andra.
När bilarna försvinner runt kurvan i slutet och där passerar den orangea skylten är Porschen klart före.
Porschen ligger närmare bankanten genom båda kurvorna.

Slutsats: Porscheföraren ligger på hårdare...

Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.

Fråga:
Hur vet du att det är en plaid Tesla som syns i klippet?
Hur vet du att föraren ligger på allt hen kan?
Vilket var syftet för respektive test team med just de varv som visas i detta klipp? Skillnad att testa att ligga på gränsen och bara göra ett shakedown varv.
Var förarna lika kompetenta eller var det en vanlig anställd i Teslan som var ute och lekte lite i pausen?

Vi vet ingenting om något ovan och kan således inte dra några slutsatser som helst gällande bilarna av det som syns.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Jordad »

[JM] skrev:
Vi vet ingenting om något ovan och kan således inte dra några slutsatser som helst gällande bilarna av det som syns.
Det finns fler klipp än det ovan för den som vill leta och se mer. Ja, det är den röda plaid-bilen som det står p100d+ på.

Ja, självklart vet vi mycket lite om vilket syftet var. Det vi vet är att Tesla har många testdagar kvar innan de ska göra eventuella rekordförsök. De har ju bla testat olika vingar bak. Att bilen understyr en del och att dämpningen är orolig verkar dock gemensamt för de klipp jag sett hittills. Det behöver inte betyda att bilen är varken långsam eller tråkig att köra på bana. Bara en observation av mig. Du såg det annorlunda, det är bra.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av [JM] »

Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Hertsh »

[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Jordad »

Hertsh skrev:
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Du menar att de har satt in nya plaid-drivlinan i en bil med de gamla dämparna som var innan raven-uppdateringen? Elon sa iof sig att den var sjusitsig men borde de inte ha uppdaterat dämparna samtidigt?
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av mjwahl »

Jordad skrev:
Hertsh skrev:
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Du menar att de har satt in nya plaid-drivlinan i en bil med de gamla dämparna som var innan raven-uppdateringen? Elon sa iof sig att den var sjusitsig men borde de inte ha uppdaterat dämparna samtidigt?
Tesla kanske satte in plaiddrivlinan i en 7-sitsig Model S med gamla sportfjädringen som var standard under 2016 för P85D. Tror att den hette sportfjädring + och såldes bara en kortare tid. Hursomhelst sjysst fjädring och inte så svampig som dagens.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dstr »

[JM] skrev:
Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.

Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Henrik Torphammar »

dstr skrev:
[JM] skrev:
Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.

Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
Motorer utan differential mellan dessutom. Kan ju mycket väl vara så att dom tester i olika ändlägena för att se vad som händer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av [JM] »

Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Att Tesla vill bygga allt de kan inhouse är ju inget specifikt för just fjädringen. Det är ju så Musk jobbar och det verkar dessutom vara en väldigt viktig faktor i Space X framgångar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av thebishop »

[JM] skrev:
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Kilowatt »

thebishop skrev:
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av thebishop »

Suck. Trodde de ivf fått spridare som faktiskt gör de som den heter... får hoppas de byter till varianten med vätska från hela bladet i framtiden då.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av sven-labil »

Kilowatt skrev:
thebishop skrev:
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.
:) No pun intended?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av [JM] »

thebishop skrev:
.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.

Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av thebishop »

Även jag har jobbat med komplex produktutveckling i många år, men vi har nog lite olika erfarenhet.

Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...

Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av helix »

Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.

7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
helix skrev:
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.

7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Oavsett tiden är den här den snyggaste MS som jag har sett
Verdi

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av Verdi »

Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Är nog bara artefakter i bilden, eller reflektioner. Här är en annan bild av samma bil och där syns inget rött på huven

Bild
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S på Nürburg ring

Inlägg av dd88 »

7:23 är riktigt bra, kommer definitivt svida för Porsche.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar