Var står det, hittar inte ens den textenthnis skrev:Tryckfelsnisse kanske. Det står 0,25% på Teslas sida men de har är inte ändrat månadskostnaden för leaseing
/fth
Moderator: Redaktion
Var står det, hittar inte ens den textenthnis skrev:Tryckfelsnisse kanske. Det står 0,25% på Teslas sida men de har är inte ändrat månadskostnaden för leaseing
Det var lite för tydligt för migOopsen skrev:På första sidan står det rätt klart
Det är deras version av rabatt...vibrationsfri skrev:Sjukt hur Tesla och DNB kan ha så låga räntor. Man är ju van att bilhandlare har typ 5-6 %?
Samtidigt så är det högre belopp, så DNB tjänar lite mer pengar. Tror också det är relativt riskfritt, då det är kapitalstarka personer som köper Tesla.Fredrik j skrev:Det är deras version av rabatt...vibrationsfri skrev:Sjukt hur Tesla och DNB kan ha så låga räntor. Man är ju van att bilhandlare har typ 5-6 %?
En bank vill inte låna hellre låna ut till kapitalsvaga kunder. Särskilt om säkerheten är bra. Har dom tur vill kunden ha amorteringsfritt...termosen skrev:Samtidigt så är det högre belopp, så DNB tjänar lite mer pengar. Tror också det är relativt riskfritt, då det är kapitalstarka personer som köper Tesla.
.
Vad jag förstår stiger räntan om riksbanken höjer styrräntan, men någon egen räntehöjning som kommer från DNB själva har jag inte hört talas om. Med dagens ränteläge är det ju fråga om ett närmast räntefritt lån, väldigt förmånligt.big-olle skrev:Gäller denna ränta alla de år man leasar bilen, eller är det så att de smyghöjer efter ett tag?
Fick ett infomail från Tesla i morse gällande 0,25% ränta. Det gäller för beställningar gjorda före 4 november och leverans under 2019.Gustafsson skrev:Vad jag förstår stiger räntan om riksbanken höjer styrräntan, men någon egen räntehöjning som kommer från DNB själva har jag inte hört talas om. Med dagens ränteläge är det ju fråga om ett närmast räntefritt lån, väldigt förmånligt.big-olle skrev:Gäller denna ränta alla de år man leasar bilen, eller är det så att de smyghöjer efter ett tag?
Tesla ger ju alltid rabatter i olika former bara det att de förklär ju dem, antingen låga räntor, avdrag på ”lagerbilar” eller sänkta priser i 2 veckor. DnB lånar helt klart inte ut pengar för 0.25%.Pontus skrev:Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.OfarligTesla skrev:Tesla ger ju alltid rabatter i olika former bara det att de förklär ju dem, antingen låga räntor, avdrag på ”lagerbilar” eller sänkta priser i 2 veckor. DnB lånar helt klart inte ut pengar för 0.25%.Pontus skrev:Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Fast det har de ju också gjort på sistone iaf i USA, fast i form av att man fått tillbehör gratis (större fälgar, FSD, färg osv) om man tar leverans innan kvartalsslut. Hur mycket man fick var avhängt på hur hårt man förhandlade.Fredrik j skrev:Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Aviavgifter, påminnelser, deras försäkring, ingen restvärdesgaranti, bilen som säkerhet.Pontus skrev:Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Så var det väl inte? Man kunde få utrustning om man accepterade en överbliven bil om man tog snabb leverans.OfarligTesla skrev:Fast det har de ju också gjort på sistone iaf i USA, fast i form av att man fått tillbehör gratis (större fälgar, FSD, färg osv) om man tar leverans innan kvartalsslut. Hur mycket man fick var avhängt på hur hårt man förhandlade.Fredrik j skrev:Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Beror på vad du menar med överbliven bil. Det var en "lagerbil" men det var ju i vissa fall bilar som fortfarande var under transport från fabrik, de har normalt sätt bara en lite rabatt. Och folk fick olika erbjudanden om olika mycket utrustning beroende på hur väl de förhandlade.Fredrik j skrev:Så var det väl inte? Man kunde få utrustning om man accepterade en överbliven bil om man tog snabb leverans.OfarligTesla skrev:Fast det har de ju också gjort på sistone iaf i USA, fast i form av att man fått tillbehör gratis (större fälgar, FSD, färg osv) om man tar leverans innan kvartalsslut. Hur mycket man fick var avhängt på hur hårt man förhandlade.Fredrik j skrev:Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Det verkar inte så just nu iaf...Niclas skrev:Gäller det model S Performance också?
Svårt att gissa. Jag tror också de utformar kampanjer i samarbete, men det är ju inte samma sak som att Tesla sponsrar det ekonomiskt.Pontus skrev:Men jag antar att Tesla är inblandade på något sätt, om det bara var DNB så skulle väl den låga räntan gälla oavsett vilken modell man väljer?
Får man fråga vart du ringde då? Är ju inte så lätt att få tag på nån i teslas värld, Är i samma situation som du beställde för 5 veckor sen.Seimawn skrev:Beställde min för 6 veckor sedan men fortfarande inte gått i produktion. Jag ringde dom idag och var inga konstigheter att få 0.25% ränta på min bil