CCS uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

CCS uppdatering

Inlägg av MangeT »

Lämnade in bilen i Infra City i veckan för CCS updatering och hade bokat in service samtidigt. SC passade även på att byta passagerarairbag då det är någon generell återkallelse för vissa bilar. Min är en S60D från 2016. Kanonsmidig service som det varit varje gång för mig. Fixade lånebil direkt. Fick SMS efter deras stängningstid att de jobbat över och fått bilen klar så jag kunde komma in under dagen efter och hämta den. Fick bilen framkörd och CCS adapter låg mellan framsäten. Har inte provat ladda på CCS än men ska försöka komma ihåg att testa vid nästa långresa. Laddar sällan på snabbladdare så kan dröja innan dess. Grymt nöjd med servicen igen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: CCS uppdatering

Inlägg av SR-71-BlackBird »

På FB finns det massa kränkta Teslaägare som gärna berättar att det inte fungerar, kul och höra att det är fler än jag som är nöjd. Tror också på att det är lättare att kommunicera med service utan att hota med stämningar, återköp, kompensation, osv.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: CCS uppdatering

Inlägg av e5m1r »

SR-71-BlackBird skrev:
På FB finns det massa kränkta Teslaägare som gärna berättar att det inte fungerar, kul och höra att det är fler än jag som är nöjd. Tror också på att det är lättare att kommunicera med service utan att hota med stämningar, återköp, kompensation, osv.
Problemet är inte kommunikation utan brist på den
När man väl har kontakt så är allt frid och fröjd men vägen dit kan vara #%#!?%#?!
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte!

Det är en äldre bil så det skulle göras nått med bilen för det skulle fungera, undrar om de glömde det?
Borde de inte testat funktion innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppdatering

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Vilka laddare har du testat ladda på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

Svenssons skrev:
topgun12 skrev:
Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Vilka laddare har du testat ladda på?
Tesla egna med både CCS och type 2, bara type 2 fungerar, samt Fortums ionity? snabbladddare och ABB 50kW CCS.på de sistnämda 2 ser jag kommunikation och laddaren visar bilens SOC % men ingen laddning sker.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppdatering

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
Svenssons skrev:
topgun12 skrev:
Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Vilka laddare har du testat ladda på?
Tesla egna med både CCS och type 2, bara type 2 fungerar, samt ionity snabbladddare och ABB 50kW CCS.på de sistnämda 2 ser jag kommunikation och laddaren visar bilens SOC % men ingen laddning sker.
Kan vara mjukvarurelaterat. Bara att boka en service med Tesla så de får fixa det. Misstänker att bilen inte behöver in utan att de kanske kan fixa det online om de får reda på tidpunkterna när du testade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

Svenssons skrev:
topgun12 skrev:
Svenssons skrev:
topgun12 skrev:
Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Vilka laddare har du testat ladda på?
Tesla egna med både CCS och type 2, bara type 2 fungerar, samt ionity snabbladddare och ABB 50kW CCS.på de sistnämda 2 ser jag kommunikation och laddaren visar bilens SOC % men ingen laddning sker.
Kan vara mjukvarurelaterat. Bara att boka en service med Tesla så de får fixa det. Misstänker att bilen inte behöver in utan att de kanske kan fixa det online om de får reda på tidpunkterna när du testade.
Tack, hoppas du har rätt. Installatören sa nått om att uppdatera programvaran, men sen såg jag att jag redan hade sista versionen 28.4 det finns ingen senare update, så jag antog han lagt in den. Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: CCS uppdatering

Inlägg av MangeT »

Tror att på äldre bilar behöver SC installera någon hårdvara för att CCS ska fungera ihop med adaptern.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

MangeT skrev:
Tror att på äldre bilar behöver SC installera någon hårdvara för att CCS ska fungera ihop med adaptern.
Jo det var ju därför bilen var tvungen lämnas in, adaptern kunde jag annars bara köpt i butik.
Det var tritiumladdadare o ABB laddare jag provat förutom teslas egna, inte ionity som jag först skrev. åkte o pröva ionity idag, funka inte heller. Vet en annan som skrivit hans adapter bara fungerar på ionity. På laddarna står det oftast laddat klart, utan att den laddats nåt alls.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: CCS uppdatering

Inlägg av evilirish »

Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: CCS uppdatering

Inlägg av TechNerd »

topgun12 skrev:
Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
Får inte riktigt ihop det du skriver, men blir hopplöst när du blandar kw/h och range/h, dessutom vid olika %.
e-Niro maxar på 70kw på de få CCS-laddare som finns som går över 50. Men även med 70kw får du inga 520km/h?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

TechNerd skrev:
topgun12 skrev:
Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
Får inte riktigt ihop det du skriver, men blir hopplöst när du blandar kw/h och range/h, dessutom vid olika %.
e-Niro maxar på 70kw på de få CCS-laddare som finns som går över 50. Men även med 70kw får du inga 520km/h?
Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda. Tom Teslan visar laddfart i kW och km/h. km/h är en uträkning som utgår från laddhastighet och tar hänsyn till typisk förbrukning. exempel bil som laddar 100kW, betyder 100kWh per timme, om förbrukningen är 2kWh per 10km, eller 2kWh/mil kommer den bilen 50mil på det den laddat på 1h, man kan uttrycka det som laddfart 500km/h. E-niro r betydligt mer energisnål än model S, och får därför en hög laddhastighet uttryckt i km/h. Bifogar fil med detta , källa TeslaBjörn. Teslan som den jämförs med här är en obegränsad S90, men det var före laddhastighets
charging-speed-comparison-in-km-h-source-bjorn-nyland.jpg
sänkningarna för Tesla.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

evilirish skrev:
Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Hur laddar jag om mjukvaran om jag redan har senaste versionen ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppdatering

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
TechNerd skrev:
topgun12 skrev:
Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
Får inte riktigt ihop det du skriver, men blir hopplöst när du blandar kw/h och range/h, dessutom vid olika %.
e-Niro maxar på 70kw på de få CCS-laddare som finns som går över 50. Men även med 70kw får du inga 520km/h?
Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda.
Det är väl 24.3 och ,53kW (skulle kunna tolkas som 0,53kW) som förvirrar. 53kW vid SoC på 50% låter otroligt lågt och stämmer ju inte alls med TeslaBjörns data som du visar. Är det kamske så att du kommit kall till SuC? Krävs ju körning i över 30 minuter och/eller förvärmning av batterierna i ca 30 minuter innan laddning föe att kunna få optimal laddhastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppdatering

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
evilirish skrev:
Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Hur laddar jag om mjukvaran om jag redan har senaste versionen ?
Lägger en Service Request som jag skrev tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: CCS uppdatering

Inlägg av evilirish »

topgun12 skrev:
evilirish skrev:
Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Hur laddar jag om mjukvaran om jag redan har senaste versionen ?
Inget som varken du eller jag kan göra, utan något som Tesla ska göra när de installerar den nödvändiga hårdvaran. Om den inte funkar att ladda med CCS-adaptern så luktar det att det inte blev ominstallerat korrekt.
Du får nog boka en service-tid för att få det fixat. Har du tur kan de fixa det på distans så du slipper köra in med bilen.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: CCS uppdatering

Inlägg av TechNerd »

topgun12 skrev:
Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda. Tom Teslan visar laddfart i kW och km/h. km/h är en uträkning som utgår från laddhastighet och tar hänsyn till typisk förbrukning. exempel bil som laddar 100kW, betyder 100kWh per timme, om förbrukningen är 2kWh per 10km, eller 2kWh/mil kommer den bilen 50mil på det den laddat på 1h, man kan uttrycka det som laddfart 500km/h. E-niro r betydligt mer energisnål än model S, och får därför en hög laddhastighet uttryckt i km/h.
Jorrå, förstår precis hur uträkningen är tänkt att fungera. Men likväl, en e-Niro ligger runt 1,7-1,8 på landsväg skulle jag säga efter verklighet.(konstigt nog inte mycket lägre än en S raven).
Inte under 1,4 som den uträkningen verkar anta...
Men jag antar att jag inte är överens med måttet km/h i laddning öht.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

TechNerd skrev:
topgun12 skrev:
Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda. Tom Teslan visar laddfart i kW och km/h. km/h är en uträkning som utgår från laddhastighet och tar hänsyn till typisk förbrukning. exempel bil som laddar 100kW, betyder 100kWh per timme, om förbrukningen är 2kWh per 10km, eller 2kWh/mil kommer den bilen 50mil på det den laddat på 1h, man kan uttrycka det som laddfart 500km/h. E-niro r betydligt mer energisnål än model S, och får därför en hög laddhastighet uttryckt i km/h.
Jorrå, förstår precis hur uträkningen är tänkt att fungera. Men likväl, en e-Niro ligger runt 1,7-1,8 på landsväg skulle jag säga efter verklighet.(konstigt nog inte mycket lägre än en S raven).
Inte under 1,4 som den uträkningen verkar anta...
Men jag antar att jag inte är överens med måttet km/h i laddning öht.
Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.

När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppdatering

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.

När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Top!

Svenska vägar är väl påväg mot samma snitthastighet nu... Flera 50-vägar blir 40-vägar, 70-vägar blir 60-vägar och 90-vägar blir 80-vägar. Finns inte många exempel där 110-vägar blivit 120-vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: CCS uppdatering

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
topgun12 skrev:
Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.

När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Top!

Svenska vägar är väl påväg mot samma snitthastighet nu... Flera 50-vägar blir 40-vägar, 70-vägar blir 60-vägar och 90-vägar blir 80-vägar. Finns inte många exempel där 110-vägar blivit 120-vägar.
Har för mig trafikverket sagt att målet är att endast mötesfria vägar skall ha högre än 80.
Så då blir det väl precis som Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: CCS uppdatering

Inlägg av topgun12 »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
topgun12 skrev:
Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.

När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Top!

Svenska vägar är väl påväg mot samma snitthastighet nu... Flera 50-vägar blir 40-vägar, 70-vägar blir 60-vägar och 90-vägar blir 80-vägar. Finns inte många exempel där 110-vägar blivit 120-vägar.
Har för mig trafikverket sagt att målet är att endast mötesfria vägar skall ha högre än 80.
Så då blir det väl precis som Norge.
Det kommer bara öka farorna då hälften vill hålla 80 och hälften vill köra om hela tiden ! Omkörningarna är ju det som gör det farligt ! Skulle hellre se 90 vintertid och 100 sommartid på våra idag 90 vägar. Dessa farter skulle även gälla lastbilar, som annars blir faromoment.


Har idag testat ccs-adaptern på lite fler laddstationer inkl teslas egna. Den ger exakt samma fart som innan med Type 2 kontakten på alla stationer. Testat vid SOC 50-85% Har SW 19.32.2.2 installerad. Kanske det gått fortare om jag haft nån äldre SW version.

Men nöjd ändå, nu har jag mycket fler snabbladdare att välja på, och många är fortfarande gratis.
Skriv svar