Taxi Stockholm - Superchargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Fredriksv »

Martinen skrev:
Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Fredriksv skrev:
Martinen skrev:
Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Ja det känns som ett väldigt korkat resonemang i alla fall.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredriksv skrev:
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Är man så lat att det känns jobbigt att backa, ska man fan inte köra taxi :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av danni »

Han kan verkligen inte mycket om sin bil. Okay att han inte kände till det med nyckeln, men det finns två separata och ganska tydliga knappar på stora skärmen för att öppna laddluckan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Det måste vara skitsnack. Så dålig koll kan man väl inte ha förrutom om han kanske hämtat den samma dag och inte fått någon genomgång.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av JonasH »

Att de laddar bara en gång om dagen stämmer inte. Laddade vid superchargern i Bredden igår kväll, och då stod det en taxi och laddade när jag kom, han åkte och kom tillbaka under tiden jag laddade. Han var nog bort cirka 30 minuter mellan laddningarna.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av chpaulin »

Har också sett den där liraren parkera som ett stolpskott. Om någon av er bestämmer er för att parkera in honom så har ni mitt fulla stöd :twisted:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

JonasH skrev:
Att de laddar bara en gång om dagen stämmer inte. Laddade vid superchargern i Bredden igår kväll, och då stod det en taxi och laddade när jag kom, han åkte och kom tillbaka under tiden jag laddade. Han var nog bort cirka 30 minuter mellan laddningarna.
Nej, jag tror att man står vid denna SC så fort man inte har någon körning för att alltid vara beredd på en långkörning...
Om det ska bli någon ordning, så tror jag att Tesla måste styra upp det så att exempelvis privatbilar får företräde framför Taxi på t.ex. 4 laddplatser vid kö.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Ja, om de ofta använder det för att ladda från 80-100 % (och kanske sitter kvar och läser tidningen tills de får en körning) så skulle det bli väldigt ineffektivt användande av platserna. Jag vill inte måla fan på väggen, det kanske inte blir något problem, och om det blir det så får man hoppas att det blir en lösning.

Min misstanke, då denna ligger i Stockholm, är att en stor del av de icketaxibilar som laddar där är rätt lokala också, och då är ju inte så stor skada skedd. Problemet är om folk på resa måste vänta länge. Man får kanske tänka på att ladda tillräckligt i Sillekrog för att komma till Gävle då helt enkelt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Fast jag förstår ju att folk som kommer till Stockholm och vänder kan vara intresserade av att toppa upp också om de inte hittar laddning i stan. Men ska man inte norrut så är det ändå något av en omväg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Herr X »

Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
2 st fast chargers I karlskrona kostade väl 60 000 euro, så en miljon räcker väl inte till så mycket mer. Kanske 2 st Superchargers.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

Herr X skrev:
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
Av dom 20 tkr har jag för mig att hälften ska gå till elförbrukning. Man kommer alltså gå back på varje taxi...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Å andra sidan tror jag en och annan blir intresserad och får upp ögonen för Tesla när de blir hämtade i en sådan på t ex Arlanda, så även om superchargerkontot går back kan det vara positivt totalt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av +46 »

Martinen skrev:
Herr X skrev:
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
2 st fast chargers I karlskrona kostade väl 60 000 euro, så en miljon räcker väl inte till så mycket mer. Kanske 2 st Superchargers.
Gungor och karuseller... Själv har jag SC laddat knappt 70 kWh på körda 1 000 mil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av apkungen »

Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Har nog med var man valt att ha laddningen till batteriet, Tesla valde att ha en frunk och lade laddningen under baksätet istället för att ha laddningen i fronten. Blir nog säkrare också att inte ha en massa skrot i deformationszonen i fronten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Vad har det med Taxi att göra? Försöker du slå rekord i att snabbt komma OT? :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
apkungen skrev:
Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Vad har det med Taxi att göra? Försöker du slå rekord i att snabbt komma OT? :D
Haha.
Förr eller senare hamnar vi alltid off topic.
Det är väl ändå inte alls andra som har laddningen fram.
Finns väl hel del som var vanliga tanklock dom sitter bak.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Alx »

Jag var på super chargern i infra city idag... Laddade i ca 30min, under den tiden stod det kontinuerligt 4 taxi bilar och laddade, någon som åkte samtidigt som någon annan kom och tog platsen! Bara Taxi Stockholm...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av apkungen »

Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Har nog med var man valt att ha laddningen till batteriet, Tesla valde att ha en frunk och lade laddningen under baksätet istället för att ha laddningen i fronten. Blir nog säkrare också att inte ha en massa skrot i deformationszonen i fronten.
Sorry. Bara jag som är ruskigt seg på att svara. För några sidor sen pratades det om en taxi som stod tvärs över alla platser, förmodligen för att han inte orkade backa in med bilen, därav denna post :p
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:

Sorry. Bara jag som är ruskigt seg på att svara. För några sidor sen pratades det om en taxi som stod tvärs över alla platser, förmodligen för att han inte orkade backa in med bilen, därav denna post :p
Nej, den som brukar ställa sig som att arsle i väst "ice'ar" enda platsen som man kan kör rakt in i.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Svenssons skrev:
apkungen skrev:
Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Har nog med var man valt att ha laddningen till batteriet, Tesla valde att ha en frunk och lade laddningen under baksätet istället för att ha laddningen i fronten. Blir nog säkrare också att inte ha en massa skrot i deformationszonen i fronten.
Sorry. Bara jag som är ruskigt seg på att svara. För några sidor sen pratades det om en taxi som stod tvärs över alla platser, förmodligen för att han inte orkade backa in med bilen, därav denna post :p
det är flera elbilar som har laddluckan bak, tex. eGolf, Focus Electric(kanske på sidan iofs?), MB B-klass Electric m.fl. Iaf här i Norge så är det ett väldans tjat om att man ska backa in på parkeringsplatser eftersom det ska vara säkrare när man kör igen och lättare kan undvika att backa in i en fotgängare, cyklist eller nåt. Laddluckan bak gör att man i stort sett måste backa in. Inte för att jag tror att bilar blir designade efter norska krav, men har hört att det finns områden i USA där man också önskar att folk ska backa in. Sen har de flesta elbilar inte en frunk, så det är mer praktiskt att ladda bak eftersom man ändå behöver öppna bagageluckan för att ta ut laddsladden och slippa gå fram och tillbaka mellan bilens för och akter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av apkungen »

Sant. Bra svar!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Pontus »

Hur mår batteriet i en Taxi efter att ha laddat på SC varje dag och antar nästan alltid laddas till 100%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar