Batterier - 75 eller 90 ?!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av TeslaManne »

Har smugit runt på detta forum ett tag nu o reggade mig nu på morgonen för ett första inlägg..

Jag skulle vilja ha ett råd ang batterival.. funderar på en Model S i begagnat läge. Då familjen inte har ekonomin till vad som står överst på listan så undrar jag vid ett beg köp.. sk man välja 75D eller 90D ?! O varför välja det ena före det andra ?! Ni som har koll på läget.. vad säger ni.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av TechNerd »

Jag tror du hittar svaret på alla dina frågor i en tidigare tråd - här :)
Senast redigerad av TechNerd, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av juristen »

Batteritypen är inte det viktigaste, tycker jag. 75 och 85 är rätt likvärdiga med liten fördel till 85. 90 är lite större men har sina nackdelar, det verkar degraderas snabbare, riskerar begränsad laddhastighet och laddar långsamt 0-10%. Ett fräscht 90-batteri har dock bättre laddkurva över 10%. Men överlag är det väldigt små skillnader i praktiken mellan dessa tre batterier. Jag skulle inte låta batterityp styra bilvalet mellan dessa tre.

Viktigare är en prisvärd och fräsch bil, garanti, fri supercharging och den utrustning man föredrar.

Generellt tycker jag begagnatbilarna som Tesla säljer själva är mycket mer prisvärda än de som går på blocket. Inte minst att man får 2 eller 4 års begagnatgaranti från Tesla. Nackdelen är att Tesla börjat med otyget att ta bort fri supercharging från dessa bilar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av Verdi »

85 och 90 har 400 V spänning medan 75D har 350 V. Tror det betyder att de är klart snabbare uppe i fart. Jag hade en 70D som lånebil och den var stendöd över 100 km/h jämfört med min 100D. Enorm skillnad verkligen. Om det är samma skillnad mellan 75 och 90 törs jag dock inte svara på.

Även om 90 degraderas snabbare så tar det ju lååång tid innan det är mindre än ett 75-batteri.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av BrooklynS »

juristen skrev:
Batteritypen är inte det viktigaste, tycker jag. 75 och 85 är rätt likvärdiga med liten fördel till 85. 90 är lite större men har sina nackdelar, det verkar degraderas snabbare, riskerar begränsad laddhastighet och laddar långsamt 0-10%. Ett fräscht 90-batteri har dock bättre laddkurva över 10%. Men överlag är det väldigt små skillnader i praktiken mellan dessa tre batterier. Jag skulle inte låta batterityp styra bilvalet mellan dessa tre.

Viktigare är en prisvärd och fräsch bil, garanti, fri supercharging och den utrustning man föredrar.

Generellt tycker jag begagnatbilarna som Tesla säljer själva är mycket mer prisvärda än de som går på blocket. Inte minst att man får 2 eller 4 års begagnatgaranti från Tesla. Nackdelen är att Tesla börjat med otyget att ta bort fri supercharging från dessa bilar.
Man skall ju räkna på det där med fri supercharging innan man värderar det så enormt högt. Dels så laddar man till huvudsak på annat vis (utom på långresor), dels så handlar det för normalbilisten om några tusenlappar per år.

4 års garanti är mycket mer värt!

Hade själv precis samma tankar men det slutade med en ny M3 istället då man fortfarande har en rätt ny bil när den är betald. Till skillnad från en beg S.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av TeslaManne »

TechNerd skrev:
Jag tror du hittar svaret på alla dina frågor i en tidigare tråd - här :)

Har läst igenom den tråden och blir inte nämnvärt mycket klokare på det ena eller andra hållet..

Dock bra information generellt o man får alla korten på bordet för att göra ett eget val..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av TeslaManne »

juristen skrev:
Batteritypen är inte det viktigaste, tycker jag. 75 och 85 är rätt likvärdiga med liten fördel till 85. 90 är lite större men har sina nackdelar, det verkar degraderas snabbare, riskerar begränsad laddhastighet och laddar långsamt 0-10%. Ett fräscht 90-batteri har dock bättre laddkurva över 10%. Men överlag är det väldigt små skillnader i praktiken mellan dessa tre batterier. Jag skulle inte låta batterityp styra bilvalet mellan dessa tre.

Viktigare är en prisvärd och fräsch bil, garanti, fri supercharging och den utrustning man föredrar.

Generellt tycker jag begagnatbilarna som Tesla säljer själva är mycket mer prisvärda än de som går på blocket. Inte minst att man får 2 eller 4 års begagnatgaranti från Tesla. Nackdelen är att Tesla börjat med otyget att ta bort fri supercharging från dessa bilar.
Jag har sett några bilar där som varit lite intressanta , ska dock byta in en Volvo kärra o då vet jag inte riktigt hur det ska gå till.. kört Volvo hela livet o funderar på att smyga över till en facelift tesla istället..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av ermase »

Verdi skrev:
85 och 90 har 400 V spänning medan 75D har 350 V. Tror det betyder att de är klart snabbare uppe i fart. Jag hade en 70D som lånebil och den var stendöd över 100 km/h jämfört med min 100D. Enorm skillnad verkligen. Om det är samma skillnad mellan 75 och 90 törs jag dock inte svara på.

Även om 90 degraderas snabbare så tar det ju lååång tid innan det är mindre än ett 75-batteri.
Nja, Jag har en 75D 2017 och har kört en 100D 2017 en hel del och skillnaden i effekt är inte jättestor. 75D är i mitt tyckte något roligare att köra då den är lättare även om 100D har mer effekt över 100 km/h. Har också kört en P85+ 2014 en del och den känns likvärdig effektmässigt, men är nog ännu lite roligare att köra då den är bakhjulsdriven och har en annan fjädring tror jag, men äldre och burkigare så klart. Effekt över 100 km/h beror mycket på hur laddat batteriet är, troligen betydligt mer på en 75D. Enrom skillnad på 90% direkt från en Superchager jämfört med t.ex. ett kallt batteri på 40%.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av Alfa »

Jag har haft Tesla S och X med följande batteristorlekar: 60, 75, 85, 90, 100.

Det har fungerat kanon även med de små batterierna. Nu när jag har 100-batteri märker jag i ärlighetens namn inte någon jättestor skillnad i räckvidd.

Ett tips: kör med smala däck. Fetingdäck rullar tungt.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av ermase »

Här ser du aktuella laddkurvor

100 batteriet laddar överlägset snabbast (bortsett från M3 LR) därefter är 90 något lite snabbare än 75 men 85 är numer faktiskt en bra bit efter. Klart långsamts är dock 70 batteriet.

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Verdi

Re: Batterier - 75 eller 90 ?!

Inlägg av Verdi »

Försöker sammanfatta. Om pris, skick och utrustning är lika så tycker jag 90D är att föredra. Men det är inte värt så mycket mer än 75D. Och eftersom priserna på 75D verkar ligga ganska mycket lägre än 90D så blir min rekommendation en sån.

Den här kanske? https://www.kvd.se/auktioner/48239?utm_ ... term=Tesla Verkar dock ha en del bucklor, kantskrap och slitna däck.

De billigaste på blocket (Facelift) är annars denna röda 90D: https://www.blocket.se/dalarna/Tesla_Mo ... ?ca=10&w=3 och denna blå 75D https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3

Här tycker jag den röda vinner ändå trots ~10% prisskillnad. 21" fälgar och färgkombo är så enormt mycket vassare på den röda tycker jag (är en kopia av min 90D. :D)
Skriv svar