Taxi Stockholm - Superchargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Telsa »

Tesla och andra teslaägare sponsrar ju deras taxiverksamhet, känner jag.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Hammar »

Vart brukar taxi stå och vänta på för ställen i Stockholm?
Körningar går väl till bilar som är i närheten av kunden som skall bli upphämtad, så när det bli fler Tesla som taxi i Stockholm så borde de ju vilja sprida ut sig lite mer. Annars borde de ju riskera att någon annan bil tar körningarna.
Vanlig typ2 11kw borde de ju komma rätt långt med, för att toppa upp mellan körningarna, om de svänger förbi SuC eller nån Chademo station efter långkörningar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Vi hade en kreativ tråd om olika namn beroende på vem som blockerar laddaren förut... ICEad, nallad, renad, etc

Så vad ska vi kalla det här då? När laddaren är blockerad av en taxi så har du blivit...
...TAXad :?
För laddaren är ju paxad av en taxi.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av LarsL »

Niclas skrev:
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Om det är förarna som äger bilarna de kör så finns det ju noll insitament att bygga laddare.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Fredriksv »

Ger mig in i diskussionen. Idag pratade jag med 2 st taxi-chafförer på infra city (3 st stod och laddade). Den första chaffisen var väldigt trevlig och talade om att dom laddar 1 gång om dagen på SC. På kvällen laddar dom 3-fas hemma. Fungerade bra, dock önskade han sig lite längre räckvidd på en laddning. Anledningen till det är att har han 10-15 mil kvar och får t.ex. en körning till Enköping så kunde han inte ta den... Då kom han ju inte därifrån igen!
Så kanske skulle en del av "SuC-problemet" i Infra City lösas med SuC i på lite fler ställen utanför Stockholm. Då försvinner troligtvis räckviddsångesten hos en del Taxi.

Den andra chaffören haffade jag inne på Max med en fråga om varför han parkerat tvärs alla P-platser. Tyvärr var han mycket oförståendes till problemet att han blockerade den publika laddstolpen som skulle kunna användas av andra elbilister. (tror Lator stått där och tankat en gång) Jag tyckte det var lite egoistiskt, och han blev skitsur. Tillslut så förklarade han att "magneten inte fungerade" när han parkerade i rutan som man ska. Han blev _väldigt_ förvånad när jag halade upp min lilla Tesla-fob och talade om att man kunde trycka på kofferten i 2 sekunder så var problemet löst.
- "Du kan mycket om det här va?!" var det sista jag hörde från honom när han hoppade in i sin tjusiga taxi och drog iväg tutandes på mig för något jag aldrig riktigt förstod.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Niclas »

LarsL skrev:
Niclas skrev:
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Om det är förarna som äger bilarna de kör så finns det ju noll insitament att bygga laddare.
Slipps stå en timme varje dag och hänga i Infra city är väl ett bra incitament. Bättre att stå centralt och ladda semi-snabbt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Tars »

Fredriksv skrev:
Ger mig in i diskussionen. Idag pratade jag med 2 st taxi-chafförer på infra city (3 st stod och laddade). Den första chaffisen var väldigt trevlig och talade om att dom laddar 1 gång om dagen på SC. På kvällen laddar dom 3-fas hemma. Fungerade bra, dock önskade han sig lite längre räckvidd på en laddning. Anledningen till det är att har han 10-15 mil kvar och får t.ex. en körning till Enköping så kunde han inte ta den... Då kom han ju inte därifrån igen!
Så kanske skulle en del av "SuC-problemet" i Infra City lösas med SuC i på lite fler ställen utanför Stockholm. Då försvinner troligtvis räckviddsångesten hos en del Taxi.

Den andra chaffören haffade jag inne på Max med en fråga om varför han parkerat tvärs alla P-platser. Tyvärr var han mycket oförståendes till problemet att han blockerade den publika laddstolpen som skulle kunna användas av andra elbilister. (tror Lator stått där och tankat en gång) Jag tyckte det var lite egoistiskt, och han blev skitsur. Tillslut så förklarade han att "magneten inte fungerade" när han parkerade i rutan som man ska. Han blev _väldigt_ förvånad när jag halade upp min lilla Tesla-fob och talade om att man kunde trycka på kofferten i 2 sekunder så var problemet löst.
- "Du kan mycket om det här va?!" var det sista jag hörde från honom när han hoppade in i sin tjusiga taxi och drog iväg tutandes på mig för något jag aldrig riktigt förstod.
Har varit på samma taxichaufför och frågat samma sak, varför han står som han gör. Fick svaret att det inte stod någon där just nu. Förklarade för honom att folk blir irriterade på nonchalansen han visar, och berättade att vi som elbilsägare kanske ska visa hur man beter sig. Fick inget svar på det. Bara ett tyst stirrande, så jag gick och satte mig i min bil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av JonasH »

Kanske läge att kontakta Taxi Stockholm och förklara att/hur deras förare beter sig illa vilket inte är bra för deras varumärke...

Då kanske det händer något. :twisted:

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Fredriksv »

Jag är lite sugen på att parkera in honom.

Personen jag försökte prata nekade bestämt till mitt påstående att han brukar stå på tvären, så kanske är dom fler som delar på bilen där "magneten inte fungerar" och arbetsbelastningen att öppna laddluckan från touch-skärmen eller FOBen är för stor.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Fredriksv »

Martinen skrev:
Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Fredriksv skrev:
Martinen skrev:
Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Ja det känns som ett väldigt korkat resonemang i alla fall.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredriksv skrev:
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Är man så lat att det känns jobbigt att backa, ska man fan inte köra taxi :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av danni »

Han kan verkligen inte mycket om sin bil. Okay att han inte kände till det med nyckeln, men det finns två separata och ganska tydliga knappar på stora skärmen för att öppna laddluckan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Det måste vara skitsnack. Så dålig koll kan man väl inte ha förrutom om han kanske hämtat den samma dag och inte fått någon genomgång.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av JonasH »

Att de laddar bara en gång om dagen stämmer inte. Laddade vid superchargern i Bredden igår kväll, och då stod det en taxi och laddade när jag kom, han åkte och kom tillbaka under tiden jag laddade. Han var nog bort cirka 30 minuter mellan laddningarna.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av chpaulin »

Har också sett den där liraren parkera som ett stolpskott. Om någon av er bestämmer er för att parkera in honom så har ni mitt fulla stöd :twisted:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

JonasH skrev:
Att de laddar bara en gång om dagen stämmer inte. Laddade vid superchargern i Bredden igår kväll, och då stod det en taxi och laddade när jag kom, han åkte och kom tillbaka under tiden jag laddade. Han var nog bort cirka 30 minuter mellan laddningarna.
Nej, jag tror att man står vid denna SC så fort man inte har någon körning för att alltid vara beredd på en långkörning...
Om det ska bli någon ordning, så tror jag att Tesla måste styra upp det så att exempelvis privatbilar får företräde framför Taxi på t.ex. 4 laddplatser vid kö.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Ja, om de ofta använder det för att ladda från 80-100 % (och kanske sitter kvar och läser tidningen tills de får en körning) så skulle det bli väldigt ineffektivt användande av platserna. Jag vill inte måla fan på väggen, det kanske inte blir något problem, och om det blir det så får man hoppas att det blir en lösning.

Min misstanke, då denna ligger i Stockholm, är att en stor del av de icketaxibilar som laddar där är rätt lokala också, och då är ju inte så stor skada skedd. Problemet är om folk på resa måste vänta länge. Man får kanske tänka på att ladda tillräckligt i Sillekrog för att komma till Gävle då helt enkelt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Fast jag förstår ju att folk som kommer till Stockholm och vänder kan vara intresserade av att toppa upp också om de inte hittar laddning i stan. Men ska man inte norrut så är det ändå något av en omväg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Herr X »

Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
2 st fast chargers I karlskrona kostade väl 60 000 euro, så en miljon räcker väl inte till så mycket mer. Kanske 2 st Superchargers.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

Herr X skrev:
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
Av dom 20 tkr har jag för mig att hälften ska gå till elförbrukning. Man kommer alltså gå back på varje taxi...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Å andra sidan tror jag en och annan blir intresserad och får upp ögonen för Tesla när de blir hämtade i en sådan på t ex Arlanda, så även om superchargerkontot går back kan det vara positivt totalt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av +46 »

Martinen skrev:
Herr X skrev:
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
2 st fast chargers I karlskrona kostade väl 60 000 euro, så en miljon räcker väl inte till så mycket mer. Kanske 2 st Superchargers.
Gungor och karuseller... Själv har jag SC laddat knappt 70 kWh på körda 1 000 mil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar