Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Jag tog ingen bild, men idag stod det två ice-bilar på Götenes två laddplatser utanför ICA. Det fanns som vanligt massor med lediga parkeringsplatser överallt runt omkring. Jag har sett dessa två bilar tidigare och de brukar inte stå på laddplatserna utan en bit lite längre bort. Jag brukar parkera där under min lunchrast för att ladda lite, eftersom det ändå aldrig står nån där och laddar annars. Jag ger mig fan på att de har ställt sig där med flit. Jag har ganska många gånger fått onda ögat av ica-anställda som vill parkera så nära personalingången som möjligt, dvs 2 meter ifrån, istället för 4 meter. Grottmänniskor. Lägre än så går det nog inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag tog ingen bild, men idag stod det två ice-bilar på Götenes två laddplatser utanför ICA. Det fanns som vanligt massor med lediga parkeringsplatser överallt runt omkring. Jag har sett dessa två bilar tidigare och de brukar inte stå på laddplatserna utan en bit lite längre bort. Jag brukar parkera där under min lunchrast för att ladda lite, eftersom det ändå aldrig står nån där och laddar annars. Jag ger mig fan på att de har ställt sig där med flit. Jag har ganska många gånger fått onda ögat av ica-anställda som vill parkera så nära personalingången som möjligt, dvs 2 meter ifrån, istället för 4 meter. Grottmänniskor. Lägre än så går det nog inte.
Grottmänniskor? Värre än så: Dinosaurier!
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Förbannat.. Av 10 platser i P51-huset på arlanda var 5 upptagan med icke laddande bilar. :(
De andra 5 av elbilar och hybrider som laddade.. Åker man ut igen för att ta ett annat garage debiteras man 90kr för att bara ha passerat bommarna.
2017-11-13 12.01.22.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Förbannat.. Av 10 platser i P51-huset på arlanda var 5 upptagan med icke laddande bilar. :(
De andra 5 av elbilar och hybrider som laddade.. Åker man ut igen för att ta ett annat garage debiteras man 90kr för att bara ha passerat bommarna.
2017-11-13 12.01.22.jpg
Jag hade tryckt på ”hjälp”-knappen vid bommen och pratat med kundtjänst och förklarat att jag vägrar betala när laddplatserna missbrukas på det viset. Dessutom ska du ju in i ett annat garage och betala där?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Hade tyvärr bokat plats och förbetalt den här gången så vet inte om det hade gått så bra.. :/

Författade i allafall ett mail och skickade till parkering@swedavia.se.

Hejsan

Jag parkerade i P51 idag och hade hoppats på att kunna ladda under de två dagar jag är borta men blev väldigt besviken då det var fullt på alla platser och hälften av bilarna inte var el eller hybrider som laddade.

Nästa gång blir det troligen att försöka stå på en annan parkering då ni inte verkar se till att elbilsplatserna används av elbilar. Ordentlig skyltning och böter till de som ställer sig fel vore rimligt. Jag såg fler elbilar på samma plan som fått ställa sig på andra platser och såg sen på uppladdning.nu att andra haft samma problem.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... ae0ec7b826

Hoppas ni kan fundera lite över hur man kan få bukt med det här så att parkeringsgaraget kan vara ett alternativ för de elbilister som faktiskt behöver ladda
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev:
Hade tyvärr bokat plats och förbetalt den här gången så vet inte om det hade gått så bra.. :/

Författade i allafall ett mail och skickade till parkering@swedavia.se.

Hejsan

Jag parkerade i P51 idag och hade hoppats på att kunna ladda under de två dagar jag är borta men blev väldigt besviken då det var fullt på alla platser och hälften av bilarna inte var el eller hybrider som laddade.

Nästa gång blir det troligen att försöka stå på en annan parkering då ni inte verkar se till att elbilsplatserna används av elbilar. Ordentlig skyltning och böter till de som ställer sig fel vore rimligt. Jag såg fler elbilar på samma plan som fått ställa sig på andra platser och såg sen på uppladdning.nu att andra haft samma problem.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... ae0ec7b826

Hoppas ni kan fundera lite över hur man kan få bukt med det här så att parkeringsgaraget kan vara ett alternativ för de elbilister som faktiskt behöver ladda
Bra brev
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bod »

Hoppas du får ett svar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HerrNilsson »

Pontus skrev:
joel80 skrev:
Hade tyvärr bokat plats och förbetalt den här gången så vet inte om det hade gått så bra.. :/

Författade i allafall ett mail och skickade till parkering@swedavia.se.

Hejsan

...

Hoppas ni kan fundera lite över hur man kan få bukt med det här så att parkeringsgaraget kan vara ett alternativ för de elbilister som faktiskt behöver ladda
Bra brev
Japp, bra brev.

Vi ska stå där om ett par veckor. Ser ju inte så lovande ut. Jag mailade dom också, men på förhand:
Hej,

Har inte stått på P51 tidigare.
En snabb fråga bara, kan man boka någon av elbilsplatserna i huset eller är det liksom först till kvarn eller avgasbilar ivägen man
får vara beredd på?

Mvh
Fick följande svar av dom...
Hej!



Tack för ditt mejl.



Det finns för tillfället ingen möjlighet att boka just elbilsplatserna då vi inte har någon hållbar lösning för att kunna garantera plats vid bokning. För elbilsplatserna gäller alltså parkering i mån av plats, vill ni ha bästa möjliga chans att få tag i just en laddplats kan vi rekommendera vår långtidsparkering Beta, där finns störst tillgång till laddplatser.



Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

P1 har 32 laddplatser. Jag berättade om detta här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 87#p209875
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Heiko »

0E0F05FC-7290-439C-A06F-326C5E6F6EF4.jpeg
Parkering på Emporia
Såg tyvärr också en Tesla som bara parkerat där och dessutom på Tesla destination charger men inte kopplat in för laddning.
Frågan är varför man gör så?
Man visar ingen som helst respekt för de övriga som vill eller behöver laddar sin bil
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nyren »

Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Heiko skrev:
0E0F05FC-7290-439C-A06F-326C5E6F6EF4.jpeg
Parkering på Emporia
Såg tyvärr också en Tesla som bara parkerat där och dessutom på Tesla destination charger men inte kopplat in för laddning.
Frågan är varför man gör så?
Man visar ingen som helst respekt för de övriga som vill eller behöver laddar sin bil
Trådlösladdning kanske blir lite lösning eller rättare sagt el kommer i varje fall in i bilen oavsett om bilägaren behöver det eller inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Nyren skrev:
Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Fejk-laddade? Så man fejkladdar så snart bilen har fullt? På destinationsladdare måste man ju tillåta att man faktiskt kan få fullt under tiden man står där.. Speciellt när man har hybrid och inte så stort batteri.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thomas76 »

Var på Nova i Lund i dag och provade nya Tesla WC. Finn två fel, En på vardera bild ;)
IMG_20171118_153816.jpg
IMG_20171118_153541.jpg
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

thomas76 skrev:
Var på Nova i Lund i dag och provade nya Tesla WC. Finn två fel, En på vardera bild ;)
En peaugut och en tesla som inte laddar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Nyren skrev:
Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Fejk-laddade? Så man fejkladdar så snart bilen har fullt? På destinationsladdare måste man ju tillåta att man faktiskt kan få fullt under tiden man står där.. Speciellt när man har hybrid och inte så stort batteri.
Fast står man på en Tesla destinationsladdare kan man inte ladda annat än en Tesla. Men visst, det behöver ju inte vara fejk, det kan ju vara bristande kompetens också, d v s att inte kolla att man faktiskt laddar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bat »

Icke-laddande El-bilar på Elbilsplats blir jag nästan mer irriterad på än en okunnigt parkerad fossil-bil. Hoppas Tesla ägaren skäms..
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

När jag kom var båda platserna lediga, ställde mig och laddade vid den andra. Strax efter återvände jag för att hämta ett par saker i bilen, och fann då inte bara denna syn, utan även en e-Up med Falu kommuns logga på som precis rullade förbi, öppenbarligen blivit PHEV:ad av en icke laddande PHEV som bara var ute efter gratis parkering.

Var redan ganska sur på PHEV:en, än värre när det visade sig att hen faktiskt blockerade laddning för en annan bil.

Platsen är Kajenparkeringen i Falun.
IMG_20171116_125852.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nyckel längs sidan brukar vara en tydlig signal till arroganta bilägare.

(Funkar iofs skitdåligt med Teslafoben)
Model Y P
Model S P
Model S P
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
joel80 skrev:
Nyren skrev:
Jag var där i igår kväll och då stod det en Volvo XC90 och iceade den platsen. På den andra platsen med destinationsladdare stod en Passat och fejk-laddade, dvs utan att nån ström kom in i bilen. Jag kunde dock plugga in från platsen bredvid
Fejk-laddade? Så man fejkladdar så snart bilen har fullt? På destinationsladdare måste man ju tillåta att man faktiskt kan få fullt under tiden man står där.. Speciellt när man har hybrid och inte så stort batteri.
Fast står man på en Tesla destinationsladdare kan man inte ladda annat än en Tesla. Men visst, det behöver ju inte vara fejk, det kan ju vara bristande kompetens också, d v s att inte kolla att man faktiskt laddar.
Ah.. Fast på vissa ställen funkar det att ladda andra bilar vid testa destinationsladdare. Den är ställbar av vad jag förstår att kunna ladda andra typ 2-bild också. Tycker det är rena dumheterna att sätta upp laddare och göra laddplatser som bara ett bilmärke kan använda. Total idioti, speciellt i storstadsområdena där det ändå finns dåligt med plats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av pegs »

Kanske går att låna lite traditioner från amerikanska flottan. Plan som landar på fel hangarfartyg? ;-) https://apron6.com/2015/03/25/why-you-s ... g-carrier/



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Heiko »

pegs skrev:
Kanske går att låna lite traditioner från amerikanska flottan. Plan som landar på fel hangarfartyg? ;-) https://apron6.com/2015/03/25/why-you-s ... g-carrier/



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
:D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
teslaTobster
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 okt 2017 11:30
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av teslaTobster »

Hej,

Måste fråga om någon vet om Tesla laddarna i Täby centrum är öppna för andra märken? Ikväll stod denna bil (passat gte) med sladden inkopplad men man såg på laddaren att bilen inte laddade.
DSC_9107.JPG
Model S 85D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

joel80 skrev:
Tror jag blev "Teslad" idag...

En Tesla som står på en av få laddplatser i Västerås Centrum idag utan att ladda som det ser ut. Om det inte är så att det är ägaren som syns i bilden som har problem att få igång laddningen.. fast då borde man väl försöka med sladden i? :)
tesla.jpeg
Inte min bil på bilden, men gjort likadant där då stolpen inte funkade. Kanske är förklaringen här också.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

Bokade parkering på Arlanda P41 igår, de behöver fler laddplatser. (Många elbilar i garaget som inte fått laddplats) Alla upptagna av laddningsbara utom en. Ringde och frågade om de skulle göra något, men hon sa att de inte kan bötfälla. Bild

Tesla S75D
Skriv svar