Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid. Var jag tvungen att köra nåt ärende från jobbet på dagen var det jobbigt för då innebar det att bensinmotorn skulle hoppa igång på vägen hem sen. Det blev jätteviktigt att plugga in i varenda laddare jag såg. Med Teslan låter jag bli. Finns ingen anledning för mig att jaga laddplatser annat än i väldigt sällsynta fall (när vi var i Stockholm senast t.ex. hade vi ingen destinationsladdning och då blev det ju lite irriterande när det stod två hybridjävlar och fisladdade utanför det museum vi hade åkt till delvis för att de hade laddplatser ).joel80 skrev:Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jag har blivit icead!
Hehe... Tänk istället på dom två stackarna som endast kan fisladda.. Du tar igen den laddningen på 3minuter på en SuC.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Sure, fast jag fick å andra sidan köra fem mil bara för att kunna superladda...joel80 skrev:Hehe... Tänk istället på dom två stackarna som endast kan fisladda.. Du tar igen den laddningen på 3minuter på en SuC.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jag har blivit icead!
Det är precis därför jag valde att hoppa över laddbybrid-stadiet (om man vill se det som nån slags evolutionär process) och skaffade elbil direkt. Jag hade förmodligen kört en laddhybrid precis som en vanlig elbil och vägrat att använda ice-motorn. Därmed hade jag varit extremt inskränkt i mitt körmönster och min rörelsefrihet. Känns skitjobbigt,danni skrev:Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Amen. Har en hybrid som andrabil på vintern. Gör allt i min makt för att slippa höra fossilmonstret hoppa igång. För stunden inväntar den verkstad eftersom jag envisades med att försöka klämma mig in på en laddplats bredvid en illa parkerad Mitsubishi Outlander.danni skrev:Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid. Var jag tvungen att köra nåt ärende från jobbet på dagen var det jobbigt för då innebar det att bensinmotorn skulle hoppa igång på vägen hem sen. Det blev jätteviktigt att plugga in i varenda laddare jag såg. Med Teslan låter jag bli. Finns ingen anledning för mig att jaga laddplatser annat än i väldigt sällsynta fall (när vi var i Stockholm senast t.ex. hade vi ingen destinationsladdning och då blev det ju lite irriterande när det stod två hybridjävlar och fisladdade utanför det museum vi hade åkt till delvis för att de hade laddplatser ).joel80 skrev:Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Och ja, jag ångrar köpet väldigt mkt trots att det är en trevlig bil i övrigt (BMW 330e). Ser fram emot byte mot Model 3 eller i-Pace.
För övrigt kan tilläggas att parkeringssensorer verkligen är meningslösa när man ska parkera i Stockholms innerstad. Man har ju "maxvarning" hela tiden, så i praktiken kunde man lika gärna parkerat utan sensorer...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jag har blivit icead!
På besök i Söderköping vill jag ladda för att åtminstone ta mig till Sillekrog som jag hoppade över på vägen ner. Första stolpen PHEV:ad av ett rikspucko som inte ens kopplat in sig:
Stolpe två bjuder på en traditionell ICE:ning:
Tredje gången gillt gick det bra:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jag har blivit icead!
Då får jag väl också bidra med min senaste ice:ning. Mora Supercharger.
Det var två puckon som hade ställt sin bil där trots att det fanns massor med plats runtomkring. Sen kom de gående och glodde på min fina bil. Helt obekymrat gick de runt och tittade in och undersökte allting. Jag stod på behörigt avstånd och kollade med fasa vad de gjorde. Jag tog fram mobilen, öppnade appen och tryckte på Honk. Bilen tutade glatt och snubbarna sprang för sina liv. De ice:ar förhoppningsvis aldrig mer.
Det var två puckon som hade ställt sin bil där trots att det fanns massor med plats runtomkring. Sen kom de gående och glodde på min fina bil. Helt obekymrat gick de runt och tittade in och undersökte allting. Jag stod på behörigt avstånd och kollade med fasa vad de gjorde. Jag tog fram mobilen, öppnade appen och tryckte på Honk. Bilen tutade glatt och snubbarna sprang för sina liv. De ice:ar förhoppningsvis aldrig mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Är det väldigt specifikt för inlands-Sverige detta med ICE:ning av Superchargers? Jag kan inte minnas någon gång att jag sett fossilare på SuC varken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Denna skyltning vore bättre...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Jag har blivit icead!
Jag tror faktiskt att den bästa lösningen på ICEing är flera ladduttag. Den gamla idén med ladduttag i gatulampstolpar har Fully Charged uppmärksammat. Det är ju väldigt lämpligt eftersom det ofta finns extra kapacitet över när de bytt till Led-lampor.
Re: Jag har blivit icead!
I Tyskland har jag sett fossilbilar som står på SuC i Braaker Mühle. Men det är inget större problem eftersom förarna antagligen sitter inne på kafét och äter.HelectriC skrev:Är det väldigt specifikt för inlands-Sverige detta med ICE:ning av Superchargers? Jag kan inte minnas någon gång att jag sett fossilare på SuC varken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
På SuC Infra City så står det lite då och då ICE på platserna.mati skrev:I Tyskland har jag sett fossilbilar som står på SuC i Braaker Mühle. Men det är inget större problem eftersom förarna antagligen sitter inne på kafét och äter.HelectriC skrev:Är det väldigt specifikt för inlands-Sverige detta med ICE:ning av Superchargers? Jag kan inte minnas någon gång att jag sett fossilare på SuC varken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jag har blivit icead!
JNL 529 brukas av Skogsägarna Mellanskog Ekonomisk Förening. Grinig som jag är får de ett meddelande från mig om parkeringsetikett.bylund skrev:På besök i Söderköping vill jag ladda för att åtminstone ta mig till Sillekrog som jag hoppade över på vägen ner. Första stolpen PHEV:ad av ett rikspucko som inte ens kopplat in sig:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Södra torget i Nässjö för nån vecka sen. Ser alltid ut så här på dagtid. Har mailat Nässjö kommun och föreslagit "förbudsskylten".
Fina typ2 stolpar som inte går att använda.
Fina typ2 stolpar som inte går att använda.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Har dom "bara" skyltat med den vanliga skylten för laddplats så har dom oxo möjligheten att lappa bilarna där
Här i Bollnäs har det funkat ganska bra och gett kommunen ett rejält tillskott till kassan (700kr per lappning) efter
ett ganska stort antal lappade bilar...
Ser man det så så har dom nog gått plus på dom
Här i Bollnäs har det funkat ganska bra och gett kommunen ett rejält tillskott till kassan (700kr per lappning) efter
ett ganska stort antal lappade bilar...
Ser man det så så har dom nog gått plus på dom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Det står på Nässjö kommuns hemsida att det är 300 kr om man inte laddar. Har aldrig sett en p-bot på nån bil.
Skrev även detta i mailet.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skrev även detta i mailet.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Jag har blivit icead!
Dags att köpa en lång laddkabel och ställa dig vinkelrätt bakom bilarnabonath skrev:Det står på Nässjö kommuns hemsida att det är 300 kr om man inte laddar. Har aldrig sett en p-bot på nån bil.
Skrev även detta i mailet.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jag har blivit icead!
I Halmstad kostar det att ICE-a. Någon vecka sedan. Skäl: parkerat på laddplats.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Jag har blivit icead!
Lessmog skrev:I Halmstad kostar det att ICE-a. Någon vecka sedan. Skäl: parkerat på laddplats.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Bra!Lessmog skrev:I Halmstad kostar det att ICE-a. Någon vecka sedan. Skäl: parkerat på laddplats.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jag har blivit icead!
Var parkeringsavgiften betald?Lessmog skrev:I Halmstad kostar det att ICE-a. Någon vecka sedan. Skäl: parkerat på laddplats.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Jag har blivit icead!
Toppen. Eloge till Halmstads parkeringsvakter.Lessmog skrev:I Halmstad kostar det att ICE-a. Någon vecka sedan. Skäl: parkerat på laddplats.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Jag har blivit icead!
Lördag kväll, så ingen avgift. Gratis el, för övrigt, min bil stod jämte och sög in 11 kW. Jag kikade på gula lappen och där var ikryssat just att det var felparkering på laddplats. (Av integritetsskäl fotade jag inte boten eller regnumret.)bonath skrev:Var parkeringsavgiften betald?Lessmog skrev:I Halmstad kostar det att ICE-a. Någon vecka sedan. Skäl: parkerat på laddplats.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Uppmuntrande att P-Nisse i Halmstad är så på! Mer sånt!
Re: Jag har blivit icead!
Verkar funka så där bra i Hjo. Folk skulle behöva gå om trafikskolan.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)