Regen vs neutralläge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av Bow »

:) jo så är det säkert har inte vågat utmana ännu 8-)
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av FAJ »

Bow skrev:
Är inte detta lite "overkill" om man inte är riktigt laddnödig, nu har jag bara haft bilen i några dagar så jag är inte särskilt erfaren. Men jag förstår inte... Hur mycket sparar man på att hålla på att trixa, kör och njut.

Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör :P
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av Bow »

Jo så blir det säkert 8-)
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av bylund »

FAJ skrev:

Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör :P
Även känt som att nörda in sig totalt :) och det tar ju det hela till en högre nivå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av FAJ »

bylund skrev:
FAJ skrev:

Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör :P
Även känt som att nörda in sig totalt :) och det tar ju det hela till en högre nivå.
Check :D
jacobe44
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 feb 2018 21:01

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av jacobe44 »

Det där med regeneration av energi har getts en alldeles för stor vikt. Om man kör i 50 km/timme behövs en effekt på cirka 5 kW och förbrukningen är cirka 1 kWh/mil. Men nästan all energi går åt att övervinna friktionsförluster samt luftmotståndet. Energin omsätts i värme och går inte att återvinna. Rörelseenergin av bilen vid denna hastighet är cirka 0,04 kWh, beroende på bilvikt förstås. Denna energi kan återvinnas vid fartminskning. men samma energi behövs igen vid fartökning, så nettovinsten är noll. Under en hel bilresa investerar man bara en gång i rörelseenergin, som man sedan återfår vid 100%-ig regeneration. Jag räknade lite på att rulla ut i neutralläge, och man sparar ungefär samma energi som att köra med högfart och sedan motorbromsa med regeneration. Vinsten beror hur länge man rullar, jag räknade med 30 sekunder. Efter man har stannat, oberoende på vilket sätt, krävs en extra 0,04 kWh (alltså utöver energin för att övervinna rullmotstand, fritkion i drivlinan och luftmotstånd) för att få upp farten i 50 km/timme igen.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av bullen »

Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
Ja, det är rätt jobbigt att slå på neutralen hela tiden samtidigt som man anpassar hastigheten så att man inte behöver bromsa. Där kan regen vara rätt behändigt. Vid långa nedförsbackar så är neutralen att föredra. Nyttjade detta påväg mot Ullricehamn då jag missat att starta laddningen i tid innan jag skulle till Götet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av LarsL »

Jag hade önskat ett större dödläge på gaspedalen där bilen frirullar.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Regen vs neutralläge

Inlägg av improwise »

Jag kör alltid i low, mest för att inte smälla direkt när jag kör en ”vanlig” bil
Skriv svar