Hur tvättar ni Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av OfarligTesla »

HerrNilsson skrev:
Tycker jag tvättar enligt konstens alla regler med produkter från Bollnäs bilvård.
1. Kallavfettning, spola av.
2. Alkalisk avfettning, spola av.
3. Bilschampo med microfiberhandske, spola av.

Skölj inte av bilen efter kallavfettningen. Lägg på den och vänta 5 ish minuter, använd sedan rikligt med egenblandad stark alkalisk avfettning (jag använder OKQ8s miljöavfettning) med en tryckspruta. Går åt cirka 2 liter för mig på en S så cirka en halvliter koncentrat eller mer, man nästan sköljer bort smuts och kallavfettning med den. Sedan låter man det verka 5 ish minuter från första applicationen, brukar vara någon minut efter man är klar. Sedan rikligt med högtryckstvätt nära lacken och ”rakar” av smutsen, jag kör nerefrån och upp så man ser var man tagit lättare eftersom synlig smuts lätt rinner av men man måste gå över varje del direkt med högtryck för att få det rent.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av HerrNilsson »

Ah, okej! Tack för tipset. Ska testa det.

Har testat som hastigast nu oxå med OKQ8:s Superavfettning och Superavfettning Premium (gel). Dom verkar oxå råda bot på problemet ganska bra men dom är färdigblandade så blir ju en del pengar om man ska vräka på rejält.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av OfarligTesla »

HerrNilsson skrev:
Ah, okej! Tack för tipset. Ska testa det.

Har testat som hastigast nu oxå med OKQ8:s Superavfettning och Superavfettning Premium (gel). Dom verkar oxå råda bot på problemet ganska bra men dom är färdigblandade så blir ju en del pengar om man ska vräka på rejält.
Jag kör superavfettning som kallavfettning och naturavfettning som alkalisk.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av themax »

Stod bakom en vit S100D i tvättkön för automattvätten på Cirkle K i Alvik härom veckan. Den blev så fin så. Jag kommer stå i samma tvättkö med min Model 3. Som den där kanadensaren sa om fastfrusna handtag "–The Tesla Model3 is a car, not a crystal glass; give it a smack and stop complaining about frozen handles..."

http://teslaclubsweden.se/model-3-ar-in ... stallglas/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag brukar köra en sån självtvätt, där alla medel finns tillgängliga på en panel och i rätt ordning. Först avfettning, sen högtryck, schampo, högtryck för sköljning, låg tryck för sköljning och vax. 100 spänn och 15-20 minuter så är bilen hyggligt ren. Inte perfekt kanske, men den blir ändå skitig igen :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Seregon »

Kollar på Bollnäs Bilvårds hemsida nu. Vad är det för skillnad på deras Prewash Foam och Arti + bilschampo? Bör bägge användas efter varandra, eller räcker det generellt med prewashen som verkar vara någon slags 3 i 1?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av tehjimos »

Seregon skrev:
Kollar på Bollnäs Bilvårds hemsida nu. Vad är det för skillnad på deras Prewash Foam och Arti + bilschampo? Bör bägge användas efter varandra, eller räcker det generellt med prewashen som verkar vara någon slags 3 i 1?
Vi kör arti green med foam lance, skummar hela bilen.. supereffektivt. Låt verka i 3-5 min och spola av sedan.

Därefter kör vi wet degreaser ifall det är några svåra asfaltsfläckar som ligger o skräpar på lacken. låt verka 3-5min och spola av sedan.

Därefter kör vi deras ultrashine i hink med grit-guard, även en vattenfylld hink med grit guard för att skölja av mikrofiberhandsken(2 bucket method). Bara gnugga av med raka rörelser, inga cirklar.. behöver inte ha hårt tryck på handsken.
Börja med fronten + tak, därefter sidorna och sist bak + fälgar och plast detaljer(på Model X). Om du tvättar ensam kan det vara bra att spola av bilen mellan tak - sidor - bak för att inte schampo + vatten ska torka på lacken. Skölj av handsken noggrant mellan du tvättar tak - sidor - bak så inte något smuts följer med.

Använd en separat mikrofiber handske + borste för att göra fälgar.

För att torka därefter kör du med en mikrofiber duk, dom här föredrar jag: https://www.bollnasbilvard.se/torkduk/6 ... -3257.html

produkter :
https://www.bollnasbilvard.se/torkduk/6 ... -3257.html torkduk
https://www.bollnasbilvard.se/tvaetthan ... 61170.html tvätthandske (denna tvättas mellan varje tvätt i tvättmaskin)
https://www.bollnasbilvard.se/kallavfet ... 91002.html wet degreaser
https://www.bollnasbilvard.se/avfettnin ... 01001.html alkalisk avfettning
https://www.bollnasbilvard.se/schampo/5 ... 05001.html schampo
https://www.bollnasbilvard.se/hink-till ... 41012.html hink
https://www.bollnasbilvard.se/hink-till ... sh238.html grusskydd till hink
https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... 01-bf.html foam-lance som funkar på OKQ8 tvätta själv mackarna.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av bjelkeman »

Gör nästan exakt som tehjimos. Tar mig ungefär 1 timme om jag inte är noggrann med insteg, dörrar, öppnar backlucka mm. Det tar ungefär 1/2 timme till. Tycker det blir väldigt bra. Min gamla SAAB körd jag igenom borstarna, sen fick det vara nog. Men när jag fick Tesla så bestämde jag mig att bara handtvätta, känns som det lönar sig när man ser hur fin den är efteråt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av HerrNilsson »

AKarlsson skrev:
HerrNilsson skrev:
Tar denna tråd för att fråga om råd angående tvätt.

När jag nu handtvättar bilen ibland på vintern så
Hör med Bollnäs bilvård, de brukar ha grym support/hjälp
BBV tyckte att jag antingen skulle köra en mer koncentrerad blanding av Arti Green-avfettningen alternativt byta till BBV Prewash foam för det steget.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av HerrNilsson »

Seregon skrev:
Kollar på Bollnäs Bilvårds hemsida nu. Vad är det för skillnad på deras Prewash Foam och Arti + bilschampo? Bör bägge användas efter varandra, eller räcker det generellt med prewashen som verkar vara någon slags 3 i 1?
Prewash Foam är mer åt avfettning än schampo. Finns en fråga längre ner på produktsidan om Prewash foamet om det. Deras svar:

Ja det är samma typ av avfettning som Arti Green, den stora skillnaden är att Prewash är mer skummande och framförallt så är det en kraftigare koncentration vilket gör att man kan göra en beröringsfri tvätt.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
RickS
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 okt 2019 22:13

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av RickS »

Är det Ok att spola av undersidan på en M3 med högtryck? Har ett förlängt vinklat munstycke för detta.
/RS
2021 Modell Y LR AWD
2019 Modell 3 LR AWD (Bytt mot MY)
2017 Volvo XC70 AWD (Såld)
2007 Jaguar XJR X300 -95 (Såld)
2009 Volvo 940 -95(?) (Bortskänkt)
1999 Volvo 740 -90(?) (Skrotad)
1988 Volvo 240 -80(?) (Såld)
1977 VW 1302 -71 (Skrotad)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av BrooklynS »

Själv låter jag bara Teslan bli handtvättad med natursvamp varje eftermiddag. Jungfruliga tvätterskor, 37,4*C varmt avhärdat källvatten och speciallöddrande milda väldoftande tvålar från främre Orienten. Allt avslutat med förnyat lackskydd av flytande glas med diamanter i och inredningen behandlad med mysk och balsam...



Eller så kör jag i biltvätten - borstar, vax och underspolning. Som tur är slipper jag oftast saltet häruppe. Min 19 år gamla Landcruiser ser fortfarande ut som ny.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Verdi »

Ibland i automat och ibland tvättar jag själv. Tycker bilen ser ok ut. Lämnar in den på rekond med polering osv på Mr Cap varje vår.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av John Galt »

Man får inte tvätta bilen. Jag köper ny istället.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av GreenMachine »

Köpt en Foam Lance som är kanon. Spruta på, spola av och gnistrande rent på 5 minuter utan kladd gnugg.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av 4Head »

Använder Preems självtvätt, den enda ordentliga självtvättshallen som finns där jag bor. Tyvärr så stödjer inte deras högtryckstvätt foam lance, så kör med denna istället: https://www.autodude.se/produkt/skumpis ... _super_v2/

Definitivt inte lika effektiv som en foam lance, men den funkar och blir okej skum. Använder förtvättsmedlet King Carthur snow foam nu under vintern, låter det ligga och verka i ungefär 5 minuter sen spola av noggrant. Nån gång per månad räcker gott och väl om det inte är vinterväglag med saltade vägar. Annars blir det lite oftare. Allt synligt smuts försvinner väldigt enkelt, men det ligger kvar en liten hinna på vissa ställen har jag märkt som går enkelt bort om man bara drar med fingret på lacken, kan dock vara för att jag inte gjort en ordentlig tvätt på ett tag nu.

När vi går mot varmare tider så blir det mer ordentliga tvättar men inte lika ofta. Kör på samma med förtvättsmedel, spola av för att få bort lös smuts, sen tvätthandske med ett bra bilschampo.

Till slut när bilen är ren och fin sprayar jag på snabbförsegling (https://www.autodude.se/produkt/snabbfo ... _wet_coat/) på alla paneler och fönster. Funkar väldigt bra. Testade även att applicera glasförsegling innan sommaren förra året (Soft99 Ultra Glaco) på både framrutan, taket och bakrutan. Otroligt effektivt, speciellt när det öser ner regn. Behöver knappt använda vindrutetorkarna på motorväg och sikten bakåt blir mycket bättre då vattnet klumpar ihop sig och blir inte till en enda stor hinna över bakrutan.

Är dock lite orolig för underredet, speciellt nu när det är mycket salt och skit på vägarna. Mekonomen vet jag har en "självtvätt" där man inte får använda sina egna produkter, men de har dock underredsspolning som man kan använda utan att köra någon annan tvätt.

Kan det på något sätt vara en dålig idé att använda den till en elbil? Inte riktigt hittat något bra svar på detta när jag letat runt.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av tor-ake »

Jag sticker ut hakan och säger att det är helt onödigt att underspola en model 3.
Screenshot_20180112-194534.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av MWall »

Kör den i automat under vintern, lämnar in på polering och lackkonservering under våren. Tvättar själv under sommaren. Repeat.
Skriv svar