Hur mycket vågar jag ladda.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bylund »

far1far2 skrev:
danni skrev:
Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av danni »

bylund skrev:
far1far2 skrev:
danni skrev:
Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.
Rated är väl enligt EPA, inte NEDC? NEDC för en 85D skulle visa 528 km vid 100%, EPA borde visa 432. Nu fick han ju 444 km, men det är ju närmare EPA än NEDC iaf.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av LarsL »

Så Typical ändrar sig inte efter hur föraren kör? På Leafen ändras ju tillgängliga km efter den senaste körstilen, vilket gett den aliaset Gissometer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bylund »

Om man tittar på "Projected" så beror den på hur du kört senaste 10, 25 eller 50 km (beroende på vilken vy du väljer).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bylund »

danni skrev:
bylund skrev:
far1far2 skrev:
danni skrev:
Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.
Rated är väl enligt EPA, inte NEDC? NEDC för en 85D skulle visa 528 km vid 100%, EPA borde visa 432. Nu fick han ju 444 km, men det är ju närmare EPA än NEDC iaf.
Det var i alla fall tidigare den lokala ratingen. D v s NEDC för europabilar, EPA för USA-bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av emphili »

Sammanfattningsvis verkar det bara vara att "ladda på". Men,

Vad kan hända om bilen står 100% laddad?

Vad kostar ett nytt batteri?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Niclas »

emphili skrev:

Vad kan hända om bilen står 100% laddad

Batteriets kapacitet degraderas.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Gustafsson »

emphili skrev:
Sammanfattningsvis verkar det bara vara att "ladda på". Men,

Vad kan hända om bilen står 100% laddad?

Vad kostar ett nytt batteri?
Inget händer annat än att batteriet sakta urladdas då det finns strömförbrukare även i en parkerad bil. Efter någon vecka eller två ligger nivån under 90%.
Livslängden påverkas knappast mätbart om man laddar fullt bara när det är nödvändigt.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av Verdi »

Trådlyft.

Är "Typical" samma sak som EPA?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket vågar jag ladda.

Inlägg av bylund »

Nej, även amerikanerna har typical och rated (och för dem är rated EPA)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar