Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nyren »

Beror väl på hur rädd man är om lacken - jag hade blivit ganska bekymrad över att få en skitig kon full med grus på motorhuven. Ska tillägga att det inte var vi som satte den på huven, men sonen ägnade en stund idag åt att dekorera med koner runt omkring bilarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av boreno »

P-huset vid Rosenlunds sjukhus. Just den platen har röd trefashandske, de andra 3 har blå. Tydliga skyltar. Garaget var nästan tomt i övrigt. Svenska DataNätVerket verkar inte ha så mycket social kompetens...
8A4854AA-CB77-4B30-A884-4CFC7F0901F7.jpeg
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av kallekula »

boreno skrev:
P-huset vid Rosenlunds sjukhus. Just den platen har röd trefashandske, de andra 3 har blå. Tydliga skyltar. Garaget var nästan tomt i övrigt. Svenska DataNätVerket verkar inte ha så mycket social kompetens...
Dem använder vi faktiskt i Stockholm. Ska se till att det var sista gången.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av boreno »

kallekula skrev:
boreno skrev:
P-huset vid Rosenlunds sjukhus. Just den platen har röd trefashandske, de andra 3 har blå. Tydliga skyltar. Garaget var nästan tomt i övrigt. Svenska DataNätVerket verkar inte ha så mycket social kompetens...
Dem använder vi faktiskt i Stockholm. Ska se till att det var sista gången.
Föraren (en 25-åring såg det ut som) stod där och meckade när jag hämtade bilen. Jag påpekade det onödiga i att ställa sig på en laddplats när i princip allt övrigt är ledigt. Han hänvisade till att det inte var böter på det, och att han har mycket utrustning och platsen ligger närmast dörren, samt att alla laddplatser var oanvända. Jag noterade att han behövt gå sju meter extra om han ställt sig på en icke-laddplats, och att nu var 3 av 4 platser upptagna. Han tyckte inte att han gjort något fel. Det man inte har i huvudet får man väl ha i benen tänkte jag säga, innan det slog mig att han ju redan sagt att han inte har något där heller...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Ikväll dom lägena frågar jag alltid vad han skulle tycka om jag ställde mig med min elbil framför en bensinpump. Det är varken p-förbud eller böter
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Ibland blir man lite förvånad över folks totala oförståelse. Var på Skara-sommarland och där har de av någon konstig anledning gjort om handikappsparkeringar till laddplatser där målningen är kvar men skyltningen är korrekt, skyltar gäller ju över vägmarkeringar så det är laddplatser. En familj med rullstolsbunden unge ställer sig på den enda lediga Tesla-laddbox, finns två plus ett antal CLEVER-uttag.
Jag påpekade att det fanns 10st handikapplatser mitt emot som de kunde använda istället ifall någon måste ladda. De bara stirra på mig... De borde ju ända ha lite förståelse för sånt här kan man tycka? Struntade i att ligga på mer eftersom jag hade min laddning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Det finns alltid en viss procent genuina rötägg som inga argument biter på, men i många fall biter en sån här diskussion i långa loppet. Visst, just nu käftade han emot, men nästa gång han ska parkera så kanske han väljer att inte ställa sig på en laddplats. I den akuta situationen, med en ilsken elbilsägare framför sig, så försvarar han sitt beteende till sista blodsdroppen, men ändå kanske han känner ett obehag som han inte vill uppleva igen, och dessutom kanske hans sårade ego inte vill erkänna att han gjort något fel.

Men annars skulle jag direkt ringa till hans chef och berätta att företaget behäftas med en dålig image av deras anställdas beteende och då kommer det sannolikt att få effekt. ;)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Håller med dig till 110% i båda uttalandena, Jerker
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

kallekula skrev:
boreno skrev:
P-huset vid Rosenlunds sjukhus. Just den platen har röd trefashandske, de andra 3 har blå. Tydliga skyltar. Garaget var nästan tomt i övrigt. Svenska DataNätVerket verkar inte ha så mycket social kompetens...
Dem använder vi faktiskt i Stockholm. Ska se till att det var sista gången.
Och låt dom få veta varför...
Håller förövrigt med Jerker också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

boreno skrev:
kallekula skrev:
boreno skrev:
P-huset vid Rosenlunds sjukhus. Just den platen har röd trefashandske, de andra 3 har blå. Tydliga skyltar. Garaget var nästan tomt i övrigt. Svenska DataNätVerket verkar inte ha så mycket social kompetens...
Dem använder vi faktiskt i Stockholm. Ska se till att det var sista gången.
Föraren (en 25-åring såg det ut som) stod där och meckade när jag hämtade bilen. Jag påpekade det onödiga i att ställa sig på en laddplats när i princip allt övrigt är ledigt. Han hänvisade till att det inte var böter på det, och att han har mycket utrustning och platsen ligger närmast dörren, samt att alla laddplatser var oanvända. Jag noterade att han behövt gå sju meter extra om han ställt sig på en icke-laddplats, och att nu var 3 av 4 platser upptagna. Han tyckte inte att han gjort något fel. Det man inte har i huvudet får man väl ha i benen tänkte jag säga, innan det slog mig att han ju redan sagt att han inte har något där heller...
Du kan ju upplysa honom om trafikförordningens 3 kap 54 § 4 st:

"På en laddplats får endast fordon som kan laddas externt med elektrisk energi för fordonets framdrivning parkeras eller stannas. Andra fordon får inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning."

Det är alltså direkt olagligt. Sen vad gäller böter så är det upp till varje kommun att utfärda lokala förordningar med bötesbelopp. I det här fallet handlar det om privat mark och inte gatumark, så då är inte böter aktuellt utan en kontrollavgift, vars belopp max får uppgå till den bot som kommunen fastställt om man gör samma på gatumark. Olagligt är det oavsett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av zyax »

Håller med Jerker, kan någon av oss ringa till företaget och säga att vi slutar använda detta företag?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

Senaste gången jag såg en ICE:ing var på Ullared. Bilen stod snett över en av de två laddplatserna. Jag kan med parkera och ladda på den andra så inget problem för mig.

Ägarna stod vid bilen så jag sa att det kanske var bra att flytta bilen infalla det kom en elbil till. De nämnde då att de väntade på bärgare för att antagligen bränslepumpen gått sönder. Bilen kunde rullas om behovet uppstod. Kände inte att det behövdes någon utskällning direkt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Senaste gången jag såg en ICE:ing var på Ullared. Bilen stod snett över en av de två laddplatserna. Jag kan med parkera och ladda på den andra så inget problem för mig.

Ägarna stod vid bilen så jag sa att det kanske var bra att flytta bilen infalla det kom en elbil till. De nämnde då att de väntade på bärgare för att antagligen bränslepumpen gått sönder. Bilen kunde rullas om behovet uppstod. Kände inte att det behövdes någon utskällning direkt...
Stackare som behöver bränslepump, tänkte du, eller?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jonsalgerier »

8C5B0C0D-1E0D-47A2-AA75-C0957A4DA7FA.png
Det är även möjligt att bli bicead.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av rockard »

jonsalgerier skrev:
8C5B0C0D-1E0D-47A2-AA75-C0957A4DA7FA.png
Det är även möjligt att bli bicead.
Det blir intressant uttal på svengelska.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

rockard skrev:
jonsalgerier skrev:
8C5B0C0D-1E0D-47A2-AA75-C0957A4DA7FA.png
Det är även möjligt att bli bicead.
Det blir intressant uttal på svengelska.
Det var nog exakt det som var tanken.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av JonasAnd »

zyax skrev:
Håller med Jerker, kan någon av oss ringa till företaget och säga att vi slutar använda detta företag?
Eller ring/maila i alla fall, svarar de något om att den typen av beteende inte är ok och att föraren fått en "varning" för detta tycker jag ändå att de agerat rätt så OK.

På min arbetsplats har vi 30 servicebilar som rullar och det är inte alltid lätt att hålla koll så att alla kör och parkerar på rätt sätt, så jag uppskattar när någon ringer och gör mig uppmärksam, så att jag som chef kan vidta åtgärd.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av rockard »

danni skrev:
rockard skrev:
jonsalgerier skrev:
8C5B0C0D-1E0D-47A2-AA75-C0957A4DA7FA.png
Det är även möjligt att bli bicead.
Det blir intressant uttal på svengelska.
Det var nog exakt det som var tanken.
Haha, men ursäkta! Jag tittade inte så noga och trodde på riktigt att det var ett getingbo som gått sönder, och att.. ja. Jag skäms.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Svenssons skrev:
Senaste gången jag såg en ICE:ing var på Ullared. Bilen stod snett över en av de två laddplatserna. Jag kan med parkera och ladda på den andra så inget problem för mig.

Ägarna stod vid bilen så jag sa att det kanske var bra att flytta bilen infalla det kom en elbil till. De nämnde då att de väntade på bärgare för att antagligen bränslepumpen gått sönder. Bilen kunde rullas om behovet uppstod. Kände inte att det behövdes någon utskällning direkt...
Stackare som behöver bränslepump, tänkte du, eller?
Tyckte nästan synd om dem men insåg att de nog förstod vad som var ett bättre alternativ, särskilt när de såg att jag kunde "tanka" min bil gratis vid Ullared.

Vi pratade om alla bilmärken som är på väg att komma med elbilar nu. Nästa år kommer vara intressant med både Audi, Porsche, Volvo, Jaguar med flera som kommer att lansera sina elbilar. Hur ska bilhandlarna hantera detta? Vad kommer de få för incitament att sälja elbilar eller kommer biltillverkarna försöka gå runt bilhandlarna?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
zyax skrev:
Svenssons skrev:
Senaste gången jag såg en ICE:ing var på Ullared. Bilen stod snett över en av de två laddplatserna. Jag kan med parkera och ladda på den andra så inget problem för mig.

Ägarna stod vid bilen så jag sa att det kanske var bra att flytta bilen infalla det kom en elbil till. De nämnde då att de väntade på bärgare för att antagligen bränslepumpen gått sönder. Bilen kunde rullas om behovet uppstod. Kände inte att det behövdes någon utskällning direkt...
Stackare som behöver bränslepump, tänkte du, eller?
Tyckte nästan synd om dem men insåg att de nog förstod vad som var ett bättre alternativ, särskilt när de såg att jag kunde "tanka" min bil gratis vid Ullared.

Vi pratade om alla bilmärken som är på väg att komma med elbilar nu. Nästa år kommer vara intressant med både Audi, Porsche, Volvo, Jaguar med flera som kommer att lansera sina elbilar. Hur ska bilhandlarna hantera detta? Vad kommer de få för incitament att sälja elbilar eller kommer biltillverkarna försöka gå runt bilhandlarna?
Klart är att den dagen kommer när det totalt struntar i handlarna, men om detta kan vi endast spekulera och kanske inte i denna tråd.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jonsalgerier »

rockard skrev:
danni skrev:
rockard skrev:
jonsalgerier skrev:
8C5B0C0D-1E0D-47A2-AA75-C0957A4DA7FA.png
Det är även möjligt att bli bicead.
Det blir intressant uttal på svengelska.
Det var nog exakt det som var tanken.
Haha, men ursäkta! Jag tittade inte så noga och trodde på riktigt att det var ett getingbo som gått sönder, och att.. ja. Jag skäms.
:D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Ok, snarare BEV:ad. Två Leaf hyrbilar framför två chademoer. Ingen inkopplad. Men typ-2-kabel räcker dock, och 22 kW är ok, ska ändå iväg ett tag.
A4A70A7C-91EE-44AE-A415-FC1AEF385D08.jpeg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av themax »

Igår på Max Hemlingby kom två unga par i två grymt stylade BMW (sänkt, kjolar, grymma fälgar, styling en masse. Ni förstår.). De lade stor omsorg för att göra en fancy parking. Mitt framför laddaren.

När de kommer in i restaurangen frågar jag om jag får ta ett foto på deras snygga bilar. –Absolut, säger de.

Då sa jag; ”–Bra, jag tänkte nämligen publicera den på ett elbilsforum på exempel på när bilister effektivt blockerar alla möjligheter för elbilsbilister att ladda sina bilar.”

De mumlade något ohörbart men jag såg en av dem plocka upp bilnyckeln ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
Igår på Max Hemlingby kom två unga par i två grymt stylade BMW (sänkt, kjolar, grymma fälgar, styling en masse. Ni förstår.). De lade stor omsorg för att göra en fancy parking. Mitt framför laddaren.

När de kommer in i restaurangen frågar jag om jag får ta ett foto på deras snygga bilar. –Absolut, säger de.

Då sa jag; ”–Bra, jag tänkte nämligen publicera den på ett elbilsforum på exempel på när bilister effektivt blockerar alla möjligheter för elbilsbilister att ladda sina bilar.”

De mumlade något ohörbart men jag såg en av dem plocka upp bilnyckeln ...
:lol: Snygg passning!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tars »

themax skrev:
Igår på Max Hemlingby kom två unga par i två grymt stylade BMW (sänkt, kjolar, grymma fälgar, styling en masse. Ni förstår.). De lade stor omsorg för att göra en fancy parking. Mitt framför laddaren.

När de kommer in i restaurangen frågar jag om jag får ta ett foto på deras snygga bilar. –Absolut, säger de.

Då sa jag; ”–Bra, jag tänkte nämligen publicera den på ett elbilsforum på exempel på när bilister effektivt blockerar alla möjligheter för elbilsbilister att ladda sina bilar.”

De mumlade något ohörbart men jag såg en av dem plocka upp bilnyckeln ...
Grymt gjort!!! Mycket vågat!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar