Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

becker skrev:
Svenssons skrev:
P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"

Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.

Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
Laddbara fordon bryter inte mot några regler nej vilket är tokigt. Jag menar dock rent generellt på laddplatser med T24 och det är väl några avgasbilar på bilderna? Minin och Volvon även ifall Volvon kan vara hybrid. Här i Kalmar har (hadde?) kommun tagit beslut om att ingen skulle få p-bot ifall de parkerade på en kommunal plats märkt med T24-skylt oavsett laddbar eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
becker skrev:
Svenssons skrev:
P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"

Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.

Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
Laddbara fordon bryter inte mot några regler nej vilket är tokigt. Jag menar dock rent generellt på laddplatser med T24 och det är väl några avgasbilar på bilderna? Minin och Volvon även ifall Volvon kan vara hybrid. Här i Kalmar har (hadde?) kommun tagit beslut om att ingen skulle få p-bot ifall de parkerade på en kommunal plats märkt med T24-skylt oavsett laddbar eller ej.
Då kan man ju nästan undra varför man sätter upp skylten öht ju... Den fyller väl ingen funktion alls om den inte leder till något, eller är det bara för att kunna hitta laddstolpen lite lättare?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
wector skrev:
Sundsvall idag... Bara Ioniqen inkopplad. Teslan ser ut att ha stått där ett bra tag.
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser :twisted:
Håller med! Totalt förkastligt att parkera vid en Snabbladdare. :twisted:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Kulingen skrev:
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser :twisted:
Problemet är väl att dessa personer anser att det är just elbilsplatser, medan jag tycker att de ska anses som laddplatser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av themax »

Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

themax skrev:
Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.

Bild
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.

Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.

Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?

En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

jeppe_sthlm skrev:
Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Precis. Men det kommer att ta tid att få till rätt mindset, framförallt beroende på oerfarenhet och till viss del den egoism så råder i trafiken. Det är ju ett bra sätt för företag som vill/kan erbjuda sina anställda laddstolpar. Att man har två pass, ett fm-pass och ett em-pass. Då behövs det bara hälften så många stolpar, eller ivf mindre.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

jeppe_sthlm skrev:
Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Hur funkar det med förmånsbeskattningen? Eller det är ett icke-problem? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Fast det hade också kunnat lösas med två uttag som delade på samma effekt, ni hade haft lika mycket laddning i slutet av dagen.
Problemet nu är att det säljs lite för lite uttag så att de blir relativt dyra.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bertilsson »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.

Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?

En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.

/fth
Jag tycker vi kan ta efter Mission Impossible: bilen förstörs fem minuter efter full laddning ELLER om bilen inte kopplas in inom 5 minuter efter det att den stannat på platsen.
Mission Accomplished
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bertilsson »

McLaren har tydligen en utmanare till roadster!
McLaren.JPG
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.

Blir säkert billig :)

https://autoweek.com/article/supercars/ ... ric-future
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.

Blir säkert billig :)

https://autoweek.com/article/supercars/ ... ric-future
Haha, säkert men bilar är roligt :). Har faktiskt funderat på en 570S eller liknande redan nu men det blev en Model S istället som huvudbil. Bor mitt i city så att ha mer än en bil känns galet, och nu är jag ju lite fast i elbilsträsket så får hoppas de kommer med något sådant i framtiden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

Rejält tjurig idag. Här kom jag och ville ha 16.5kW men det tyckte inte denna bil

Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
BDA4E782-BD7D-4D74-85EA-B277B1B65C54.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bertilsson »

Remuz skrev:
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Jag förstår inte hur han/hon kunde bli irriterad. Det fanns ju ingen ledig laddplats, men däremot fanns det en ledig parkeringsplats.
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av AKarlsson »

Inte äkta ICE men ledsamt när en PHEV tagit en av hotellets 2 laddplatser. Stå där ett dygn för 2 mils körning typBild
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Xmag »

Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
022A8B31-9E44-4221-A15F-EC0C6BD51A15.jpeg
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser. ;)
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Erxon »

Xmag skrev:
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
joel80 skrev:
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser. ;)
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
Här har valet som rutin att flytta bilar efter ett par timmar så alla får laddat, en av få fördelar med att inte få parkera själv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar