Regen vs neutralläge
Moderator: Redaktion
Re: Regen vs neutralläge
jo så är det säkert har inte vågat utmana ännu
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Regen vs neutralläge
Bow skrev:Är inte detta lite "overkill" om man inte är riktigt laddnödig, nu har jag bara haft bilen i några dagar så jag är inte särskilt erfaren. Men jag förstår inte... Hur mycket sparar man på att hålla på att trixa, kör och njut.
Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör
Re: Regen vs neutralläge
Jo så blir det säkert
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Regen vs neutralläge
Även känt som att nörda in sig totalt och det tar ju det hela till en högre nivå.FAJ skrev:
Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Regen vs neutralläge
Checkbylund skrev:Även känt som att nörda in sig totalt och det tar ju det hela till en högre nivå.FAJ skrev:
Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör
Re: Regen vs neutralläge
Det där med regeneration av energi har getts en alldeles för stor vikt. Om man kör i 50 km/timme behövs en effekt på cirka 5 kW och förbrukningen är cirka 1 kWh/mil. Men nästan all energi går åt att övervinna friktionsförluster samt luftmotståndet. Energin omsätts i värme och går inte att återvinna. Rörelseenergin av bilen vid denna hastighet är cirka 0,04 kWh, beroende på bilvikt förstås. Denna energi kan återvinnas vid fartminskning. men samma energi behövs igen vid fartökning, så nettovinsten är noll. Under en hel bilresa investerar man bara en gång i rörelseenergin, som man sedan återfår vid 100%-ig regeneration. Jag räknade lite på att rulla ut i neutralläge, och man sparar ungefär samma energi som att köra med högfart och sedan motorbromsa med regeneration. Vinsten beror hur länge man rullar, jag räknade med 30 sekunder. Efter man har stannat, oberoende på vilket sätt, krävs en extra 0,04 kWh (alltså utöver energin för att övervinna rullmotstand, fritkion i drivlinan och luftmotstånd) för att få upp farten i 50 km/timme igen.
Re: Regen vs neutralläge
Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
Re: Regen vs neutralläge
Ja, det är rätt jobbigt att slå på neutralen hela tiden samtidigt som man anpassar hastigheten så att man inte behöver bromsa. Där kan regen vara rätt behändigt. Vid långa nedförsbackar så är neutralen att föredra. Nyttjade detta påväg mot Ullricehamn då jag missat att starta laddningen i tid innan jag skulle till Götet.bullen skrev:Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Regen vs neutralläge
Jag kör alltid i low, mest för att inte smälla direkt när jag kör en ”vanlig” bil