Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nyren »

Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Heiko skrev:
0E0F05FC-7290-439C-A06F-326C5E6F6EF4.jpeg
Parkering på Emporia
Såg tyvärr också en Tesla som bara parkerat där och dessutom på Tesla destination charger men inte kopplat in för laddning.
Frågan är varför man gör så?
Man visar ingen som helst respekt för de övriga som vill eller behöver laddar sin bil
Trådlösladdning kanske blir lite lösning eller rättare sagt el kommer i varje fall in i bilen oavsett om bilägaren behöver det eller inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Nyren skrev:
Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Fejk-laddade? Så man fejkladdar så snart bilen har fullt? På destinationsladdare måste man ju tillåta att man faktiskt kan få fullt under tiden man står där.. Speciellt när man har hybrid och inte så stort batteri.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thomas76 »

Var på Nova i Lund i dag och provade nya Tesla WC. Finn två fel, En på vardera bild ;)
IMG_20171118_153816.jpg
IMG_20171118_153541.jpg
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

thomas76 skrev:
Var på Nova i Lund i dag och provade nya Tesla WC. Finn två fel, En på vardera bild ;)
En peaugut och en tesla som inte laddar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Nyren skrev:
Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Fejk-laddade? Så man fejkladdar så snart bilen har fullt? På destinationsladdare måste man ju tillåta att man faktiskt kan få fullt under tiden man står där.. Speciellt när man har hybrid och inte så stort batteri.
Fast står man på en Tesla destinationsladdare kan man inte ladda annat än en Tesla. Men visst, det behöver ju inte vara fejk, det kan ju vara bristande kompetens också, d v s att inte kolla att man faktiskt laddar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bat »

Icke-laddande El-bilar på Elbilsplats blir jag nästan mer irriterad på än en okunnigt parkerad fossil-bil. Hoppas Tesla ägaren skäms..
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

När jag kom var båda platserna lediga, ställde mig och laddade vid den andra. Strax efter återvände jag för att hämta ett par saker i bilen, och fann då inte bara denna syn, utan även en e-Up med Falu kommuns logga på som precis rullade förbi, öppenbarligen blivit PHEV:ad av en icke laddande PHEV som bara var ute efter gratis parkering.

Var redan ganska sur på PHEV:en, än värre när det visade sig att hen faktiskt blockerade laddning för en annan bil.

Platsen är Kajenparkeringen i Falun.
IMG_20171116_125852.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nyckel längs sidan brukar vara en tydlig signal till arroganta bilägare.

(Funkar iofs skitdåligt med Teslafoben)
Model Y P
Model S P
Model S P
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
joel80 skrev:
Nyren skrev:
Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Fejk-laddade? Så man fejkladdar så snart bilen har fullt? På destinationsladdare måste man ju tillåta att man faktiskt kan få fullt under tiden man står där.. Speciellt när man har hybrid och inte så stort batteri.
Fast står man på en Tesla destinationsladdare kan man inte ladda annat än en Tesla. Men visst, det behöver ju inte vara fejk, det kan ju vara bristande kompetens också, d v s att inte kolla att man faktiskt laddar.
Ah.. Fast på vissa ställen funkar det att ladda andra bilar vid testa destinationsladdare. Den är ställbar av vad jag förstår att kunna ladda andra typ 2-bild också. Tycker det är rena dumheterna att sätta upp laddare och göra laddplatser som bara ett bilmärke kan använda. Total idioti, speciellt i storstadsområdena där det ändå finns dåligt med plats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av pegs »

Kanske går att låna lite traditioner från amerikanska flottan. Plan som landar på fel hangarfartyg? ;-) https://apron6.com/2015/03/25/why-you-s ... g-carrier/



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Heiko »

pegs skrev:
Kanske går att låna lite traditioner från amerikanska flottan. Plan som landar på fel hangarfartyg? ;-) https://apron6.com/2015/03/25/why-you-s ... g-carrier/



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
:D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
teslaTobster
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 okt 2017 11:30
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av teslaTobster »

Hej,

Måste fråga om någon vet om Tesla laddarna i Täby centrum är öppna för andra märken? Ikväll stod denna bil (passat gte) med sladden inkopplad men man såg på laddaren att bilen inte laddade.
DSC_9107.JPG
Model S 85D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

joel80 skrev:
Tror jag blev "Teslad" idag...

En Tesla som står på en av få laddplatser i Västerås Centrum idag utan att ladda som det ser ut. Om det inte är så att det är ägaren som syns i bilden som har problem att få igång laddningen.. fast då borde man väl försöka med sladden i? :)
tesla.jpeg
Inte min bil på bilden, men gjort likadant där då stolpen inte funkade. Kanske är förklaringen här också.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

Bokade parkering på Arlanda P41 igår, de behöver fler laddplatser. (Många elbilar i garaget som inte fått laddplats) Alla upptagna av laddningsbara utom en. Ringde och frågade om de skulle göra något, men hon sa att de inte kan bötfälla. Bild

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Schelin skrev:
Bokade parkering på Arlanda P41 igår, de behöver fler laddplatser. (Många elbilar i garaget som inte fått laddplats) Alla upptagna av laddningsbara utom en. Ringde och frågade om de skulle göra något, men hon sa att de inte kan bötfälla. Bild

Tesla S75D
Inför lagändring så man kan börja bötfälla dessa bilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Toja »

Men om dom sätter upp parkeringsförbud och en text under att parkering endast för billar som laddar.
Då borde dom kunna bötfälla ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Jag ser inte vad det står på tilläggstavlan, men med enbart tillägsmärket ovan kan de bötfälla bilar som inte kan laddas med el för sin framdrivning, men de kan inte kräva att man faktiskt laddar sin laddhybrid eller elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Bara man skyltar förutsättningarna så kan man bötfälla enligt dessa. Man kan ha en tilläggstavla som kräver att bilen de facto laddar. Jag har sett såna.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

bylund skrev:
Jag ser inte vad det står på tilläggstavlan, men med enbart tillägsmärket ovan kan de bötfälla bilar som inte kan laddas med el för sin framdrivning, men de kan inte kräva att man faktiskt laddar sin laddhybrid eller elbil.
Kommer inte ihåg vad det stod. Ska försöka komma ihåg och kolla när jag hämtar bilen.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Bara man skyltar förutsättningarna så kan man bötfälla enligt dessa. Man kan ha en tilläggstavla som kräver att bilen de facto laddar. Jag har sett såna.
Tyvärr så vågar ej köpcentrumen bötfälla bilar pga. att de är rädda för att mista kunder tror jag
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Ett par parkeringar har redan mist mig.. I allafall väljer jag konkurrerande parkeringshus och ev butiker i närheten av dem istället.
Men det beror inte på att jag fått böter, utan för att jag inte kunnat ladda när jag kommit dit p.g.a felparkerade bilar.

Nästa gång jag ska flyga väljer jag bort P51.. Där funkade det tydligen inte alls med laddplatser. Häften av dem var tagna av fossiler, och en av de som var el/hybrider laddade inte.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Ett par parkeringar har redan mist mig.. I allafall väljer jag konkurrerande parkeringshus och ev butiker i närheten av dem istället.
Men det beror inte på att jag fått böter, utan för att jag inte kunnat ladda när jag kommit dit p.g.a felparkerade bilar.

Nästa gång jag ska flyga väljer jag bort P51.. Där funkade det tydligen inte alls med laddplatser. Häften av dem var tagna av fossiler, och en av de som var el/hybrider laddade inte.
Den nya P1 har 32 laddplatser. Inte ens hälften var upptagna när jag var där förra veckan.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Det trista är ju att dom parkeringar som har många platser ofta ligger långt från terminalen man ska med. Ja jag vet att man kan ta buss på några minuter från många, men det är ett extra steg jag gärna skippar när jag ska ut o flyga. Ofta har man rätt tajt om tid.. Och när man kommer hem är det sent och man vill hem så snabbt som möjligt..

Men det lutar väl åt att man ändå får göra så sen när man har riktig elbil.. Då slipper man stanna på snabbladdare de minuterna istället.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HerrNilsson »

joel80 skrev:
Förbannat.. Av 10 platser i P51-huset på arlanda var 5 upptagan med icke laddande bilar. :(
De andra 5 av elbilar och hybrider som laddade.. Åker man ut igen för att ta ett annat garage debiteras man 90kr för att bara ha passerat bommarna.
Stod där under några dagar fram till i söndags. 3 platser ICE:ade när vi kom. Resten laddbara bilar. Fanns dessutom två lediga platser så fick faktiskt laddplats.
IMG_4827.jpg
IMG_4826.jpg
När vi åkte i söndags så var det faktiskt enbart laddbara bilar (inkopplade) som stod på laddplatserna, så finns hopp för mänskilgheten ändå...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skriv svar