Mycket vittvätt av pengar och andra märkliga transaktioner som driver Dubai. Oljan är nog inte en så stor del som man kanske trorRemuz skrev:För att gå mer off topic så vill jag minnas att endast 1% av BNP var olja i Dubai. Kanske var fel...?Teslaspolen skrev:Verkligen skillnad på hur man tänker ikring oljepengarna i Dubai och Norge...
Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
Re: Jag har blivit icead!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Det stämmer ju gällande Dubai, men personligen tycker jag det är lite märkligt att kolla på den enskilda delstaten i UAE. För hela landet ligger siffran runt 30% (inklusive gas).HelectriC skrev:Mycket vittvätt av pengar och andra märkliga transaktioner som driver Dubai. Oljan är nog inte en så stor del som man kanske trorRemuz skrev:För att gå mer off topic så vill jag minnas att endast 1% av BNP var olja i Dubai. Kanske var fel...?Teslaspolen skrev:Verkligen skillnad på hur man tänker ikring oljepengarna i Dubai och Norge...
För att fortsätta på Off Topic-spåret så ligger det en Tesla-butik precis nedanför Burj Khalifa (som för övrigt skulle heta Burj Dubai men de tvingades tigga pengar av Abu Dhabi och då fick man döpa den efter emiren i Abu Dhabi ).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jag har blivit icead!
Har du tagit flyget till dubai
Dubai har för övrigt väldigt många Tesla - taxi. Googla
Dubai har för övrigt väldigt många Tesla - taxi. Googla
HelectriC skrev:Mycket vittvätt av pengar och andra märkliga transaktioner som driver Dubai. Oljan är nog inte en så stor del som man kanske trorRemuz skrev:För att gå mer off topic så vill jag minnas att endast 1% av BNP var olja i Dubai. Kanske var fel...?Teslaspolen skrev:Verkligen skillnad på hur man tänker ikring oljepengarna i Dubai och Norge...
Re: Jag har blivit icead!
Finns det något alternativ?kontakten2 skrev:Har du tagit flyget till dubai
För övrigt så pratade jag med en person vars bekants Tesla hade blivit returnerad till Tesla eftersom han inte orkade med att elektroniken flippade hela tiden under sommartid när det kan bli 50grader i skuggan
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Problemet är ju att den är designad i svala Kalifornien och att de inte har sommartestat bilarna ordentligt.HelectriC skrev:
För övrigt så pratade jag med en person vars bekants Tesla hade blivit returnerad till Tesla eftersom han inte orkade med att elektroniken flippade hela tiden under sommartid när det kan bli 50grader i skuggan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Hm, jag hade nog tänkt att skriva "Den delen av världen" men det blev visst bara Dubai i slutändan...HelectriC skrev:Mycket vittvätt av pengar och andra märkliga transaktioner som driver Dubai. Oljan är nog inte en så stor del som man kanske trorRemuz skrev:För att gå mer off topic så vill jag minnas att endast 1% av BNP var olja i Dubai. Kanske var fel...?Teslaspolen skrev:Verkligen skillnad på hur man tänker ikring oljepengarna i Dubai och Norge...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jag har blivit icead!
Är det sååå varmt i Kalifornien då?bylund skrev:Problemet är ju att den är designad i svala Kalifornien och att de inte har sommartestat bilarna ordentligt.HelectriC skrev:
För övrigt så pratade jag med en person vars bekants Tesla hade blivit returnerad till Tesla eftersom han inte orkade med att elektroniken flippade hela tiden under sommartid när det kan bli 50grader i skuggan
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Beror på var i Kalifornien. Vi hade 46 grader i Death Valley i september om jag minns rätt. Men det är snart 25 år sen så minnet är lite osäkert.HelectriC skrev:Är det sååå varmt i Kalifornien då?bylund skrev:Problemet är ju att den är designad i svala Kalifornien och att de inte har sommartestat bilarna ordentligt.HelectriC skrev:
För övrigt så pratade jag med en person vars bekants Tesla hade blivit returnerad till Tesla eftersom han inte orkade med att elektroniken flippade hela tiden under sommartid när det kan bli 50grader i skuggan
Edit: Temperaturrekordet är 57 grader i skuggan. Genomsnittliga högsta dagstemperaturen i juli är 46 grader.
Re: Jag har blivit icead!
Ja Death Valley i Kalifornien har ju bland jordens högsta maxtemperaturer, just därför brukar många biltillverkare testa sina bilar där. Den stora skillnaden mot Dubai är väl att ingen bor i Death Valley...Hok skrev:Beror på var i Kalifornien. Vi hade 46 grader i Death Valley i september om jag minns rätt. Men det är snart 25 år sen så minnet är lite osäkert.HelectriC skrev:Är det sååå varmt i Kalifornien då?bylund skrev:Problemet är ju att den är designad i svala Kalifornien och att de inte har sommartestat bilarna ordentligt.HelectriC skrev:
För övrigt så pratade jag med en person vars bekants Tesla hade blivit returnerad till Tesla eftersom han inte orkade med att elektroniken flippade hela tiden under sommartid när det kan bli 50grader i skuggan
Edit: Temperaturrekordet är 57 grader i skuggan. Genomsnittliga högsta dagstemperaturen i juli är 46 grader.
Re: Jag har blivit icead!
Visserligen bor inte så många där. Men mycket turister. Inte så långt för Tesla att åka dit för lite tester heller.Geni87 skrev:Ja Death Valley i Kalifornien har ju bland jordens högsta maxtemperaturer, just därför brukar många biltillverkare testa sina bilar där. Den stora skillnaden mot Dubai är väl att ingen bor i Death Valley...Hok skrev:Beror på var i Kalifornien. Vi hade 46 grader i Death Valley i september om jag minns rätt. Men det är snart 25 år sen så minnet är lite osäkert.HelectriC skrev:Är det sååå varmt i Kalifornien då?bylund skrev:Problemet är ju att den är designad i svala Kalifornien och att de inte har sommartestat bilarna ordentligt.HelectriC skrev:
För övrigt så pratade jag med en person vars bekants Tesla hade blivit returnerad till Tesla eftersom han inte orkade med att elektroniken flippade hela tiden under sommartid när det kan bli 50grader i skuggan
Edit: Temperaturrekordet är 57 grader i skuggan. Genomsnittliga högsta dagstemperaturen i juli är 46 grader.
Finns gott om öken i södra Kalifornien där det är varmt men inte riktigt lika varmt som i Death Valley.
Re: Jag har blivit icead!
Intressant reflektion är att de jag pratat med som bor i Dubai som är sugen på Tesla så är det MX som gäller för att just att man kan ju inte köra runt i en MS som är .... just det en taxikontakten2 skrev:Dubai har för övrigt väldigt många Tesla - taxi. Googla
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Jag har blivit icead!
Absolut, med tanke på att typ alla Europeiska tillverkare och många asiatiska pallrar sig dit för att testa kyl- och klimatsystem med mera kan man nog anta att även Tesla gör det. Nästgårds för dem ju. Sen är det ju en skillnad på att utföra tester under en begränsad tid med att konstant i vardagen utsättas för väldigt höga temperaturer (Dubai).Hok skrev:Visserligen bor inte så många där. Men mycket turister. Inte så långt för Tesla att åka dit för lite tester heller.
Finns gott om öken i södra Kalifornien där det är varmt men inte riktigt lika varmt som i Death Valley.
Sprang för övrigt på den här när jag googlade lite i ämnet.
Re: Jag har blivit icead!
Borde väl vara tvärt om enligt denna bild?unumlapis skrev:Intressant reflektion är att de jag pratat med som bor i Dubai som är sugen på Tesla så är det MX som gäller för att just att man kan ju inte köra runt i en MS som är .... just det en taxikontakten2 skrev:Dubai har för övrigt väldigt många Tesla - taxi. Googla
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Geni87 skrev:Absolut, med tanke på att typ alla Europeiska tillverkare och många asiatiska pallrar sig dit för att testa kyl- och klimatsystem med mera kan man nog anta att även Tesla gör det. Nästgårds för dem ju. Sen är det ju en skillnad på att utföra tester under en begränsad tid med att konstant i vardagen utsättas för väldigt höga temperaturer (Dubai).Hok skrev:Visserligen bor inte så många där. Men mycket turister. Inte så långt för Tesla att åka dit för lite tester heller.
Finns gott om öken i södra Kalifornien där det är varmt men inte riktigt lika varmt som i Death Valley.
Sprang för övrigt på den här när jag googlade lite i ämnet.
Det var inte mycket maskerat där inte. Vilket år var detta.
Re: Jag har blivit icead!
Det framgår inte men bör vara sent 70- till tidigt 80-tal någon gång. Beror på om det är en 760 eller 740, jag kan inte riktigt avgöra det.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Absolut, med tanke på att typ alla Europeiska tillverkare och många asiatiska pallrar sig dit för att testa kyl- och klimatsystem med mera kan man nog anta att även Tesla gör det. Nästgårds för dem ju. Sen är det ju en skillnad på att utföra tester under en begränsad tid med att konstant i vardagen utsättas för väldigt höga temperaturer (Dubai).Hok skrev:Visserligen bor inte så många där. Men mycket turister. Inte så långt för Tesla att åka dit för lite tester heller.
Finns gott om öken i södra Kalifornien där det är varmt men inte riktigt lika varmt som i Death Valley.
Sprang för övrigt på den här när jag googlade lite i ämnet.
Det var inte mycket maskerat där inte. Vilket år var detta.
Re: Jag har blivit icead!
Jag tror att det är innan 760 introducerades 1982. Hur långt innan är svårt att säga. Men jag minns dessa (liknande) spionbilder från tiden när det begav sig.Geni87 skrev:Det framgår inte men bör vara sent 70- till tidigt 80-tal någon gång. Beror på om det är en 760 eller 740, jag kan inte riktigt avgöra det.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Absolut, med tanke på att typ alla Europeiska tillverkare och många asiatiska pallrar sig dit för att testa kyl- och klimatsystem med mera kan man nog anta att även Tesla gör det. Nästgårds för dem ju. Sen är det ju en skillnad på att utföra tester under en begränsad tid med att konstant i vardagen utsättas för väldigt höga temperaturer (Dubai).Hok skrev:Visserligen bor inte så många där. Men mycket turister. Inte så långt för Tesla att åka dit för lite tester heller.
Finns gott om öken i södra Kalifornien där det är varmt men inte riktigt lika varmt som i Death Valley.
Sprang för övrigt på den här när jag googlade lite i ämnet.
Det var inte mycket maskerat där inte. Vilket år var detta.
Re: Jag har blivit icead!
Om det är 760 bör bilderna vara tagna sent 70-tal då.Hok skrev:Jag tror att det är innan 760 introducerades 1982. Hur långt innan är svårt att säga. Men jag minns dessa (liknande) spionbilder från tiden när det begav sig.
Re: Jag har blivit icead!
Sen kan det ju vara 740 som testas innan 760 introducerades. Svårt att avgöra på maskerade bilar. Kan vara så sent som '80 eller '81 också. Med tanke på hur lite bilen är maskerad.Geni87 skrev:Om det är 760 bör bilderna vara tagna sent 70-tal då.Hok skrev:Jag tror att det är innan 760 introducerades 1982. Hur långt innan är svårt att säga. Men jag minns dessa (liknande) spionbilder från tiden när det begav sig.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Jag har blivit icead!
Skulle tippa på 77-78, eftersom texten om VW chefens lön på 1,3M D Mark översätts till 2,75M SEK. Det ger en växlingskurs på ca 2,12 SEK/D Mark. Var därför "tvungen" att kolla upp hur växlingskursen sett ut, 1977 var den 1,93 och 1978 var den 2,25. Sedan dess har den stadigt varit över 2,25, med undantag för 1981 då den föll tillbaka till 2,24.Hok skrev:Sen kan det ju vara 740 som testas innan 760 introducerades. Svårt att avgöra på maskerade bilar. Kan vara så sent som '80 eller '81 också. Med tanke på hur lite bilen är maskerad.Geni87 skrev:Om det är 760 bör bilderna vara tagna sent 70-tal då.Hok skrev:Jag tror att det är innan 760 introducerades 1982. Hur långt innan är svårt att säga. Men jag minns dessa (liknande) spionbilder från tiden när det begav sig.
Kursen kan ju såklart ha varit lägre under någon tidpunkt på de andra åren också, eftersom datan jag hittade enbart gav årskurser, men det troligaste intervallet är 77-78 vilket är i linje med vad ni gissat på också.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Jag har blivit icead!
Den hade inte blivit icead. När ska tråden handla om det som den heter?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Jag har blivit icead!
Jag återför härmed tråden till ämnet med en bild från i somras.
Det här är bara så fel!
Om man tittar noga ser man att automaten till och med tar el från stolpen.
Det här är bara så fel!
Om man tittar noga ser man att automaten till och med tar el från stolpen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Gasad!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jag har blivit icead!
Förmildrande...de kanske visste att ingen laddat på den där skämsstolpen sen våren 2012
ms 76132 "Eleamore"
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Jag har blivit icead!
Ja det är inte precis fullpackat där i vanliga fall12man skrev:Förmildrande...de kanske visste att ingen laddat på den där skämsstolpen sen våren 2012
Re: Jag har blivit icead!
760 bör det väl vara. Jag tänker på chromelisterna längs sidan. 760 var ju mer påkostad? Eller det kanske var GLE..Geni87 skrev:Om det är 760 bör bilderna vara tagna sent 70-tal då.Hok skrev:Jag tror att det är innan 760 introducerades 1982. Hur långt innan är svårt att säga. Men jag minns dessa (liknande) spionbilder från tiden när det begav sig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017