Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tjell »

Ja, det är många som vänder sig om, pekar och kommenterar. Delvis för att det är en Tesla men även för att vi har personlig skylt.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
Säkert i allra högsta grad olagligt även i Tyskland att stoppa ett fordon utan nån giltig anledning.
Är väl inte olagligt i Sverige? Att stanna nån för nyketerhetskontroll t.ex... Det har man ju själv blivit invinkad för några gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
Säkert i allra högsta grad olagligt även i Tyskland att stoppa ett fordon utan nån giltig anledning.
Är väl inte olagligt i Sverige? Att stanna nån för nyketerhetskontroll t.ex... Det har man ju själv blivit invinkad för några gånger.
Att stanna nån för nykterhetskontroll är väl giltig anledning, men att göra det för att fråga om hur en elbil funkar är det knappast...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Uppsala har fyra platser med 15 A trefas. Nu har inte husbilen tekniskt sett ICE:at någon plats, men skulle någon nyttja den närmaste vänstra platsen skulle den vara fast då den felparkerade Seaten skulle hindra den att komma ut. Framför den var en annan bil.
Ingen fara det är ju en husbil så hen kan sitta och vänta länge.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
Säkert i allra högsta grad olagligt även i Tyskland att stoppa ett fordon utan nån giltig anledning.
Är väl inte olagligt i Sverige? Att stanna nån för nyketerhetskontroll t.ex... Det har man ju själv blivit invinkad för några gånger.
Att stanna nån för nykterhetskontroll är väl giltig anledning, men att göra det för att fråga om hur en elbil funkar är det knappast...
De måste ha en brottsmisstanke för att få stoppa. Nykterhetskontroll får de gör men de får inte sedan använda det för att genomsöka bile tex. Men öppnar du fönstret så har du bjudit in dem och då får de göra en djupare kontroll. Poliser blir därför tvärsura om du hoppar hur bilen och blåser i ballongen. Senast jag gjorde så var polisen nära att trycka upp mig på motorhuven och visitera mig när jag hoppade ut bilen.
Det är ett jävla oskick när poliser rutinmässigt bryter emot lagen eller försöker hitta kryphål. Men har ni något skumt på gång så rekommenderar jag er att inte göra så här. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
Säkert i allra högsta grad olagligt även i Tyskland att stoppa ett fordon utan nån giltig anledning.
Är väl inte olagligt i Sverige? Att stanna nån för nyketerhetskontroll t.ex... Det har man ju själv blivit invinkad för några gånger.
Att stanna nån för nykterhetskontroll är väl giltig anledning, men att göra det för att fråga om hur en elbil funkar är det knappast...
Nja, fast jag fick ju visa regbeviset och körkortet. Att de i själva verket inte var så intresserade av det är en annan femma.
Jag tror faktiskt inte att det är olagligt i Tyskland att stoppa ett fordon (eller en person) på måfå. Polisen får fråga om ens identitet som man är skyldig till att kunna styrka. För detta ändamål råder ID-handlings-tvång. Varje person över 16 år och som är bosatt i Tyskland är skyldig att ha på sig det som kallas för Personalausweis, dvs ett statligt ID-kort. Man måste alltid efter begäran kunna visa upp detta ID-kort, oavsett var man är någonstans. Bara i det syftet får polisen stoppa en för att göra en personkontroll. Detta ID-kortet är förresten enda sättet att legitimera sig på. Något annat sätt finns inte. Och med tanke på att det inte finns några personnummer i Tyskland är det extra viktigt att ha med sig ID-kortet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

ICEd på SuC Sangerhausen idag. Men i forna DDR ser man typ inga andra Tesla, så det var ok :D
20170724_165257.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
joel80 skrev:
Jerker skrev:
Säkert i allra högsta grad olagligt även i Tyskland att stoppa ett fordon utan nån giltig anledning.
Är väl inte olagligt i Sverige? Att stanna nån för nyketerhetskontroll t.ex... Det har man ju själv blivit invinkad för några gånger.
Att stanna nån för nykterhetskontroll är väl giltig anledning, men att göra det för att fråga om hur en elbil funkar är det knappast...
De måste ha en brottsmisstanke för att få stoppa. Nykterhetskontroll får de gör men de får inte sedan använda det för att genomsöka bile tex. Men öppnar du fönstret så har du bjudit in dem och då får de göra en djupare kontroll. Poliser blir därför tvärsura om du hoppar hur bilen och blåser i ballongen. Senast jag gjorde så var polisen nära att trycka upp mig på motorhuven och visitera mig när jag hoppade ut bilen.
Det är ett jävla oskick när poliser rutinmässigt bryter emot lagen eller försöker hitta kryphål. Men har ni något skumt på gång så rekommenderar jag er att inte göra så här. :)
Nej, nu ringer alla mina bullshitalarm. Varför skulle de få söka igenom din bil för att du öppnar fönstret men inte om du öppnar dörren? Det där får du nog ta och stärka med en laghänvisning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Nej, nu ringer alla mina bullshitalarm. Varför skulle de få söka igenom din bil för att du öppnar fönstret men inte om du öppnar dörren? Det där får du nog ta och stärka med en laghänvisning.
Jag öppnar dörren och stänger den efter mig, så klart. Då måste de ha husrannsakan alternativt att de misstänker brott om de ska genomsöka bilen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Jag har också svårt att tro på det där! (Men kan alltid överbevisas och ändra åsikt med rätt källa och lagtext.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

28 Kap 1§
Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap 1b §
Bilen räknas här som slutet förvaringsställe om dörrar och fönster är stängda. Det krävs då alltså en brottsmisstanke som lan generera i fängelse för att få ta sig in i bilen, efter beslut om husrannsakan.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
danni skrev:
Nej, nu ringer alla mina bullshitalarm. Varför skulle de få söka igenom din bil för att du öppnar fönstret men inte om du öppnar dörren? Det där får du nog ta och stärka med en laghänvisning.
Jag öppnar dörren och stänger den efter mig, så klart. Då måste de ha husrannsakan alternativt att de misstänker brott om de ska genomsöka bilen.
Jag kan inte hitta annat än att de måste ha husrannsakan för att genomsöka din bil (efter olagliga föremål). Och då spelar det ingen roll om du stänger dörren. (Rättegångsbalk 28 kap., Polislag 20§ och 22§). Detta får då bara ske vid misstanke om brott som kan ge fängelsestraff.

Polisen får däremot genomföra kontroller av fordon och slutna utrymmen ur trafiksäkerhetsperspektiv (fordonslag 2 o 3 kap., Särskilt 3 kap). Och då spelar det inte heller någon roll om dörren eller rutan är öppen eller stängd.

För att röra mig liiite mer OT :) så får polisen genomföra nykterhetskontroll. Sen får polisen fråga om din bil. Du måste genomföra det första och sen kan du säga hejdå och köra, för det andra kallas konversation.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

Mega-ICEning på Arlanda Beta idag. Inte ens värt att fota. Som tur var fanns platser lediga ändå, men måååånga dieslar på elbilsplatserna. Förstår att de öppnat bommen nu på sommaren, men det verkar ha lett till väldigt mycket mer iceande tyvärr....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av tuppel »

tuppel skrev:
Nu är ju jag en sån där sunkig PHEV-åkare men jag måste dela med mig av denna Kias ICE-ing. Bokstavligen hundratals platser lediga i garaget under Solna centrum (alltid stendött) men ändå väljer människan att ställa sig på en laddplats som inte ligger nära någon utgång eller dylikt :shock:
Bilagan IMG_20170615_085458 (1).jpg finns inte längre
(Min 330e bredvid, som laddar)
Jag tror att han såg min post och blev sur :(
IMG_20170721_124201.jpg
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Pontus skrev:
Har sett flera gånger att ungdommar sitter och laddar mobiler på 220 uttag som är till för elbilar. Mer kul än ett problem då ägarna alltid är närvarande. Vet dock inte vad detta fenomen kallas, någon?
Mobilad?
En ny marknad. Typ 2 kabel till iPhone/Android :lol:
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Hok »

tuppel skrev:
tuppel skrev:
Nu är ju jag en sån där sunkig PHEV-åkare men jag måste dela med mig av denna Kias ICE-ing. Bokstavligen hundratals platser lediga i garaget under Solna centrum (alltid stendött) men ändå väljer människan att ställa sig på en laddplats som inte ligger nära någon utgång eller dylikt :shock:
IMG_20170615_085458 (1).jpg
(Min 330e bredvid, som laddar)
Jag tror att han såg min post och blev sur :(
IMG_20170721_124201.jpg
Fan va tråkigt. Det mesta borta ser det ut som. Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Vad fan!? Hur många idioter finns det egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Vad fan!? Hur många idioter finns det egentligen?
Oj! Det finns nog rätt många. Se bara på hur folk röstar...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

bullen skrev:
Pontus skrev:
Har sett flera gånger att ungdommar sitter och laddar mobiler på 220 uttag som är till för elbilar. Mer kul än ett problem då ägarna alltid är närvarande. Vet dock inte vad detta fenomen kallas, någon?
Mobilad?
En ny marknad. Typ 2 kabel till iPhone/Android :lol:
Hmmm... CHAdeMO adapter till Android? :)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Den kan man tolka lite som man vill.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Vad fan!? Hur många idioter finns det egentligen?
Oj! Det finns nog rätt många. Se bara på hur folk röstar...
Jo, jag vet, jag vet...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Plutric »

Funderat lite....Det verkar som "ICEare" varken kan läsa eller kanske se när de kommer till en P-plats. Tidigare kunde man se att handikapp parkering blev upptagna av icke handikappade. Nu är det även el-parkering. Alla typer av skyltar verkar ignoreras MEN min dotter hittade denna skylt i Enköping som verkar fungera. Inga specialskyltar här inte. :D
IMG_0766.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Gulligt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Den där skylten har ju fördelen att den går att flytta ut så att den faktiskt blockerar platsen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Den där skylten har ju fördelen att den går att flytta ut så att den faktiskt blockerar platsen.
Gör man det kan ju ingen skylla på att man inte sett skylten i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar