Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Hur funkar förresten 330e? Hur långt kommer du på batteriet och hur mjuk är övergången mellan el och bensin via växellådan? Jag har ju just nu en MB C350e som jag inte tycker funkar särskilt komfortabelt.
Ångrar bittert mitt köp. Använder min enbart på vintern, kommer 17-22 km på el. Övergången går iofs smidigt men man vill ju enbart åka på el i praktiken. Således har man en elbil med dålig acceleration och usel räckvidd. Borde köpt en Leaf eller liknande som andrabil istället. Det enda jag verkligen gillar är utseendet, tycker den är riktigt snygg även om det kanske är lite extremt med 19" M-fälgar till vimterhjulen :D

Tycker hela principen med phev känns sjuk så här i efterhand. Att vid fullgas dra igång en kall bensinmotor som varvar fullt känns både extremt dåligt för miljön och motorns hållbarhet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av tuppel »

peken skrev:
Helt uppenbart en elbilshatare som njuter av att kunna ställa till det för elbilister som behöver ladda.
Nej, det går ju inte att tolka på annat sätt. Kia C'eed var dock oväntat bov i dramat.
HelectriC skrev:
Det där är ju helt jäkla sjukt. Där pratar vi definitivt om någon som ICEar 100% medvetet. Hatar säkert elbilar. Släpp ut luften på alla hjul, så personen kan ICEa riktigt länge :lol:
Hade tyvärr bråttom till ett möte, jag var sugen på att göra mer än bara ta bild. :twisted:
HelectriC skrev:
Hur funkar förresten 330e? Hur långt kommer du på batteriet och hur mjuk är övergången mellan el och bensin via växellådan? Jag har ju just nu en MB C350e som jag inte tycker funkar särskilt komfortabelt.
Övergången fungerar sömlöst så länge man är uppe i fart. När batteriet är (nästintill) tomt så är det ett sabla slå av-slå på av bensinmotorn i stads- och kökörning, det är inte särskilt charmigt. Är bensinmotorn varm märks det betydligt mindre än när den är kall. För mitt användningsområde (dagliga turer strax under milen med gratis laddning) fungerar bilen perfekt, det är helt omöjligt att använda elmotorns fulla resurser på de vägar jag kör vanligtvis så den räcker till. När jag åker lite längre turer med 70-80 % batteri vid start (Stockholm-Norrtälje t.ex.) så har förbrukningen kommit ned till 0,31, annars ca 0,5. På såna turer fungerar samarbetet mellan ICE och el bra. På jääättelånga turer (50 mil upp till Norrland) ca 0,6-0,65, då är elmotorn mest kul för omkörning.

Har tyvärr inte gjort något seriöst "range test", men datorn säger 21-21 km när jag kört som ett pucko (vilket jag gör när jag vet att elen räcker till där jag laddar gratis ändå) och ca 26-28 när jag kört lite finare.

Summa summarum: Bilen funkar bra (bekvämt) för mitt användningsområde, men övergången el-ICE kan vara ryckig ibland. Är man medveten om hur bilen beter sig går det att få körningen smooth. Vill jag ha elbil egentligen? Ja - klart som korvspad! Men det fanns ingen vettig som jag (läs: min arbetsgivare) hade råd med vid köptillfället.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

tuppel skrev:
Nu är ju jag en sån där sunkig PHEV-åkare men jag måste dela med mig av denna Kias ICE-ing. Bokstavligen hundratals platser lediga i garaget under Solna centrum (alltid stendött) men ändå väljer människan att ställa sig på en laddplats som inte ligger nära någon utgång eller dylikt :shock:

(Min 330e bredvid, som laddar)
Sjukaste hittills tror jag, tycker oxo luften ur däcken vore vad denne förtjänat samt böter big time :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
tuppel skrev:
Nu är ju jag en sån där sunkig PHEV-åkare men jag måste dela med mig av denna Kias ICE-ing. Bokstavligen hundratals platser lediga i garaget under Solna centrum (alltid stendött) men ändå väljer människan att ställa sig på en laddplats som inte ligger nära någon utgång eller dylikt :shock:

(Min 330e bredvid, som laddar)
Sjukaste hittills tror jag, tycker oxo luften ur däcken vore vad denne förtjänat samt böter big time :twisted:
Håller med!
Men efter att man hunnit lugna ner sig om man nu kan så undrar jag om detta skulle hjälpa saken att få en än mer sur elhatare?
Skulle det vara rättvist borde man blockera elen till hens hus i några timmar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
tuppel skrev:
Nu är ju jag en sån där sunkig PHEV-åkare men jag måste dela med mig av denna Kias ICE-ing. Bokstavligen hundratals platser lediga i garaget under Solna centrum (alltid stendött) men ändå väljer människan att ställa sig på en laddplats som inte ligger nära någon utgång eller dylikt :shock:

(Min 330e bredvid, som laddar)
Sjukaste hittills tror jag, tycker oxo luften ur däcken vore vad denne förtjänat samt böter big time :twisted:
Håller med!
Men efter att man hunnit lugna ner sig om man nu kan så undrar jag om detta skulle hjälpa saken att få en än mer sur elhatare?
Skulle det vara rättvist borde man blockera elen till hens hus i några timmar.
Näe att attackera en sån person leder ju ingenvart, möjligen böter, men det är nog en mkt bitter människa
och då är det inte mkt annat än ignorera eller vänligt
"upplysande" bemötande som gäller (om ens det)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bullen »

Varför inte en arg lappBild Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

bullen skrev:
Varför inte en arg lappBild Bild
Man skulle ha några sådana i trunken :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Jag (eller min lilla gulliga sambo) brukar bara gå fram
och lite vänligt (om man lyckas hålla sig) fråga varför
dom parkerat som dom gör, det blir oftast tillräckligt
pinsamt för att få en viss effekt, speciellt om det leder
till en diskussion om elbilar generellt :) ibland handlar
det väl oxå om okunskap men knappast i det här fallet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
:lol:
Jag (eller min lilla gulliga sambo) brukar bara gå fram
och lite vänligt (om man lyckas hålla sig) fråga varför
dom parkerat som dom gör, det blir oftast tillräckligt
pinsamt för att få en viss effekt, speciellt om det leder
till en diskussion om elbilar generellt :) ibland handlar
det väl oxå om okunskap men knappast i det här fallet...
Är säkert det bästa men det är ju inte alltid man får möjlighet att träffa personen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Varför inte en arg lappBild
Då kan jag använda mig själv! Min farfars morfar var same och samerna säger ju att har man sameblod i ådrorna, om än så lite, så är man same själv!

(Fast å andra sidan skulle jag aldrig använda det rasistiska tillmälet om mina egna anor... :? )
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Blev dubbel ICEed på McDonalds i Vårgårda och gick BEV på alla i restaurangen. Mopeden tillhörde en Mcdonald anställd och hon hann precis flytta den innan jag vräkte ner den i återvinningen. :twisted:

Bild

Nej, kabeln räckte inte fram...
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nyren »

Jerker skrev:
bullen skrev:
Varför inte en arg lappBild
Då kan jag använda mig själv! Min farfars morfar var same och samerna säger ju att har man sameblod i ådrorna, om än så lite, så är man same själv!

(Fast å andra sidan skulle jag aldrig använda det rasistiska tillmälet om mina egna anor... :? )
Nu bor jag ju iofs i andra ändan av Sverige men jag trodde i min enfald att en lapp bara var nån som bodde i Lappland. Är det rasistikt att säga lapp?
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Nyren skrev:
Jerker skrev:
bullen skrev:
Varför inte en arg lappBild
Då kan jag använda mig själv! Min farfars morfar var same och samerna säger ju att har man sameblod i ådrorna, om än så lite, så är man same själv!

(Fast å andra sidan skulle jag aldrig använda det rasistiska tillmälet om mina egna anor... :? )
Nu bor jag ju iofs i andra ändan av Sverige men jag trodde i min enfald att en lapp bara var nån som bodde i Lappland. Är det rasistikt att säga lapp?
Japp. Att säga lapp om en same är som att säga neger om en svart.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Nyren »

Jerker skrev:
Nyren skrev:
Jerker skrev:
bullen skrev:
Varför inte en arg lappBild
Då kan jag använda mig själv! Min farfars morfar var same och samerna säger ju att har man sameblod i ådrorna, om än så lite, så är man same själv!

(Fast å andra sidan skulle jag aldrig använda det rasistiska tillmälet om mina egna anor... :? )
Nu bor jag ju iofs i andra ändan av Sverige men jag trodde i min enfald att en lapp bara var nån som bodde i Lappland. Är det rasistikt att säga lapp?
Japp. Att säga lapp om en same är som att säga neger om en svart.
Då ska jag inte säga det. Bild
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av 12man »

@larsl, BEV = Bananas Electric Vigilante?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Typ... :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Blev dubbel ICEed på McDonalds i Vårgårda och gick BEV på alla i restaurangen. Mopeden tillhörde en Mcdonald anställd och hon hann precis flytta den innan jag vräkte ner den i återvinningen. :twisted:

Nej, kabeln räckte inte fram...
Sanslöst när personalen själva blockar platserna, sett det flera ggr i Söderhamn tex :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av DSV »

PHEVAD (ja den är inkopplad) i tanum. Som tur är fanns det gott om andra lediga platser.
DSC_1663.JPG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Blev dubbel ICEed på McDonalds i Vårgårda och gick BEV på alla i restaurangen. Mopeden tillhörde en Mcdonald anställd och hon hann precis flytta den innan jag vräkte ner den i återvinningen. :twisted:

Nej, kabeln räckte inte fram...
Sanslöst när personalen själva blockar platserna, sett det flera ggr i Söderhamn tex :(
Det är också väldigt vanligt att hyrbilarna på Cirkle K står och blockerar Cleverladdarna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

DSV skrev:
PHEVAD (ja den är inkopplad) i tanum. Som tur är fanns det gott om andra lediga platser.
En BMW som så gärna hade velat vara Tesla, stackars klumpen då :mrgreen:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jun 2017 22:00
Ort: Alingsås

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fribbe »

DSV skrev:
PHEVAD (ja den är inkopplad) i tanum. Som tur är fanns det gott om andra lediga platser.
Bortsett från att den inte "får"...funkar det att ladda andra bilar? Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Fribbe skrev:
DSV skrev:
PHEVAD (ja den är inkopplad) i tanum. Som tur är fanns det gott om andra lediga platser.
Bortsett från att den inte "får"...funkar det att ladda andra bilar? Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nope, ska bara funka på Teslas bilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av mati »

Fribbe skrev:
DSV skrev:
PHEVAD (ja den är inkopplad) i tanum. Som tur är fanns det gott om andra lediga platser.
Bortsett från att den inte "får"...funkar det att ladda andra bilar? Bild
Inte en chans. BMWn förväntar sig AC från typ2-kontakten, inte 120kW DC. När man kopplar in den försöker bilen prata med den potentiella typ2-stolpen. Om den ens får ett svar så är det bara en för andra bilar obegriplig supercharger-dialekt. Och även om de hade förstått vad superchargern säger så finns det ingen bil som kan ladda DC via typ2 ändå. Sen kommer superchargern knappast låta en BMW ladda, även om bilen hade kunnat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FreddoMental
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av FreddoMental »

Bild
Destination chargers på hotellet utanför Flensburg när vi äntligen kom framBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Monark1954 »

Örnsköldsvik, som vanligt.
Händer aldrig i Umeå eller Sundsvall. Det fanns lediga P-platser mot E4-an.
Kan vara så att Tesla inte avtalat annat.
OKQ8 personal sa att Tesla bara hyrt plats för stolpar och att det var Tesla som skulle agera.
Vi tog de bortre stolparna.
DSC_1451.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar