Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mattiasottosson skrev:
Två elbilar, varav en röd S70D som inte kopplat in sig i Liljeholmens köpcentrum i dag. Lite klassisk problematik när platserna ligger absolut närmast ingången känns det som. Aja, full fart på stolpen för min del som plåster på såren.
Ibland undrar man hur korkade folk är. :evil:

Det där är ju ännu värre, än när en ICE har parkerat på en laddplats. För det kan ju vara ett misstag eller okunskap, men som elbils-förare vet man att man hindrar någon annan från att ladda när man parkerar sådär.

Jag har fortfarande inte sett någon ICE-förare parkera framför bensinpumpen på macken för att sedan gå iväg några timmar, men förvånansvärt många elbils-förare tycker uppenbarligen att det är helt okej.
Model Y P
Model S P
Model S P
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Var i Stockholm på jobb och hade hoppats kunna få i mina mil i hybriden så jag slapp köra på diesel.. Funkade fint i onsdags, men det sket sig dag två.

Nya laddgatorna med massa laddare är bra... men satan så dåligt det efterföljs. Det här är alltså på Kungsgatan på Kungsholmssidan:
2017-09-21 09.44.11.jpg
Bara 2 av 8 platser har bilar som laddar... resten är fossiler. :/


Sen tycker jag att dom här ligger helt fel på uppladdning.nu, samt att dom är aktiva och jag kunde köra igång laddningen så den röda pluppen är på fel ställe.

8st uttag... Stod en Tesla och laddade när jag var där på onsdagen, jag frågade lite snabbt om han hade tagg eller fick igång den via appen.. Via appen tydligen och det funkade för mig också (InCharge).

Fick ett kvitto på laddningen till mailen:
Skärmklipp 2017-09-22 23.07.25.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Just inne stan lär väl problemet med ICEing bli ett mindre problem när väl skyltning och lapplisor är med i matchen då det sällan är brist på vilja att lappa i stan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Just inne stan lär väl problemet med ICEing bli ett mindre problem när väl skyltning och lapplisor är med i matchen då det sällan är brist på vilja att lappa i stan.
Om man inte som i Kalmar sagt åt lapplisor att inte lappa avgasbilar som står på laddplats där skyltning gör det möjligt att lappa.... Argumentet för detta är att förarna till avgasbilar inte förstår skyltningen. Undra om de lär sig vad skyltarna betyder när de inte får p-bot trotts att de borde få det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Om man vill utbilda kan man ju under en övergångsperiod första gången det sker lämna någon form av varning, och registrera vilka bilar som fått en varning, och lappa vid andra överträdelsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Just inne stan lär väl problemet med ICEing bli ett mindre problem när väl skyltning och lapplisor är med i matchen då det sällan är brist på vilja att lappa i stan.
Blir ju absolut bättre om det lappas men det kommer nog fortfarande ICEas mycket. Dels såklart de som inte fattar, men framförallt bara pga platsbrist. Folk står ju regelbundet på lastzon, handikapplatser osv tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
.... Argumentet för detta är att förarna till avgasbilar inte förstår skyltningen. Undra om de lär sig vad skyltarna betyder när de inte får p-bot trotts att de borde få det?
Vad är det för idiotargument? Okunskap är väl ingen ursäkt för att inte bli bötfälld, eller? Jag har t ex ingen aning vad de där runda gulröda skyltarna med en svart siffra i betyder. De har jag sett på en del ställen utmed vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Just inne stan lär väl problemet med ICEing bli ett mindre problem när väl skyltning och lapplisor är med i matchen då det sällan är brist på vilja att lappa i stan.
Om man inte som i Kalmar sagt åt lapplisor att inte lappa avgasbilar som står på laddplats där skyltning gör det möjligt att lappa.... Argumentet för detta är att förarna till avgasbilar inte förstår skyltningen. Undra om de lär sig vad skyltarna betyder när de inte får p-bot trotts att de borde få det?
En vild gissning är att det är en kommun- politiker/tjänsteman med fossilbil som utdelat dessa direktiv till lapplisorna. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

I söderort brukar dom Sätta lappar som varnar i 3-4v efter man skyltat om. Fick en sådan när man helt plötsligt bytte sida på gatan för parkering och en annan gång när man plötsligt införde städdag. Jag lärde mig direkt och fick ingen bot.

Har man parkerat på en gata i 5-6år och något ändras uppmärksammar iaf inte jag en ny skylt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
I söderort brukar dom Sätta lappar som varnar i 3-4v efter man skyltat om. Fick en sådan när man helt plötsligt bytte sida på gatan för parkering och en annan gång när man plötsligt införde städdag. Jag lärde mig direkt och fick ingen bot.

Har man parkerat på en gata i 5-6år och något ändras uppmärksammar iaf inte jag en ny skylt.
Låter som en bra kompromiss.
Sen kan man ju tycka att de som resonerar att "en skylt som jag inte förstår vad den betyder, aha då parkerar jag där ändå" dom kan väl få skylla sig själva.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

Jo, jag tycker bara varningar är befogade när man ändrar i invand skyltning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av tuppel »

Inte icead, men... lampad?
IMG_20170926_083912.jpg
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av iAkita »

tuppel skrev:
Inte icead, men... lampad?
IMG_20170926_083912.jpg
Ser ut som min Harman Kardon Onyx Studio 4. En toppenhögtalare, men det ursäktar inte det här betéendet. Sätt en arg lapp på den!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Idag var det diplomater som inte kunde parkera.
73DD2368-4627-47B8-8BFA-969D8D0BF4F5.jpeg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Idag var det diplomater som inte kunde parkera.
73DD2368-4627-47B8-8BFA-969D8D0BF4F5.jpeg
Skylten var i alla fall blå, många elbilar har ju blått någonstans på bilen så det var nästan rätt :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av unumlapis »

bylund skrev:
Idag var det diplomater som inte kunde parkera.
73DD2368-4627-47B8-8BFA-969D8D0BF4F5.jpeg
Kan även vara en holländsk bil registrerad som taxi eller limo då de har blå skyltar. Åkte förra sommaren med en bil som hotellet i Amsterdam ordnade fram som hade blå skyltar och när jag frågade honom kring de blå skyltar så var ovan förklaringen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av 12man »

DL = russki
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

12man skrev:
DL = russki
Japp!
"Ryska Federationens Ambasad i Sverige" står som ägare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

khavusr skrev:
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Fast då skulle ju skylten se nederländsk ut, och inte som en svensk skylt för beskickningsfordon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Andersen »

bylund skrev:
Idag var det diplomater som inte kunde parkera.
73DD2368-4627-47B8-8BFA-969D8D0BF4F5.jpeg
Ahh, Uppsala. Jag brukar jämföra Tesla-färger när jag går förbi där, för att försöka lista ut vad min Model 3 ska få. Bor på landet med skitiga vägar. Grå bil vill jag inte ha, men syns smuts mindre på röd än blå bil?

För övrigt tycker jag att det sällan ICE:as där, även om torget i övrigt är fullt!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Telsa »

Täby C klarar sig inte heller. Det finns bara tre Tesla-laddare där, på bästa plats i garaget, och det brukar ofta vara ICE:at.
IMG_20170405_173841.jpg
IMG_20170324_114804.jpg
IMG_20170318_113239.jpg
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Telsa »

Fortsättning.
IMG_20170510_190323.jpg
IMG_20170913_184736.jpg
IMG_20170321_133146.jpg
Här blev en Tesla-ägare så arg att han BEV:ade ICE:aren (och fem andra oskyldiga bilar).
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

Arlanda P51 i fredags. + några till ICE ...
2017-09-29 08.17.02.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Xmag »

Telsa skrev:
Fortsättning.
IMG_20170510_190323.jpg
IMG_20170913_184736.jpg
IMG_20170321_133146.jpg
Här blev en Tesla-ägare så arg att han BEV:ade ICE:aren (och fem andra oskyldiga bilar).
Kan man få P-böter i tex Täby C om man som fosilbil tar en laddplats? I så fall borde man kunna anmäla det till Täby C. Tex. Tror det delvis beror på okunskap. Men det går nog snabbare att lära sig om man fått böter en gång...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Telsa »

Kan man få P-böter i tex Täby C om man som fosilbil tar en laddplats?
Nej, jag har aldrig sett någon lappad bil i Täby C. Numera tar dom betalt automatiskt via regskylten så det behövs inga parkeringsvakter som går och kollar biljetter. Men på övriga parkeringar finns det givetvis en risk att ICE laddplatser.
Senast redigerad av Telsa, redigerad totalt 1 gånger.
Model X, Pearl White
Skriv svar