Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Crappy »

Vad heter det när jag som parkerat så illa att jag skäms och det med nöd och näppe skulle fått plats en bil jämte mig?

Min backkamera i lånebilen måste vara felaktigt monterad, inte en enda gång lyckades jag parkera rakt, eller iaf något så när vettigt
IMG_2998.jpg
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Surfaren »

Crappy skrev:
Min backkamera i lånebilen måste vara felaktigt monterad, inte en enda gång lyckades jag parkera rakt, eller iaf något så när vettigt
Det finns ju annars dom analoga sakerna på sidorna av bilen som kallas backspeglar, dom kan man använda. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Jag får erkänna att jag har också svårt för att parkera rakt i samma situation, dvs vid en tom SuC. Det finns liksom inga referenspunkter att gå efter och jag vill inte öppna dörren bara för kunna se de vita linjerna. I backkameran ser det alltid spikrakt ut däremot.
Och jag trodde att det vara bara jag som inte kunde parkera... :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Borde inte Tesla kunna fixa en fågelvy över bilen snart? Tycker det är helt suveränt när man ska parkera i en ficka.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Borde inte Tesla kunna fixa en fågelvy över bilen snart? Tycker det är helt suveränt när man ska parkera i en ficka.
Med alla kameror som följer med AP2 så är det konstigt om det inte väldigt snart kommer 360-view. Blir kanske del av premium paketet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Borde inte Tesla kunna fixa en fågelvy över bilen snart? Tycker det är helt suveränt när man ska parkera i en ficka.
Med alla kameror som följer med AP2 så är det konstigt om det inte väldigt snart kommer 360-view. Blir kanske del av premium paketet?
Går nog inte att skapa en 360-vy med AP2-kamerorna. Finns ingen kamera i fronten.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av beef »

helix skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Borde inte Tesla kunna fixa en fågelvy över bilen snart? Tycker det är helt suveränt när man ska parkera i en ficka.
Med alla kameror som följer med AP2 så är det konstigt om det inte väldigt snart kommer 360-view. Blir kanske del av premium paketet?
Går nog inte att skapa en 360-vy med AP2-kamerorna. Finns ingen kamera i fronten.
Finns 3! :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av helix »

beef skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Borde inte Tesla kunna fixa en fågelvy över bilen snart? Tycker det är helt suveränt när man ska parkera i en ficka.
Med alla kameror som följer med AP2 så är det konstigt om det inte väldigt snart kommer 360-view. Blir kanske del av premium paketet?
Går nog inte att skapa en 360-vy med AP2-kamerorna. Finns ingen kamera i fronten.
Finns 3! :)
Blir nog svårt att utnyttja de där 3 kamerorna vid backspegeln till att se sådant framför bilen som man själv inte ser genom vindrutan :). Synd de inte har en kamera i fronten och bara kör med radar/ultrasonic där.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av beef »

helix skrev:
beef skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Borde inte Tesla kunna fixa en fågelvy över bilen snart? Tycker det är helt suveränt när man ska parkera i en ficka.
Med alla kameror som följer med AP2 så är det konstigt om det inte väldigt snart kommer 360-view. Blir kanske del av premium paketet?
Går nog inte att skapa en 360-vy med AP2-kamerorna. Finns ingen kamera i fronten.
Finns 3! :)
Blir nog svårt att utnyttja de där 3 kamerorna vid backspegeln till att se sådant framför bilen som man själv inte ser genom vindrutan :). Synd de inte har en kamera i fronten och bara kör med radar/ultrasonic där.
Underskatta inte vinkeln, håller med om att det hade varit bra/bättre att ha en i fronten men tror ändå att de kan skapa riktigt bra 360 med de kameror som de satt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Okej, kanske inte icead egentligen.. men lite samma känsla.

Kommer till en parkering med en stolpe med två uttag. Det står en Zoe och en XC90 och laddar.. En stolpe med shucko, så ingen snabb...

Parkeringsplatsen närmst är ledig, så jag ställer mig där och drar fram sladden till stolpen och hänger den som ni ser nedan. När jag kommer tillbaka efter 4 timmar är XC90n borta, men inte faan har han bemödat sig med att sätta i sladden för mig. Seriöst?? Hur svårt kan det vara att förstå vad jag vill när jag hänger sladden på det här viset??? Har jag för höga krav på folk?
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Ampera »

Japp, fossiler är inte så intiligenta :lol:
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Jag har faktiskt gjort lappar som jag har liggande i bilrn. " Om du åker före mig kan du väl vara så snäll o stoppa i min sladd. Hälsn ägaren av XXXNNN"
Har funkat varje gång jag hängt den på en stolpe
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

bullen skrev:
Jag har faktiskt gjort lappar som jag har liggande i bilrn. " Om du åker före mig kan du väl vara så snäll o stoppa i min sladd. Hälsn ägaren av XXXNNN"
Har funkat varje gång jag hängt den på en stolpe
Att det ens ska behövas.. :/

Får väl göra nått liknande.
Hur menar du att du hänger dem på stolpen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Med en tejpbit bara, väl synlig för den som drar ur sin
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av REDNEB »

Hybridgubbarna tänker inte som elbilsägare. För hybridägaren är laddning grädde på moset, för oss kilowattjunkies är det på liv och död


Skickat från min iPhone med Tapatalk
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

När vi var på kickoff härom helgen var det två kollegor som körde hybrider. Det fanns laddplats ca 150 m bort. Den ena åkte dit o laddade medan den andra tyckte det var onödigt. !
Samma person som hellre ville åka hybrid än min tesla när vi skulle på kundbesök 40 mil bort för att slippa allt "laddstrul"
Så alla är olika. Det går inte att dra alla hybridnissar under en kam
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av boreno »

bullen skrev:
Det går inte att dra alla hybridnissar under en kam
Visst går det! Dessutom blir de fina i håret!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Jag nog behöver de kamma sig alltid :)

Bullen belyser det problem jag ser med hybrider, de upplever ett laddstrul. För att köra en hybrid på el måste det jagas laddning hela tiden och det blir jobbigt och struligt. Joel80 blir, för att ta ett annat exempel, uppjagad för att ha missat en laddning på en Schukel under några timmar. Med en riktig elbil ansluter du laddningen på kvällen och kör sedan hela dagen utan att tänka på laddning, åtminstone till vardags.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Nu var det här i och för sig vid ett hotell (där jag bara var under dagen) så även om det hade varit en riktig elbil som stod och väntade på sin tur hade det kanske varit värt att få bilen inkopplad... Den hybridägare som laddade kunde ju inte veta hur länge jag skulle stå.

Sen ser jag inte det här som laddstrul heller.. Utan bara helt vanlig nonchalans... :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid. Var jag tvungen att köra nåt ärende från jobbet på dagen var det jobbigt för då innebar det att bensinmotorn skulle hoppa igång på vägen hem sen. Det blev jätteviktigt att plugga in i varenda laddare jag såg. Med Teslan låter jag bli. Finns ingen anledning för mig att jaga laddplatser annat än i väldigt sällsynta fall (när vi var i Stockholm senast t.ex. hade vi ingen destinationsladdning och då blev det ju lite irriterande när det stod två hybridjävlar och fisladdade utanför det museum vi hade åkt till delvis för att de hade laddplatser ;) ;) ).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av joel80 »

Hehe... Tänk istället på dom två stackarna som endast kan fisladda.. Du tar igen den laddningen på 3minuter på en SuC.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Hehe... Tänk istället på dom två stackarna som endast kan fisladda.. Du tar igen den laddningen på 3minuter på en SuC. Bild
Sure, fast jag fick å andra sidan köra fem mil bara för att kunna superladda...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid...
Det är precis därför jag valde att hoppa över laddbybrid-stadiet (om man vill se det som nån slags evolutionär process) och skaffade elbil direkt. Jag hade förmodligen kört en laddhybrid precis som en vanlig elbil och vägrat att använda ice-motorn. Därmed hade jag varit extremt inskränkt i mitt körmönster och min rörelsefrihet. Känns skitjobbigt,
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

danni skrev:
joel80 skrev:
Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid. Var jag tvungen att köra nåt ärende från jobbet på dagen var det jobbigt för då innebar det att bensinmotorn skulle hoppa igång på vägen hem sen. Det blev jätteviktigt att plugga in i varenda laddare jag såg. Med Teslan låter jag bli. Finns ingen anledning för mig att jaga laddplatser annat än i väldigt sällsynta fall (när vi var i Stockholm senast t.ex. hade vi ingen destinationsladdning och då blev det ju lite irriterande när det stod två hybridjävlar och fisladdade utanför det museum vi hade åkt till delvis för att de hade laddplatser ;) ;) ).
Amen. Har en hybrid som andrabil på vintern. Gör allt i min makt för att slippa höra fossilmonstret hoppa igång. För stunden inväntar den verkstad eftersom jag envisades med att försöka klämma mig in på en laddplats bredvid en illa parkerad Mitsubishi Outlander.

Och ja, jag ångrar köpet väldigt mkt trots att det är en trevlig bil i övrigt (BMW 330e). Ser fram emot byte mot Model 3 eller i-Pace.

För övrigt kan tilläggas att parkeringssensorer verkligen är meningslösa när man ska parkera i Stockholms innerstad. Man har ju "maxvarning" hela tiden, så i praktiken kunde man lika gärna parkerat utan sensorer...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar