Hur tvättar ni Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av hybris »

Plitat in en låmg tråd om det tidigare. Se den för tips.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Johnny_B »

Första tvätten idag. Har haft Teslan sedan 4/3. Ja, den var RIKTIGT skitig,
Eftersom bilen var förbehandlad hos Mr Cap så har jag bokat in en Master Treatment hos dom här i Lund.
Innan dess har jag bestämt mig för att göra så lite åverkan på lacken som möjligt (solid svart).

Jag provade tipset här på forumet med Turtlewax Extreme PreWash T. Lät det sitta och spolade av med högtryck. Jag kan säga att jag är sjukt impad av hur enkelt all smuts försvann.

Förhoppningsvis blir resultatet än bättre när den är lackkonserverad.

Nu är jag på jakt efter en "wet look" så jag letar efter något att använda efter var tvätt för att enkelt få till den finishen.
Någon som har några förslag? Jag har hittat lite olika alternativ när jag googlade, men lyssnar gärna på erfarenheter här med. Om det finns?
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av drakbane »

Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av oset »

Kör följande process efter tips från Johan på Rosenbergs Inpol angående avfettning.
1. Turtle Prewash inte högre upp än på dörrarna
2. Högtryck avspolning
3. Mikroavfettning hela bilen, jag kör BBV P27 spädd 1:2
4. Högtryck avspolning
5. Foam lance, BBV Arti+, BBV Arti Green, vatten lika delar. Mittläge på lancen.
6. Högtryck avspolning

Resultatet blir väldigt bra och rent även på andrabilen som inte är lackskyddad. Själva tvättandet tar inte lång tid jämfört med torka och tvätta i dörrar.

BBV = Bollnäs Bilvård
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Telsa »

Har ni något tips på bra sprayflaska/tryckspruta för avfettningsmedel? De jag har testat har inte varit bra.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av AGCF »

Tvättade några gånger i iWash tvättunnel nu i vinter som "inte repar" men visst fan repade det, ganska djupa repor dessutom. Finns inga genvägar :( :(
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av matsm »

oset skrev:
Kör följande process efter tips från Johan på Rosenbergs Inpol angående avfettning.
1. Turtle Prewash inte högre upp än på dörrarna
2. Högtryck avspolning
3. Mikroavfettning hela bilen, jag kör BBV P27 spädd 1:2
4. Högtryck avspolning
5. Foam lance, BBV Arti+, BBV Arti Green, vatten lika delar. Mittläge på lancen.
6. Högtryck avspolning

Resultatet blir väldigt bra och rent även på andrabilen som inte är lackskyddad. Själva tvättandet tar inte lång tid jämfört med torka och tvätta i dörrar.

BBV = Bollnäs Bilvård
Ingen torkning? De gånger jag inte torkat bilen så känns det som det knappt hade varit lönt att tvätta den. Smutsen fäster i vattendropparna och det rinner, speciellt bak. Fick torkhandduk i opticoat hinken av Johan R men tycker inte den räcker till hela bilen. Han rekommenderade att blåsa torrt...ingen som provat?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av e5m1r »

matsm skrev:
oset skrev:
Kör följande process efter tips från Johan på Rosenbergs Inpol angående avfettning.
1. Turtle Prewash inte högre upp än på dörrarna
2. Högtryck avspolning
3. Mikroavfettning hela bilen, jag kör BBV P27 spädd 1:2
4. Högtryck avspolning
5. Foam lance, BBV Arti+, BBV Arti Green, vatten lika delar. Mittläge på lancen.
6. Högtryck avspolning

Resultatet blir väldigt bra och rent även på andrabilen som inte är lackskyddad. Själva tvättandet tar inte lång tid jämfört med torka och tvätta i dörrar.

BBV = Bollnäs Bilvård
Ingen torkning? De gånger jag inte torkat bilen så känns det som det knappt hade varit lönt att tvätta den. Smutsen fäster i vattendropparna och det rinner, speciellt bak. Fick torkhandduk i opticoat hinken av Johan R men tycker inte den räcker till hela bilen. Han rekommenderade att blåsa torrt...ingen som provat?
Lövblås funkar prima enligt några :)
Både att fixa bort snö på vintern samt att fixa bort vatten resten av året Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av oset »

Jodå, skall det bli riktigt bra behövs torkning. Blev lite syftningsfel i sista meningen, torka avsåg allt inte bara dörrar. Använder "den röda" från Johan och tycker den fungerar bra. Blåsa är väl bara för att få torrt i alla springor. Jobbigt att dra ut tryckluft, men får testa när det blir varmare.
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

drakbane skrev:
Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!

du ska ha Cotton Candy från Orchard Autocare. Finn si webshoppen eller så svänger du förbi. då ska du få se på skum. Å ja, du behöver en petroleum avfettning för svarta prickar (Har det mä)
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Tars »

Kör stålborste varje torsdag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av HelectriC »

DperssonBIlrekond skrev:
drakbane skrev:
Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!

du ska ha Cotton Candy från Orchard Autocare. Finn si webshoppen eller så svänger du förbi. då ska du få se på skum. Å ja, du behöver en petroleum avfettning för svarta prickar (Har det mä)
lägger man cotton candy på torr bil? sen bara vänta 20min, spola av, färdig! ingen beröring?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

HelectriC skrev:
DperssonBIlrekond skrev:
drakbane skrev:
Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!

du ska ha Cotton Candy från Orchard Autocare. Finn si webshoppen eller så svänger du förbi. då ska du få se på skum. Å ja, du behöver en petroleum avfettning för svarta prickar (Har det mä)
lägger man cotton candy på torr bil? sen bara vänta 20min, spola av, färdig! ingen beröring?
Ja man kan lägga på det på torr bil . Spolas sen av med högtryckaren. Du bör nog inte vänta sålänge som 20 minuter, skulle säga 5 kanske. Funkar väldigt bra då Cotton löser upp väldigt bra.
Man kan såklart även köra med en lammulssvante efter foamlancen och efter avspolningen åxå för att det ska bli 100% rent men då rör du ju såklart bilen :-)
Sen e det rätt kul å hålla på med lite skum åxå :D :D
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av bjelkeman »

Det här är en bra diskussion med råd om tvättning så här års.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Det här är en bra diskussion med råd om tvättning så här års.
:D jag skulle behöva veta hur man kan hålla bilen ren i mer än fem minuter såhär års. Att låta den stå kvar i garaget är inget acceptabelt svar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
bjelkeman skrev:
Det här är en bra diskussion med råd om tvättning så här års.
:D jag skulle behöva veta hur man kan hålla bilen ren i mer än fem minuter såhär års. Att låta den stå kvar i garaget är inget acceptabelt svar.

Rätt färg är ett "fulsvar", den är fortfarande skitig, men det syns inte lika mycket ;)

Annars är en bra lackbehandling eller en vettig vaxning det hetaste tipset, bilen håller sig faktiskt renare (marginellt) längre, men framförallt sätter sig skiten inte, så när man har en dag som är trevligare ute så drar man bara av bilen (jag har lyxen med tvätthall på jobbet, men en GDS-hall eller ett sådant där "GDS-bås" fungerar ypperligt för ändamålet) ordentligt med högtryck så är den betydligt renare!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av mati »

Bra färg är ganska värdefullt. Min färg är faktiskt rätt så förlåtande och bilen ser mindre smutsig ut än vad den är, men det hjälper föga mot skitiga kläder när man kommer för nära bilen. :lol:
Jag brukar skölja av bilen med regnvatten här hemma. Det funkar fint, smutsen biter sig inte fast på nyvaxad bil. Tyvärr är det j**ligt kallt just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
...men det hjälper föga mot skitiga kläder när man kommer för nära bilen....
Inget hjälper mot det, du får nog helt enkelt tvätta kläderna som vanligt :lol:
Eller se till så att ingen med skitiga kläder kommer för nära bilen ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Denna tiden på året e ju hopplöst. För er som bor i skåne (inkl mig själv då) så e väll mer frågan hur man snabbt blir av med skiten.
Svaret på den frågan är ett bra lackskydd som tål massa kemikalier. Nått keramiskt eller Glass coating modell...

Jag brukar göra så att jag kör kall och alkalisk avfettning samt wheelcleaner. Sen får de ligga 10 minuter. Sen är de på med högtrycken, klart. Kostar på 2 poleter i gör det själv tvätten (40kr) .
då är den tillräckligt ren för sen bli smutsig när man backar ur. Den riktiga vårtvätten får vänta tills värmen kommer å man kan gosa med nån detailer eller underhållsskydd åxå. På så sätt skapar du/vi/ni inte massa onödiga tvättrepor heller. 8-)

Exakt så tvättade jag frugans bil (ingen tesla dock :-) ) Som man kan se i filmsnutten så funkar det ritkigt bra
https://www.facebook.com/dperssonbilrekond.se/
Senast redigerad av DperssonBIlrekond, redigerad totalt 1 gånger.
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av lem »

Tvättar.aldrig!

(Frugan gör det)

Skall man lackbehandla eller vaxa (sonat hårdvax)?
20170129_150057.jpg
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av mati »

lem skrev:
Tvättar.aldrig!

(Frugan gör det)

Skall man lackbehandla eller vaxa (sonat hårdvax)?
Du ska nog tvätta bilen innan du lackbehandlar den. ;)
Jag kör Maquire Tech Wax 2. Det kostar en slant, men är samtidigt väldigt drygt. Jag har fortfarande första flaskan som jag köpte för 3 år sedan.
Det är lätt att applicera och polera, resultatet blir mycket bra och står sig länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Wir »

Hur är det med varmvatten? I manualen står det att man ska tvätta med kallt/ljummet vatten.

Självtvätten i Hemlingby har hetvatten i samband med schampo.

http://www.h2otvatten.se/var-anlaggning
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av mgorgis »

Challe76a skrev:
Jag handtvättar antingen själv eller så låter jag några göra det åt mig för 99:-. I nödfall borstlös tvätt men det blir sådär.
99:- ? Får du kvitto?
Användarvisningsbild
Helgelin
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 okt 2017 12:39
Ort: Trelleborg

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Helgelin »

Jag har sett att norrmännen är helt vilda med nåt jäkla skum de sprutar på och sen sköljer av. Nån som testat det och kan berätta mer? :)
Model S 100D, Obsidian Black - uttagen Lucia 2017
Min referralkod: http://---
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av bjelkeman »

En skumpistol kanske?

https://www.bollnasbilvard.se/549-foam-gun

Eller en foam lance? Behöver högtryck, tror jag.

https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... 40500.html

Jag använder den billiga Car Foam Gun de har. Tycker det funkar bra. Blev rent idag. :mrgreen:
FF9DA667-00ED-4E04-A612-AC4B9EA2B6A5.jpeg
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar