Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jonsalgerier »

Jag återför härmed tråden till ämnet med en bild från i somras.
Det här är bara så fel!

Om man tittar noga ser man att automaten till och med tar el från stolpen.
IMG_7541.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Gasad! :o
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av 12man »

Förmildrande...de kanske visste att ingen laddat på den där skämsstolpen sen våren 2012
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jonsalgerier »

12man skrev:
Förmildrande...de kanske visste att ingen laddat på den där skämsstolpen sen våren 2012
Ja det är inte precis fullpackat där i vanliga fall :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Hok skrev:
Jag tror att det är innan 760 introducerades 1982. Hur långt innan är svårt att säga. Men jag minns dessa (liknande) spionbilder från tiden när det begav sig.
Om det är 760 bör bilderna vara tagna sent 70-tal då. :)
760 bör det väl vara. Jag tänker på chromelisterna längs sidan. 760 var ju mer påkostad? Eller det kanske var GLE.. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av 12man »

Volvo artikeln är skriven mellan jan-80 och jan-82
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joje »

Av alla platser vid historiska museet så var dom tvungna att ställa den på en laddplats. I’ve been containericed.
E12C0B36-FF50-4496-BB15-BF369FE4C504.jpeg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Elfordon? Sådana saker finns ju knappt. Är väl endast några enstaka forskningsprojekt? :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

joje skrev:
Av alla platser vid historiska museet så var dom tvungna att ställa den på en laddplats. I’ve been containericed.
Du har blivit sopad! :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av miksch »

Men containeren er grønn, så da står den nok på rett plass.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

joje skrev:
Av alla platser vid historiska museet så var dom tvungna att ställa den på en laddplats. I’ve been containericed.
Fast de har ju lämnat ett telefonnummer.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kevork »

joje skrev:
Av alla platser vid historiska museet så var dom tvungna att ställa den på en laddplats. I’ve been containericed.
Re-cycle <--> Re-charge

Det är väl typ samma sak...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av vigge50 »

I USA har det än en gång hänt att superchargers utsatts för sabotage.

https://electrek.co/2019/01/26/tesla-su ... incidents/
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Chrille »

Sorterad...
Skyltningen är iaf tydlig, men svårt att bötfälla en container. Inga vindrutetorkare på den. :lol:
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Chrille skrev:
Sorterad...
Skyltningen är iaf tydlig, men svårt att bötfälla en container. Inga vindrutetorkare på den. :lol:
Gott om plats inuti ... :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Dax att starta en tråd "Jag har blivit SXad"?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

Var både ICEad och Snöad då denna S90 valt att parkera vid den enda fungerande stolpen i Stöten. Tur att jag har en hybrid! Annars hade det varit kört för min del denna helg. Det andra Typ två uttaget har används av flera olika bilar. Stolpe nummer två funkar ej trotts att jag påpekat detta i receptionen.

Laddplatser är ej parkeringsplatser. !
145D725F-CF7C-45D4-8C4E-AA35F5CB5E4A.jpeg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

OfarligTesla skrev:
Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.

Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?

Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.

Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... :-( Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.

Känner du dig träffad och utpekad? ;-)

Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. ;-) Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av OfarligTesla »

gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.

Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?

Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.

Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... :-( Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.

Känner du dig träffad och utpekad? ;-)

Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. ;-) Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.

Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.

Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tars »

Bild

Plogad.
Va dock inga problem att ta dig ut.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av gellerstam »

OfarligTesla skrev:
gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.

Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?

Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.

Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... :-( Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.

Känner du dig träffad och utpekad? ;-)

Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. ;-) Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.

Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.

Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.

Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!

Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?

Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.

Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.

Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.

Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Jag skulle säga att alla som har telefonnumret i luckan är välkomna att ladda var som helst mycket mer än en Tesla som är fulladdad och inte anger några kontaktuppgifter.
Tänkare man bara lite på andra också så blir det mycket bättre för alla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Stevvee »

gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är väl snarare varför du ens tänkt koppla in dig i det enda fungerande uttaget på en skidort med en hybrid?
Så du menar alltså att det är mer fel av mig att ens tänka att jag vill ladda min PHEV än att en elbil blockerar en laddplats trotts att den är laddad? Då jag la ut inlägget borde den haft mer än 500kwh i batteriet!? I en MS 90.

Det resonemanget köper då inte jag. Varför skulle jag inte hålla koll på om platserna blev lediga? Varför är det fel av mig att reagera på att någon blockerar en laddplats?

Varför? Undrar du. Jo för att jag precis som du vill åka så mycket som möjligt på miljövänlig el. Råkar dock bara ha med mig typ-2 kabeln.

Om du följt vad jag skrivit de senaste tre åren här på forat så vet du att jag väldigt gärna vill ha en BEV (En Tesla) men tesla vägrar ju släppa en bil som funkar för oss som vill frakta mer än röven i bilen. Jag behöver både dragkrok och takbox! Länge verkade det komma att funka med model 3 men tyvärr ingen krok ännu, och nu verkar de tom dra in på takräcket..... :-( Nu förhandlar jag med Autoplan om en E-tron. Men jag är lite skeptisk till den map förbrukning och laddnätverk.

Känner du dig träffad och utpekad? ;-)

Btw: Dessa är de enda typ-2 uttagen. Schuko, trefas-16 och trefas-32 finns det gott om. ;-) Så alla som inte är beroende av just typ-2 har gott om valmöjligheter.
Var läser du att jag säger det är mer okej att stå parkerad med en S90 där? Står nog ingenstans faktiskt så du får läsa igen. Du verkade dock vara beredd att ta platsen själv om den vore ledig.

Däremot tycker jag inte det är helt vettigt att blockera laddare för folk som kör enbart på el med hybrider på skidorter heller, speciellt om man är medveten om att det är de enda som finns (oavsett om vi pratar enda typ 2 eller enda stolpen). Du mår säkert bra av att få köra någon mil på el på vägen hem men skapar problem för den som tänkte köra hela vägen hem på el. Är det dessutom 22 kW uttag blir det ju ännu galnare då PHEVs ofta behöver stå flera timmar för att få fullt trots små batterier.

Handlar helt enkelt bara om att vara snäll mot sina medmänniskor även om det inte blir perfekt för en själv. Lite som att när man tankar så parkerar man inte vid pumpen när man skall in och välja godis, köpa korv, köpa och fylla på spolarvätska, tvätta rutan, gå på toa med en hel familj osv. Man tankar först och parkerar om för att sen spendera tiden inne på stationen.
Ja nu laddar jag ju inte där efter som den är upptagen av en icke laddande Tesla som blockerar laddaren för alla andra. Och det andra uttaget har varit upptaget av iaf tre olika bilar. En leaf, en Passat och en Outlander.

Självklart skulle jag ha laddat min bil där om det var lediga platser. Jag har naturligtvis mitt telnr innanför laddluckan. Och Jag flyttar min bil när den är laddad. Jag ser inget som helst problem med att PHEV laddar på laddstolpar så länge de är lediga. Varje laddad mil är en mil mindre på olja!

Är det fullt eller om inte laddstolpar fungerar så vänder man sig till ägaren och påtalar att de har en brist på antalet laddplatser! Hur ska vi annars få fler laddplatser? Vilket jag gjort! Har du?

Du tillhör visst falangen att PHEV är skit. Jag tillhör falangen ”Kan jag köra 80% på el så är det jävligt mycket bättre än 100% fossilt” men vi är alla olika.

Jag tycker det är bättre att PHEV laddar sina batterier så mycket som möjligt och där med kör så mycket som möjligt på el. Du tycker att laddstolpar skall stå oanvända omitifallatt.

Vore mer logiskt enligt mig om du beklagade dig över teslaförarens beteende eller över varför den andra stolpen inte var i bruk då det uppenbarligen finns behov.

Antar att vi är överens om att vi är oense om att PHEV ska få ladda sina batterier.
Fascinerande det här med gnället på PHEV.
Är det såhär det kommer vara att åka hybrid att man får skämmas när man laddar ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Tror mest att folk har dåliga erfarenheter av en PHEV som kommer till semesterorten, pluggar in sig och sedan står där orörd i en veckas tid utan att flytta sig.

Flyttar man bilen när den är fulladdad så tycker jag då att alla har samma rätt till laddplatsen, oavsett BEV eller PHEV.
Skriv svar