Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Kilowatt »

Så har äntligen nya pärlan anlänt och den har pysslats om lite av Wrapzone i dagarna. Har inte hunnit köra superlångt men redan kan jag notera ganska många skillnader mellan nya och gamla bilen. Summerar nedan mina intryck och bjussar på några fina bilder på nya kärran.

Leverans & Kvalitet
- Bra passning av dörrar och lister etc. Möjligen kan några skarvar ses som lite breda, men över lag rakt och fint.
- Mindre repa på bakskärm som de polerade bort vid leverans.
- Bra leveransupplevelse i stort. Snabbt och smidigt. Trosta Park ligger dock helt puckat till i skogen utanför Arlanda??

Komfort
- Stolarna har lite annan form och stoppning än den gamla. Dessutom "vegan"-klädseln. Över lag så tycker jag de är väldigt bekväma, möjligen är jag inte riktigt lika nöjd med lårstödet som i "gamla" nextgenstolen. Sidostödet är mer komfortabelt i de nya, och något är bra annorlunda runt skuldrorna. Veganmaterialet känns på något sätt luftigare och mindre halkigt. Tummen upp!
- Ljudnivån är märkbart lägre jämfört med den gamla. Tror det är en kombination av faktorer som gör detta. Förutom allmän uppryckning i ljudisolering och detaljkvalitet (inte ett skrammel nånstans) så gör nog nya adaptiva fjädringen en hel del.
- Små inkrementella förändringar här och där lyfter helhetsintrycket. Det mest uppenbara är mittkonsoll fram som är praktisk i stället för den helt öppna ytan som var där förut. Solskydd, nya sminkspeglar, mugghållare och USB-portar bak, stängning ava laddport etc. Många bäckar små gör bilen totalt sett vassare. Oklart varför de plötsligt satt alcantara i dörrhandtagen invändigt?

Att köra
- Autopiloten är faktiskt mycket bättre än befarat än så länge. Å andra sidan så är mjukvaran väldigt daterad i version 2019.15.103 (senaste jag känner till är 2019.32.1). Förväntar mig ganska stor skillnad när nästa update kommer till mig. Får inte filbyten att funka alls på autopiloten. Fattar inte vad jag gör fel. Den säger bara att det inte är tillgängligt...
- Återstår att testa navigate on autopilot.
- Styrningen känns ganska annorlunda. Förr gillade jag styrläget "normal" bäst, men nu tycker jag "sport" känns närmast. Hört rapporter om torque steer pga nya frammotorn men inte märkt nåt av det än.
- En kraftigare regen med nya frontmotorn känns däremot tydligt. Säkert en god bidragande faktor till bättre förbrukningssiffror i stort. Tyvärr upplever även jag det där vinande ljudet som är nytt lite störande. (inte samma som i gamla D-modeller)
- Batterikapaciteten är fenomenal. Att börja med 50 mil i tanken vid 90% känns så rätt. Och förbrukningen är märkbart lägre. Ingen konst att ligga under 200Wh i snitt nuförtiden.
- Nya adaptiva fjädringen är magisk. Skillanden komfort-sport har jag inte upplevt som supertydlig ännu men har inte haft tillfälle att köra så värst hårt för att utmana. Bilen känns på hela taget alert och bra. Var rädd att hoppen från P85D pluschassie skulle vara för stort och göra bilen alldeles för mjuk.
- Kanske inbillar jag mig, men jag upplever svängradien som förbättrad?
- Ludicrous är verkligen helt flippad. Otrolig prestanda även när man kommit upp över 100km/h. Men detta att man måste värma batteriet för full prestanda tycker jag är ganska muppigt. Blir ju i praktiken oanvändbart.
- Rattspakarna känns trögare. Blinkers får man verkligen flytta med kraft. Gissar att de bara ska slitas in.

Design
- Saknar Alcantara på instrumentbrädan lite grann från tidigare P-modeller. Det var en najs touch som verkligen gjorde att bilen stod ut lite interiört.
- Ultravita klädseln är verkligen in your face. "Satan vad vit den är" kände jag när jag hämtade bilen, och började nästan få kalla fötter. Men den har vuxit på mig och jag tycker den är ganska så ball - särskilt jämfört med helsvart som var enda alternativet.
- De nu gunmetal-färgade listerna interiört blev ett lyft och ser riktigt bra ut med kolfiber. Den enda alufärgade detaljen som är kvar interiört är spaken för att öppna dörren, och det känns tydligare för ovana passagerare. Gillart!
- Faceliften är verkligen ett lyft, och den vassare nosen tycker jag för tankarna till Aston Martin och kanske lite Maserati Granturismo. Särskilt med den wrap (3M Satin Dark Grey + Satin Black på crome) jag lagt på den. Tack Wrapzone för bra jobb!
- Avskyr verkligen "Dual Motor"-badgen. Den är borta nu. Ge mig P100D igen??
- Trots att jag saknar det öppningsbara taket en del så måste jag säga att det hela glastaket är riktigt ballt. Särskilt från baksätet såklart. Mäktigt.
- Stör mig av någon anledning på den nu fyrkantiga boxen som rymmer kamerapaketet bakom backspegeln. Förr var detta en rundad låda som var mindre iögonfallande när man kikar i backspegeln.

Ljud/multimedia/infotainment
- "Stora" ljudsystemet är ett lyft, men inte så bra som jag hade väntat mig. Helt ok men jag saknar lite punch ibland. Och fler inställningsmöjligheter för ljudet skulle behövas.
- Ny MCU är en fröjd. Har inte testat webbläsaren men allt annat flyter på väldigt fint. Backkameran! Otroligt mycket bättre bild även i dåligt ljus. Tack!

Säkerhet
- Sentry mode - tycker det är alldeles för krångligt och svårbegripligt. In med det som en integrerad funktion i gränssnittet så man kan kika på inspelningarna. Kommer i v10? Bra avskräckande funktion!
- PIN to drive var det första jag aktiverade i bilen. Känns lite trist att man ska behöva den omvägen till ett säkert system dock.

Nä, hörrni! Nu måste jag nog ut och dra en repa. Trevlig helg!
F31BB1AA-4E09-4872-AF3D-20A96A03BCDF.jpeg
48CF9E97-49C8-497E-A3F9-1802077287BC.jpeg
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Verdi

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Verdi »

Grattis!

De vita stolarna är riktigt fina. Har såna själv. 3800 mil nu och de är fortfarande kritvita. Men förbered dig på att stygnen blir smutsiga med tiden. Och så är det lätt att det blir lite blått på instegssidan om du bär jeans ofta.

Jag valde faktiskt svart interiör på 3:an som jag beställde i veckan. Känns lite enklare om jag ska vara ärlig. Smutsen syns väldigt väl på det vita. Jag har dock baby wipes i mittkonsollen och är redo att torka hela tiden.

Alcantara på instrumentbrädan var inte P-specifik. Jag saknar det också. Gav ett lite mer ombonat intryck.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Kilowatt »

Verdi skrev:
Grattis!

[...]

Alcantara på instrumentbrädan var inte P-specifik. Jag saknar det också. Gav ett lite mer ombonat intryck.
Tack! Var det inte? Har jag alltid trott :) Nåja, i vilket fall så var det mjukt och fint att se på.

Har sett flera filmer på Youtube där de gör rent både säten och sömmar med diverse putsmedel, nagelborstar etc och det verkar funka fint. :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Verdi

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Verdi »

Kilowatt skrev:
Verdi skrev:
Grattis!

[...]

Alcantara på instrumentbrädan var inte P-specifik. Jag saknar det också. Gav ett lite mer ombonat intryck.
Tack! Var det inte? Har jag alltid trott :) Nåja, i vilket fall så var det mjukt och fint att se på.

Har sett flera filmer på Youtube där de gör rent både säten och sömmar med diverse putsmedel, nagelborstar etc och det verkar funka fint. :)
Jo, jag får nog beställa hem nåt medel snart. Hade den på SC i veckan och fick tillbaka den idag lite nedskitad tyvärr. :( Att få bort smutsen på själva "skinnet" är jättelätt. Sömmarna not so much.

Tanken är även att min fru ska köra S:en till vardags framöver och hon har aldrig jeans. Så problemet kommer minska. :lol:

ps. Håller även med om att materialet i veganskinnet är överlägset riktigt skinn på alla möjliga sätt. Det enda jag saknar är doften av riktigt skinn. Luktar ganska fränt av plast i början om jag kommer ihåg rätt. Men det vita veganskinnet var aldrig varmt och klibbigt ens i 40-gradig värme.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av ellerstrom »

Grattis till en riktigt grym bil! Och sjukt snygg wrap!

Ett tips vid filbyte på AP är att inte trycka ned blinkersspaken så att den "fastnar" i sitt läge, utan att bara "dutta" på den (så som man gör för att blinka tre ggr utan AP). Då blinkar den hela tiden tills filbytet är genomfört och slutar sedan av sig självt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Kilowatt »

ellerstrom skrev:
Grattis till en riktigt grym bil! Och sjukt snygg wrap!

Ett tips vid filbyte på AP är att inte trycka ned blinkersspaken så att den "fastnar" i sitt läge, utan att bara "dutta" på den (så som man gör för att blinka tre ggr utan AP). Då blinkar den hela tiden tills filbytet är genomfört och slutar sedan av sig självt.
Tack, kan inte ta cred för designen - det är en direkt ripoff på Marqués Brownlees design. Men inte fulare för det. Mycket nöjd!

Har provat dutten men då säger den bara att filbyte inte är tillgängligt. Ska försöka komma på vad som är fel.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av ellerstrom »

Kilowatt skrev:
ellerstrom skrev:
Grattis till en riktigt grym bil! Och sjukt snygg wrap!

Ett tips vid filbyte på AP är att inte trycka ned blinkersspaken så att den "fastnar" i sitt läge, utan att bara "dutta" på den (så som man gör för att blinka tre ggr utan AP). Då blinkar den hela tiden tills filbytet är genomfört och slutar sedan av sig självt.
Tack, kan inte ta cred för designen - det är en direkt ripoff på Marqués Brownlees design. Men inte fulare för det. Mycket nöjd!

Har provat dutten men då säger den bara att filbyte inte är tillgängligt. Ska försöka komma på vad som är fel.
Ja, han har en likadan. Men snygg är den! :D

Btw, har du köpt FSD? För annars funkar väl inte filbyten på AP numera?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av PontusT »

Grym bil, grattis!
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av [JM] »

Trevlig med lite objektiv läsning. Grattis till en fin bil.

Har du lagt stenskottsfilm på taket?
Kostade bara 1000kr för mig på FW-dörrarna. Glasföräkringen täcker väl inte taket om jag fattat rätt.
Var väl nån här på forumet som fick pröjsa 20000 för nytt glastak.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Kilowatt »

[JM] skrev:
Trevlig med lite objektiv läsning. Grattis till en fin bil.

Har du lagt stenskottsfilm på taket?
Kostade bara 1000kr för mig på FW-dörrarna. Glasföräkringen täcker väl inte taket om jag fattat rätt.
Var väl nån här på forumet som fick pröjsa 20000 för nytt glastak.
Tack!

Whaat? Nej det har jag inte. Å andra sidan så fick jag inget stenskott där på min gamla under de 10.000 mil jag körde. Bytte däremot vindruta flera gånger.

Lade lackskydd transparent på instegen däremot.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Kilowatt »

ellerstrom skrev:

Btw, har du köpt FSD? För annars funkar väl inte filbyten på AP numera?
Japp, har FSD
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Engen »

Rackarns snygg wrap!
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Kilowatt »

Engen skrev:
Rackarns snygg wrap!
Tack, är grymt nöjd
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 aug 2016 17:47

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Jonas77 »

Blev sugen på en ny S efter att ha läst Tibors recension. Går det inte att få dem med öppningsbart glastak längre?
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Från P85D till "Raven" Performance Ludicrous

Inlägg av Yrsir »

Jonas77 skrev:
Blev sugen på en ny S efter att ha läst Tibors recension. Går det inte att få dem med öppningsbart glastak längre?
Nope, det finns inte längre. Gör inget i sammanhanget...

Själv bytte jag från en S75D 2016 (med soltak...) till en S Long range i fredags. Mycket nöjd. Mycket! Precis som Tibor skriver är premiumkänslan mycket högre. Fjädringen är fantastisk (hade stålfjädring tidigare) och den allmänna känslan av kvalitet är ett par snäpp högre. Tystare i alla farter. Instrumentpanelen är snyggare, med nedtonade kromdetaljer, den får min gamla bils interiör att se lite tacky ut. Den längre räckvidden är ju skön att ha även om en 75D räckte gott till en resa till Frankrike i somras... Men skönt att bara behöva ladda en gång per dag på långresor och därigenom kunna äta lunch där det inte finns Supercharger, en ytterligare paus till behöver man ju ändå (i vart fall med barn).

Accelerationen är (ännu) bättre än tidigare. Ingen större skillnad 0-50 tror jag, men därefter forsätter bilen att trycka på som fan upp till 170-180 (har jag hört :roll: ).

Att all utrustning ingår (utan FSD och färger) OCH att förmånsvärdet blir mindre än min tidigare ganska klent utrustade bil är ju en bonus!
Skriv svar