Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
Re: Jag har blivit icead!
Japp, fossiler är inte så intiligenta
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Jag har blivit icead!
Jag har faktiskt gjort lappar som jag har liggande i bilrn. " Om du åker före mig kan du väl vara så snäll o stoppa i min sladd. Hälsn ägaren av XXXNNN"
Har funkat varje gång jag hängt den på en stolpe
Har funkat varje gång jag hängt den på en stolpe
Re: Jag har blivit icead!
Att det ens ska behövas.. :/bullen skrev:Jag har faktiskt gjort lappar som jag har liggande i bilrn. " Om du åker före mig kan du väl vara så snäll o stoppa i min sladd. Hälsn ägaren av XXXNNN"
Har funkat varje gång jag hängt den på en stolpe
Får väl göra nått liknande.
Hur menar du att du hänger dem på stolpen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jag har blivit icead!
Hybridgubbarna tänker inte som elbilsägare. För hybridägaren är laddning grädde på moset, för oss kilowattjunkies är det på liv och död
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Jag har blivit icead!
Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jag har blivit icead!
När vi var på kickoff härom helgen var det två kollegor som körde hybrider. Det fanns laddplats ca 150 m bort. Den ena åkte dit o laddade medan den andra tyckte det var onödigt. !
Samma person som hellre ville åka hybrid än min tesla när vi skulle på kundbesök 40 mil bort för att slippa allt "laddstrul"
Så alla är olika. Det går inte att dra alla hybridnissar under en kam
Samma person som hellre ville åka hybrid än min tesla när vi skulle på kundbesök 40 mil bort för att slippa allt "laddstrul"
Så alla är olika. Det går inte att dra alla hybridnissar under en kam
Re: Jag har blivit icead!
Visst går det! Dessutom blir de fina i håret!bullen skrev:Det går inte att dra alla hybridnissar under en kam
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Jag har blivit icead!
Jag nog behöver de kamma sig alltid
Bullen belyser det problem jag ser med hybrider, de upplever ett laddstrul. För att köra en hybrid på el måste det jagas laddning hela tiden och det blir jobbigt och struligt. Joel80 blir, för att ta ett annat exempel, uppjagad för att ha missat en laddning på en Schukel under några timmar. Med en riktig elbil ansluter du laddningen på kvällen och kör sedan hela dagen utan att tänka på laddning, åtminstone till vardags.
Bullen belyser det problem jag ser med hybrider, de upplever ett laddstrul. För att köra en hybrid på el måste det jagas laddning hela tiden och det blir jobbigt och struligt. Joel80 blir, för att ta ett annat exempel, uppjagad för att ha missat en laddning på en Schukel under några timmar. Med en riktig elbil ansluter du laddningen på kvällen och kör sedan hela dagen utan att tänka på laddning, åtminstone till vardags.
Re: Jag har blivit icead!
Nu var det här i och för sig vid ett hotell (där jag bara var under dagen) så även om det hade varit en riktig elbil som stod och väntade på sin tur hade det kanske varit värt att få bilen inkopplad... Den hybridägare som laddade kunde ju inte veta hur länge jag skulle stå.
Sen ser jag inte det här som laddstrul heller.. Utan bara helt vanlig nonchalans... :/
Sen ser jag inte det här som laddstrul heller.. Utan bara helt vanlig nonchalans... :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid. Var jag tvungen att köra nåt ärende från jobbet på dagen var det jobbigt för då innebar det att bensinmotorn skulle hoppa igång på vägen hem sen. Det blev jätteviktigt att plugga in i varenda laddare jag såg. Med Teslan låter jag bli. Finns ingen anledning för mig att jaga laddplatser annat än i väldigt sällsynta fall (när vi var i Stockholm senast t.ex. hade vi ingen destinationsladdning och då blev det ju lite irriterande när det stod två hybridjävlar och fisladdade utanför det museum vi hade åkt till delvis för att de hade laddplatser ).joel80 skrev:Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jag har blivit icead!
Hehe... Tänk istället på dom två stackarna som endast kan fisladda.. Du tar igen den laddningen på 3minuter på en SuC.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Sure, fast jag fick å andra sidan köra fem mil bara för att kunna superladda...joel80 skrev:Hehe... Tänk istället på dom två stackarna som endast kan fisladda.. Du tar igen den laddningen på 3minuter på en SuC.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jag har blivit icead!
Det är precis därför jag valde att hoppa över laddbybrid-stadiet (om man vill se det som nån slags evolutionär process) och skaffade elbil direkt. Jag hade förmodligen kört en laddhybrid precis som en vanlig elbil och vägrat att använda ice-motorn. Därmed hade jag varit extremt inskränkt i mitt körmönster och min rörelsefrihet. Känns skitjobbigt,danni skrev:Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Amen. Har en hybrid som andrabil på vintern. Gör allt i min makt för att slippa höra fossilmonstret hoppa igång. För stunden inväntar den verkstad eftersom jag envisades med att försöka klämma mig in på en laddplats bredvid en illa parkerad Mitsubishi Outlander.danni skrev:Jag hade räckviddsångest hela tiden med min laddhybrid. Var jag tvungen att köra nåt ärende från jobbet på dagen var det jobbigt för då innebar det att bensinmotorn skulle hoppa igång på vägen hem sen. Det blev jätteviktigt att plugga in i varenda laddare jag såg. Med Teslan låter jag bli. Finns ingen anledning för mig att jaga laddplatser annat än i väldigt sällsynta fall (när vi var i Stockholm senast t.ex. hade vi ingen destinationsladdning och då blev det ju lite irriterande när det stod två hybridjävlar och fisladdade utanför det museum vi hade åkt till delvis för att de hade laddplatser ).joel80 skrev:Äh.. Inte alls! Jag är hybridgubbe och laddningen för mig är alltid kritisk! Var jag än åkt, hur kort sträcka jag än kört, har jag alltid behov av att ladda för att slippa förlusten och känslan av misslyckande när dieselmotorn sätter igång!
Om något borde en hybridförare förstå den ständiga jakten på laddning!
Och ja, jag ångrar köpet väldigt mkt trots att det är en trevlig bil i övrigt (BMW 330e). Ser fram emot byte mot Model 3 eller i-Pace.
För övrigt kan tilläggas att parkeringssensorer verkligen är meningslösa när man ska parkera i Stockholms innerstad. Man har ju "maxvarning" hela tiden, så i praktiken kunde man lika gärna parkerat utan sensorer...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jag har blivit icead!
På besök i Söderköping vill jag ladda för att åtminstone ta mig till Sillekrog som jag hoppade över på vägen ner. Första stolpen PHEV:ad av ett rikspucko som inte ens kopplat in sig:
Stolpe två bjuder på en traditionell ICE:ning:
Tredje gången gillt gick det bra:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jag har blivit icead!
Då får jag väl också bidra med min senaste ice:ning. Mora Supercharger.
Det var två puckon som hade ställt sin bil där trots att det fanns massor med plats runtomkring. Sen kom de gående och glodde på min fina bil. Helt obekymrat gick de runt och tittade in och undersökte allting. Jag stod på behörigt avstånd och kollade med fasa vad de gjorde. Jag tog fram mobilen, öppnade appen och tryckte på Honk. Bilen tutade glatt och snubbarna sprang för sina liv. De ice:ar förhoppningsvis aldrig mer.
Det var två puckon som hade ställt sin bil där trots att det fanns massor med plats runtomkring. Sen kom de gående och glodde på min fina bil. Helt obekymrat gick de runt och tittade in och undersökte allting. Jag stod på behörigt avstånd och kollade med fasa vad de gjorde. Jag tog fram mobilen, öppnade appen och tryckte på Honk. Bilen tutade glatt och snubbarna sprang för sina liv. De ice:ar förhoppningsvis aldrig mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Är det väldigt specifikt för inlands-Sverige detta med ICE:ning av Superchargers? Jag kan inte minnas någon gång att jag sett fossilare på SuC varken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Denna skyltning vore bättre...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Jag har blivit icead!
Jag tror faktiskt att den bästa lösningen på ICEing är flera ladduttag. Den gamla idén med ladduttag i gatulampstolpar har Fully Charged uppmärksammat. Det är ju väldigt lämpligt eftersom det ofta finns extra kapacitet över när de bytt till Led-lampor.
Re: Jag har blivit icead!
I Tyskland har jag sett fossilbilar som står på SuC i Braaker Mühle. Men det är inget större problem eftersom förarna antagligen sitter inne på kafét och äter.HelectriC skrev:Är det väldigt specifikt för inlands-Sverige detta med ICE:ning av Superchargers? Jag kan inte minnas någon gång att jag sett fossilare på SuC varken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
På SuC Infra City så står det lite då och då ICE på platserna.mati skrev:I Tyskland har jag sett fossilbilar som står på SuC i Braaker Mühle. Men det är inget större problem eftersom förarna antagligen sitter inne på kafét och äter.HelectriC skrev:Är det väldigt specifikt för inlands-Sverige detta med ICE:ning av Superchargers? Jag kan inte minnas någon gång att jag sett fossilare på SuC varken i Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jag har blivit icead!
JNL 529 brukas av Skogsägarna Mellanskog Ekonomisk Förening. Grinig som jag är får de ett meddelande från mig om parkeringsetikett.bylund skrev:På besök i Söderköping vill jag ladda för att åtminstone ta mig till Sillekrog som jag hoppade över på vägen ner. Första stolpen PHEV:ad av ett rikspucko som inte ens kopplat in sig:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Jag har blivit icead!
Södra torget i Nässjö för nån vecka sen. Ser alltid ut så här på dagtid. Har mailat Nässjö kommun och föreslagit "förbudsskylten".
Fina typ2 stolpar som inte går att använda.
Fina typ2 stolpar som inte går att använda.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.