Ok, då är jag med på ditt resonemang och håller med om att i de fall det är eller förväntas vara kö till laddstolpar skall elbilar lämnas företräde före hybrider. 3 mil på en 30 mils resa är ändock 10% av resan. Så kan jag kapa 10% av resans bensin + att jag får börja med varm bil så tycker jag iaf att det är värt en del. På stolpar med låg belastning tycker jag att det är viktigt att hybrider laddar så att de kan köra på el så mycket som möjligt. Samt att det är viktigt att visa att stolparna används så att andra bilister lär sig att inte ICEa.OfarligTesla skrev:Ja jag menade egentligen inte att angripa dig där utan det var mer generellt vad jag ser på olika platser, typ att två hybrider tar de enda två laddstolparna och står där i 3-4 timmar eller vad det tar att ladda fullt. Problemet är ju just att hybrider verkar ladda väldigt långsamt, en ren elbil hade på den laddtiden kunnat köra mycket längre vilket då gör det mer effektivt om laddningen används av elbilar. Finns det massvis med stolpar spelar det ju såklart ingen roll men på många platser är vi inte där ännu.gellerstam skrev:Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)OfarligTesla skrev:Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Jag ser dock dagens hybrider som rena förbränningsbilar förutom just i stadstrafik då de faktiskt hjälper till mycket.
Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Tesla Model Y
Re: Jag har blivit icead!
I Västervik står en laddhybrid inkopplad ibland hela helger utan att flytta på sig. Tråkigt när det endast finns 3 st platser på det stället.gellerstam skrev:Ok, då är jag med på ditt resonemang och håller med om att i de fall det är eller förväntas vara kö till laddstolpar skall elbilar lämnas företräde före hybrider. 3 mil på en 30 mils resa är ändock 10% av resan. Så kan jag kapa 10% av resans bensin + att jag får börja med varm bil så tycker jag iaf att det är värt en del. På stolpar med låg belastning tycker jag att det är viktigt att hybrider laddar så att de kan köra på el så mycket som möjligt. Samt att det är viktigt att visa att stolparna används så att andra bilister lär sig att inte ICEa.OfarligTesla skrev:Ja jag menade egentligen inte att angripa dig där utan det var mer generellt vad jag ser på olika platser, typ att två hybrider tar de enda två laddstolparna och står där i 3-4 timmar eller vad det tar att ladda fullt. Problemet är ju just att hybrider verkar ladda väldigt långsamt, en ren elbil hade på den laddtiden kunnat köra mycket längre vilket då gör det mer effektivt om laddningen används av elbilar. Finns det massvis med stolpar spelar det ju såklart ingen roll men på många platser är vi inte där ännu.gellerstam skrev:Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)OfarligTesla skrev:Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Jag ser dock dagens hybrider som rena förbränningsbilar förutom just i stadstrafik då de faktiskt hjälper till mycket.
Re: Jag har blivit icead!
Lösningen är självklart att ta betalt för laddningen. Då löser sig resten av sig självt.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Dock brukar destinationsladdning ofta vara alldeles för dyr, tyvärr.kallekula skrev:Lösningen är självklart att ta betalt för laddningen. Då löser sig resten av sig självt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jag har blivit icead!
Lösningen är som sagt flera ladduttag. Om samma säkring har flera uttag så kan flera koppla in sin bil och sedan fördelas strömmen efter behov. En destinationsladdare vill jag ansluta till och sedan glömma tills jag ska åka nästa gång.
Re: Jag har blivit icead!
Troligen inte för laddhybriden som står flera dagar på samma plats. Den lär ju inte ladda även ifall den är ikopplad.kallekula skrev:Lösningen är självklart att ta betalt för laddningen. Då löser sig resten av sig självt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jag har blivit icead!
Man kan inte alltid flytta sig direkt efter 3-4h när man har laddat fullt. Jag letar stolpe om jag är och jobbar i nån stad. Då blir det att jag står där i kanske 6-8h.
Jag skulle inte stå och blocka en laddare i flera dygn, men det är svårt att komma ifrån med det jag jobbar för att springa flera kvarter bort och flytta bilen. (ofta är stolparna rätt utspridda o långt borta.
Jag klarar drygt 4 mil med min hybrid sommartid. Nu när de e kallt är det närmre 3 mil.
Totalt lyckas jag köra runt 40-50% av alla mina mil på el. Men då gäller det att jag kan ladda dit jag ska.
Stockholm har blivit svårare, Västerås lika så... Det är för få laddare... För jag vägrar att påstå att det skulle vara för många som vill ladda.
Idag togs förresten sista laddplatsen i Sollentuna Centrums garage lite framför näsan på mig av en teslaförare.. Som bara ställde sig där utan att koppla in. Det är riktigt sving gjort. :/
(såg det först efter jag parkerat på annan plats så han hade försvunnit.. Annars hade jag nog sagt några väl valda ord.)
Jag skulle inte stå och blocka en laddare i flera dygn, men det är svårt att komma ifrån med det jag jobbar för att springa flera kvarter bort och flytta bilen. (ofta är stolparna rätt utspridda o långt borta.
Jag klarar drygt 4 mil med min hybrid sommartid. Nu när de e kallt är det närmre 3 mil.
Totalt lyckas jag köra runt 40-50% av alla mina mil på el. Men då gäller det att jag kan ladda dit jag ska.
Stockholm har blivit svårare, Västerås lika så... Det är för få laddare... För jag vägrar att påstå att det skulle vara för många som vill ladda.
Idag togs förresten sista laddplatsen i Sollentuna Centrums garage lite framför näsan på mig av en teslaförare.. Som bara ställde sig där utan att koppla in. Det är riktigt sving gjort. :/
(såg det först efter jag parkerat på annan plats så han hade försvunnit.. Annars hade jag nog sagt några väl valda ord.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jag har blivit icead!
Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Jag har blivit icead!
Jag tror att lösningen för framtiden (tills vi har stolpar i överflöd iaf) kommer bli att de har två taxor, en per minut och en per kWh. Om nästan ingen laddning sker (gränsen beror på vad för typ av stolpe) går minuttaxan upp då det mer eller mindre handlar om parkering i det läget. Det skulle ge folk incitament att flytta på sig när de har ganska fullt och det börjar gå riktigt långsamt och öppnar upp stolpar för fler som kan ladda snabbt. Laddas det snabbt kan minuttaxan vara 0 och endast ett kWh pris råder.
Re: Jag har blivit icead!
Teslas lösning med staffavgift för att man står kvar när det är fullt känns som en rätt bra lösning faktiskt.
Re: Jag har blivit icead!
Vettigt på uttag med lite effekt. På ett 11kW och nedåt vill jag parkera, inte ladda. På chademo, suc osv så vill jag ladda, att man får stå där med bilen är en bonus om det nu är ett vettigt läge.lobbin skrev:Teslas lösning med staffavgift för att man står kvar när det är fullt känns som en rätt bra lösning faktiskt.
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Jag har blivit icead!
Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...Pontus skrev:Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Jag har blivit icead!
Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.Remuz skrev:
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jag har blivit icead!
Jag har nog inte besökt någon SuC som ligger så sexigt till att jag vill använda den som parkering. Jag laddade en iskall bil från 10% till 100% och det tog strax över 2h på SuC. En varm bil från 0-100% tänkte jag borde ta samma. Effekten på sista ½kWh är 3kW så bara sista pinnen tar 10min... Min bil kanske är tras?Svenssons skrev:Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.Remuz skrev:
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
P85D svart/svart med gratis SuC
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Tror nog inte det är helt ovanligt att norrmän ställer sig på SuC vid Torp eller Tanum och sen går in och shoppar loss svenskbilliga grejer med hela familjen i timmar.Remuz skrev:Jag har nog inte besökt någon SuC som ligger så sexigt till att jag vill använda den som parkering. Jag laddade en iskall bil från 10% till 100% och det tog strax över 2h på SuC. En varm bil från 0-100% tänkte jag borde ta samma. Effekten på sista ½kWh är 3kW så bara sista pinnen tar 10min... Min bil kanske är tras?Svenssons skrev:Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.Remuz skrev:
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jag har blivit icead!
I Tanum hoppas jag att de använder de destinations laddare som sitter där... Sen vet jag inte hur mycket det går shoppa där längre? Själva köpcentrat gick ju i konkurs för en tid sedan, när vi stannade för att ladda där på sportlovet var mer än halva köpcentret tömt på butiker. Där emot Torp är lite värre, de flesta gånger vi laddat där har det stått norskreggade bilar när vi kommit och de har stått kvar 35-40 min senare när vi åkt och ingen ägare innom synhåll.danni skrev:Tror nog inte det är helt ovanligt att norrmän ställer sig på SuC vid Torp eller Tanum och sen går in och shoppar loss svenskbilliga grejer med hela familjen i timmar.Remuz skrev:Jag har nog inte besökt någon SuC som ligger så sexigt till att jag vill använda den som parkering. Jag laddade en iskall bil från 10% till 100% och det tog strax över 2h på SuC. En varm bil från 0-100% tänkte jag borde ta samma. Effekten på sista ½kWh är 3kW så bara sista pinnen tar 10min... Min bil kanske är tras?Svenssons skrev:Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.Remuz skrev:
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Min gissning är inte att de sitter på MAX och njuter av en burgare men vem vet
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Torp har ju dragits med det problemet länge. Tanum har ju bättre upplägg med fler platser och även destinationsladdare. Har ingen som helst koll på butikerna, har aldrig varit inne där. Vet att det gick i konkurs, men det har väl nylanserats lite sen dess, eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jag har blivit icead!
Visst är det så. Nja jag tror det är konkursförvaltaren som driver det nu men de verkar ha svårt att hitta nya investerare. När vi var där V.7 fanns det en Coop, en skobutik och något lekland. Men hela den bottre delen där SuC ligger är helt tom och en stor del var till och med avspärrad, det känndes mest sorligt att gå där inne. Det hade varit kul om de fick snurr på det igen, men jag är tveksam.danni skrev:Torp har ju dragits med det problemet länge. Tanum har ju bättre upplägg med fler platser och även destinationsladdare. Har ingen som helst koll på butikerna, har aldrig varit inne där. Vet att det gick i konkurs, men det har väl nylanserats lite sen dess, eller?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Jag har blivit icead!
Sthlm igår, p-garage Garnisonen. Tesla igen... Varför liksom? Varför inte bara ställa sig på en vanlig plats om man ändå inte ska laddabonath skrev:Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...Pontus skrev:Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Senast redigerad av HerrNilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Jag har blivit icead!
Det borde vara böter på detta enligt migHerrNilsson skrev:Sthlm igår, p-garage Garnisonen. Tesla igen... Varför liksom? Varför inte bara ställa sig på en vanlig plats om man ändå inte ska laddabonath skrev:Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...Pontus skrev:Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Re: Jag har blivit icead!
Du vet att det finns några till högst upp, plan 5 som inte är lika attraktivajoel80 skrev:Idag togs förresten sista laddplatsen i Sollentuna Centrums garage lite framför näsan på mig av en teslaförare.. Som bara ställde sig där utan att koppla in. Det är riktigt sving gjort. :/
(såg det först efter jag parkerat på annan plats så han hade försvunnit.. Annars hade jag nog sagt några väl valda ord.)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Jag har blivit icead!
aj då, går det dåligt nu igen? Dom re-lanserade ju i samband med att SuC öppnade förra året(?). Sommaren i fjol var det ganska många butiker, food court osv.Fredric83 skrev:Visst är det så. Nja jag tror det är konkursförvaltaren som driver det nu men de verkar ha svårt att hitta nya investerare. När vi var där V.7 fanns det en Coop, en skobutik och något lekland. Men hela den bottre delen där SuC ligger är helt tom och en stor del var till och med avspärrad, det känndes mest sorligt att gå där inne. Det hade varit kul om de fick snurr på det igen, men jag är tveksam.danni skrev:Torp har ju dragits med det problemet länge. Tanum har ju bättre upplägg med fler platser och även destinationsladdare. Har ingen som helst koll på butikerna, har aldrig varit inne där. Vet att det gick i konkurs, men det har väl nylanserats lite sen dess, eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Låt reg.plåten vara synlig så folk kan se vem svinet ärHerrNilsson skrev:Sthlm igår, p-garage Garnisonen. Tesla igen... Varför liksom? Varför inte bara ställa sig på en vanlig plats om man ändå inte ska laddabonath skrev:Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...Pontus skrev:Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
gellerstam skrev:Både ICEad och insnöad stolpe ....
En ny efterlängtad stolpe i Björnrike!
Senare på dagen hade den vita bilen flyttat några platser till vänster och blockerade motorvärmarplats i stället ...
Nu finns laddpunkten med på uppladdning.nu (Med bilden som ICEar tidigare i tråden. )
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 801e6d93c6
Tesla Model Y
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Jag har blivit icead!
Sagt och gjort..Pontus skrev:Låt reg.plåten vara synlig så folk kan se vem svinet är
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR