Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

Plötsligt händer det! :D
IMG_8367.JPG
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av evilirish »

fth skrev:
Plötsligt händer det! :D
IMG_8367.JPG
/fth
Bra där!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av ellerstrom »

evilirish skrev:
fth skrev:
Plötsligt händer det! :D
IMG_8367.JPG
/fth
Bra där!
The "ICE-holes" got what they deserve! ;)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Plötsligt händer det! :D
/fth
Shit va tjusigt, easy Money lixom :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

Jag blir ju tårögd av lycka. Där är två personer som aldrig kommer ICE:a igen...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Jag blir ju tårögd av lycka. Där är två personer som aldrig kommer ICE:a igen...
Bara några miljoner kvar :mrgreen:
Gissar det just nu är effektivare att räkna de som är nya elbilsägare och inte kommer att ICEa än att räkna de som får böter.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Jag blir ju tårögd av lycka. Där är två personer som aldrig kommer ICE:a igen...
Absolut, och dom kommer garanterat att berätta det för några till ;)
Här i Bollnäs var dom två enda laddplatserna i princip upptagna av äckliga fossilare varje dag kring lunchtid men efter några månader
då lapplisan varit extra effektiv (hon/han behöver ju inte ens vänta ut en viss tid utan kan lappa direkt) och dragit in 700kr per lapp så
försvann problemet till 99%.
Hon jag pratade med hade tappat räkningen på hur många hon hade lappat själv (dom är två stycken) men efter bara 2-3 månader så gissade hon på 40-50 bilar,
den stolpen är nog kommunens bästa investering (i procent iaf) någonsin :lol:
Hon tyckte mitt förslag att sätta upp några billiga stolpar på dom bästa platserna i kommunen borde kunna dra in pengar till en riktig snabbladdare någonstans :mrgreen:
(jo jag vet att vi brukar säga att laddplatser INTE ska vara närmast ingången till det man ska till men här var ju tanken att finansiera en ANNAN och mycket bättre laddare).

Jag tror jag ska bli politiker istället...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Äsch, de har råd! Är ju betydligt billigare än en laddning bränsle för dem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Äsch, de har råd! Är ju betydligt billigare än en laddning bränsle för dem.
:lol: :lol: :lol:
Bullseye.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Nu när jag kom till Clever-laddaren här i Hudik så var den blockad av en fossilare men dom satt i bilen och startade direkt och flyttade sig en bit innan jag knappt
hunnit fundera på om det gick att nå sladden ändå! :)
Självklart tackade jag dom och han vinkade glatt tillbaka, hoppas sådant här leder till bättre samspel mellan fossilare och elbilister, med lite tur så berättar han
för några kompisar vilka hyvens snubbar det är som kör elbil osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av wector »

Sundsvall idag... Bara Ioniqen inkopplad. Teslan ser ut att ha stått där ett bra tag. BildBild
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

wector skrev:
Sundsvall idag... Bara Ioniqen inkopplad. Teslan ser ut att ha stått där ett bra tag.
Så du har blivit eead? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kulingen »

wector skrev:
Sundsvall idag... Bara Ioniqen inkopplad. Teslan ser ut att ha stått där ett bra tag. BildBild
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser :twisted:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av becker »

Svenssons skrev:
P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"

Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.

Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
eGolf -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Svenssons »

becker skrev:
Svenssons skrev:
P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"

Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.

Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
Laddbara fordon bryter inte mot några regler nej vilket är tokigt. Jag menar dock rent generellt på laddplatser med T24 och det är väl några avgasbilar på bilderna? Minin och Volvon även ifall Volvon kan vara hybrid. Här i Kalmar har (hadde?) kommun tagit beslut om att ingen skulle få p-bot ifall de parkerade på en kommunal plats märkt med T24-skylt oavsett laddbar eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
becker skrev:
Svenssons skrev:
P-vakterna får lappa dessa bilar och borde bli bättre på detta. Vet att vissa kommuner medvetet valt att inte låta P-vakter lappa trotts T24-skylt och på privata parkeringar vill inte alltid näringsidkaren stöta sig med potentiella kunder och därför lappas det inte där heller. Det börjar dock bli förändring på detta.
Hur menar du då??
De bryter inte mot någon lag, (förutom sunt förnuft). Enligt transportstyrelsen:
"Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera"

Lagen säger inget om att fordonen måste ha sladden kopplad.
För att få lappa dessa bilar krävs en tillägsskylt som säger att "Gäller enbar fordon som laddar", eller liknande.

Just i Sundsvall är detta vansinniga beteende väldigt vanligt, har man en laddbar bil kan man helt lagligt parkera gratis i centrum. Och genom att inte ansluta kabeln så slipper dom dessutom sponsra Clever...
Laddbara fordon bryter inte mot några regler nej vilket är tokigt. Jag menar dock rent generellt på laddplatser med T24 och det är väl några avgasbilar på bilderna? Minin och Volvon även ifall Volvon kan vara hybrid. Här i Kalmar har (hadde?) kommun tagit beslut om att ingen skulle få p-bot ifall de parkerade på en kommunal plats märkt med T24-skylt oavsett laddbar eller ej.
Då kan man ju nästan undra varför man sätter upp skylten öht ju... Den fyller väl ingen funktion alls om den inte leder till något, eller är det bara för att kunna hitta laddstolpen lite lättare?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
wector skrev:
Sundsvall idag... Bara Ioniqen inkopplad. Teslan ser ut att ha stått där ett bra tag.
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser :twisted:
Håller med! Totalt förkastligt att parkera vid en Snabbladdare. :twisted:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Kulingen skrev:
Bilnumrena ska inte suddas ut på de som snor elbilsplatser :twisted:
Problemet är väl att dessa personer anser att det är just elbilsplatser, medan jag tycker att de ska anses som laddplatser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av themax »

Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

themax skrev:
Garaget på jobbet i morse. Två Passat och en Tesla. Parkerad på laddplats men inte anslutna. Nu har vi rätt många laddplatser till i garaget under, men det är ju (som vi alla är överens om) lite osnyggt beteende.

Bild
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.

Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Det är ju det här som kommer att bli vanligare och vanligare. Ni som varit tidiga ute och köpt elbilar har tillhör en grupp som försöker hjälpa varandra och har byggt upp ett beteende och ett inofficiellt regelverk. När fler och fler skaffar elbilar så kommer detta regelverk att kollapsa, eftersom folk tänker, jag ställer bilen här på laddplatsen och sedan kopplar jag in den efter lunch, så är den lagom laddad till jag ska hem.

Det kommer att behövas tydligare regler och skyltningar på laddplatser.
TCS kanske kan skriva ihop ett förslag till informationsskylt för laddplatser med "laddetikett"?

En sådan borde sitta vid alla laddstolpar, det behövs ju uppenbarligen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jeppe_E »

jeppe_sthlm skrev:
Varför inte plugga in bilen när du kommer och flytta den när du laddat klart? Om du ändå går ner i garaget för plugga in den, kan du ju lika gärna gå ner och flytta den. Då har du frigjort kanske en laddplats för en halvdag.
Precis. Men det kommer att ta tid att få till rätt mindset, framförallt beroende på oerfarenhet och till viss del den egoism så råder i trafiken. Det är ju ett bra sätt för företag som vill/kan erbjuda sina anställda laddstolpar. Att man har två pass, ett fm-pass och ett em-pass. Då behövs det bara hälften så många stolpar, eller ivf mindre.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Så gör vi på jobbet. Vi kör Facebook@work och har en grupp med alla som har laddbar bil på kontoret. När man flyttar sin bil skriver man att det finns en plats. Någon svara och säger typ -jag tar den. Väldigt manuellt och enkelt, men funkar bra.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar