Hur tvättar ni Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av HelectriC »

Alx skrev:
kontakten2 skrev:
nu e det -5 grader. E det bættre o bara spola av nedre delen av bilen eller strunta helt o tvætta? orginalfærgen ær svart men nu ær den grå/vit :D :roll:
varför inte tvätta? Jag tvättade igår i tvätthall, -12 ute, inga problem, man får se til att torka bilen bara Bild
där är problemet, har inte hittat några tvätthallar här omkring, verkar inte som norrmännen vet vad det är eller kanske bara i denna stad?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Reddy »

Håller med om att Biltemas "Tjär- och asfaltsborttagare" inte är speciellt effektiv, däremot är deras produkt som heter "Kallavfettning" riktigt effektiv mot tjära och asfalt, så effektiv att jag är orolig hur skadlig den är för lacken...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av far1far2 »

[quote="Reddy"]Tvättade bilen för hand idag och använde Biltemas kallavfettning (petroleum baserad), högtryck, två hinkar osv. Det jag är lite orolig för är hur mycket skadar egentligen avfettningsmedlet lack och eventuellt lackskydd? Tjära och asfalt försvinner i alla fall väldigt enkelt.



Provade för länge sedan en citrus variant som funkade men kommer inte ihåg vad den hette.


Går alldeles utmärkt att blanda i vanlig citronjuice (i de gula plastbollarna i vilken affär som helst), antingen i schampot. Eller spraya den direkt på bilen. Har kört med i många år. Inte så bra som de bästa avfettningarna. Men mycket skonsammare både mot lack och natur. Kostar billigt!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Dan Persson »

Designer skrev:
Såg en Youtube video där ägaren sa att man kan inte tvätta i
Biltvätt med borstar? Erfarenheter från Teslaägare?
Fungerade ,men, det blir lätt repor - men inga andra missöden.
Nu beror detta naturligtvis vilken maskintvätt man använder , vilka borstar osv. ofta är äldre maskintvättar ett rent fördärv för en nyare bil.
Jag rekommenderar som många andra handtvätt för 120:-.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av far1far2 »

En säger en gång har jag Tvättat i maskin aldrig mer. Svindyrt (smålänning!) och massor med smårepor. Tvättar hemm i carporten. Inga repor. 15 spänn!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av e5m1r »

På vinter blir det mest avspolning till sommarn blor det att lämna in på handtvätt
Först när bilen blir lite till åren och man gått förbi stadiet "repfri bil" så är det automattvätt som gäller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

e5m1r skrev:
På vinter blir det mest avspolning till sommarn blor det att lämna in på handtvätt
Först när bilen blir lite till åren och man gått förbi stadiet "repfri bil" så är det automattvätt som gäller
Du kan ju få den polerad så igen så blir den som ny ju :)

Skickat från min superbraiga LG G4
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
AndyEngel
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 aug 2015 16:06

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av AndyEngel »

Avtal med TideCar Bilvård i GBG. Tror det var 349:-/månad för obegränsat antal handtvättar.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av BigDaddyT »

Jag tvättar i automattvätt på en av OKQ8s hållbara stationer. Har i princip alltid tvättat mina bilar i automat och har aldrig märkt någon form av repor på någon av dem (Har iofs alltid sålt dem inom 3-4 år, tar kanske längre tid innan det märks), aldrig någonsin fått några anmärkningar på lacken vid någon av försäljningarna. Körde även någon form av lack-/rostbehandling på en av mina bilar som då var 2-3 år och frågade om det gick eftersom jag kanske inte hade varit så snäll mot lacken utan tvättat i automat. Killen undersökte lagen extremt noga och sa att den var precis lika fin som alla andra han hade sett.

Största argumentet till att jag tvättar i automat är utan tvekan miljöaspekten. Att tvätta på uppfarten och låta vattnet rinna ner i dagvattenbrunnen är galet tråkigt för miljön. Vattnet går orenat ut i våra hav och vattendrag :-(
Senaste uppgifterna jag såg var att det rör sig om ca 5 ton tungmetaller, 5000 ton bilvårdsmedel och ca 2000 ton olja som når våra vatten denna vägen. Är även ganska säker på att det är olagligt att tvätta bilen om vattnet rinner ner orenat i dagvattenbrunn, men tror dock aldrig att någon blivit dömd för det eftersom det är kommunen som har ansvaret och det är en jobbig process för dem.

En annan sak jag tycker man skall se upp för, när vi ändå pratar biltvätt, är biltvättsfirmor som handtvättar för billigt. Av olika anledningar är jag ganska insatt i polisens arbete mot organiserad brottslighet och denna typ av verksamhet är väldigt överrepresenterad i dessa kretsar. väldigt enkelt sätt att tvätta bilar och pengar :-)

Man kan alltid göra mer för miljön och alla drar sina gränser på olika ställen. men här har jag dragit en av min :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av jjmaskin »

+1
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av hybris »

Plitat in en låmg tråd om det tidigare. Se den för tips.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Johnny_B »

Första tvätten idag. Har haft Teslan sedan 4/3. Ja, den var RIKTIGT skitig,
Eftersom bilen var förbehandlad hos Mr Cap så har jag bokat in en Master Treatment hos dom här i Lund.
Innan dess har jag bestämt mig för att göra så lite åverkan på lacken som möjligt (solid svart).

Jag provade tipset här på forumet med Turtlewax Extreme PreWash T. Lät det sitta och spolade av med högtryck. Jag kan säga att jag är sjukt impad av hur enkelt all smuts försvann.

Förhoppningsvis blir resultatet än bättre när den är lackkonserverad.

Nu är jag på jakt efter en "wet look" så jag letar efter något att använda efter var tvätt för att enkelt få till den finishen.
Någon som har några förslag? Jag har hittat lite olika alternativ när jag googlade, men lyssnar gärna på erfarenheter här med. Om det finns?
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av drakbane »

Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av oset »

Kör följande process efter tips från Johan på Rosenbergs Inpol angående avfettning.
1. Turtle Prewash inte högre upp än på dörrarna
2. Högtryck avspolning
3. Mikroavfettning hela bilen, jag kör BBV P27 spädd 1:2
4. Högtryck avspolning
5. Foam lance, BBV Arti+, BBV Arti Green, vatten lika delar. Mittläge på lancen.
6. Högtryck avspolning

Resultatet blir väldigt bra och rent även på andrabilen som inte är lackskyddad. Själva tvättandet tar inte lång tid jämfört med torka och tvätta i dörrar.

BBV = Bollnäs Bilvård
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Telsa »

Har ni något tips på bra sprayflaska/tryckspruta för avfettningsmedel? De jag har testat har inte varit bra.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av AGCF »

Tvättade några gånger i iWash tvättunnel nu i vinter som "inte repar" men visst fan repade det, ganska djupa repor dessutom. Finns inga genvägar :( :(
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av matsm »

oset skrev:
Kör följande process efter tips från Johan på Rosenbergs Inpol angående avfettning.
1. Turtle Prewash inte högre upp än på dörrarna
2. Högtryck avspolning
3. Mikroavfettning hela bilen, jag kör BBV P27 spädd 1:2
4. Högtryck avspolning
5. Foam lance, BBV Arti+, BBV Arti Green, vatten lika delar. Mittläge på lancen.
6. Högtryck avspolning

Resultatet blir väldigt bra och rent även på andrabilen som inte är lackskyddad. Själva tvättandet tar inte lång tid jämfört med torka och tvätta i dörrar.

BBV = Bollnäs Bilvård
Ingen torkning? De gånger jag inte torkat bilen så känns det som det knappt hade varit lönt att tvätta den. Smutsen fäster i vattendropparna och det rinner, speciellt bak. Fick torkhandduk i opticoat hinken av Johan R men tycker inte den räcker till hela bilen. Han rekommenderade att blåsa torrt...ingen som provat?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av e5m1r »

matsm skrev:
oset skrev:
Kör följande process efter tips från Johan på Rosenbergs Inpol angående avfettning.
1. Turtle Prewash inte högre upp än på dörrarna
2. Högtryck avspolning
3. Mikroavfettning hela bilen, jag kör BBV P27 spädd 1:2
4. Högtryck avspolning
5. Foam lance, BBV Arti+, BBV Arti Green, vatten lika delar. Mittläge på lancen.
6. Högtryck avspolning

Resultatet blir väldigt bra och rent även på andrabilen som inte är lackskyddad. Själva tvättandet tar inte lång tid jämfört med torka och tvätta i dörrar.

BBV = Bollnäs Bilvård
Ingen torkning? De gånger jag inte torkat bilen så känns det som det knappt hade varit lönt att tvätta den. Smutsen fäster i vattendropparna och det rinner, speciellt bak. Fick torkhandduk i opticoat hinken av Johan R men tycker inte den räcker till hela bilen. Han rekommenderade att blåsa torrt...ingen som provat?
Lövblås funkar prima enligt några :)
Både att fixa bort snö på vintern samt att fixa bort vatten resten av året Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av oset »

Jodå, skall det bli riktigt bra behövs torkning. Blev lite syftningsfel i sista meningen, torka avsåg allt inte bara dörrar. Använder "den röda" från Johan och tycker den fungerar bra. Blåsa är väl bara för att få torrt i alla springor. Jobbigt att dra ut tryckluft, men får testa när det blir varmare.
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

drakbane skrev:
Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!

du ska ha Cotton Candy från Orchard Autocare. Finn si webshoppen eller så svänger du förbi. då ska du få se på skum. Å ja, du behöver en petroleum avfettning för svarta prickar (Har det mä)
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Tars »

Kör stålborste varje torsdag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av HelectriC »

DperssonBIlrekond skrev:
drakbane skrev:
Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!

du ska ha Cotton Candy från Orchard Autocare. Finn si webshoppen eller så svänger du förbi. då ska du få se på skum. Å ja, du behöver en petroleum avfettning för svarta prickar (Har det mä)
lägger man cotton candy på torr bil? sen bara vänta 20min, spola av, färdig! ingen beröring?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

HelectriC skrev:
DperssonBIlrekond skrev:
drakbane skrev:
Vad ska man då stoppa i den där Foam Lancern ?
Testade ÖBs schampo i brist på annat, men de blev inte bättre än bara vatten med högtrycken.
Kallavfettning, e de bra mot de små svarta prickarna?
Min blir som en snögubbe efter attack av Foam Lancern, men riktigt ren blir den inte.
PS. Tvätta bilen e inte kul!

du ska ha Cotton Candy från Orchard Autocare. Finn si webshoppen eller så svänger du förbi. då ska du få se på skum. Å ja, du behöver en petroleum avfettning för svarta prickar (Har det mä)
lägger man cotton candy på torr bil? sen bara vänta 20min, spola av, färdig! ingen beröring?
Ja man kan lägga på det på torr bil . Spolas sen av med högtryckaren. Du bör nog inte vänta sålänge som 20 minuter, skulle säga 5 kanske. Funkar väldigt bra då Cotton löser upp väldigt bra.
Man kan såklart även köra med en lammulssvante efter foamlancen och efter avspolningen åxå för att det ska bli 100% rent men då rör du ju såklart bilen :-)
Sen e det rätt kul å hålla på med lite skum åxå :D :D
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av bjelkeman »

Det här är en bra diskussion med råd om tvättning så här års.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Det här är en bra diskussion med råd om tvättning så här års.
:D jag skulle behöva veta hur man kan hålla bilen ren i mer än fem minuter såhär års. Att låta den stå kvar i garaget är inget acceptabelt svar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar