Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Schelin »

bylund skrev:
Schelin skrev:
Tesla S75D
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...

Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Du har en poäng Bild
Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.

Tesla S75D
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thorenj »

Schelin skrev:
bylund skrev:
Schelin skrev:
Tesla S75D
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...

Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Du har en poäng Bild
Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.

Tesla S75D
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).

Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

thorenj skrev:
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).

Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thorenj »

bylund skrev:
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Må så vara. Det jag vill se på denna typ av parkeringar är att följande upprätthålls:

1. Den som inte har behov av koppla in bilen/ladda ska stå på en plats helt utan ladduttag. Om det sedan är en fossilbil, eller en elbil där föraren anser att man klarar sig utan att koppla in, är inte relevant. Om man inte "laddar"/är inkopplad ska man inte stå på en laddplats. Detta uppnås i mitt tycke utmärkt med skyltning enligt tidigare bild.

2. Den som ska stå länge väljer ett uttag med låg effekt. Typ 2 bör användas, inte Schuko. Bilen laddas till önskad nivå, och sedan tar energin från uttaget hand om värmning/kylning av batteri, vampire drain, etc. Det ska finnas såpass många av dessa uttag att man inte behöver reglera hur länge bilar får stå där.

3. För kortare parkering, t.ex. över dagen eller över en helg, ska det finnas ett gäng uttag med mellanhög effekt, runt 11 kW eller så. Där ska man begränsa parkeringstiden.

4. Laddare med hög effekt, 50 kW eller mer, bör inte förekomma på denna typ av parkeringar. Det är bättre att använda dessa pengar till fler klena uttag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Absolut. Jag kan skriva under på detta. Jag tycker att man ska göra som du säger vid skyltningen ovan, menar bara att ordvalet kunde vara tydligare, t ex fordon inkopplade för laddning snarare än att betona pågående.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av thorenj »

Visst, ordvalet kan diskuteras, och din formulering "fordon inkopplade för laddning" är utmärkt. Helst skulle jag se att innebörden av skylten T24 ändrades så att din formulering ingår. Dagens lydelse:
Transportstyrelsen skrev:
T24. Laddplats
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och
anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
(min fetstil)

Detta inte är bra, enligt min åsikt. Se bara informationslappen från Härryda kommun som snurrat runt på internet de senaste dagarna - med nuvarande lydelse måste de tillåta att man BEVar platserna. Om man inte avser koppla in har man inte på en laddplats att göra!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Nej nu går skam på torra land. Idag blev jag ICE:ad på min egna parkering på gården! :lol: En familjemedlem har besökare som ställt sig på den enda platsen laddsladden når!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

I stort sett hela ”laddgatan” vid Kungsbron ICE-ad idag, dessutom en Saab på tomgång en lång stund :(

Ingen bil lappad, laddplatser verkar inte prioriteras av parkeringsvakterna.
7ED2955C-47B3-4588-BA38-22F67CBB700D.jpeg
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 23bf28217e

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Ett gäng laddstolpar på Kungsgatan precis runt höger från det där finns fortfarande inte med på uppladdning.nu. Jag var i kontakt med dom om det tidigare men den är inte tillagd. Finna alltså typ 8 laddare även på Kungsgatan mellan Kungsholmsgatan och Kungsbron.
Kostar 2.50kr per kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Torkel »

nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Personer utan barn på familjeparkering:
"Gott om plats, fan va najs!"

Anhöriga på platser för rörelsehindrade:
"Men jag har ju tillstånd, vem bryr sig om att jag hindrar för andra med behovet."

10 bilar på/vid trotoaren (!) utanför Maxi:
"Men jag ska ju bara..."

Vissa människor har svårt att tänka sig in i andras situationer helt enkelt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

De flesta oavsett typ av parkering tänker nog som "Vad blir konsekvensen för mig om jag parkerar här?". Så länge kommuner envisas med att inte tillåta P-bot på bilar som parkerar på laddplatser med T24-skylt så kommer konsekvensen vara att personen i fråga får tillgång till en P-plats utan negativa konsekvenser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan :lol:
Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rätt :)
Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan :lol:
Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rätt :)
Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader ;)
Men det är ändå bra fast slött
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen blev det bråk i Örnsköldsvik i helgen. Nån oljebrännande BMW ägare blev väl förbannad över att måsta flytta på sig för att en Tesla ägare skulle kunna ladda.
Polis tillkallades.

"Tydligen blev polisen kallad till Teslas supercharger i Övik i helgen! Det var en lite för många som parkerar fel och en BMW ägare blev regält sur.
Någon som vet något mer?"
Elbil Örnsköldsvik
https://www.facebook.com/groups/1169280883111311/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Tydligen blev det bråk i Örnsköldsvik i helgen. Nån oljebrännande BMW ägare blev väl förbannad över att måsta flytta på sig för att en Tesla ägare skulle kunna ladda.
Polis tillkallades.

"Tydligen blev polisen kallad till Teslas supercharger i Övik i helgen! Det var en lite för många som parkerar fel och en BMW ägare blev regält sur.
Någon som vet något mer?"
Elbil Örnsköldsvik
https://www.facebook.com/groups/1169280883111311/
Så polisen ryckte ut? Då måste det ha varit allvarligt.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tjell »

För övrigt anser jag att (nyanlagda) laddplatser inte behöver anläggas på "prime position", så nära t. ex. entré som möjligt. Det sticker i ögonen på fossilfolket. Vi, de rättrogna, förstår och orkar gå några steg extra. Dessutom står våra dyrgripar säkrare en bit bort.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

Att laddplatserna läggs precis utanför ingången är nog enbart pga green washing och att företaget eller kommunen vill visa upp hur miljövänlig man är. Finns nog ingen tanke på elbilisterna som nog hellre går några meter extra ifall detta ökat möjligheteb att ladda.

Blev dock inte riktigt som man tänkt sig för tex Volvo när det framför huvudingången stod en massa bilar och laddade och ingen var en Volvo av någon lustig anledning....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Det är inte ofta såna beslut tas med användarens bästa i åtanke. Den som bestämmer har oftast inte frågat nån om råd vad som skulle vara bäst. Säkert är det enda de tänker på att det ska ge positiv uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

På mitt jobb är elbilsplatserna längst bort vilket gör att de aldrig blir ICE:ade
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Att laddplatserna läggs precis utanför ingången är nog enbart pga green washing och att företaget eller kommunen vill visa upp hur miljövänlig man är. Finns nog ingen tanke på elbilisterna som nog hellre går några meter extra ifall detta ökat möjligheteb att ladda.

Blev dock inte riktigt som man tänkt sig för tex Volvo när det framför huvudingången stod en massa bilar och laddade och ingen var en Volvo av någon lustig anledning....
Finns en annan anledning också; strömmen finns ofta bara vid byggnaden och det är mycket billigare att installera där, än på andra sidan en parkering som kanske skulle kräva grävande i asfalt.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bonath »

Jag har varit i kontakt med någon ansvarig på ombyggda Eurostop i Halmstad, nu omdöpt till Hallarna.
Gigantisk om/tillbyggnad men inte en enda laddplats.
Dom kommer senare svarade han.
Jag påtalade att vi elbilister gärna går en bit för att slippa ice-bilar.
Skickade även bilden på p-förbudsskylten och förklarade innebörden med den.
Han tackade för feedback...

Nu är det färdigbyggt och ännu inga stolpar. Blir att gräva upp den nya asfalten...

Skickat från min SM-T585 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av takarlsson »

IMG_20171208_104034906_BURST001.jpg
Malmö - Mobilia jule tid, kunde vara bättre skyltat.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

takarlsson skrev:
IMG_20171208_104034906_BURST001.jpg
Malmö - Mobilia jule tid, kunde vara bättre skyltat.
Är man blind och oförskämd hjälper det inte med bättre skyltar
Skriv svar