Riktigt tysta däck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
Fredrikb skrev:
Tänkte lyfta denna tråden då det snart är dax för nya sommardäck.
Slutade med att jag skaffade 20" sommarhjul med 245/40-20 fram och 275/35-20 bak.
Det blev Dunlop sport maxx då dessa skulle vara de tystaste i klassen om man kollade db märkningen på tex däckonline. Var väldigt nöjd med dessa ända tills jag lade på vinterhjulen med 19" dubbfria Michelin. Vilken skillnad, bilen blev så otroligt mycket tystare med vinterdäcken. Nu är det snart vår och nya tysta sommardäck ska införskaffas.
Är här någon som har bra erfarenheter av tysta sommardäck i 20" storlek till Tesla?
Med vänlig hälsning, Fredrik
dB-märkningen är så vitt jag förstår ljudbilden utanför bilen och säger inte så mycket om hur mycket det låter inne i bilen. Continentals däck med contisilent tex har ett högre dB-tal än de utan vilket skulle få en att tro att contisilent orsakar mer ljud i bilen, men så är det ju inte.
jag ska prova contisilent nu till våren, blir intressant att se.
Min MS kom med 21" contisilent som standard och jag upplevde dem som tysta, ungefär samma ljudnivå med Hakka R2 som vinterdäck.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

mahulkp skrev:
HelectriC skrev:
Fredrikb skrev:
Tänkte lyfta denna tråden då det snart är dax för nya sommardäck.
Slutade med att jag skaffade 20" sommarhjul med 245/40-20 fram och 275/35-20 bak.
Det blev Dunlop sport maxx då dessa skulle vara de tystaste i klassen om man kollade db märkningen på tex däckonline. Var väldigt nöjd med dessa ända tills jag lade på vinterhjulen med 19" dubbfria Michelin. Vilken skillnad, bilen blev så otroligt mycket tystare med vinterdäcken. Nu är det snart vår och nya tysta sommardäck ska införskaffas.
Är här någon som har bra erfarenheter av tysta sommardäck i 20" storlek till Tesla?
Med vänlig hälsning, Fredrik
dB-märkningen är så vitt jag förstår ljudbilden utanför bilen och säger inte så mycket om hur mycket det låter inne i bilen. Continentals däck med contisilent tex har ett högre dB-tal än de utan vilket skulle få en att tro att contisilent orsakar mer ljud i bilen, men så är det ju inte.
jag ska prova contisilent nu till våren, blir intressant att se.
Min MS kom med 21" contisilent som standard och jag upplevde dem som tysta, ungefär samma ljudnivå med Hakka R2 som vinterdäck.
Skönt att höra, det bådar gott eftersom det var så oerhört mycket tystare när jag bytte från sommar-21" med Michelin till vinter-19" med hakka r2. Glad om jag slipper gå tillbaka till Michelin-oljudet, som i jämförelse med hakka är ganska stort. Tyckte inte det var så farligt, men vid direkt jämförelse så är det ganska stor skillnad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av olarsson »

Jag bytte till Pirelli P-Zero 21" (245/35R21 9gY XL PIRELLI P-ZERO (VOL)) i höstas och de är en dröm jämfört med de tidigare Conti-däcken. Som en helt ny bil! Rekommenderas mycket varmt. Tystare än Hakka r2 19" vinterhjulen utan tvekan!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

olarsson skrev:
Jag bytte till Pirelli P-Zero 21" (245/35R21 9gY XL PIRELLI P-ZERO (VOL)) i höstas och de är en dröm jämfört med de tidigare Conti-däcken. Som en helt ny bil! Rekommenderas mycket varmt. Tystare än Hakka r2 19" vinterhjulen utan tvekan!
hade du continental med contisilent eller utan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av olarsson »

Vet ej. Tror vanliga Conti.
Det bilar levererades med sommaren 2014... :roll:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

olarsson skrev:
Vet ej. Tror vanliga Conti.
Det bilar levererades med sommaren 2014... :roll:
Ok, det förklarar nog varför pirelli låter mindre. Contisilent ska vara betydligt tystare än vanliga conti har jag hört.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Fredrikb »

HelectriC skrev:
olarsson skrev:
Jag bytte till Pirelli P-Zero 21" (245/35R21 9gY XL PIRELLI P-ZERO (VOL)) i höstas och de är en dröm jämfört med de tidigare Conti-däcken. Som en helt ny bil! Rekommenderas mycket varmt. Tystare än Hakka r2 19" vinterhjulen utan tvekan!
hade du continental med contisilent eller utan?
Det låter spännande. Nu har jag inte hört hakka r2 däcken men om de är jämförbara med michelins dubbfria som jag har så är de förmodligen mycket tystare än dunlop sport maxx. Gjorde en db test med telefonen på samma vägsträcka innan och efter däckbyte. Då var dunlop däcken 4db mer högljudda än Michelin vinterdäcken.
Någon som testat andra däck som de är nöjda med?
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av deffe »

Jag har precis gjort något lite oväntat och monterat Kinadäck på min Tesla.

Det blev 4x Landsail LS 588 SUV 2454520 103W och jag måste faktiskt säga att jag är väldigt nöjd.

Jag har kört med många däck genom åren, mycket R däck till banan samt dom dyraste Continental däcken och jämfört med dessa så finns det ändå några saker jag ska nämna.

* Dom är tysta
* Dom är billiga
* Fälgkantsskydd
* Ganska mjuka vilket borde ge en lägre ljudnivå
* För att vara 20" så är dom ganska bekväma

* Upplever att däckväggarna är noterbart mjukare i kurvorna, det är inte så att det känns läskigt eller på något sätt oroande. Men jag märker att dom är lite mjukare jämfört med P Zero och dom lite dyrare däcken.

Bromssträckan var bra, ingen noterbar skillnad mot orginal 19", och greppet i ren allmänhet är förträfflig för priset.

Får se hur många mil dom håller. Men jag tycker det var bra grejer. Det skulle vara roligt om någon i klubben kan ta med en decibelmätare till en träff i sommar, syftet borde vara självförklarande när det finns så många Teslor med troligen många olika däckkonfigurationer.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av bat »

Av alla Kina däck - hur kom du fram till just dessa Landsail däck?
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av drzaphod »

deffe skrev:
Jag har precis gjort något lite oväntat och monterat Kinadäck på min Tesla.

Det blev 4x Landsail LS 588 SUV 2454520 103W och jag måste faktiskt säga att jag är väldigt nöjd.

Jag har kört med många däck genom åren, mycket R däck till banan samt dom dyraste Continental däcken och jämfört med dessa så finns det ändå några saker jag ska nämna.

* Dom är tysta
* Dom är billiga
* Fälgkantsskydd
* Ganska mjuka vilket borde ge en lägre ljudnivå
* För att vara 20" så är dom ganska bekväma

* Upplever att däckväggarna är noterbart mjukare i kurvorna, det är inte så att det känns läskigt eller på något sätt oroande. Men jag märker att dom är lite mjukare jämfört med P Zero och dom lite dyrare däcken.

Bromssträckan var bra, ingen noterbar skillnad mot orginal 19", och greppet i ren allmänhet är förträfflig för priset.

Får se hur många mil dom håller. Men jag tycker det var bra grejer. Det skulle vara roligt om någon i klubben kan ta med en decibelmätare till en träff i sommar, syftet borde vara självförklarande när det finns så många Teslor med troligen många olika däckkonfigurationer.
Jag har funderat på samma däck, riktigt bra pris och både vatten och ljudnivå ser bra ut i beskrivningarna. Men jag skall erkänna att jag har varit lite skeptisk till dem då de faktisk är från Kina och att Kina-däck inte har så bra rykte.
Jag är väldigt nyfiken på hur du upplever dem i framtiden.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

Landsail har blivit lite av ett populärt märke i Norge. Själv ska jag hämta Achillesdäcken imorgon. Blir intressant att se hur dom uppför sig (kommer dock inte på bilen förrän efter påsk)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ibbe
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 dec 2016 14:25

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Ibbe »

Fick en smärre chock idag när jag skifta från Nokia hakka.. friktion till Michelin däcken som medföljde vid leverans,åkte tillbaka till verkstaden för att be dem kolla om allt var rätt monterat:)
Och jag som trodde att det skulle bli skönt att montera sommardäcken för att det skulle bli ännu tystare :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

Ibbe skrev:
Fick en smärre chock idag när jag skifta från Nokia hakka.. friktion till Michelin däcken som medföljde vid leverans,åkte tillbaka till verkstaden för att be dem kolla om allt var rätt monterat:)
Och jag som trodde att det skulle bli skönt att montera sommardäcken för att det skulle bli ännu tystare :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tystare med sommardäcken på? Det sker väl endast om man har dubb på vintern? I stort sett alla får högre brus med sommardäck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Riktigt tysta däck?

Inlägg av e5m1r »

Kolla däck i hög hastighet under kontrollerade former också. Mjuka väggar har tendens att visa sin fula sida då.
(160+) Även om du inte kör i dessa hastigheter normalt, är det lätt att komma upp i vid en omkörning eller vad vet jag och man vill inte ha en kast utan förvarning då
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av fakerlind »

Slänger på mina 21" pirelli p-zero nu. Återkommer om ljudskillnad från Hakka R2 19"...


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Monark1954 »

Knepigt att veta vilka däck som är tysta.
I denna tråd som är trovärdig får Pirelli P-Zero betyget mycket tyst inne i bilen men Michelin är en plåga. Vinterdäcket Nokian Hakka R2 friktionsdäck verkar vara mycket tyst. R2 fungerar kanske bättre även i MX i norr där vi oftare har kallt.
Läser jag kundrecensioner på DäckOnline är Michelin tystare än Pirelli P-Zero. Beror säkert på vad kunderna jämför med, är det verkliga kundrecensioner? , bilar påverkas olika för samma däck mm.

Ladda gärna hem arbetsmiljöverkets AV:s app där ni kan mäta buller. Mät i er bil i kompisens bil, på en träff. Lämpligen på likvärdig väg. Då kan vi få något bättre omdöme hur olika däck i MS och MX bullrar inne i kupén.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av e5m1r »

Om du inte mäter med samma enhet så lär resultatet variera
Sen upplever jag själv vindbrus som riktigt jobbig medan nämnda app reagerar knappt på den
Vad det gäller däck så är det givetvis så att upplevda känslan varierar från bil till bil
Låt säga att michelin däck är tystare men överför mer vibrationer en bil med hjulupphängning som tar hand om dessa kommer däcket vara tystare i än annan bil sen kan samma däck på olika fälg ge olika effekt för att inte prata om olika underlag osv
Så en djungel är det och lär inte redas ut så lätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av fakerlind »

fakerlind skrev:
Slänger på mina 21" pirelli p-zero nu. Återkommer om ljudskillnad från Hakka R2
Efter ett 10-tal mil så skulle jag säga att skillnaden på ljudnivån i kupén är klart märkbar, men mycket lägre än väntat. Dock verkar energiförbrukningen vara högre än jag trott. Snittar ca 25wh mer nu per km, men det kanske är normalt för 21 vs 19 tum.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av deffe »

bat skrev:
Av alla Kina däck - hur kom du fram till just dessa Landsail däck?
Jag satt flera timmar och läste recensioner och i flera test även Svenska så fick just Landsail bra resultat, dom kom oftast runt 3dje plats och oftast över dom dyraste modellerna. Sedan när jag tittade på ljudnivån så Såg det bra ut samt på nätet skrev egentligen alla som haft däcken bara bra lovord om dom.

4 däck kostade som 1 "märkesdäck". Det kändes som det inte kunde bli fel. Och jag är nöjd.

Om man överväger att köpa nya däck men är lite sparsam med pengarna så är det absolut bra att överväga dessa däck.

Jag har testat att köra lite snabbare med dom under omkörningar och liknande och märker inget problem med dom upp till 180kmh iaf. Hade inte heller trott att det skulle vara några problem. Vettiga däck för en mycket rimlig slant. =)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av drzaphod »

Jag tror jag skall prova dessa också nu när det är dax att sätta på nya sommardäck på bilen.

Läser man amerikanska tester får de riktigt bra resultat även om det inte gick lika bra i ABs test.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av bat »

Lokala däckisen hade inte Landsail men rekommenderade Rotalla Setula RU01 245/45-19 91Y X som alternativ bland budgetdäcken. Någon som hört något om dem?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av HelectriC »

bat skrev:
Lokala däckisen hade inte Landsail men rekommenderade Rotalla Setula RU01 245/45-19 91Y X som alternativ bland budgetdäcken. Någon som hört något om dem?
Verkligen inte alla budgetdäck som funkar på Teslan. Har man inte hört om andra som testat och rapporterat bra betyg, så kanske man ska passa sig (om man inte vill agera testkanin)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 mar 2017 11:54

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av DanPerFer »

Är inte helt överens med mig själv i frågan över vilka däck jag skall köpa.
Valet står mellan Pirelli P Zero och Continental Contisilent.

Jag vet inte varför man skall välja kinadäck på en bil i det här segmentet, så de går bort.

Någon som har erfarenthet av ovanstående dämpande tekniker (PNCS och Contisilent)?
Jag har alltid gillat Pirelli tidigare, men de är billigare än Contidäcken. Är de sämre då tro?

Tacksam för input.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av nicklasandersson »

Jag har haft contisilent på två tidigare bilar och var nöjd med dem. De brukar få bra testresultat också. Tycker även att Continentals vinterdäck är grymt bra.

Överlag är det kanske så att många håller igen på däck och kostnader för det kan vara dyrt men här kan jag personligen tycka att säkerhet går före, däckkostnaden på en Tesla i det hela stora är försvinnande liten.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Riktigt tysta däck?

Inlägg av Gustafsson »

Jag lade på Nokian Hakka black (19"). Är nöjd med dem, tyckte ljudnivån var lite hög först, men efter några hundra mil tycker jag inte det längre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar