Teslas lösning med staffavgift för att man står kvar när det är fullt känns som en rätt bra lösning faktiskt.
Vettigt på uttag med lite effekt. På ett 11kW och nedåt vill jag parkera, inte ladda. På chademo, suc osv så vill jag ladda, att man får stå där med bilen är en bonus om det nu är ett vettigt läge.
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.
Jag har nog inte besökt någon SuC som ligger så sexigt till att jag vill använda den som parkering. Jag laddade en iskall bil från 10% till 100% och det tog strax över 2h på SuC. En varm bil från 0-100% tänkte jag borde ta samma. Effekten på sista ½kWh är 3kW så bara sista pinnen tar 10min... Min bil kanske är tras?
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.
Jag har nog inte besökt någon SuC som ligger så sexigt till att jag vill använda den som parkering. Jag laddade en iskall bil från 10% till 100% och det tog strax över 2h på SuC. En varm bil från 0-100% tänkte jag borde ta samma. Effekten på sista ½kWh är 3kW så bara sista pinnen tar 10min... Min bil kanske är tras?
Tror nog inte det är helt ovanligt att norrmän ställer sig på SuC vid Torp eller Tanum och sen går in och shoppar loss svenskbilliga grejer med hela familjen i timmar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Straffavgiften på suc känns dock ganska tandlös. Jag har bara satt landgränsen till 100%, det tar ju runt 2h eftersom sista biten tar en oändlighet.
Det är ju inte de som står 1-2 timmar på SuperCharger som man främst ville komma åt utan de som står där i många timmar och inte laddar. Även ifall du kommer till Supercharger med 0% så tar det mindre än 2 timmar för att få 100% på ett 100 kWh batteri.
Jag har nog inte besökt någon SuC som ligger så sexigt till att jag vill använda den som parkering. Jag laddade en iskall bil från 10% till 100% och det tog strax över 2h på SuC. En varm bil från 0-100% tänkte jag borde ta samma. Effekten på sista ½kWh är 3kW så bara sista pinnen tar 10min... Min bil kanske är tras?
Tror nog inte det är helt ovanligt att norrmän ställer sig på SuC vid Torp eller Tanum och sen går in och shoppar loss svenskbilliga grejer med hela familjen i timmar.
I Tanum hoppas jag att de använder de destinations laddare som sitter där... Sen vet jag inte hur mycket det går shoppa där längre? Själva köpcentrat gick ju i konkurs för en tid sedan, när vi stannade för att ladda där på sportlovet var mer än halva köpcentret tömt på butiker. Där emot Torp är lite värre, de flesta gånger vi laddat där har det stått norskreggade bilar när vi kommit och de har stått kvar 35-40 min senare när vi åkt och ingen ägare innom synhåll.
Min gissning är inte att de sitter på MAX och njuter av en burgare men vem vet
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Torp har ju dragits med det problemet länge. Tanum har ju bättre upplägg med fler platser och även destinationsladdare. Har ingen som helst koll på butikerna, har aldrig varit inne där. Vet att det gick i konkurs, men det har väl nylanserats lite sen dess, eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Torp har ju dragits med det problemet länge. Tanum har ju bättre upplägg med fler platser och även destinationsladdare. Har ingen som helst koll på butikerna, har aldrig varit inne där. Vet att det gick i konkurs, men det har väl nylanserats lite sen dess, eller?
Visst är det så. Nja jag tror det är konkursförvaltaren som driver det nu men de verkar ha svårt att hitta nya investerare. När vi var där V.7 fanns det en Coop, en skobutik och något lekland. Men hela den bottre delen där SuC ligger är helt tom och en stor del var till och med avspärrad, det känndes mest sorligt att gå där inne. Det hade varit kul om de fick snurr på det igen, men jag är tveksam.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...
Sthlm igår, p-garage Garnisonen. Tesla igen... Varför liksom? Varför inte bara ställa sig på en vanlig plats om man ändå inte ska ladda
Senast redigerad av HerrNilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...
Sthlm igår, p-garage Garnisonen. Tesla igen... Varför liksom? Varför inte bara ställa sig på en vanlig plats om man ändå inte ska ladda
1.jpg
Det borde vara böter på detta enligt mig
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Idag togs förresten sista laddplatsen i Sollentuna Centrums garage lite framför näsan på mig av en teslaförare.. Som bara ställde sig där utan att koppla in. Det är riktigt sving gjort. :/
(såg det först efter jag parkerat på annan plats så han hade försvunnit.. Annars hade jag nog sagt några väl valda ord.)
Du vet att det finns några till högst upp, plan 5 som inte är lika attraktiva
Torp har ju dragits med det problemet länge. Tanum har ju bättre upplägg med fler platser och även destinationsladdare. Har ingen som helst koll på butikerna, har aldrig varit inne där. Vet att det gick i konkurs, men det har väl nylanserats lite sen dess, eller?
Visst är det så. Nja jag tror det är konkursförvaltaren som driver det nu men de verkar ha svårt att hitta nya investerare. När vi var där V.7 fanns det en Coop, en skobutik och något lekland. Men hela den bottre delen där SuC ligger är helt tom och en stor del var till och med avspärrad, det känndes mest sorligt att gå där inne. Det hade varit kul om de fick snurr på det igen, men jag är tveksam.
aj då, går det dåligt nu igen? Dom re-lanserade ju i samband med att SuC öppnade förra året(?). Sommaren i fjol var det ganska många butiker, food court osv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Att tro att man har att använda laddplatser som lyxparkering bara för att man har en elbil även när man inte behöver ladda är väl värsta sorten. Det finns liksom inge ursäkter, inte ens några dåliga som fungerar. Skulle kunna komma på några men då skulle dom bara tillämpliga i en Bruce Wills film...
Det där är något som retar gallfeber på mig.
Stockholm, Kungsgatan vid restaurang Mozarteum finns några laddstolpar. Två ICEade och en Tesla som INTE var inkopplad...
Sthlm igår, p-garage Garnisonen. Tesla igen... Varför liksom? Varför inte bara ställa sig på en vanlig plats om man ändå inte ska ladda
1.jpg
Låt reg.plåten vara synlig så folk kan se vem svinet är
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Använder laddmöjligheterna i Sollentuna C och Mall of Scandinavia en hel del, och senaste veckorna har det vanligt ovanligt mycket besök på den senare. Slås av att laddplatserna på P2 ofta är fulla dagtid men att mellan 30-40% av platserna används utan att ladda, trots att det finns tydliga skyltar. Mest laddhybrider men även några Teslor ibland och någon enstaka Leaf. I en majoritet av dessa fall så har förarna trots allt stoppat i laddsladden, men utan att ladda då. Har svårt att tro att inte alla har koll på hur det funkar.. Hur tänker folk? Just MoS garaget är ju fullt av lediga platser för de som inte vill ladda. Samma sak gäller ofta Sollentuna C.
Lösningen finns redan: någon, minns inte vem, skrev ung. "Generellt P-förbud men bil som laddas undantas!".
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Det är inte ofta jag blir glad av att se parkeringsvakter, men idag var ett välkommet undantag.
Eons laddgata på Kungsbro strand i Sthlm är oftast belamrad av fossiler. Så även idag (förutom en Outlander). Rätt bra timpenning för Europark blev det iaf.
Plötsligt händer det...
Det är inte ofta jag blir glad av att se parkeringsvakter, men idag var ett välkommet undantag.
Eons laddgata på Kungsbro strand i Sthlm är oftast belamrad av fossiler. Så även idag (förutom en Outlander). Rätt bra timpenning för Europark blev det iaf.
Håller helt med. Brukar ofta parkera där vardagar. De var där i fredags också. Men då höll de på att hoppa över att lappa den som stod felaktigt på en elbilsplats, jag sa sonika till. Första gången i mitt liv jag bett en P lisa att lappa en bil.
På en annan not ang dessa platser. Tyvärr är det inte gratis att ladda längre. Hade ju hoppats att det skulle ingå i parkeringsavgiften.
Sollentuna Centrum idag.. Ser lite dåligt ut när man tar laddplatsen vid ingången med en elbil men bara för att man är så slö och inte för att man behöver ladda.
:/
Sån tur var stack en av dom andra bilarna när jag kom så jag kunde låta Nisse (E-NV200) suga i sig lite välbehövliga elektroner under lunchen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Sollentuna Centrum idag.. Ser lite dåligt ut när man tar laddplatsen vid ingången med en elbil men bara för att man är så slö och inte för att man behöver ladda.
:/
Sån tur var stack en av dom andra bilarna när jag kom så jag kunde låta Nisse (E-NV200) suga i sig lite välbehövliga elektroner under lunchen.
Plötsligt händer det...
Det är inte ofta jag blir glad av att se parkeringsvakter, men idag var ett välkommet undantag.
Eons laddgata på Kungsbro strand i Sthlm är oftast belamrad av fossiler. Så även idag (förutom en Outlander). Rätt bra timpenning för Europark blev det iaf.
Håller helt med. Brukar ofta parkera där vardagar. De var där i fredags också. Men då höll de på att hoppa över att lappa den som stod felaktigt på en elbilsplats, jag sa sonika till. Första gången i mitt liv jag bett en P lisa att lappa en bil.
På en annan not ang dessa platser. Tyvärr är det inte gratis att ladda längre. Hade ju hoppats att det skulle ingå i parkeringsavgiften.
Hmm, jag både laddade och parkerade gratis både i fredags och söndags kväll...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ibland är det svårt att förstå... finns gott om platser att ställa sig men man måste ställa sig vid en laddplats?
Som om jag skulle ställa mig vid en bensinpump och gå å handla??!
(Obs, jag menar den silvriga diseldroskan bakom min blå skönhet..)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015