Krock vid autopark fickparkering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

amados
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 sep 2019 06:59

Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av amados »

I onsdags uppgraderas mjukvaran i min Tesla. På torsdagen så skulle jag fickparkera och valde Autopark. Bilen fick ”fnatt” och krockade med bilen framför när den fickparkerade. Ena sensorn verkar pajat och nu kommer meddelandet ”autopark assistant is unavailable”. Inga sensorsrer fungerar. Jag har kontaktat Tesla som sa att Service Center ska höra av sig snarast, dock inget än! Ringde försäkringsbolaget och det är ju en saftig självrisk man får pröjsa om man ska ta det själv. Har någon av er upplevt detta?
07918D09-841C-4AC5-AF53-B0F19FB04CDE.jpeg
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Delevi »

Har inte krockat än som tur är, men tycker autoparken är katastrofdålig. Har varit med om att bilen fortsatt backa upp för trottoar och nästan backat in i träd. Man måste verkligen vara på sin vakt då autoparken inte direkt snigelkör.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Walker »

På min 3’a funkar den perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
På min 3’a funkar den perfekt.
Byter man däckstorlek funkar det inte alls . Nu vet jag inte om TS bytt däckstorlek men så här parkerar autopark om man gör det
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av dd88 »

De flesta (iaf de jag känner till) tillverkare tar inget ansvar för parkeringsskador eller fälgskrap när diverse parkeringsfunktioner använts, brukar regleras i användaravtalet.

Vet inte hur det är med Tesla men har svårt att tro att dom tar det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Jojo »

För mig har Autopark fungerat klanderfritt vid många tillfällen. Bara en gång, när jag ville demonstrera funktionen för en intresserad kollega, dristade sig bilen köra rakt in i henens. Pinsamt värre... :oops: . Som tur var blev det inga skador eller märken alls, dock var hon föga imponerad, kan jag intyga. Sedan dess har jag stenhård koll och har foten på bromspedalen varenda gång jag använder Autopark och har 'chickened out' ett antal gånger 'för säkerhets skull'. Håller med att funktionen behöver förbättras, så att man vågar lita på den igen.
amados
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 sep 2019 06:59

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av amados »

dd88 skrev:
De flesta (iaf de jag känner till) tillverkare tar inget ansvar för parkeringsskador eller fälgskrap när diverse parkeringsfunktioner använts, brukar regleras i användaravtalet.

Vet inte hur det är med Tesla men har svårt att tro att dom tar det.
Jag menar, förstår att de inte vill ta ansvar, men de flesta tillverkare skickar inte heller mjukvaruuppdatering konstan som inte verkar vara helt säker, det verkade som att sensorerna slutade funka vid Autopark och den gav inga ljud att man var nära, utan den bara smällde in i bilen! Otroligt trist om man ska få stå för detta själv! Får se vad Tesla säger när de väl hör av sig.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
På min 3’a funkar den perfekt.
Riskerna med såna här system ökar ju mer man litar på dom.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av frippe »

amados skrev:
dd88 skrev:
De flesta (iaf de jag känner till) tillverkare tar inget ansvar för parkeringsskador eller fälgskrap när diverse parkeringsfunktioner använts, brukar regleras i användaravtalet.

Vet inte hur det är med Tesla men har svårt att tro att dom tar det.
Jag menar, förstår att de inte vill ta ansvar, men de flesta tillverkare skickar inte heller mjukvaruuppdatering konstan som inte verkar vara helt säker, det verkade som att sensorerna slutade funka vid Autopark och den gav inga ljud att man var nära, utan den bara smällde in i bilen! Otroligt trist om man ska få stå för detta själv! Får se vad Tesla säger när de väl hör av sig.
Visade den inte på skärmen avståndet heller? Även om den inte gav ljud.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Beigler »

Jag hade samma in incident i början av sommaren. Bilen fick typ fnatt och skenade in i bilen bakom. Jag hann bokstavligen inte reagera innan det var för sent. Har krävt att tesla skall läsa ut i loggarna vad som hände, även om jag inte räknar med att de tar något ansvar. Ännu så länge är man ju ansvarig som förare. Men efter det använder jag inte autopark alls.

Räknar med att få svar av tesla när jag hämtar den på service idag eller i morgon. Men jag skulle inte bli förvånad om de duckar att undersöka och gömmer sig bakom att loggarna inte går att hämta så långt tillbaka. Trots att jag bad om det första gången dagen efter det hände.
amados
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 sep 2019 06:59

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av amados »

frippe skrev:
amados skrev:
dd88 skrev:
De flesta (iaf de jag känner till) tillverkare tar inget ansvar för parkeringsskador eller fälgskrap när diverse parkeringsfunktioner använts, brukar regleras i användaravtalet.

Vet inte hur det är med Tesla men har svårt att tro att dom tar det.
Jag menar, förstår att de inte vill ta ansvar, men de flesta tillverkare skickar inte heller mjukvaruuppdatering konstan som inte verkar vara helt säker, det verkade som att sensorerna slutade funka vid Autopark och den gav inga ljud att man var nära, utan den bara smällde in i bilen! Otroligt trist om man ska få stå för detta själv! Får se vad Tesla säger när de väl hör av sig.
Visade den inte på skärmen avståndet heller? Även om den inte gav ljud.
Nej, bara ”parkeringsrutan”, men som en annan skrev, den skenade iväg och man hann inte reagera!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av taliz »

Aldrig använt autopark på någon bil.
Alla bilar som har det har ju sensorer och inte sällan backkamera ändå, enkelt och snabbt att göra det själv.

Precis som vid autopilot är det ju föraren som är ansvarig, går det fel får man vända sig till sitt försäkringsbolag som om det vore en själv som orsakat skadan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Bjelke »

Jag provade ett par gånger typ 2015 när det kom, och typ en gång till efter det, litar inte ett smack på det så använder det inte.
Det jag saknar OM jag skulle använda det vore att kunna reglera hastigheten, det går alldeles för fort för att man säkert ska kunna bedöma om
bilen gör fel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev:
Walker skrev:
På min 3’a funkar den perfekt.
Riskerna med såna här system ökar ju mer man litar på dom.
Litar på ett system från Tesla? :lol: :lol:
Det är nog det sista jag gör. Jag brukar vara helt slut efter att ha åkt en sväng med ap. Sitter hela tiden på helspänn för att bevaka systemet. Skulle aldrig få för mig att köra autopark utan bromsberedskap.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av HelectriC »

skadorna ser ut att till största delen gå att polera bort. De återstående områdena med lackskrap ser ut att kunna fixas med spot repair. Jag hade en ganska liknande skada och det går inte att se att det ble spot reparerat. Kostar ca 4000 för något sånt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av AlexanderModelS »

Min Model S 2015 skenade också iväg vid autoparkering. Den drog på ordentligt och det fanns knappt tid att reagera. Jag hann dock stampa på bromsen men träffade ändå bilen framför lite lätt.
Vissa kanske tror att man kommit åt gaspedalen vid sådana här tillfällen och att det är därför det blivit som det blivit. Så är dock inte fallet, bilen skenade iväg vid autoparkering utan att jag begått något handhavandefel.
Senast redigerad av AlexanderModelS, redigerad totalt 1 gånger.
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Bengt »

Samma hände mig för en månad sedan, men vid krypkörning i trafik (nej, jag rörde inte gasen) några dagar efter en SW-update. Väntar också på att Tesla ska läsa igenom loggen och återkomma.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Fredrik j »

Varför använder man autopark istället för att bara parkera själv? Man måste väl ändå vara i bilen eller? Orkar inte? Kan inte? Lite fräckt?
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Wir »

Fredrik j skrev:
Varför använder man autopark istället för att bara parkera själv? Man måste väl ändå vara i bilen eller? Orkar inte? Kan inte? Lite fräckt?
När den fungerar är det otroligt smidigt, är man inte van att fickparkera (gör det typ 1 gång var 5:e år) så är bilen "bättre".
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av GreenMachine »

Fasen vad sur jag skulle bli om bilen ”krockar av sig själv”.. :o
amados
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 sep 2019 06:59

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av amados »

HelectriC skrev:
skadorna ser ut att till största delen gå att polera bort. De återstående områdena med lackskrap ser ut att kunna fixas med spot repair. Jag hade en ganska liknande skada och det går inte att se att det ble spot reparerat. Kostar ca 4000 för något sånt.
Möjligt, men en sensor verkar ha pajat vilket göt att inget funkar längre! Man kör en ”sensorblind” bil...
amados
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 sep 2019 06:59

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av amados »

GreenMachine skrev:
Fasen vad sur jag skulle bli om bilen ”krockar av sig själv”.. :o
Du anar inte...
amados
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 sep 2019 06:59

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av amados »

Fredrik j skrev:
Varför använder man autopark istället för att bara parkera själv? Man måste väl ändå vara i bilen eller? Orkar inte? Kan inte? Lite fräckt?
En schysst feature när den fungerar, vilket drn har gjort ett par gånger innan den smällde!
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av kenny »

Jag vetefan asså, jag får mindre och mindre tilltro till hela autopilot/fsd-grejjen. Om dom inte kan parkera bilen säkert när miljön runtomkring står still, hurfan ska det egentligen gå då under riktigt dåliga förhållanden ute på vägarna. ;)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Krock vid autopark fickparkering

Inlägg av Kilowatt »

kenny skrev:
Jag vetefan asså, jag får mindre och mindre tilltro till hela autopilot/fsd-grejjen. Om dom inte kan parkera bilen säkert när miljön runtomkring står still, hurfan ska det egentligen gå då under riktigt dåliga förhållanden ute på vägarna. ;)
Word.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar