Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Hedman »

HelectriC skrev:
Om det är hotellchefens bil så är det nog inte så svårt att få hen att flytta på den. Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Håller med fullständigt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Hedman »

gellerstam skrev:
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.

Ligger något i det.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Hotellet har numrerade p-platser så chansen att parkera fel är rätt liten, men det är ju ändå möjligt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""

Jasså? Jag tycker iaf det är jobbigt om jag kommer fram till ett hotell och måste börja med att finna någon som kan flytta bilen som står på min reserverade plats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
gellerstam skrev:
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""

Jasså? Jag tycker iaf det är jobbigt om jag kommer fram till ett hotell och måste börja med att finna någon som kan flytta bilen som står på min reserverade plats.
Absolut, visst är det jobbigare än om platsen är ledig.

Men om alternativet är att du skall finna någon som i sin tur skall finna någon annan som skall flytta bilen borgar det för betydligt mer strul och längre ledtid innan du får parkeringen, det tycker jag är jobbigt!

Tur att vi alla är olika. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Stefan »

Ytterligare en syndare i Kungsbacka idag.

Laddplatsen till höger fungerar ej heller, ringde och felanmälde och bad att de skulle skicka en p-vakt. De skulle se vad de kunde göra...
20180220_151414.jpg
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
JockeW
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 sep 2016 17:15

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av JockeW »

Riktigt mycket ice i Sundsvall häromdagen... Nog för att de fått overkligt mycket snö i vinter, men man kan tycka att de borde kunnat trycka undan detta så att inte platsen blockeras. Jag hade i alla fall tur och fick platsen bredvid.
IMG_7151.JPG
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mattiasottosson »

Lite samma tema på 1A @ Sillekrog idag.
FF9710D2-7A5A-4228-B203-C52C00AFA9A7.jpeg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Plutric »

Fördj-la dåligt! Snöplogansvarig var iallafall inte en elbilsvän! Hoppas Tesla tar i detta om de nu kan det (markägaren som styr)! Dumpa snö utanför bensin/dieselmackarna istället.... jag är så trött på dessa ICEningar o dåligt fungerande laddstationer o de som man kan lita på (Teslastationerna) är nu insnöade. :evil: Var själv i Kallinge i dag o hade tid över tänkte prova närliggande lokal laddstation men även den var insnöad (o jag fick inte igång stolpen heller). Tog ingen bild dock. Tur att jag inte var i akut elektronbehov! När vänder trenden.....
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mattiasottosson »

Borde kanske rapportera det hela, men att ringa det där internationella telefonnumret som står på stolpen tog emot lite. Finns det en sweden@tesla.com eller dyl?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

Inte mycket bättre i Aneby heller . Bilden är tagen 2018-02-17, var där igår och det var ännu värre
20180217_134837.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Till plogbilförarnas försvar, så tror jag inte dom ens vet vad dom gör. Dom tänker säkert att det bara är nåt slags elskåp som ingen bryr sig om. Hade det stått en bil och laddat på platsen bredvid, så hoppas och tror jag att dom hade plogat annorlunda. Men oklart vad man ska göra för att förhindra. Lär ju vara en jobbig runda att informera alla som kör plogbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Limbster »

Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mattiasottosson »

Limbster skrev:
Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet :D
Under fluffet på toppen så var det ganska hårt, så järnspett hade nog varit att föredra ;)
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tjell »

mattiasottosson skrev:
Limbster skrev:
Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet :D
Under fluffet på toppen så var det ganska hårt, så järnspett hade nog varit att föredra ;)
Ja, att med en skyffel skotta undan plogvallar är ett jävla fyspass!!!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

Både ICEad och insnöad stolpe ....

En ny efterlängtad stolpe i Björnrike!

Senare på dagen hade den vita bilen flyttat några platser till vänster och blockerade motorvärmarplats i stället ... :-)
ICE Björnrike.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Eller så är det just dom (vi) som behöver ladda upp eftersom man alltid har låg battetinivå efter en resa!
Finns det inte lediga destinationsladdare och det står bilar som laddar/laddat är det antalet stolpar det är fel på och inte de bilar som laddat.

Att ladda en hybrid på en snabbladdare har jag däremot rätt dålig förståelse för.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

joel80 skrev:
OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Eller så är det just dom (vi) som behöver ladda upp eftersom man alltid har låg battetinivå efter en resa!
Finns det inte lediga destinationsladdare och det står bilar som laddar/laddat är det antalet stolpar det är fel på och inte de bilar som laddat.

Att ladda en hybrid på en snabbladdare har jag däremot rätt dålig förståelse för.
Vad ska man ladda hybriden för efter långresan? För att inte släppa ut under 2-3 mils körning igen? Det är ju så låg nytta på det, jämfört med att folk kommer byta till elbilar i lägre utsträckning om de ser att det är fullt på alla laddplatser hela tiden. En hybrid är ju vettig när man laddar hemma och sen tar sig till jobbet och hem på el, inte till att en liten del av din långa resa sker på el.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

2-3 mil är 2-3 mil oavsett vart någonstans. Fler stolpar är svaret.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Teslaspolen skrev:
2-3 mil är 2-3 mil oavsett vart någonstans. Fler stolpar är svaret.
Ja självklart, men om laddstolpar på ställen som skidorter tas upp av hybrider så leder det ju till att folk inte kommer kunna köra sina elbilar lika enkelt, dvs kommer färre byta till elbil. Vi kommer inte få tillräckligt med stolpar om alla laddar sina hybrider var de än är. Skall det finnas en laddstolpe per bil på skidorterna om 5-6 år då det mesta är elektrifierat? Det kommer inte att ske även om det vore det optimala. Frågan blir ju lite vilka det är som skall hjälpas av laddstolpar, de som spyr ut avgaser 95% av vägen eller de som gör det 0% av vägen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

Den stora nackdelen med en massa hybrider vid stolparna är väl att det ofta leder till att de stolpar som ändå finns blir underutnyttjade. Dels laddar de ofta långsammare än rena elbilar. Dels blir de fulla efter ett par timmar, men står ofta gärna kvar och tar upp platsen längre ändå. I övrigt har jag inga anmärkningar, det är ju tvärtom viktigt att laddhybrider kopplas in så fort de är i närheten av ett uttag om de ska vara vettiga överhuvudtaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, det gäller så klart att man flyttar på sig när ens hybrid är full.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)
Ja jag menade egentligen inte att angripa dig där utan det var mer generellt vad jag ser på olika platser, typ att två hybrider tar de enda två laddstolparna och står där i 3-4 timmar eller vad det tar att ladda fullt. Problemet är ju just att hybrider verkar ladda väldigt långsamt, en ren elbil hade på den laddtiden kunnat köra mycket längre vilket då gör det mer effektivt om laddningen används av elbilar. Finns det massvis med stolpar spelar det ju såklart ingen roll men på många platser är vi inte där ännu.

Jag ser dock dagens hybrider som rena förbränningsbilar förutom just i stadstrafik då de faktiskt hjälper till mycket.
Skriv svar