Håller med fullständigt.HelectriC skrev:Om det är hotellchefens bil så är det nog inte så svårt att få hen att flytta på den. Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
Re: Jag har blivit icead!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.Hedman skrev:Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.HelectriC skrev:Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Tesla Model Y
Re: Jag har blivit icead!
Hotellet har numrerade p-platser så chansen att parkera fel är rätt liten, men det är ju ändå möjligt.gellerstam skrev:Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.Hedman skrev:Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil
Ligger något i det.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.HelectriC skrev:Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Jag har blivit icead!
gellerstam skrev:Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.Hedman skrev:Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.HelectriC skrev:Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Jasså? Jag tycker iaf det är jobbigt om jag kommer fram till ett hotell och måste börja med att finna någon som kan flytta bilen som står på min reserverade plats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Absolut, visst är det jobbigare än om platsen är ledig.HelectriC skrev:gellerstam skrev:Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.Hedman skrev:Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.HelectriC skrev:Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Jasså? Jag tycker iaf det är jobbigt om jag kommer fram till ett hotell och måste börja med att finna någon som kan flytta bilen som står på min reserverade plats.
Men om alternativet är att du skall finna någon som i sin tur skall finna någon annan som skall flytta bilen borgar det för betydligt mer strul och längre ledtid innan du får parkeringen, det tycker jag är jobbigt!
Tur att vi alla är olika.
Tesla Model Y
Re: Jag har blivit icead!
Ytterligare en syndare i Kungsbacka idag.
Laddplatsen till höger fungerar ej heller, ringde och felanmälde och bad att de skulle skicka en p-vakt. De skulle se vad de kunde göra...
Laddplatsen till höger fungerar ej heller, ringde och felanmälde och bad att de skulle skicka en p-vakt. De skulle se vad de kunde göra...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Jag har blivit icead!
Riktigt mycket ice i Sundsvall häromdagen... Nog för att de fått overkligt mycket snö i vinter, men man kan tycka att de borde kunnat trycka undan detta så att inte platsen blockeras. Jag hade i alla fall tur och fick platsen bredvid.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Jag har blivit icead!
Lite samma tema på 1A @ Sillekrog idag.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Jag har blivit icead!
Fördj-la dåligt! Snöplogansvarig var iallafall inte en elbilsvän! Hoppas Tesla tar i detta om de nu kan det (markägaren som styr)! Dumpa snö utanför bensin/dieselmackarna istället.... jag är så trött på dessa ICEningar o dåligt fungerande laddstationer o de som man kan lita på (Teslastationerna) är nu insnöade. Var själv i Kallinge i dag o hade tid över tänkte prova närliggande lokal laddstation men även den var insnöad (o jag fick inte igång stolpen heller). Tog ingen bild dock. Tur att jag inte var i akut elektronbehov! När vänder trenden.....
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Jag har blivit icead!
Borde kanske rapportera det hela, men att ringa det där internationella telefonnumret som står på stolpen tog emot lite. Finns det en sweden@tesla.com eller dyl?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Jag har blivit icead!
Inte mycket bättre i Aneby heller . Bilden är tagen 2018-02-17, var där igår och det var ännu värre
Re: Jag har blivit icead!
Till plogbilförarnas försvar, så tror jag inte dom ens vet vad dom gör. Dom tänker säkert att det bara är nåt slags elskåp som ingen bryr sig om. Hade det stått en bil och laddat på platsen bredvid, så hoppas och tror jag att dom hade plogat annorlunda. Men oklart vad man ska göra för att förhindra. Lär ju vara en jobbig runda att informera alla som kör plogbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet
nöjd med min Ampera tillsvidare
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Jag har blivit icead!
Under fluffet på toppen så var det ganska hårt, så järnspett hade nog varit att föredraLimbster skrev:Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Jag har blivit icead!
Ja, att med en skyffel skotta undan plogvallar är ett jävla fyspass!!!mattiasottosson skrev:Under fluffet på toppen så var det ganska hårt, så järnspett hade nog varit att föredraLimbster skrev:Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Både ICEad och insnöad stolpe ....
En ny efterlängtad stolpe i Björnrike!
Senare på dagen hade den vita bilen flyttat några platser till vänster och blockerade motorvärmarplats i stället ...
En ny efterlängtad stolpe i Björnrike!
Senare på dagen hade den vita bilen flyttat några platser till vänster och blockerade motorvärmarplats i stället ...
Tesla Model Y
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Jag har blivit icead!
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Re: Jag har blivit icead!
Eller så är det just dom (vi) som behöver ladda upp eftersom man alltid har låg battetinivå efter en resa!OfarligTesla skrev:Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Finns det inte lediga destinationsladdare och det står bilar som laddar/laddat är det antalet stolpar det är fel på och inte de bilar som laddat.
Att ladda en hybrid på en snabbladdare har jag däremot rätt dålig förståelse för.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Jag har blivit icead!
Vad ska man ladda hybriden för efter långresan? För att inte släppa ut under 2-3 mils körning igen? Det är ju så låg nytta på det, jämfört med att folk kommer byta till elbilar i lägre utsträckning om de ser att det är fullt på alla laddplatser hela tiden. En hybrid är ju vettig när man laddar hemma och sen tar sig till jobbet och hem på el, inte till att en liten del av din långa resa sker på el.joel80 skrev:Eller så är det just dom (vi) som behöver ladda upp eftersom man alltid har låg battetinivå efter en resa!OfarligTesla skrev:Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Finns det inte lediga destinationsladdare och det står bilar som laddar/laddat är det antalet stolpar det är fel på och inte de bilar som laddat.
Att ladda en hybrid på en snabbladdare har jag däremot rätt dålig förståelse för.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
2-3 mil är 2-3 mil oavsett vart någonstans. Fler stolpar är svaret.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Jag har blivit icead!
Ja självklart, men om laddstolpar på ställen som skidorter tas upp av hybrider så leder det ju till att folk inte kommer kunna köra sina elbilar lika enkelt, dvs kommer färre byta till elbil. Vi kommer inte få tillräckligt med stolpar om alla laddar sina hybrider var de än är. Skall det finnas en laddstolpe per bil på skidorterna om 5-6 år då det mesta är elektrifierat? Det kommer inte att ske även om det vore det optimala. Frågan blir ju lite vilka det är som skall hjälpas av laddstolpar, de som spyr ut avgaser 95% av vägen eller de som gör det 0% av vägen.Teslaspolen skrev:2-3 mil är 2-3 mil oavsett vart någonstans. Fler stolpar är svaret.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Den stora nackdelen med en massa hybrider vid stolparna är väl att det ofta leder till att de stolpar som ändå finns blir underutnyttjade. Dels laddar de ofta långsammare än rena elbilar. Dels blir de fulla efter ett par timmar, men står ofta gärna kvar och tar upp platsen längre ändå. I övrigt har jag inga anmärkningar, det är ju tvärtom viktigt att laddhybrider kopplas in så fort de är i närheten av ett uttag om de ska vara vettiga överhuvudtaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Ja, det gäller så klart att man flyttar på sig när ens hybrid är full.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)OfarligTesla skrev:Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Tesla Model Y
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Jag har blivit icead!
Ja jag menade egentligen inte att angripa dig där utan det var mer generellt vad jag ser på olika platser, typ att två hybrider tar de enda två laddstolparna och står där i 3-4 timmar eller vad det tar att ladda fullt. Problemet är ju just att hybrider verkar ladda väldigt långsamt, en ren elbil hade på den laddtiden kunnat köra mycket längre vilket då gör det mer effektivt om laddningen används av elbilar. Finns det massvis med stolpar spelar det ju såklart ingen roll men på många platser är vi inte där ännu.gellerstam skrev:Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)OfarligTesla skrev:Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Jag ser dock dagens hybrider som rena förbränningsbilar förutom just i stadstrafik då de faktiskt hjälper till mycket.