bylund skrev:
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Må så vara. Det jag vill se på denna typ av parkeringar är att följande upprätthålls:
1. Den som inte har behov av koppla in bilen/ladda ska stå på en plats helt utan ladduttag. Om det sedan är en fossilbil, eller en elbil där föraren anser att man klarar sig utan att koppla in, är inte relevant. Om man inte "laddar"/är inkopplad ska man inte stå på en laddplats. Detta uppnås i mitt tycke utmärkt med skyltning enligt tidigare bild.
2. Den som ska stå länge väljer ett uttag med låg effekt. Typ 2 bör användas, inte Schuko. Bilen laddas till önskad nivå, och sedan tar energin från uttaget hand om värmning/kylning av batteri, vampire drain, etc. Det ska finnas såpass många av dessa uttag att man inte behöver reglera hur länge bilar får stå där.
3. För kortare parkering, t.ex. över dagen eller över en helg, ska det finnas ett gäng uttag med mellanhög effekt, runt 11 kW eller så. Där ska man begränsa parkeringstiden.
4. Laddare med hög effekt, 50 kW eller mer, bör inte förekomma på denna typ av parkeringar. Det är bättre att använda dessa pengar till fler klena uttag.