Laddeffektkaos
Moderator: Redaktion
Laddeffektkaos
För ett par månader sedan visste man i stort sett vad alla Teslor hade för laddeffekt på SUC med ganska få undantag. Sedan dess har både Superchager och de flesta Teslor uppdaterats. Vissa har fått lägre laddeffekt de flesta högre.
Är det någon som vet vad som gäller? Eller har det blivit individuellt?
Laddar M3 SR+ max 102 kW?
Själv har jag en MS 75D 2017 9000 mil som har fått 30% högre laddeffekt på SuC. Från max ca 97 till 127 kW. Väldigt bra men också läskigt när man lider av kronisk degraderingsångest.
Är det någon som vet vad som gäller? Eller har det blivit individuellt?
Laddar M3 SR+ max 102 kW?
Själv har jag en MS 75D 2017 9000 mil som har fått 30% högre laddeffekt på SuC. Från max ca 97 till 127 kW. Väldigt bra men också läskigt när man lider av kronisk degraderingsångest.
Re: Laddeffektkaos
Abrp har lite data:ermase skrev:För ett par månader sedan visste man i stort sett vad alla Teslor hade för laddeffekt på SUC med ganska få undantag. Sedan dess har både Superchager och de flesta Teslor uppdaterats. Vissa har fått lägre laddeffekt de flesta högre.
Är det någon som vet vad som gäller? Eller har det blivit individuellt?
Laddar M3 SR+ max 102 kW?
Själv har jag en MS 75D 2017 9000 mil som har fått 30% högre laddeffekt på SuC. Från max ca 97 till 127 kW. Väldigt bra men också läskigt när man lider av kronisk degraderingsångest.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Sedan hur det är på enskilda bilar är nog väldigt svårt att sia om.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Laddeffektkaos
Det har väl alltid varit individuellt och då inte enbart på modell utan även batteri, temperatur och SoC vad man får för effekt. Lägg därtill att laddstolparna har skiljt sig lite plus att man kan dela laddpar med annan bil..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddeffektkaos
Just temperaturen på batteriet skulle jag vilja veta för att kunna utröna om lägre laddeffekt beror på det. Nu blir det bara ett antagande om det är så eller inte.Svenssons skrev:Det har väl alltid varit individuellt och då inte enbart på modell utan även batteri, temperatur och SoC vad man får för effekt. Lägg därtill att laddstolparna har skiljt sig lite plus att man kan dela laddpar med annan bil..
Model Y LR.
Model S70D
Re: Laddeffektkaos
Laddeffekten beror garanterat på temperaturen. Det kommer bli allt mer tydligt nu när vi går mot kallare tider. Man måste ha kört en halvtimme eller mer på vintern för att få maximal hastighet.frippe skrev:Just temperaturen på batteriet skulle jag vilja veta för att kunna utröna om lägre laddeffekt beror på det. Nu blir det bara ett antagande om det är så eller inte.Svenssons skrev:Det har väl alltid varit individuellt och då inte enbart på modell utan även batteri, temperatur och SoC vad man får för effekt. Lägg därtill att laddstolparna har skiljt sig lite plus att man kan dela laddpar med annan bil..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddeffektkaos
Ja, så är det.Svenssons skrev:Laddeffekten beror garanterat på temperaturen. Det kommer bli allt mer tydligt nu när vi går mot kallare tider. Man måste ha kört en halvtimme eller mer på vintern för att få maximal hastighet.frippe skrev:Just temperaturen på batteriet skulle jag vilja veta för att kunna utröna om lägre laddeffekt beror på det. Nu blir det bara ett antagande om det är så eller inte.Svenssons skrev:Det har väl alltid varit individuellt och då inte enbart på modell utan även batteri, temperatur och SoC vad man får för effekt. Lägg därtill att laddstolparna har skiljt sig lite plus att man kan dela laddpar med annan bil..
Samtidigt kan lite svalare ute temperatur ge högre effekt då det kräver mindre kylning. Så det är många faktorer som påverkar.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Laddeffektkaos
Numera kan man ju navigera till SUC så den drar igång preconditioning, så slipper man det problemet.Svenssons skrev:Laddeffekten beror garanterat på temperaturen. Det kommer bli allt mer tydligt nu när vi går mot kallare tider. Man måste ha kört en halvtimme eller mer på vintern för att få maximal hastighet.frippe skrev:Just temperaturen på batteriet skulle jag vilja veta för att kunna utröna om lägre laddeffekt beror på det. Nu blir det bara ett antagande om det är så eller inte.Svenssons skrev:Det har väl alltid varit individuellt och då inte enbart på modell utan även batteri, temperatur och SoC vad man får för effekt. Lägg därtill att laddstolparna har skiljt sig lite plus att man kan dela laddpar med annan bil..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddeffektkaos
ermase skrev:För ett par månader sedan visste man i stort sett vad alla Teslor hade för laddeffekt på SUC med ganska få undantag. Sedan dess har både Superchager och de flesta Teslor uppdaterats. Vissa har fått lägre laddeffekt de flesta högre.
Är det någon som vet vad som gäller? Eller har det blivit individuellt?
Laddar M3 SR+ max 102 kW?
Själv har jag en MS 75D 2017 9000 mil som har fått 30% högre laddeffekt på SuC. Från max ca 97 till 127 kW. Väldigt bra men också läskigt när man lider av kronisk degraderingsångest.
Förlåt, men vad exakt består kaoset av?
Vat inte riktigt om detta "problem" kvalar in på kaos-skalan...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddeffektkaos
Perfekt tack!!!frippe skrev:Abrp har lite data:ermase skrev:För ett par månader sedan visste man i stort sett vad alla Teslor hade för laddeffekt på SUC med ganska få undantag. Sedan dess har både Superchager och de flesta Teslor uppdaterats. Vissa har fått lägre laddeffekt de flesta högre.
Är det någon som vet vad som gäller? Eller har det blivit individuellt?
Laddar M3 SR+ max 102 kW?
Själv har jag en MS 75D 2017 9000 mil som har fått 30% högre laddeffekt på SuC. Från max ca 97 till 127 kW. Väldigt bra men också läskigt när man lider av kronisk degraderingsångest.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Sedan hur det är på enskilda bilar är nog väldigt svårt att sia om.
Precis vad jag sökte, då är allt mycket tydligare.
Re: Laddeffektkaos
Sant det är väl Tesla as usal. Man får söka på forum o.s.v. för att hitta information vad som händer. Jag upplever att det hänt väldigt mycket med Supercharger laddningen på sistone men jag har svårt att hitta vettig officiell information om det. Mer än att den ska bli mycket bättre.Jeppe_E skrev:ermase skrev:För ett par månader sedan visste man i stort sett vad alla Teslor hade för laddeffekt på SUC med ganska få undantag. Sedan dess har både Superchager och de flesta Teslor uppdaterats. Vissa har fått lägre laddeffekt de flesta högre.
Är det någon som vet vad som gäller? Eller har det blivit individuellt?
Laddar M3 SR+ max 102 kW?
Själv har jag en MS 75D 2017 9000 mil som har fått 30% högre laddeffekt på SuC. Från max ca 97 till 127 kW. Väldigt bra men också läskigt när man lider av kronisk degraderingsångest.
Förlåt, men vad exakt består kaoset av?
Vat inte riktigt om detta "problem" kvalar in på kaos-skalan...
Problem är det väl oftast inte men för de som fått sänkt laddeffekt måste det så klart vara lite surt och för köpare av begagnade Teslor har detta område blivit snäppet svårare att genomskåda.
Re: Laddeffektkaos
Möjligen har problemet minskat, men inte helt försvunnit. Det finns säkert även en miniminivå på SoC för värmningen av batterierna.taliz skrev:Numera kan man ju navigera till SUC så den drar igång preconditioning, så slipper man det problemet.Svenssons skrev:Laddeffekten beror garanterat på temperaturen. Det kommer bli allt mer tydligt nu när vi går mot kallare tider. Man måste ha kört en halvtimme eller mer på vintern för att få maximal hastighet.frippe skrev:Just temperaturen på batteriet skulle jag vilja veta för att kunna utröna om lägre laddeffekt beror på det. Nu blir det bara ett antagande om det är så eller inte.Svenssons skrev:Det har väl alltid varit individuellt och då inte enbart på modell utan även batteri, temperatur och SoC vad man får för effekt. Lägg därtill att laddstolparna har skiljt sig lite plus att man kan dela laddpar med annan bil..
För en annan som gör det till målsättning att komma till SuC med så lite kvar som möjligt, har det säkert sin begränsning på värmningen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Laddeffektkaos
Förvärmning tar tid. Det är ändå flera hundra kilon som ska värmas upp kanske 20-30 grader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddeffektkaos
Jag har definitivt fått minskad laddeffekt. Hur det ser ut i slutet av laddcykeln har jag ingen koll på, men max laddning låg från början på 90-94 kW, sedan ökade den till ca 105 kW, kan ha varit förra sommaren. Nu sedan några månader ligger plötsligt max på 80-85 kW. Någon som händer igen mönstret? Kanske skulle be dem komma upp det vid kommande service. Har en S60D.