Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.
Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.
Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?
En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Precis. Men det kommer att ta tid att få till rätt mindset, framförallt beroende på oerfarenhet och till viss del den egoism så råder i trafiken. Det är ju ett bra sätt för företag som vill/kan erbjuda sina anställda laddstolpar. Att man har två pass, ett fm-pass och ett em-pass. Då behövs det bara hälften så många stolpar, eller ivf mindre.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Hur funkar det med förmånsbeskattningen? Eller det är ett icke-problem?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fast det hade också kunnat lösas med två uttag som delade på samma effekt, ni hade haft lika mycket laddning i slutet av dagen.
Problemet nu är att det säljs lite för lite uttag så att de blir relativt dyra.
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.
Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?
En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.
/fth
Jag tycker vi kan ta efter Mission Impossible: bilen förstörs fem minuter efter full laddning ELLER om bilen inte kopplas in inom 5 minuter efter det att den stannat på platsen.
Mission Accomplished
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Om det är något jag inte skulle bli sur över att den blockerar laddaren är det en McLaren. Blir alltid glad när jag ser dem, hoppas de kommer med elbilar så småningom så jag kan köpa en sådan. :p.
Haha, säkert men bilar är roligt . Har faktiskt funderat på en 570S eller liknande redan nu men det blev en Model S istället som huvudbil. Bor mitt i city så att ha mer än en bil känns galet, och nu är jag ju lite fast i elbilsträsket så får hoppas de kommer med något sådant i framtiden.
Rejält tjurig idag. Här kom jag och ville ha 16.5kW men det tyckte inte denna bil
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Lyckades dock parkera bredvid och dra långa sladden, men när jag kom tillbaka stod det en mindre glad Zoe-ägare och retade sig på att det fanns laddplats utan ledigt uttag...
Jag förstår inte hur han/hon kunde bli irriterad. Det fanns ju ingen ledig laddplats, men däremot fanns det en ledig parkeringsplats.
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Fast klart en hybrid ska kunna få ladda på hotellet också... Och dom kan ju inte snabbladda.
Är det för få platser så var på hotellet istället om att de har för få platser.
Vissa hotell har som rutin att be den som laddar att lämna sitt telefonnummer i receptionen. Även med få tillgängliga laddplatser kan man då få en viss ruljans. Det är klart att man inte ska behöva springa ut i pyjamas kl 3 på natten men de flesta elbilar, och framförallt PHEV:ar, borde vara klara efter några få timmars laddning. Då är det inte för mycket begärt att lämna platsen för andra som måste ladda. Tycker jag.
Här har valet som rutin att flytta bilar efter ett par timmar så alla får laddat, en av få fördelar med att inte få parkera själv.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Har meddelat dem detta. De sa att de skulle titta på det och att man kunde prata med receptionen om man behövde ladda eftersom de ofta viste vila som parkerade där.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Jag har nu läst (nästan) alla inlägg under denna rubrik och även om jag inte själv ännu efter att ha haft min Tesla i fem månader, blivit icead så känns det som att det inte dröjer länge innan även jag blir drabbad.
Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:
"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"
Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".
Jag fick svar idag (!) enligt nedan:
"Hej!
Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).
Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.
Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.
Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus
Sektion regelinformation"
Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.
Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS