Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Det är inte riktigt skyltat för det. Sedan vill många köpcenter o s v inte tappa kunder genom att lappa dem. Även om man har blivit rätteligen lappad så kanske man inte återvänder till ett ställe som lappade en.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Xmag »

bylund skrev:
Det är inte riktigt skyltat för det. Sedan vill många köpcenter o s v inte tappa kunder genom att lappa dem. Även om man har blivit rätteligen lappad så kanske man inte återvänder till ett ställe som lappade en.
Så är det säkert. Man skulle ju kunna ha en lampa över som blinkar rött om man inte laddar på platsen. Borde vara hyfsat enkelt rent tekniskt. De som lider av okunskap har anledning att undra varför en röd lampa blinkar ovanför deras bil och de som medvetet parkerar fel kan inte göra det lika diskret...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Xmag skrev:
bylund skrev:
Det är inte riktigt skyltat för det. Sedan vill många köpcenter o s v inte tappa kunder genom att lappa dem. Även om man har blivit rätteligen lappad så kanske man inte återvänder till ett ställe som lappade en.
Så är det säkert. Man skulle ju kunna ha en lampa över som blinkar rött om man inte laddar på platsen. Borde vara hyfsat enkelt rent tekniskt. De som lider av okunskap har anledning att undra varför en röd lampa blinkar ovanför deras bil och de som medvetet parkerar fel kan inte göra det lika diskret...
Bra tänk där :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Det är inte riktigt skyltat för det. Sedan vill många köpcenter o s v inte tappa kunder genom att lappa dem. Även om man har blivit rätteligen lappad så kanske man inte återvänder till ett ställe som lappade en.
Tänker dom likadant om någon felaktigt ställer sig på en handikappruta? Det borde väl finnas någon som kollar det i garaget?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Tror jag blev "Teslad" idag...

En Tesla som står på en av få laddplatser i Västerås Centrum idag utan att ladda som det ser ut. Om det inte är så att det är ägaren som syns i bilden som har problem att få igång laddningen.. fast då borde man väl försöka med sladden i? :)
tesla.jpeg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Tror jag blev "Teslad" idag...

En Tesla som står på en av få laddplatser i Västerås Centrum idag utan att ladda som det ser ut. Om det inte är så att det är ägaren som syns i bilden som har problem att få igång laddningen.. fast då borde man väl försöka med sladden i? :)
Tragiskt att se elbilsförare som göra på det viset. Jag tycker att detta är ännu värre än när det står en ICE på en laddplats.

Det tragiska är att det är helt enligt regelboken med den korkade skyltningen som används.
Model Y P
Model S P
Model S P
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Swede1 »

Vilket Icehole!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Swede1 skrev:
Vilket Icehole!
+1
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Mthsv05
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 maj 2017 21:30

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Mthsv05 »

Blev irriterad i Växjö igår. Ena laddplatsen i city var 3/5 laddare sönder och på den andra var nästan hälften tagna av icke laddbara bilar.

Mailade då kommunen och svaret var hoppfullt kring bötfälla i framtiden. Var visst nya nationella riktlinjer klara så snart får parkeringsvakterna ge ut böter och då kanske våra problem blir mindre.


Din fråga var: 

Bötfäll bilar som står på elbilsparkeringen och inte är elbilar 

Se film från idag


Svaret är: 

Hej .

Trafikenheten här, verksamhetsansvarig för parkering och övervakning.
Precis i dagarna har nationella riktlinjer färdigställts för hur man ska reglera dessa platser.
Det handlar om hur man skriver de lokala trafikföreskrifterna rätt för att kunna övervaka och skriva p-anmärkningar.
Så detta ska nu genomföras, så att endast elfordon/hybrider ska stå på dessa platser.
/


Skickat från min Pixel via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

Bra! Men formulera om till att det ska vara böter på ALLA bilar som står på laddplats men inte laddar! (även el/hybrid)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Det är dock svårt att reglera ickeladdandet. Man ska ju inte får böter om t ex ett tekniskt fel gör att laddningen tillfälligt avbryts. Men man kan gott kräva att bilen i alla fall ska vara ansluten för att få parkera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

Mthsv05 skrev:
Blev irriterad i Växjö igår. Ena laddplatsen i city var 3/5 laddare sönder och på den andra var nästan hälften tagna av icke laddbara bilar.

Mailade då kommunen och svaret var hoppfullt kring bötfälla i framtiden. Var visst nya nationella riktlinjer klara så snart får parkeringsvakterna ge ut böter och då kanske våra problem blir mindre.


Din fråga var: 

Bötfäll bilar som står på elbilsparkeringen och inte är elbilar 

Se film från idag


Svaret är: 

Hej .

Trafikenheten här, verksamhetsansvarig för parkering och övervakning.
Precis i dagarna har nationella riktlinjer färdigställts för hur man ska reglera dessa platser.
Det handlar om hur man skriver de lokala trafikföreskrifterna rätt för att kunna övervaka och skriva p-anmärkningar.
Så detta ska nu genomföras, så att endast elfordon/hybrider ska stå på dessa platser.
/


Skickat från min Pixel via Tapatalk
Nationella riktlinjer? Vad är det för märkligt påfund? Det har varit möjligt att skylta och bötfälla för laddplatser länge. Trafikförordningens 3 kap 54 §:

"På en laddplats får endast fordon som kan laddas externt med elektrisk energi för fordonets framdrivning stannas eller parkeras. Andra fordon får inte stannas annat än för på- eller avstigning."

Vad mer än så behövs? Den formuleringen har funnits sen 2011. Göteborg började utfärda böter redan 2013: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/anslö ... n-1.504014
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Mthsv05 skrev:
Blev irriterad i Växjö igår. Ena laddplatsen i city var 3/5 laddare sönder och på den andra var nästan hälften tagna av icke laddbara bilar.

Mailade då kommunen och svaret var hoppfullt kring bötfälla i framtiden. Var visst nya nationella riktlinjer klara så snart får parkeringsvakterna ge ut böter och då kanske våra problem blir mindre.


Din fråga var: 

Bötfäll bilar som står på elbilsparkeringen och inte är elbilar 

Se film från idag


Svaret är: 

Hej .

Trafikenheten här, verksamhetsansvarig för parkering och övervakning.
Precis i dagarna har nationella riktlinjer färdigställts för hur man ska reglera dessa platser.
Det handlar om hur man skriver de lokala trafikföreskrifterna rätt för att kunna övervaka och skriva p-anmärkningar.
Så detta ska nu genomföras, så att endast elfordon/hybrider ska stå på dessa platser.
/


Skickat från min Pixel via Tapatalk
Nationella riktlinjer? Vad är det för märkligt påfund? Det har varit möjligt att skylta och bötfälla för laddplatser länge. Trafikförordningens 3 kap 54 §:

"På en laddplats får endast fordon som kan laddas externt med elektrisk energi för fordonets framdrivning stannas eller parkeras. Andra fordon får inte stannas annat än för på- eller avstigning."

Vad mer än så behövs? Den formuleringen har funnits sen 2011. Göteborg började utfärda böter redan 2013: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/anslö ... n-1.504014
Precis, här i Bollnäs har man bötfällt ett bra tag oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Dagens bild från Uppsala är inte från St Eriks torg, men låt er inte luras, två av fyra platser var ICE:ade där också.
D6AE6ABE-3865-47CB-8AC0-5C3BB5A760EF.jpeg
Vid stadshuset var dock båda platserna upptagna av laddande bilar, en Model X och en VW-laddhybrid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Dagens bild från Uppsala är inte från St Eriks torg, men låt er inte luras, två av fyra platser var ICE:ade där också.

Vid stadshuset var dock båda platserna upptagna av laddande bilar, en Model X och en VW-laddhybrid.
Är inte det alldeles i närheten, längre bort på gatan, vid entrén till Kyrkans hus?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Är inte det alldeles i närheten, längre bort på gatan, vid entrén till Kyrkans hus?
Precis så. Med saluhallen bakom mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

Skaplig ICE:ning på Arlanda Beta just nu. Mörkt så blev ingen bra bild men herrejä...r.... :evil:
2016 Model S 75
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Fick precis ett samtal från kollegan som jobbar i Västerås över dagen/kvällen.. Har var fly förbannad på "jävla översittarfasoner hos teslaägare" :lol: :lol: då de två enda laddplatserna i centrala delen av Västerås var upptagna när han kom vid lunchtid av två Tesla, som inte laddade... När han går ut nu några timmar efteråt för att se om han kan få tag på en laddplats (han har en i3:a och klarar inte t.o.r Stockholm - Västerås på en laddning) står den ena Teslan kvar utan att ladda på ena stolpen och vid den andra har det kommit en ny "idiot" till teslaägare som ställt sig där utan att koppla in sig.
Eftersom det var sista anhalten blev det nu den som hängs ut för alla tre... kollegan svor lite över att han inte fotade bilen som stått nu i runt 4h utan att ladda...
557.jpg
Shame!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Ser ut som att lampan till vänster i stolpen inte lyser. Trasig stolpe kanske? Det skulle kunna förklara varför ingen laddar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Jag har blivit icead!

Inlägg av Tars »

Riktigt illa beteende!
Lider då jag har en i3:a och vet begränsningen, speciellt när det regnar och är kallt. Nästa halva räckvidden försvinner.
Störigt värre!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Ser ut som att lampan till vänster i stolpen inte lyser. Trasig stolpe kanske? Det skulle kunna förklara varför ingen laddar.
Det är bara en plats där så bara en kontakt inkopplad i stolpen.. Och den är aktiv. (fattar inte varför dom inte fixade 2 platser där när dom ändå köpte en stolpe som klarar två.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Var inte det samma tölp som för några dagar sen? :evil:
Jovisst var det det: Level 21 Enebyberg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Jag har blivit icead!

Inlägg av Tars »

Man kanske ska dra iväg ett mail.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Kör på! Dendär Schedblad ser lite underlig ut, han kan behöva en släng av sleven. ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av TiborBlomhall »

Tja, vad ska man säga. Stilpoäng? :lol:
e-Mustang.jpg
Det lurar nog de flesta parkeringsvakterna i alla fall :?
Skriv svar