Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
En snygg blockering av båda laddplatserna… Nåja, de hade stannat snabbt för ett akut blöjbyte, men man tycker ju att de kunde ha nöjt sig med en plats. Efter ett par minuter hade de flyttat sig.Bild

jag tycker inte det där var så farligt. Dom är vid bilen och kan flytta den närhelst någon önskar ladda och de hade ett "akut" ärende att ta tag i. Jag vet hur mycket tid man har när det börjar skrikas i bilen, då kör man ingen onödig runda för att hitta parkering som inte stör någon.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Idiotägare, ibland önskar man att man hade ett gammalt vrak som man kunde "försöka" parkera bredvid :evil:
Eller så här?
https://m.youtube.com/watch?v=SHuO28yBel8
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av lator »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Idiotägare, ibland önskar man att man hade ett gammalt vrak som man kunde "försöka" parkera bredvid :evil:
Eller så här?
https://m.youtube.com/watch?v=SHuO28yBel8
Eller så blir det så här...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Idag blev jag inte ICE:ad, nej... Idag blev jag marknad!?! :shock:
photo_2018-05-25_18-31-08.jpg
ABB Arena, en av Fortums snabbladdare i Västerås. Fortum hade inte fått förvarning om detta heller... :evil:
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bod »

Det här hoppas jag få höra en fortsättning på.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Teslaspolen skrev:
Idag blev jag inte ICE:ad, nej... Idag blev jag marknad!?! :shock:
Bilagan photo_2018-05-25_18-31-08.jpg finns inte längre
ABB Arena, en av Fortums snabbladdare i Västerås. Fortum hade inte fått förvarning om detta heller... :evil:
Jag blev inte ”Marknad” utan både ”Tiviloiad” och ICEad på samma gång :shock:
CBD13089-DAE3-4337-889B-8E9877973536.jpeg
430C605F-AB6D-44C5-8270-D91AF6C45FF7.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Vasp »

Marknader och Tivolis och sånt kan jag faktiskt tycka är okej att de blockerar. OM det informeras typ en vecka i förväg att de och de laddstationer kommer inte vara i bruk pga marknad/tivoli vad det nu kan vara under dessa dagar.

Precis som man informerar om vägar som ska stängas av och så. Man ska som elbilist inte behöva dyka upp och tro att man kan ladda och så är det blockerat. Infon borde finnas i relevanta appar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

...precis som om de skulle sätta upp en marknad eller ett tivoli framför en bensinpump?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Vasp skrev:
Marknader och Tivolis och sånt kan jag faktiskt tycka är okej att de blockerar. OM det informeras typ en vecka i förväg att de och de laddstationer kommer inte vara i bruk pga marknad/tivoli vad det nu kan vara under dessa dagar.

Precis som man informerar om vägar som ska stängas av och så. Man ska som elbilist inte behöva dyka upp och tro att man kan ladda och så är det blockerat. Infon borde finnas i relevanta appar.
Men de 4 bilarna som hade parkerad på laddställerna var inte elbilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
...precis som om de skulle sätta upp en marknad eller ett tivoli framför en bensinpump?
Precis. Man skulle aldrig blockera en automatstation, även om man skulle kanske få tak som bonus där. Men snabbladdare? Jaha, det går tydligen i Västerås.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Vasp »

Jag har då flera gånger sett att bensinpunpar/stationer har blockerats pga marknader och liknande. Man har då blivit hänvisad till närmaste alternativ. Varit välinformerat med skyltar och sånt.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av igu »

För att balansera det hela ställde jag mig idag vid en pump för att sedan gå in på macken.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10284
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

igu skrev:
För att balansera det hela ställde jag mig idag vid en pump för att sedan gå in på macken.
Hehe, ställde mig i kö till en pump nyligen vid Globen. Alla parkeringar var fyllda och insåg att jag skulle hinna in och betala för GDSen innan kön rörde sig, men jag fick många blickar när jag kom ut... Bidrar kanske att man har "NO2OIL" som regskylt :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
igu skrev:
För att balansera det hela ställde jag mig idag vid en pump för att sedan gå in på macken.
Hehe, ställde mig i kö till en pump nyligen vid Globen. Alla parkeringar var fyllda och insåg att jag skulle hinna in och betala för GDSen innan kön rörde sig, men jag fick många blickar när jag kom ut... Bidrar kanske att man har "NO2OIL" som regskylt :D
Förra helgen ville barnen ha en glass så vi stannade till på lokala Shellmacken. Jag ställde mig vid en pump eftersom det inte var nåt särskilt tryck på stationen för övrigt. När vi kommer ut igen står det tre andra elbilar på de övriga pumparna. Dvs alla pumpar var BEV:ade :lol: men under hela vistelsen, kanske 15-20min kom inte en enda fossilbil som skulle tanka. Stod en Volvo en bit bort, men föraren skulle köpa nåt slags travlott eller liknande.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Me like! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Me like! :)

Det roliga var också att jag kom på mig själv med att prata till barnen som om vi var på en soptipp eller nåt; ”nej, gå inte där, det ligger olja på marken. Ta inte på den pumpen, den är kletig och äcklig” :lol: stackars de som frekvent måste åka till dessa samhällets skitställen aka bensinmack!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Har bott på hotell i natt och för första gången letat hotell med laddare. Det fanns ett ledigt hotell på söksidorna med laddare. Kag ringde och frågade så att det inte skulle bli några problem, nej bara att ladda när du kommer hit. Vi kom tidigt och kunde inte checka in men jag passade på att fråga om platserna, nu kunde inte göra något om någon annan laddade men annars inga problem. Jag kom tillbaka och checkade in 2 timmar senare inga problem så länge det är en Tesla och kag fick bra laddning men var tvungen att åka iväg igen. När vi kommer tillbaka står det två ice bilar där.och klockan är elva. Receptionen säger bara att parkeringen är till för alla och dom inget göra. Jag kan inte skylla på bilarna som stod där eftersom det inte fanns någon skylt och laddarna var så väl gömda att som letade efter dom tidigare missade dom.
Ett hotell som detta borde inte få skryta med att dom har laddare.
Springhill Suites by Marriott i Charlestown SC i USA.
Som tur var hade dom lång sladd versionen så jag kunde ladda samtidigt som jag blockerade tre bilar, jag lämnade information i receptionen men ingen hade åkt när jag vaknade och kunde frytta på bilen. Det blir ett dåligt betyg på detta hotellet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Sandor »

Är det det här som menas med att bli icead?
02276B0C-8F49-4420-841D-BEDFE4E292D9.jpeg
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Bod skrev:
Det här hoppas jag få höra en fortsättning på.
Jag mejlande med kommunen, kraftbolaget och Fortum, och ingen verkade riktigt ha koll på hur det kunde bli så där.
Kommunen hänvisade till Mälarenergi, Fortum ursäktade att det blivit så och att dom inte hade blivit informerade om detta. Mälarenergi svarade liknande som Fortum, fast där svarade projektledaren själv och ursäktade att det blivit så rörigt. Han sa även att dom funderar på att flytta snabbladdaren vid Biltema (västra delen av staden) över gatan så att den inte står så vansinnigt placerad som den gör idag.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Generalbogge »

Sandor skrev:
Är det det här som menas med att bli icead?
Där var det ICE:at rejält :(
Inte mindre än fyra stycken platser som är ockuperade. Intressant detalj, att platsen bakom en av bussarna, inte har några markeringar, och den är också ledig. Man kanske skulle måla hela "parkeringsfickan" för laddplatsen som ett spärrområde. Då kanske folk, som i övrigt inte känner till något om laddplatser, tänkte sig för lite extra noga.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

Generalbogge skrev:
Sandor skrev:
Är det det här som menas med att bli icead?
Där var det ICE:at rejält :(
Inte mindre än fyra stycken platser som är ockuperade. Intressant detalj, att platsen bakom en av bussarna, inte har några markeringar, och den är också ledig. Man kanske skulle måla hela "parkeringsfickan" för laddplatsen som ett spärrområde. Då kanske folk, som i övrigt inte känner till något om laddplatser, tänkte sig för lite extra noga.
Jag har tolkat det så att de som ej är helmålade är lämpligare för MX med släp.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Sandor »

Jag kan väl passa på att förtydliga lite hur det var.

Alla vanliga parkeringsplatser var ganska fullbelagda. På flera Teslaplatser står det även en skylt P 45 min. Av alla laddplatser så var det bara jag själv som laddade så det fanns fortfarande många platser lediga. Vi åt på samma restaurang och de körde vidare samtidigt som mig.

Det hela kändes inte så allvarligt men bilden blev rätt dramatisk.

Ang målningen av de nya laddplatserna så har jag tolkat det som att man kör in med bilen på den ”öppna” sidan. Gör man det så får man alltid laddaren på rätt sida och baktill om bilen.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Walker »

En variant på ämnet
18D11702-2868-4DEE-BE7F-B8B5C5694208.jpeg
Dessa bilar (ca 50 st) står på stoppförbud och blockerar effektivt in och utfart till campingen längst in på vägen för alla fordon bredare än 2.10. Kul om det börjar brinna på campingen :?
När parkeringsvakterna kom blev de hotade och fick sina däck sönderskurna :shock: vad är det för fel på folk? :evil:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
En variant på ämnet. Dessa bilar (ca 50 st) står på stoppförbud och blockerar effektivt in och utfart till campingen längst in på vägen för alla fordon bredare än 2.10. Kul om det börjar brinna på campingen :?
När parkeringsvakterna kom blev de hotade och fick sina däck sönderskurna :shock: vad är det för fel på folk? :evil:
Är det en badplats vid campingen?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Walker skrev:
En variant på ämnet. Dessa bilar (ca 50 st) står på stoppförbud och blockerar effektivt in och utfart till campingen längst in på vägen för alla fordon bredare än 2.10. Kul om det börjar brinna på campingen :?
När parkeringsvakterna kom blev de hotade och fick sina däck sönderskurna :shock: vad är det för fel på folk? :evil:
Är det en badplats vid campingen?
Jepp! Vatten får tydligen folk att lämna sunt förnuft, värdighet och hyfs.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar