Nej, bara ”parkeringsrutan”, men som en annan skrev, den skenade iväg och man hann inte reagera!frippe skrev:Visade den inte på skärmen avståndet heller? Även om den inte gav ljud.amados skrev:Jag menar, förstår att de inte vill ta ansvar, men de flesta tillverkare skickar inte heller mjukvaruuppdatering konstan som inte verkar vara helt säker, det verkade som att sensorerna slutade funka vid Autopark och den gav inga ljud att man var nära, utan den bara smällde in i bilen! Otroligt trist om man ska få stå för detta själv! Får se vad Tesla säger när de väl hör av sig.dd88 skrev:De flesta (iaf de jag känner till) tillverkare tar inget ansvar för parkeringsskador eller fälgskrap när diverse parkeringsfunktioner använts, brukar regleras i användaravtalet.
Vet inte hur det är med Tesla men har svårt att tro att dom tar det.
Krock vid autopark fickparkering
Moderator: Redaktion
Re: Krock vid autopark fickparkering
Krock vid autopark fickparkering
Aldrig använt autopark på någon bil.
Alla bilar som har det har ju sensorer och inte sällan backkamera ändå, enkelt och snabbt att göra det själv.
Precis som vid autopilot är det ju föraren som är ansvarig, går det fel får man vända sig till sitt försäkringsbolag som om det vore en själv som orsakat skadan.
Alla bilar som har det har ju sensorer och inte sällan backkamera ändå, enkelt och snabbt att göra det själv.
Precis som vid autopilot är det ju föraren som är ansvarig, går det fel får man vända sig till sitt försäkringsbolag som om det vore en själv som orsakat skadan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Krock vid autopark fickparkering
Jag provade ett par gånger typ 2015 när det kom, och typ en gång till efter det, litar inte ett smack på det så använder det inte.
Det jag saknar OM jag skulle använda det vore att kunna reglera hastigheten, det går alldeles för fort för att man säkert ska kunna bedöma om
bilen gör fel.
Det jag saknar OM jag skulle använda det vore att kunna reglera hastigheten, det går alldeles för fort för att man säkert ska kunna bedöma om
bilen gör fel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Krock vid autopark fickparkering
Litar på ett system från Tesla?Fredrik j skrev:Riskerna med såna här system ökar ju mer man litar på dom.Walker skrev:På min 3’a funkar den perfekt.
Det är nog det sista jag gör. Jag brukar vara helt slut efter att ha åkt en sväng med ap. Sitter hela tiden på helspänn för att bevaka systemet. Skulle aldrig få för mig att köra autopark utan bromsberedskap.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Krock vid autopark fickparkering
skadorna ser ut att till största delen gå att polera bort. De återstående områdena med lackskrap ser ut att kunna fixas med spot repair. Jag hade en ganska liknande skada och det går inte att se att det ble spot reparerat. Kostar ca 4000 för något sånt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- AlexanderModelS
- Teslaägare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
- Ort: Göteborg
Re: Krock vid autopark fickparkering
Min Model S 2015 skenade också iväg vid autoparkering. Den drog på ordentligt och det fanns knappt tid att reagera. Jag hann dock stampa på bromsen men träffade ändå bilen framför lite lätt.
Vissa kanske tror att man kommit åt gaspedalen vid sådana här tillfällen och att det är därför det blivit som det blivit. Så är dock inte fallet, bilen skenade iväg vid autoparkering utan att jag begått något handhavandefel.
Vissa kanske tror att man kommit åt gaspedalen vid sådana här tillfällen och att det är därför det blivit som det blivit. Så är dock inte fallet, bilen skenade iväg vid autoparkering utan att jag begått något handhavandefel.
Senast redigerad av AlexanderModelS, redigerad totalt 1 gånger.
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Re: Krock vid autopark fickparkering
Samma hände mig för en månad sedan, men vid krypkörning i trafik (nej, jag rörde inte gasen) några dagar efter en SW-update. Väntar också på att Tesla ska läsa igenom loggen och återkomma.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Krock vid autopark fickparkering
Varför använder man autopark istället för att bara parkera själv? Man måste väl ändå vara i bilen eller? Orkar inte? Kan inte? Lite fräckt?
Re: Krock vid autopark fickparkering
När den fungerar är det otroligt smidigt, är man inte van att fickparkera (gör det typ 1 gång var 5:e år) så är bilen "bättre".Fredrik j skrev:Varför använder man autopark istället för att bara parkera själv? Man måste väl ändå vara i bilen eller? Orkar inte? Kan inte? Lite fräckt?
Model S 90D -17
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Krock vid autopark fickparkering
Möjligt, men en sensor verkar ha pajat vilket göt att inget funkar längre! Man kör en ”sensorblind” bil...HelectriC skrev:skadorna ser ut att till största delen gå att polera bort. De återstående områdena med lackskrap ser ut att kunna fixas med spot repair. Jag hade en ganska liknande skada och det går inte att se att det ble spot reparerat. Kostar ca 4000 för något sånt.
Re: Krock vid autopark fickparkering
Du anar inte...GreenMachine skrev:Fasen vad sur jag skulle bli om bilen ”krockar av sig själv”..
Re: Krock vid autopark fickparkering
En schysst feature när den fungerar, vilket drn har gjort ett par gånger innan den smällde!Fredrik j skrev:Varför använder man autopark istället för att bara parkera själv? Man måste väl ändå vara i bilen eller? Orkar inte? Kan inte? Lite fräckt?
Re: Krock vid autopark fickparkering
Jag vetefan asså, jag får mindre och mindre tilltro till hela autopilot/fsd-grejjen. Om dom inte kan parkera bilen säkert när miljön runtomkring står still, hurfan ska det egentligen gå då under riktigt dåliga förhållanden ute på vägarna.
Re: Krock vid autopark fickparkering
Word.kenny skrev:Jag vetefan asså, jag får mindre och mindre tilltro till hela autopilot/fsd-grejjen. Om dom inte kan parkera bilen säkert när miljön runtomkring står still, hurfan ska det egentligen gå då under riktigt dåliga förhållanden ute på vägarna.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Krock vid autopark fickparkering
Håller med. Sen vilka ställen den föreslår parkering på gör det inte bättre. Den vill gärna parkera mellan träd efter en väg trots att det är en hög trottoarkant i vägen (upphöjning och ingen parkeringsplats).kenny skrev:Jag vetefan asså, jag får mindre och mindre tilltro till hela autopilot/fsd-grejjen. Om dom inte kan parkera bilen säkert när miljön runtomkring står still, hurfan ska det egentligen gå då under riktigt dåliga förhållanden ute på vägarna.
Model S 90D -17
Re: Krock vid autopark fickparkering
Är det inte advanced summon där bilen ska lämna dig vid entrén på köpcentret, åka och parkera själv för att efter avslutad shoppingrunda komma och hämta ägaren igen? Hur ska det funka när den inte ens klarar den enklaste delen av hela förfarandet utan att köra in i andra bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Krock vid autopark fickparkering
Nu har jag fått svar från Tesla via SMS, inte ens ett samtal även om Customer Support talade om att de ska titta igenom bilens loggar etc.
Hi
For any collision damage please reach out to our partners on this webpage: https://www.tesla.com/sv_SE/support/body-shop-support.
Tesla Service will not treat this as a warranty case.
Appointment cancelled.
Best regards
Tesla
Man blir ju inte imponerad av kundupplevelsen från deras Service Center. Det här är faktiskt på riktigt ett skämt och det kommer kosta mig 13500kr i självrisk! Känns ju rätt olustigt att behöva stå för den kostnaden. Enligt verkstaden så kommer det kosta mer att laga än självrisken... dessutom måste den in på lackförsegling igen.
Något för Media, Aftonbladet nappar nog säkert! Vad hade ni gjort?
Hi
For any collision damage please reach out to our partners on this webpage: https://www.tesla.com/sv_SE/support/body-shop-support.
Tesla Service will not treat this as a warranty case.
Appointment cancelled.
Best regards
Tesla
Man blir ju inte imponerad av kundupplevelsen från deras Service Center. Det här är faktiskt på riktigt ett skämt och det kommer kosta mig 13500kr i självrisk! Känns ju rätt olustigt att behöva stå för den kostnaden. Enligt verkstaden så kommer det kosta mer att laga än självrisken... dessutom måste den in på lackförsegling igen.
Något för Media, Aftonbladet nappar nog säkert! Vad hade ni gjort?
Re: Krock vid autopark fickparkering
I stridens hetta är det klart att det känns surt att betala självrisk för något man tycker bilen har orsakat men i slutänden är det alltid du som är ansvarig för körningen, även vid autoparkering och alla andra förarassistans funktioner.
Tesla har själv skrivit ett antal varningstexter att man aldrig ska förlita sig på autoparkeringen och att man ska vara vara beredd på bromsen och själv kontrollera omgivningen. Så det finns ingen anledning för dem att bjuda på reparationen hur många artiklar Aftonbladet än skriver om det. Om bilen hade varit godkänd för autonom körning skulle det ha varit en helt annan sak däremot.
Programvarumässigt kan man tycka att parkeringen borde stoppats när den känt av att sensorn var orimligt nära ett främmande objekt. En buggfix bland många som Tesla skulle behöva åtgärda. Än en gång så ser det ut att vara ljusår bort till autonom körning.
Tesla har själv skrivit ett antal varningstexter att man aldrig ska förlita sig på autoparkeringen och att man ska vara vara beredd på bromsen och själv kontrollera omgivningen. Så det finns ingen anledning för dem att bjuda på reparationen hur många artiklar Aftonbladet än skriver om det. Om bilen hade varit godkänd för autonom körning skulle det ha varit en helt annan sak däremot.
Programvarumässigt kan man tycka att parkeringen borde stoppats när den känt av att sensorn var orimligt nära ett främmande objekt. En buggfix bland många som Tesla skulle behöva åtgärda. Än en gång så ser det ut att vara ljusår bort till autonom körning.
Krock vid autopark fickparkering
Problemet är ju att om man hela tiden ska kontrollera autopark genom att bromsa, gasa och styra själv så kommer den inte fungera. Dvs funktionen är helt värdelös. Därför vore det bättre att inte ha funktionen överhuvudtaget.kikat skrev:I stridens hetta är det klart att det känns surt att betala självrisk för något man tycker bilen har orsakat men i slutänden är det alltid du som är ansvarig för körningen, även vid autoparkering och alla andra förarassistans funktioner.
Tesla har själv skrivit ett antal varningstexter att man aldrig ska förlita sig på autoparkeringen och att man ska vara vara beredd på bromsen och själv kontrollera omgivningen. Så det finns ingen anledning för dem att bjuda på reparationen hur många artiklar Aftonbladet än skriver om det. Om bilen hade varit godkänd för autonom körning skulle det ha varit en helt annan sak däremot.
Programvarumässigt kan man tycka att parkeringen borde stoppats när den känt av att sensorn var orimligt nära ett främmande objekt. En buggfix bland många som Tesla skulle behöva åtgärda. Än en gång så ser det ut att vara ljusår bort till autonom körning.
Samma sak har hänt mig, tror alla som använt den mer än ett 10 tal gånger råkat ut för detta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Krock vid autopark fickparkering
Nope, inte jag, det har fungerat varje gång hittills (ta i trä).point1 skrev:Samma sak har hänt mig, tror alla som använt den mer än ett 10 tal gånger råkat ut för detta.
Jag har iofs AP1, även autopark kanske är mer tillförlitlig där?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Krock vid autopark fickparkering
Nej, du ska vara beredd med bromsen bara.point1 skrev:Problemet är ju att om man hela tiden ska kontrollera autopark genom att bromsa, gasa och styra själv så kommer den inte fungera. Dvs funktionen är helt värdelös. Därför vore det bättre att inte ha funktionen överhuvudtaget.
Samma sak på alla parkeringshjälpsfunktioner hos alla tillverkare.
Har svårt att se skillnaden varför just Tesla skulle ta ansvaret denna gången? Har suttit med foten på bromsen på de sista tre-fyra bilarna med samma funktion.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Krock vid autopark fickparkering
Hade också AP1, så nej. Tror det har mer med antal gånger, visst det fungerade jättebra de allra flesta gånger, men flera gånger fick jag bromsa hårt för att den körde alldeles för fort och man visste helt enkelt inte om den skulle stanna eller inte. Och sen när man väl provar och så om den stannar själv, nej det gjorde den inte. Samma sak om den ska fickparkera, du vet inte om den ser trottoarkanten, kanske gör den det, kanske får du en fet repa på fälgen. Visst du kan bromsa och göra det själv, men då tappar ju funktionen sitt värde.fth skrev:Nope, inte jag, det har fungerat varje gång hittills (ta i trä).point1 skrev:Samma sak har hänt mig, tror alla som använt den mer än ett 10 tal gånger råkat ut för detta.
Jag har iofs AP1, även autopark kanske är mer tillförlitlig där?
/fth
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Krock vid autopark fickparkering
Ja det stämmer att andra tillverkare har samma problem. Har själv varit ute och provkört en bil av ett annat märke och provat fickparkeringsfunktionen, gick sådär, bilen körde in i trottoarkanten med fälgen.TechNerd skrev:Nej, du ska vara beredd med bromsen bara.point1 skrev:Problemet är ju att om man hela tiden ska kontrollera autopark genom att bromsa, gasa och styra själv så kommer den inte fungera. Dvs funktionen är helt värdelös. Därför vore det bättre att inte ha funktionen överhuvudtaget.
Samma sak på alla parkeringshjälpsfunktioner hos alla tillverkare.
Har svårt att se skillnaden varför just Tesla skulle ta ansvaret denna gången? Har suttit med foten på bromsen på de sista tre-fyra bilarna med samma funktion.
Skickat från min iPhone med Tapatalk