Ja, precis, det är exakt det jag menar. När det står att man laddat 100% så är det 100% av batteriets kapacitet som är fullt, inte bara 100% av den del man har tillgång till. Det är när det står 0% som det är 0% av det man har tillgång till som menas, men i själva verket finns en del kvar.Sofie skrev:Jag har provat en Kia DC laddare, när laddningen av det tomma batteriet påbörjades stod det 29% laddning.danni skrev:Fast de här marginalerna ligger såklart i botten av batteriet, inte i toppen, för att förhindra att det dras ut helt och skadas eller blir obrukbart. Det är alltså inte så att när du laddar Outlandern med 9 kWh så laddar du från 0% till 75%, utan du laddar såklart från 25% (som bilen visar som 0%) till 100%. Detsamma lär gälla Zoe.Sofie skrev:Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.Jerker skrev:Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.18650 skrev:Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Hur mycket vågar jag ladda.
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Håll dig på 70-90% till vardags eller vad du känner är lagom. Ladda till 100% på långresa om du vill/behöver. (På SUC lär du inte orka ladda till 100 då det tar låååång tid med den sista skvätten upp till 100)
Kör och njut och sluta fundera på någon % hit eller dit i batterilivslängd efter 12-14år (vilket kanske är en form av "praktisk" livslängd då kapaciteten sjunkit ganska mycket och batterierna passar bättre i tex en powerwall där vikt/volym till en viss kapacitet är ganska ointressant)
Många blandar ihop garantitid med förväntad livslängd.
Kör och njut och sluta fundera på någon % hit eller dit i batterilivslängd efter 12-14år (vilket kanske är en form av "praktisk" livslängd då kapaciteten sjunkit ganska mycket och batterierna passar bättre i tex en powerwall där vikt/volym till en viss kapacitet är ganska ointressant)
Många blandar ihop garantitid med förväntad livslängd.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Fast en Tesla med gammalt batteri som bara ger säg 80% av orginalräckvidd kommer ändå rätt många år vara ohotad i räckvidd på andrahandsmarknaden.. Med tanke på att det idag inte finns nån annan bil som klarar 80%av räckvidden..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Återigen, att ladda till 100% är inte det minsta skadligt, överhuvudtaget. Att låta bilen stå still med fullladdat batteri är det enda som avrådes.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Det var ju just det som var frågan här, att ladda till 100 % och sedan låta bilen stå ett dygn innan man kör iväg. Jag skulle undvika det om jag kan komma fram utan att göra det.kanylbullen skrev:Återigen, att ladda till 100% är inte det minsta skadligt, överhuvudtaget. Att låta bilen stå still med fullladdat batteri är det enda som avrådes.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Är det inte 90 numera ?hybris skrev:Vilket tjafs.... Ladda fullt om du skall på tur. Annars 80%. Sluta jiddra... Inga kymmer med max laddning. Men behöver du det inte är det onödigt. Inget går sönder!!!!
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Jag brukar ladda 80% vid pendling. Skull kunna dra ned till 60-70% egentligen
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Då trycker du inte så hårt på pedalen vid pendlingen... för ju mer % i accarna dessto bättre frånskjut vid rödljusen. Har iaf jag märkt av.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Pratade med servicekillen i GBG om detta. Han tyckte absolut att man skall kräma på fullt med jämna mellanrum och låta bilen stå ett tag. Cellerna i batteriet balanseras och man kommer få mer rättvisande info om räckvidd etc enl. honom
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Uppsala-Stockholm är inte toklångt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Att cellerna balanseras när man ser till att ladda upp till 100% och ner till 0% har jag hört vilket gör att det är bra att lite då och då ladda upp till 100% men jag har aldrig hört att man skall låta batteriet stå på 100% någon längre stund eller att detta skulle hjälpa till att balansera cellerna. Tvärt om har jag bara hört att man inte skall låta den stå med 100% någon längre stund.AndyEngel skrev:Pratade med servicekillen i GBG om detta. Han tyckte absolut att man skall kräma på fullt med jämna mellanrum och låta bilen stå ett tag. Cellerna i batteriet balanseras och man kommer få mer rättvisande info om räckvidd etc enl. honom
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancing
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Men min kompis Molgan har märkt att det går att bli av med många % på den sträckanhybris skrev:Uppsala-Stockholm är inte toklångt...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
En undran från en nybörjare. Hur många kilometer har ni i batteriet när det är fullknökat?Nåja , säj 99 % fullt, sista procenten har jag inte orkat vänta på. Jag har 444 kilometer i mitt batteri. Och det lilla jag kört hittills ( snällt, väldigt snällt) har jag väl förstått att av dedär 444 blir det väl kanske i bästa fall 350. Är jag ute och cyklar?
X100 lev.14/8-18.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.far1far2 skrev:En undran från en nybörjare. Hur många kilometer har ni i batteriet när det är fullknökat?Nåja , säj 99 % fullt, sista procenten har jag inte orkat vänta på. Jag har 444 kilometer i mitt batteri. Och det lilla jag kört hittills ( snällt, väldigt snällt) har jag väl förstått att av dedär 444 blir det väl kanske i bästa fall 350. Är jag ute och cyklar?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
X100 lev.14/8-18.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.far1far2 skrev:Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!danni skrev:Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Rated är väl enligt EPA, inte NEDC? NEDC för en 85D skulle visa 528 km vid 100%, EPA borde visa 432. Nu fick han ju 444 km, men det är ju närmare EPA än NEDC iaf.bylund skrev:Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.far1far2 skrev:Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!danni skrev:Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Så Typical ändrar sig inte efter hur föraren kör? På Leafen ändras ju tillgängliga km efter den senaste körstilen, vilket gett den aliaset Gissometer.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Om man tittar på "Projected" så beror den på hur du kört senaste 10, 25 eller 50 km (beroende på vilken vy du väljer).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Det var i alla fall tidigare den lokala ratingen. D v s NEDC för europabilar, EPA för USA-bilar.danni skrev:Rated är väl enligt EPA, inte NEDC? NEDC för en 85D skulle visa 528 km vid 100%, EPA borde visa 432. Nu fick han ju 444 km, men det är ju närmare EPA än NEDC iaf.bylund skrev:Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.far1far2 skrev:Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!danni skrev:Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Sammanfattningsvis verkar det bara vara att "ladda på". Men,
Vad kan hända om bilen står 100% laddad?
Vad kostar ett nytt batteri?
Vad kan hända om bilen står 100% laddad?
Vad kostar ett nytt batteri?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
emphili skrev:
Vad kan hända om bilen står 100% laddad
Batteriets kapacitet degraderas.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Inget händer annat än att batteriet sakta urladdas då det finns strömförbrukare även i en parkerad bil. Efter någon vecka eller två ligger nivån under 90%.emphili skrev:Sammanfattningsvis verkar det bara vara att "ladda på". Men,
Vad kan hända om bilen står 100% laddad?
Vad kostar ett nytt batteri?
Livslängden påverkas knappast mätbart om man laddar fullt bara när det är nödvändigt.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Nej, även amerikanerna har typical och rated (och för dem är rated EPA)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS