Riktigt tysta däck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av bat »

Lokala däckisen hade inte Landsail men rekommenderade Rotalla Setula RU01 245/45-19 91Y X som alternativ bland budgetdäcken. Någon som hört något om dem?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

bat skrev:
Lokala däckisen hade inte Landsail men rekommenderade Rotalla Setula RU01 245/45-19 91Y X som alternativ bland budgetdäcken. Någon som hört något om dem?
Verkligen inte alla budgetdäck som funkar på Teslan. Har man inte hört om andra som testat och rapporterat bra betyg, så kanske man ska passa sig (om man inte vill agera testkanin)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av DanPerFer »

Är inte helt överens med mig själv i frågan över vilka däck jag skall köpa.
Valet står mellan Pirelli P Zero och Continental Contisilent.

Jag vet inte varför man skall välja kinadäck på en bil i det här segmentet, så de går bort.

Någon som har erfarenthet av ovanstående dämpande tekniker (PNCS och Contisilent)?
Jag har alltid gillat Pirelli tidigare, men de är billigare än Contidäcken. Är de sämre då tro?

Tacksam för input.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av nicklasandersson »

Jag har haft contisilent på två tidigare bilar och var nöjd med dem. De brukar få bra testresultat också. Tycker även att Continentals vinterdäck är grymt bra.

Överlag är det kanske så att många håller igen på däck och kostnader för det kan vara dyrt men här kan jag personligen tycka att säkerhet går före, däckkostnaden på en Tesla i det hela stora är försvinnande liten.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Gustafsson »

Jag lade på Nokian Hakka black (19"). Är nöjd med dem, tyckte ljudnivån var lite hög först, men efter några hundra mil tycker jag inte det längre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av 12man »

bat skrev:
Lokala däckisen hade inte Landsail men rekommenderade Rotalla Setula RU01 245/45-19 91Y X som alternativ bland budgetdäcken. Någon som hört något om dem?
förlåt lite sen men lastindex 91 duger inte till en tesla
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Pontus »

12man skrev:
bat skrev:
Lokala däckisen hade inte Landsail men rekommenderade Rotalla Setula RU01 245/45-19 91Y X som alternativ bland budgetdäcken. Någon som hört något om dem?
förlåt lite sen men lastindex 91 duger inte till en tesla
Borde inte någon som jobbar med däck veta det? Skulle ha svårt att lita på den däckisen i fortsättningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av deffe »

Nu har jag kört några hundra mil med mina Landsail och jag är fortfarande lika nöjd =)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av h37 »

Har också kört några hundra mil på mina Landsail LS 588 UHP 19" och är mycket nöjd.
Tror inte man skall vara rädd för att dom är tillverkade i Kina. Snart kommer vi att köra
elbilar tillverkade i Kina. Skall vi åka på tysta däck måste vi hitta vägar som inte trafikerats av för många
dubbdäck. Söderut i Europa är dom flesta däck tysta.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Monark1954 »

Fredrikb skrev:
Tänkte lyfta denna tråden då det snart är dax för nya sommardäck.
Slutade med att jag skaffade 20" sommarhjul med 245/40-20 fram och 275/35-20 bak.
Det blev Dunlop sport maxx då dessa skulle vara de tystaste i klassen om man kollade db märkningen på tex däckonline. Var väldigt nöjd med dessa ända tills jag lade på vinterhjulen med 19" dubbfria Michelin. Vilken skillnad, bilen blev så otroligt mycket tystare med vinterdäcken. Nu är det snart vår och nya tysta sommardäck ska införskaffas.
Är här någon som har bra erfarenheter av tysta sommardäck i 20" storlek till Tesla?
Med vänlig hälsning, Fredrik
På vår Modell X bytte vi från 19" Hakka dubb till leveransdäcken 20" Michelin Latitude Sport 3.
275/45R20 110Y, 255/45 R20
I motorvägsfart upplever jag att de sjunger mer än dubbdäcken, i stadstrafik slipper vi dubbljudet.

Upptäcker att Tesla levererat dem i nya "Acoustic" utförande.

Så här skriver Michelin.
"Michelin Acoustic – ökad komfort med lägre ljudnivå
Mercedes-Benz har valt Michelin Pilot Sport 3 med Michelin Acoustic-teknologi som standardutrustning i Mercedes-AMG S-klass sedan och coupé i Europa. Den nya teknologin reducerar ljudet inne i bilen med 15-20 procent, genom att absorbera bullret som genereras av däckets kontakt med ojämnheter på vägytan, och skapar på så sätt en bättre körupplevelse och komfort för såväl förare som passagerare. Michelin Acoustic teknologin innebär att man tillsätter ett polyuretanskum på insidan av däcket som absorberar ljud som uppstår vid kontakten med vägbanan och dess ojämnheter."

Hur tusan har det låtit om de inte varit i Acoustic utförande men tack för den åtgärden.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

Låter som Contisilent med skum i däcket. Säkert samma lösning typ.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Tars »

HelectriC skrev:
Låter som Contisilent med skum i däcket. Säkert samma lösning typ.
Skumt... Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

Tars skrev:
HelectriC skrev:
Låter som Contisilent med skum i däcket. Säkert samma lösning typ.
Skumt... Bild
Onekligen :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av jakobt »

DanPerFer skrev:
Är inte helt överens med mig själv i frågan över vilka däck jag skall köpa.
Valet står mellan Pirelli P Zero och Continental Contisilent.

Jag vet inte varför man skall välja kinadäck på en bil i det här segmentet, så de går bort.

Någon som har erfarenthet av ovanstående dämpande tekniker (PNCS och Contisilent)?
Jag har alltid gillat Pirelli tidigare, men de är billigare än Contidäcken. Är de sämre då tro?

Tacksam för input.
Jag har kört ca 10 mil med Pirelli P-Zero NCS 245/35-21 och är helnöjd med ljudnivån.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av olarsson »

Också supernöjd med mina Pirelli. Rekommenderas!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av TeslaMartin »

Jag kör Contisilent, 245 och 265, 21". Kört cirka 3-400 mil med dem nu (bil P85DL).
Rullar tystare, men de är även klart svampigare än PS2.
Rakt fram och normalkörning märks det inte, vid lite hårdare körning märks det dock av att de är mjukare :?
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Reddy »

Jag har kört ungefär 100 mil med Hankook Ventus S1 evo2 och det är det tystaste däcken jag har provat, betydligt tystare än Nokian R2 som jag bytte från (detta gäller 19"). Tyvärr verkar det ha högre rullmotstånd än både Nokian R2 och Michelin Pilot Sport 3 (som att original), osäkra uppgifter, men några långresor tyder på det.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Pontus »

Kan nu meddela att Dunlop är lite mer ljud i än R2. Då är det ifs 19" vs 20".
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Tuborg »

Hej alla!
Det är intressant med era erfarenheter också. Men det skulle vara minst lika intressant att höra vad ni har för erfarenheter av däcken genom hela dess livslängd. Hur kändes däcken efter 500, 1000, 2000 mil eller mer?
Hur gick det med era Landsail, Michelin, Hankook, Pirelli och andra?

Jag har begränsad erfarenhet av min begagnade Tesla s 4wd. Jag har kört knappt 3000 mil det halvår jag ägt bilen. Jag har kört på Hankook 21" som jag upplevt som tystast, därefter Michelin 19" som är betydligt bullrigare ön Hankook och slutligen Hakkapelliitta dubbdäck som aningen bullrigare än Michelin.
Sedan sliter Teslan däcken ganska hårt, när jag kör, antagligen på grund av accelerationsförmågan tillsammans med den höga vikten.
Hur länge har era däck hållit?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av MWall »

Goodyear F1 Assymetric 5 är svaret på era frågor. Finns inte med skumgummi av vad det verkar men går tyst och mjukt ändå. Min S blev som en ny bil när jag fick på Goodyear på mina 21". Mycket tystare än 19" med slitna skumfyllda Michelin iaf.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av juristen »

Tuborg skrev:
Hej alla!
Jag har kört på Hankook 21" som jag upplevt som tystast, därefter Michelin 19" som är betydligt bullrigare ön Hankook och slutligen Hakkapelliitta dubbdäck som aningen bullrigare än Michelin.
När det gäller Michelin så finns det två modeller som brukar gå på Teslor, PS3 och Premacy. PS3 är inte särskilt tysta, trots skum. Men Premacy med skum ska vara tysta. Ange gärna vilken däckmodell ni pratar om, inte bara fabrikatet. :)

Hade en Model 3 lånebil som rullade på Hankook Ventus S1 Evo, den rullade tystare än min gamla Model S med Goodyear F1 (dock slitna bakdäck).
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Tuborg »

juristen skrev:
Tuborg skrev:
Hej alla!
Jag har kört på Hankook 21" som jag upplevt som tystast, därefter Michelin 19" som är betydligt bullrigare ön Hankook och slutligen Hakkapelliitta dubbdäck som aningen bullrigare än Michelin.
När det gäller Michelin så finns det två modeller som brukar gå på Teslor, PS3 och Premacy. PS3 är inte särskilt tysta, trots skum. Men Premacy med skum ska vara tysta. Ange gärna vilken däckmodell ni pratar om, inte bara fabrikatet. :)

Hade en Model 3 lånebil som rullade på Hankook Ventus S1 Evo, den rullade tystare än min gamla Model S med Goodyear F1 (dock slitna bakdäck).

Det är Pilot Sport 4
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av e5m1r »

Tuborg skrev:
juristen skrev:
Tuborg skrev:
Hej alla!
Jag har kört på Hankook 21" som jag upplevt som tystast, därefter Michelin 19" som är betydligt bullrigare ön Hankook och slutligen Hakkapelliitta dubbdäck som aningen bullrigare än Michelin.
När det gäller Michelin så finns det två modeller som brukar gå på Teslor, PS3 och Premacy. PS3 är inte särskilt tysta, trots skum. Men Premacy med skum ska vara tysta. Ange gärna vilken däckmodell ni pratar om, inte bara fabrikatet. :)

Hade en Model 3 lånebil som rullade på Hankook Ventus S1 Evo, den rullade tystare än min gamla Model S med Goodyear F1 (dock slitna bakdäck).

Det är Pilot Sport 4
För S är det supersport och dem är inte tysta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Walker »

Faktiskt ett väldigt intressant test i ViB nr 5/2021.
Ett kinadäck vann före Polen-tillverkade Goodyear och några Ryssland-tillverkade (nokian, Michelin)
Mina Landsail gjorde inte bort sig heller. Däremot upplever jag inte mina som ”slappa” med svag kurvstabilitet och seg styrning om jag jämför med original. Tystare är de. Om vattenplaning har jag ingen erfarenhet av och hållbara ska de tydligen också vara om man ser på slitvärdet.
Jag gav 911.-/st för dem och kan verkligen rekommendera dem. Ni med fördomar kan bortse från detta inlägg.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
Faktiskt ett väldigt intressant test i ViB nr 5/2021.
Ett kinadäck vann före Polen-tillverkade Goodyear och några Ryssland-tillverkade (nokian, Michelin)
Mina Landsail gjorde inte bort sig heller. Däremot upplever jag inte mina som ”slappa” med svag kurvstabilitet och seg styrning om jag jämför med original. Tystare är de. Om vattenplaning har jag ingen erfarenhet av och hållbara ska de tydligen också vara om man ser på slitvärdet.
Jag gav 911.-/st för dem och kan verkligen rekommendera dem. Ni med fördomar kan bortse från detta inlägg.

Varför listar du i vilka länder fabriken ligger? Är det nåt med luften eller med människorna i de länderna som är sämre? Apropå fördomar. ;)

Möjligt att Kinadäcken blivit bättre på senare år. Är väl bra, men jag undviker nog kinesiskt ändå om det går.
Skriv svar