peken skrev:Helt uppenbart en elbilshatare som njuter av att kunna ställa till det för elbilister som behöver ladda.
Nej, det går ju inte att tolka på annat sätt. Kia C'eed var dock oväntat bov i dramat.
HelectriC skrev:Det där är ju helt jäkla sjukt. Där pratar vi definitivt om någon som ICEar 100% medvetet. Hatar säkert elbilar. Släpp ut luften på alla hjul, så personen kan ICEa riktigt länge
Hade tyvärr bråttom till ett möte, jag var sugen på att göra mer än bara ta bild.
HelectriC skrev:Hur funkar förresten 330e? Hur långt kommer du på batteriet och hur mjuk är övergången mellan el och bensin via växellådan? Jag har ju just nu en MB C350e som jag inte tycker funkar särskilt komfortabelt.
Övergången fungerar sömlöst så länge man är uppe i fart. När batteriet är (nästintill) tomt så är det ett sabla slå av-slå på av bensinmotorn i stads- och kökörning, det är inte särskilt charmigt. Är bensinmotorn varm märks det betydligt mindre än när den är kall. För mitt användningsområde (dagliga turer strax under milen med gratis laddning) fungerar bilen perfekt, det är helt omöjligt att använda elmotorns fulla resurser på de vägar jag kör vanligtvis så den räcker till. När jag åker lite längre turer med 70-80 % batteri vid start (Stockholm-Norrtälje t.ex.) så har förbrukningen kommit ned till 0,31, annars ca 0,5. På såna turer fungerar samarbetet mellan ICE och el bra. På jääättelånga turer (50 mil upp till Norrland) ca 0,6-0,65, då är elmotorn mest kul för omkörning.
Har tyvärr inte gjort något seriöst "range test", men datorn säger 21-21 km när jag kört som ett pucko (vilket jag gör när jag vet att elen räcker till där jag laddar gratis ändå) och ca 26-28 när jag kört lite finare.
Summa summarum: Bilen funkar bra (bekvämt) för mitt användningsområde, men övergången el-ICE kan vara ryckig
ibland. Är man medveten om hur bilen beter sig går det att få körningen smooth. Vill jag ha elbil egentligen? Ja - klart som korvspad! Men det fanns ingen vettig som jag (läs: min arbetsgivare) hade råd med vid köptillfället.