Hur tvättar ni Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inläggav Teslaägare Helgelin » 28 dec 2017 22:04

Tack allihop.
Men jag måste bara fråga. Det jag uppfattade av våra kära landsmän var att man bara sprayade på och sen sköljde av. Det låter ju sjukt bra, men är det för bra för att vara sant? Måste man hålla på och dona före och efter. Missförstå mig rätt. Jag älskar att tvätta bilen men ibland finns inte tiden. Hur gör ni andra när ni vill få bilen ren men inte har tid att lägga en hel dag på det? :)
Model S 100D, Obsidian Black - uttagen Lucia 2017
Min referralkod: http://ts.la/mia3294
Användarvisningsbild
Helgelin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 28 dec 2017 22:05

Helgelin skrev:Tack allihop.
Men jag måste bara fråga. Det jag uppfattade av våra kära landsmän var att man bara sprayade på och sen sköljde av. Det låter ju sjukt bra, men är det för bra för att vara sant? Måste man hålla på och dona före och efter. Missförstå mig rätt. Jag älskar att tvätta bilen men ibland finns inte tiden. Hur gör ni andra när ni vill få bilen ren men inte har tid att lägga en hel dag på det? :)

Lämnar in så klart den blir så fin
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Helgelin » 28 dec 2017 22:23

Smutt skrev:

Haha, men jag menar ju om vi utesluter alternativet att låta någon annan göra jobbet ;)
Model S 100D, Obsidian Black - uttagen Lucia 2017
Min referralkod: http://ts.la/mia3294
Användarvisningsbild
Helgelin
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 28 dec 2017 23:54

Gretsch skrev:Nu vill inte jag smuttsa ner dig när du tvättar så fint, men man ska nog inte stå på gatan eller i trägården och tvätta bilen. Alla kemikalier hamnar i dagvattnet då vilket inte är så bra för våran natur.

Om jag fattat rätt så får man tvätta bilen om den inte står på en hårdgjord yta. Då skulle alltså gräsmattan vara okej tex.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare Simon » 29 dec 2017 00:32

Alltså... ni som orkar handtvätta bilen flera gånger i månaden... har ni fruar eller hushållerskor eller nåt som städar i era hem?
För den lilla energi jag har till att göra rent saker för hand räcker nätt och jämnt till min egen kropp, disken och utrymmena inomhus. Bilen får helt enkelt nöja sig med en maskintvätt när jag tror att den kommer förbli ren mer än en dag.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 29 dec 2017 08:16

Helgelin skrev:
Smutt skrev:

Haha, men jag menar ju om vi utesluter alternativet att låta någon annan göra jobbet ;)

Just en sån där foam eller åtminstone avfettning plus högtryck efter blir riktigt bra ändå :)
Det skadar ju inte att man dessutom har ett sjukt bra lackskydd på ;)
(Det som Bollnäs Bilvård la på min bil gör den löjligt lättvättad, den ser riktigt ren ut bara man kört skapligt fort i lite regn tex)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tobbeturbo » 30 dec 2017 10:37

Jag la på lackskydd (jag o jag...) o det sägs att man inte bör köra med avfettning så mycket, för att bibehålla lackskyddet antar jag?
Vad ska man hitta på då för att få bort all skit som inte går bort av bara vatten då?
Körde ett keramiskt lackskydd.
Tips o tricks?
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mgorgis » 30 dec 2017 11:05

tobbeturbo skrev:Jag la på lackskydd (jag o jag...) o det sägs att man inte bör köra med avfettning så mycket, för att bibehålla lackskyddet antar jag?
Vad ska man hitta på då för att få bort all skit som inte går bort av bara vatten då?
Tips o tricks?

Vad sa de som la lackskyddet då? Rekommenderade inte den något? Jag gjorde hos waxdepå o de sa att man ska inte tvätta bilen på 5 dagar men sen kan man köra på som vanligt. Man kan väl inte få bort smuts med bara vatten...eller har jag missat något? :)
http://ts.la/martin1516
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tobbeturbo » 30 dec 2017 11:13

mgorgis skrev:
tobbeturbo skrev:Jag la på lackskydd (jag o jag...) o det sägs att man inte bör köra med avfettning så mycket, för att bibehålla lackskyddet antar jag?
Tips o tricks?

Vad sa de som la lackskyddet då? Rekommenderade inte den något? Jag gjorde hos waxdepå o de sa att man ska inte tvätta bilen på 5 dagar men sen kan man köra på som vanligt. Man kan väl inte få bort smuts med bara vatten...eller har jag missat något? :)

Haha inte missat något men just det jag menade, att det inte går att få bort med bara vatten.
De sa att man inte bör köra med avfettning mer än 4-5 ggr per vintersäsong. Men det måste vara skillnad på avfettning o avfettning?
Jag vill ju få bort allt grus o skit innan jag börjar ta på bilen med trasor o svampar o allt vad det heter.
Vad bör man köra?

De sa samma, ca en vecka innan första tvätt. Sen kör på, men så har jag hört att man inte bör köra med avfettning för mycket, o läste i papprena från Platinum Cars att de rekommenderade 4-5ggr per vintersäsong med avfettning.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 30 dec 2017 11:14

Simon skrev:Alltså... ni som orkar handtvätta bilen flera gånger i månaden... har ni fruar eller hushållerskor eller nåt som städar i era hem?
För den lilla energi jag har till att göra rent saker för hand räcker nätt och jämnt till min egen kropp, disken och utrymmena inomhus. Bilen får helt enkelt nöja sig med en maskintvätt när jag tror att den kommer förbli ren mer än en dag.

Städerska hemma är guld värt! Utan henne hade vi nog fasen inte orkat med vardagen :lol:
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (lev. jan-19)
Model 3 LR (lev. feb-19)
VW I.D., Byton, BMW iX3, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

FöregåendeNästa