Ny prishöjning på gång

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Ny prishöjning på gång

Inlägg av MartinE »

Jag pratade med Tesla igår och det är ytterligare en ny prishöjning på Model S på gång. De visste inte den exakta höjningen, men spekulerade i att den skulle bli i nivå med den förra. Någon gång i slutet av mars eller i början av april slår den till!

Så för den som går i tankar på att lägga in en beställning, kan det vara värt att öka takten i beslutsfattandet! :)
Model S 85D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av vigge50 »

Senaste höjningen var i november och då låg dollarn runt 8,50 vilket är samma som nu, varför höjer de i så fall priserna?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Andersen »

Nej, tycker inte att dollarkursen motiverar en höjning i alla fall - mest sidledes ett år bakåt: http://www.xe.com/sv/currencycharts/?fr ... EK&view=1Y

Höjer de innan de presenterat Model 3 blir jag riktigt sur. Vill gärna veta vad framtiden har i sitt sköte innan jag överväger att köpa!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Andersen »

En prishöjning lär inte hjälpa priset om man funderar på begagnat. Noterar för övrigt 24 Model S på Blocket nu, varav sju under 800 000. Är det inte fler än vanligt?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av bylund »

Ett trick för att få gamla priset är att betala handpenning på den konfiguration man vill ha strax innan de höjer (om man vet att de ska höja). Då har man två veckor på sig att vela, men till gamla priset. Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att några på forumet har gjort så.

I så fall kan du ju lägga in en handpenning 20 mars och vänta vad Model 3 innebär innan du bekräftar din Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Ett trick för att få gamla priset är att betala handpenning på den konfiguration man vill ha strax innan de höjer (om man vet att de ska höja). Då har man två veckor på sig att vela, men till gamla priset. Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att några på forumet har gjort så.

I så fall kan du ju lägga in en handpenning 20 mars och vänta vad Model 3 innebär innan du bekräftar din Model S.
Jepp, jag har gjort så och fick tillbaks hela handpengen när jag sen avbeställde.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av MartinE »

vigge50 skrev:
Senaste höjningen var i november och då låg dollarn runt 8,50 vilket är samma som nu, varför höjer de i så fall priserna?
Det verkar som att Tesla centralt endast meddelat att det blir en prishöjning, men inte varför, för han jag har kontakt med visste inte varför. Hans tolkning var dock att tidigare höjningar egentligen inte varit tillräckliga för att fullt ut kompensera för dagens dollarkurs. Med andra ord, Tesla har velat gå varsamt fram och hellre höja ett par procent i taget, men vid upprepade tillfällen, istället för att chocka marknaden med en kraftig höjning på en gång. Det är så klart också ett sätt att undvika att tvingas sänka priset om dollarn skulle falla tilllbaka igen.
Model S 85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av danni »

MartinE skrev:
vigge50 skrev:
Senaste höjningen var i november och då låg dollarn runt 8,50 vilket är samma som nu, varför höjer de i så fall priserna?
Det verkar som att Tesla centralt endast meddelat att det blir en prishöjning, men inte varför, för han jag har kontakt med visste inte varför. Hans tolkning var dock att tidigare höjningar egentligen inte varit tillräckliga för att fullt ut kompensera för dagens dollarkurs. Med andra ord, Tesla har velat gå varsamt fram och hellre höja ett par procent i taget, men vid upprepade tillfällen, istället för att chocka marknaden med en kraftig höjning på en gång. Det är så klart också ett sätt att undvika att tvingas sänka priset om dollarn skulle falla tilllbaka igen.
En annan detalj är ju att man kan ha valutasäkrat, vilken innebär att svängningar i valutakurser inte slår igenom direkt, och därför kan man hålla viss eftersläpning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av hybris »

Tesla för litet företag för valutasäkring pratade de om för ett pr sedan...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Haglund »

Fast naturligtvis har de lagerhållning av saker som de köpt in vid gynnsammare valutaläge och dessutom säkerligen många avtal med fast pris som omförhandlas kanske årsvis eller per flera år. Herregud, vi valutasäkrar rätt mycket i företaget och vi omsätter 80 millar (SEK!). :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av hybris »

Ja men nu pratar vi inte de detaljerna
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Haglund »

hybris skrev:
Ja men nu pratar vi inte de detaljerna
:D :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Leo »

Nu kanske det är en "helt vanlig" prishöjning från fabrik som inte har med valutan att göra??? (Dvs som gäller i hela världen)

Tesla har ju genom åren knappt haft några såna centrala prishöjningar som jag förstår det.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Svenssons »

Leo skrev:
Nu kanske det är en "helt vanlig" prishöjning från fabrik som inte har med valutan att göra??? (Dvs som gäller i hela världen)

Tesla har ju genom åren knappt haft några såna cetrala prishöjningar som jag förstår det.
Ingen på själva bilen vad jag fattar det som. Kollade upp det för något år sedan och fick tag i priser från 2012. Utrustningspaketen och tillbehör kan ha höjts. Sedan har ju modellerna förändrats. Finns ju ingen 40, 60 eller 85 längre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Leo »

Verkar vara en prishöjning på G I USA också enligt Amerikanska Teslaforumet så den här gången verkar det inte vara kopplat till valutan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Verkar vara en prishöjning på G I USA också enligt Amerikanska Teslaforumet så den här gången verkar det inte vara kopplat till valutan.
Varför det, har de inte tillräckligt bra marginaler redan på sina bilar eller ser de det som ända utvägen för att nå målet de själva har satt upp om att vara vinstdrivande i år?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av bat »

Kanske det är en uppdatering av Model S på gång som driver upp produktionskostnaden? Alternativt ökade råvarukostnader eller generalla saker som inflation.
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 jul 2015 17:05

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av orca »

Kan vara att man får möjlighet att konfigurera även produktion X nu. Jag fick mail nyss!! :D :D
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Leo skrev:
Verkar vara en prishöjning på G I USA också enligt Amerikanska Teslaforumet så den här gången verkar det inte vara kopplat till valutan.
Varför det, har de inte tillräckligt bra marginaler redan på sina bilar eller ser de det som ända utvägen för att nå målet de själva har satt upp om att vara vinstdrivande i år?
De jobbar där kanske får en löneökning och i så fall tycker jag det är helt ok.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av bylund »

Undrar om detta gäller Model X också och i så fall är timat så att de som har reserverat Model X eller i alla fall Signature får gamla prislistan, och sedan höjs det?
Eller helt enkelt så att de räknar med att ha mer att göra än de klarar av när Model X rullar av bandet i full produktion, så lika bra att få folk att betala lite mer, så att efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Svenssons »

orca skrev:
Kan vara att man får möjlighet att konfigurera även produktion X nu. Jag fick mail nyss!! :D :D
Gratullera! Posta gärna lite priser på de olika versionerna och utrustningspaketen.
bylund skrev:
Undrar om detta gäller Model X också och i så fall är timat så att de som har reserverat Model X eller i alla fall Signature får gamla prislistan, och sedan höjs det?
Eller helt enkelt så att de räknar med att ha mer att göra än de klarar av när Model X rullar av bandet i full produktion, så lika bra att få folk att betala lite mer, så att efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten?
Priset på Model X Signature var lite högre än vad jag räknade med utifrån priserna i USA så det kan vara så att Model X priser redan har anpassats till den högre nivån och nu när samtliga priser för de olika Model X blir offentliga i samband med att Design Studion öppnats så följer Model S efter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av peken »

Någon som har jämfört dollar vs sek priserna och sett något mönster. Själv har jag tänkt (utan att räkna) $1 motsvarar ca 12SEK. Vilket om det stämmer innebär att en instegspriset $35000 för en model 3 bör hamna på 420000SEK. Är jag ute och cyklar eller är det rimligt att räkna så?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av bylund »

peken skrev:
Någon som har jämfört dollar vs sek priserna och sett något mönster. Själv har jag tänkt (utan att räkna) $1 motsvarar ca 12SEK. Vilket om det stämmer innebär att en instegspriset $35000 för en model 3 bör hamna på 420000SEK. Är jag ute och cyklar eller är det rimligt att räkna så?
Det ger väl en fingervisning, men t ex transport från Kalifornien till Mölndal är ju inte så mycket billigare för en Model 3 än en Model S, så vissa delar av kostnaden är ju inte proportionell när man beställer i Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Undrar om detta gäller Model X också och i så fall är timat så att de som har reserverat Model X eller i alla fall Signature får gamla prislistan, och sedan höjs det?
Eller helt enkelt så att de räknar med att ha mer att göra än de klarar av när Model X rullar av bandet i full produktion, så lika bra att få folk att betala lite mer, så att efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten?
Rimligt att de vill ha koll så att väntetiderna inte rusar iväg. Eftersom de är tillverkningsbegränsade så är deras enda möjlighet till kortare köer och ökade inkomster att höja priset.
Synd däremot att kostnaden på bilen rusar iväg så att få har råd och att Tesla kan avfärdas som en lyx/nischprodukt som inte ska tas på allvar. Vi får verkligen hoppas att det ser annorlunda ut nät M3 kommer ut så att vi då ser fallande priser med ökad produktion och försäljning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ny prishöjning på gång

Inlägg av Pontus »

Om det nu är en höjning även i USA som orsakar nästa prishöjning så lär ju inte model 3 påverkas då den ska vara enligt planen på 35.000 dollar enligt Elon?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar