Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Idesta »

Mats skrev:
Eon snabbladdare på Kungsholmen. Har gått förbi denna parkering i flera är, innan laddaren kom på plats, och har aldrig sett en ledig plats där.

Ingen kommer kunna ladda där som det är skyltat nu. Eller missade jag nått?
Jag laddar där ibland! Emellanåt tyvärr genom att sitta kvar i bilen och dra ut sladden mellan de parkerade bilarna. Men nu är nya skyltar på gång, på Kungsgatan (på Kungsholmssidan) så har de nyligen skyltat om så jag hoppas/räknar med att även Rådhuset och Kungsholms hamnplan snart också får nya skyltar. Lite invänjning kan jag tro men parkeringsvakterna är nitiska så det borde gå rätt snabbt att få ordning i ledet när de börjar lappa bilar som inte laddar som parkerar där.
IMG_2089.JPG
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

Rejäl rad med skyltar milt sagt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Idesta »

Parkeringsvakterna är vakna. De lägger ut "varningslappar" nu direkt och börjar skriva ut parkeringsbotar efter ca en vecka. Detta kommer att lösa både min laddning och nattparkering! Det finns många destinationsladdare som EON/Vattenfall kallar dem i närheten och ännu inte så många el-bilar.
IMG_2091.JPG
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

Idesta skrev:
Parkeringsvakterna är vakna. De lägger ut "varningslappar" nu direkt och börjar skriva ut parkeringsbotar efter ca en vecka. Detta kommer att lösa både min laddning och nattparkering! Det finns många destinationsladdare som EON/Vattenfall kallar dem i närheten och ännu inte så många el-bilar.
Hur menar de med "denna tid"? Som jag tolkar skylten gäller de ovanifrån, laddplats gäller alltid - där finns väl ingen tidsgräns?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Rent strikt så är det väl bara för boendeparkering det ställs krav på inkopplat fordon. För övriga krävs att man måste ha ett laddbart fordon. Fast att parkera där utan att ladda, oavsett om man får eller inte, är ju bara drygt (oavsett hur parkeringssituationen är i området)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Klintan »

bylund skrev:
Rent strikt så är det väl bara för boendeparkering det ställs krav på inkopplat fordon. För övriga krävs att man måste ha ett laddbart fordon. Fast att parkera där utan att ladda, oavsett om man får eller inte, är ju bara drygt (oavsett hur parkeringssituationen är i området)
Ja, det är sant. Bra att det är krav på inkopplat fordon för boendeparkering åtminstone.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Remuz »

Blev lite sur idag. Massa ice och så en Tesla som inte laddade. Inte en enda stolpe till mig på Ica Maxi i Nacka.
IMG_1039.JPG
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

Remuz skrev:
Blev lite sur idag. Massa ice och så en Tesla som inte laddade. Inte en enda stolpe till mig på Ica Maxi i Nacka.
Ja, fult gjort. Förstår att du visar finger. Men rätt snygg färg i alla fall ... ;)

PS: f d Sturebybo!
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kriper »

4 platser vid Coop i Gustavsberg. Tur man var först.
IMG_2666.JPG
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av David D »

Ny teslamodell? Täby C idag.
IMG_0623.JPG
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

Idag blev jag förvånande nog inte ICEad. Ska vi kanske ha en egen tråd för det?

Jag var ute på en tur och hade räknat med att kunna ladda i Borensberg hos Östenssons Livs. De är mycket framsynta och har flera 22 kW-stolpar vid båda sina butiker i Borensberg och Skänninge.

När jag närmade mig så anade jag ugglor i mossen, för det rörde sig en massa folk på vägen och så stod det bilar parkerade i vägrenen. Jaha! Marknadsdag! Massor av folk! Ajöss med den laddplatsen!

Men jag åkte ändå fram till butiksparkeringen. Och döm om min förvåning när 2 av 4 laddplatser var lediga trots att alla andra platser på parkeringen var upptagna! De två som stod där var laddhybrider, den ena laddade men den andra inte (fy på sig!). Medan jag kopplade upp så åkte den som inte laddade, och det hann komma inte mindre än 3 bilar som vände när de såg att det var laddplatser. Bra gjort!

Sen gick jag och åt lunch medan bilen laddade och när jag kom tillbaka stod den andra kvar och laddade men fortfarande två platser lediga!
InteICEad.jpg
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Lessmog »

David D skrev:
Ny teslamodell? Täby C idag.
Nu har inte jag varit i Täby C, men Kian är inkopplad (laddar?) och en del Tesla destinationsladdare är icke märkesbundna till Tesla. Så kanske var det rent hår här? I varje fall fanns det en ansluten kontakt i bilen -- minst en halv stilpoäng!
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av David D »

Den var förvisso inkopplad men laddade inte. På en stor röd skylt bredvid laddaren står det Tesla vehicles, så jag ger ändå föraren 0,0 poäng.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Fast det där med Tesla destinationsladdare förstår jag nästan att man missar. Det krävs ju nästan nördkunskaper för att förstå att det inte funkar till ens fina laddhybrid.
Var likadant när jag var i Täbycentrum, då var det en BMW som säkert med gott samvete kopplat in sig och trodde förmodligen att han ladde. Problemet (ett av dem) med hybriden är att de inte märker att de inte lyckas ladda, de kör ju bara vidare på bensin. Skulle jag inte fått igång laddningen hade jag stått kvar och pulkan tills det funkat typ.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tjell »

HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Menar du att PHEV allmänt inte har någon indikering på laddstatus? Om så är fallet så tar jag mig för pannan och suckar ljudligt!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Inte säker på vad du menar men en Leaf visar tydligt att laddningen är igång och hur mycket man har i batteriet... Däremot hur snabbt den laddar visas inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av David D »

Jag har ingen erfarenhet av Kia, men på Passat GTE och BMW 225xe ser man tydligt när bilen laddar. Kian i det här fallet blockerar en laddplats som någon annan skulle kunna använda utan att ha någon nytta av den själv.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Inte säker på vad du menar men en Leaf visar tydligt att laddningen är igång och hur mycket man har i batteriet... Däremot hur snabbt den laddar visas inte.
Japp så gör den :) men visst gör väl alla elbilar det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Ja, det är väl i stort sett bara Tesla som visar hur mkt man faktiskt får i batteriet? Jag har inte sett någon siffra i instrumenten på andra elbilar.
Inte säker på vad du menar men en Leaf visar tydligt att laddningen är igång och hur mycket man har i batteriet... Däremot hur snabbt den laddar visas inte.
Att kunna se hur många kW bilen laddar med och hur mycket den har tagit emot under en bestämd tidsenhet. På eGolfen tex, så ser man självklart att laddningen är igång samt hur lång tid till fullt batteri, men om det är 3 eller 7 eller 50 kW ser man inte (iaf har inte jag hittat det). Inte heller går det att se efter tex 2 timmar hur många kWh som man faktiskt fick. I appen står bara hur lång tid till fullt batteri.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jensa »

Hade precis laddat vid Chademon i Falun då en Outlander rullar in och kopplar in sig på platsen bredvid. Innan jag hann packa klart i bagaget hade damerna i bilen gett sig av och jag tyckte det gick lite väl snabbt... kollade skärmen och ja, de hade missat att man måste starta laddaren också! :roll: Så jag startade åt dem och såg att batteriet låg på 23 %. Kom sedan på mig att det kanske inte var så bra då de garanterat även nästa gång kommer att uppta en chademo utan att starta laddaren...
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Personen i fråga kan ha kommit ifrån att ladda på laddarna i Rättvik eller Leksand, dessa är modernare och startar så fort kabeln kopplas in utan att man behöver göra något mer.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Tjell »

Hmm, det normala är väl att kolla att det sätter igång? Jag gör så även på SuC...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Tjell skrev:
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Fast för en laddhybridägare är det inte så viktigt. Och de flesta laddare går ju oftast igång utan extra krångel. Det är ju chademo och betalladdare som kräver extra handgrepp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av _TonyV »

Teslaspolen skrev:
Personen i fråga kan ha kommit ifrån att ladda på laddarna i Rättvik eller Leksand, dessa är modernare och startar så fort kabeln kopplas in utan att man behöver göra något mer.
Verkligen? Är det för att Dalaenergi bjuder på laddningen då?
Om det skulle tas betalt tror ni laddaren startar direkt ändå?
För det är något jag vill se, Koppla in laddaren strömmen går på direkt sen ska man ha nån viss tid på sig att autenticera och betala för att fortsätta ladda.
Skulle än mer dra ner på laddtiderna.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar