CCS uppdatering
Moderator: Redaktion
CCS uppdatering
Lämnade in bilen i Infra City i veckan för CCS updatering och hade bokat in service samtidigt. SC passade även på att byta passagerarairbag då det är någon generell återkallelse för vissa bilar. Min är en S60D från 2016. Kanonsmidig service som det varit varje gång för mig. Fixade lånebil direkt. Fick SMS efter deras stängningstid att de jobbat över och fått bilen klar så jag kunde komma in under dagen efter och hämta den. Fick bilen framkörd och CCS adapter låg mellan framsäten. Har inte provat ladda på CCS än men ska försöka komma ihåg att testa vid nästa långresa. Laddar sällan på snabbladdare så kan dröja innan dess. Grymt nöjd med servicen igen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: CCS uppdatering
På FB finns det massa kränkta Teslaägare som gärna berättar att det inte fungerar, kul och höra att det är fler än jag som är nöjd. Tror också på att det är lättare att kommunicera med service utan att hota med stämningar, återköp, kompensation, osv.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: CCS uppdatering
Problemet är inte kommunikation utan brist på denSR-71-BlackBird skrev:På FB finns det massa kränkta Teslaägare som gärna berättar att det inte fungerar, kul och höra att det är fler än jag som är nöjd. Tror också på att det är lättare att kommunicera med service utan att hota med stämningar, återköp, kompensation, osv.
När man väl har kontakt så är allt frid och fröjd men vägen dit kan vara #%#!?%#?!
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: CCS uppdatering
Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte!
Det är en äldre bil så det skulle göras nått med bilen för det skulle fungera, undrar om de glömde det?
Borde de inte testat funktion innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Det är en äldre bil så det skulle göras nått med bilen för det skulle fungera, undrar om de glömde det?
Borde de inte testat funktion innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 1 gånger.
Re: CCS uppdatering
Vilka laddare har du testat ladda på?topgun12 skrev:Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: CCS uppdatering
Tesla egna med både CCS och type 2, bara type 2 fungerar, samt Fortums ionity? snabbladddare och ABB 50kW CCS.på de sistnämda 2 ser jag kommunikation och laddaren visar bilens SOC % men ingen laddning sker.Svenssons skrev:Vilka laddare har du testat ladda på?topgun12 skrev:Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 1 gånger.
Re: CCS uppdatering
Kan vara mjukvarurelaterat. Bara att boka en service med Tesla så de får fixa det. Misstänker att bilen inte behöver in utan att de kanske kan fixa det online om de får reda på tidpunkterna när du testade.topgun12 skrev:Tesla egna med både CCS och type 2, bara type 2 fungerar, samt ionity snabbladddare och ABB 50kW CCS.på de sistnämda 2 ser jag kommunikation och laddaren visar bilens SOC % men ingen laddning sker.Svenssons skrev:Vilka laddare har du testat ladda på?topgun12 skrev:Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: CCS uppdatering
Tack, hoppas du har rätt. Installatören sa nått om att uppdatera programvaran, men sen såg jag att jag redan hade sista versionen 28.4 det finns ingen senare update, så jag antog han lagt in den. Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.Svenssons skrev:Kan vara mjukvarurelaterat. Bara att boka en service med Tesla så de får fixa det. Misstänker att bilen inte behöver in utan att de kanske kan fixa det online om de får reda på tidpunkterna när du testade.topgun12 skrev:Tesla egna med både CCS och type 2, bara type 2 fungerar, samt ionity snabbladddare och ABB 50kW CCS.på de sistnämda 2 ser jag kommunikation och laddaren visar bilens SOC % men ingen laddning sker.Svenssons skrev:Vilka laddare har du testat ladda på?topgun12 skrev:Jag betala för samma CCS adapter, men min fungerar inte! Borde de inte testat det innan jag hämta bilen, uselt ! Visst lite lotto.
Re: CCS uppdatering
Tror att på äldre bilar behöver SC installera någon hårdvara för att CCS ska fungera ihop med adaptern.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: CCS uppdatering
Jo det var ju därför bilen var tvungen lämnas in, adaptern kunde jag annars bara köpt i butik.MangeT skrev:Tror att på äldre bilar behöver SC installera någon hårdvara för att CCS ska fungera ihop med adaptern.
Det var tritiumladdadare o ABB laddare jag provat förutom teslas egna, inte ionity som jag först skrev. åkte o pröva ionity idag, funka inte heller. Vet en annan som skrivit hans adapter bara fungerar på ionity. På laddarna står det oftast laddat klart, utan att den laddats nåt alls.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 2 gång.
Re: CCS uppdatering
Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Re: CCS uppdatering
Får inte riktigt ihop det du skriver, men blir hopplöst när du blandar kw/h och range/h, dessutom vid olika %.topgun12 skrev:Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
e-Niro maxar på 70kw på de få CCS-laddare som finns som går över 50. Men även med 70kw får du inga 520km/h?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: CCS uppdatering
Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda. Tom Teslan visar laddfart i kW och km/h. km/h är en uträkning som utgår från laddhastighet och tar hänsyn till typisk förbrukning. exempel bil som laddar 100kW, betyder 100kWh per timme, om förbrukningen är 2kWh per 10km, eller 2kWh/mil kommer den bilen 50mil på det den laddat på 1h, man kan uttrycka det som laddfart 500km/h. E-niro r betydligt mer energisnål än model S, och får därför en hög laddhastighet uttryckt i km/h. Bifogar fil med detta , källa TeslaBjörn. Teslan som den jämförs med här är en obegränsad S90, men det var före laddhastighets sänkningarna för Tesla.TechNerd skrev:Får inte riktigt ihop det du skriver, men blir hopplöst när du blandar kw/h och range/h, dessutom vid olika %.topgun12 skrev:Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
e-Niro maxar på 70kw på de få CCS-laddare som finns som går över 50. Men även med 70kw får du inga 520km/h?
Re: CCS uppdatering
Hur laddar jag om mjukvaran om jag redan har senaste versionen ?evilirish skrev:Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Re: CCS uppdatering
Det är väl 24.3 och ,53kW (skulle kunna tolkas som 0,53kW) som förvirrar. 53kW vid SoC på 50% låter otroligt lågt och stämmer ju inte alls med TeslaBjörns data som du visar. Är det kamske så att du kommit kall till SuC? Krävs ju körning i över 30 minuter och/eller förvärmning av batterierna i ca 30 minuter innan laddning föe att kunna få optimal laddhastighet.topgun12 skrev:Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda.TechNerd skrev:Får inte riktigt ihop det du skriver, men blir hopplöst när du blandar kw/h och range/h, dessutom vid olika %.topgun12 skrev:Har för mig jag hade 24.3 innan. Tyvärr var bilen något långsammare än förut på SC ,53kW vid 50%,dvs ca 250km/h, sämre för varje uppdatering. Jag har undvikit updatera, men vad hjälper det när de gör det ändå utan att fråga numera,2ggr denna sommar. Får snart en billig e-niro den laddar 520km/t upp till 58% och 440km/t till 75%! Hade hoppats CCS kontakten hade kunna gett Teslan lite mer laddfart som andra rapporterat.
e-Niro maxar på 70kw på de få CCS-laddare som finns som går över 50. Men även med 70kw får du inga 520km/h?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: CCS uppdatering
Lägger en Service Request som jag skrev tidigare.topgun12 skrev:Hur laddar jag om mjukvaran om jag redan har senaste versionen ?evilirish skrev:Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: CCS uppdatering
Inget som varken du eller jag kan göra, utan något som Tesla ska göra när de installerar den nödvändiga hårdvaran. Om den inte funkar att ladda med CCS-adaptern så luktar det att det inte blev ominstallerat korrekt.topgun12 skrev:Hur laddar jag om mjukvaran om jag redan har senaste versionen ?evilirish skrev:Mjukvaran måste installeras om vid uppdatering till CCS av äldre bilar.
Jag fick samma mjukvara som innan när jag gjorde det. Själva uppdateringen tog totalt 1,5 timme för mig, den misslyckades med uppdateringen i slut-tampen första försöket.
Du får nog boka en service-tid för att få det fixat. Har du tur kan de fixa det på distans så du slipper köra in med bilen.
Re: CCS uppdatering
Jorrå, förstår precis hur uträkningen är tänkt att fungera. Men likväl, en e-Niro ligger runt 1,7-1,8 på landsväg skulle jag säga efter verklighet.(konstigt nog inte mycket lägre än en S raven).topgun12 skrev:Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda. Tom Teslan visar laddfart i kW och km/h. km/h är en uträkning som utgår från laddhastighet och tar hänsyn till typisk förbrukning. exempel bil som laddar 100kW, betyder 100kWh per timme, om förbrukningen är 2kWh per 10km, eller 2kWh/mil kommer den bilen 50mil på det den laddat på 1h, man kan uttrycka det som laddfart 500km/h. E-niro r betydligt mer energisnål än model S, och får därför en hög laddhastighet uttryckt i km/h.
Inte under 1,4 som den uträkningen verkar anta...
Men jag antar att jag inte är överens med måttet km/h i laddning öht.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: CCS uppdatering
Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.TechNerd skrev:Jorrå, förstår precis hur uträkningen är tänkt att fungera. Men likväl, en e-Niro ligger runt 1,7-1,8 på landsväg skulle jag säga efter verklighet.(konstigt nog inte mycket lägre än en S raven).topgun12 skrev:Konstigt du kallar dig technerd om du inte förstår dig på kW och km/h eller finner det svårt jag beskriver båda. Tom Teslan visar laddfart i kW och km/h. km/h är en uträkning som utgår från laddhastighet och tar hänsyn till typisk förbrukning. exempel bil som laddar 100kW, betyder 100kWh per timme, om förbrukningen är 2kWh per 10km, eller 2kWh/mil kommer den bilen 50mil på det den laddat på 1h, man kan uttrycka det som laddfart 500km/h. E-niro r betydligt mer energisnål än model S, och får därför en hög laddhastighet uttryckt i km/h.
Inte under 1,4 som den uträkningen verkar anta...
Men jag antar att jag inte är överens med måttet km/h i laddning öht.
När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Re: CCS uppdatering
Top!topgun12 skrev:Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.
När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Svenska vägar är väl påväg mot samma snitthastighet nu... Flera 50-vägar blir 40-vägar, 70-vägar blir 60-vägar och 90-vägar blir 80-vägar. Finns inte många exempel där 110-vägar blivit 120-vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: CCS uppdatering
Har för mig trafikverket sagt att målet är att endast mötesfria vägar skall ha högre än 80.Svenssons skrev:Top!topgun12 skrev:Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.
När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Svenska vägar är väl påväg mot samma snitthastighet nu... Flera 50-vägar blir 40-vägar, 70-vägar blir 60-vägar och 90-vägar blir 80-vägar. Finns inte många exempel där 110-vägar blivit 120-vägar.
Så då blir det väl precis som Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: CCS uppdatering
Det kommer bara öka farorna då hälften vill hålla 80 och hälften vill köra om hela tiden ! Omkörningarna är ju det som gör det farligt ! Skulle hellre se 90 vintertid och 100 sommartid på våra idag 90 vägar. Dessa farter skulle även gälla lastbilar, som annars blir faromoment.taliz skrev:Har för mig trafikverket sagt att målet är att endast mötesfria vägar skall ha högre än 80.Svenssons skrev:Top!topgun12 skrev:Nu fungerar min ccs adapter ! Fått ny uppdatering sen börja det funka.
När det gäller TeslaBjörns diagram är det nog uträknat för norska förhållanden där vägarna generelt är 80vägar, förbrukningen blir lägre då.
Svenska vägar är väl påväg mot samma snitthastighet nu... Flera 50-vägar blir 40-vägar, 70-vägar blir 60-vägar och 90-vägar blir 80-vägar. Finns inte många exempel där 110-vägar blivit 120-vägar.
Så då blir det väl precis som Norge.
Har idag testat ccs-adaptern på lite fler laddstationer inkl teslas egna. Den ger exakt samma fart som innan med Type 2 kontakten på alla stationer. Testat vid SOC 50-85% Har SW 19.32.2.2 installerad. Kanske det gått fortare om jag haft nån äldre SW version.
Men nöjd ändå, nu har jag mycket fler snabbladdare att välja på, och många är fortfarande gratis.