Ja precis. Jag fick också det i födelsedagspresent också. Liksom min "bilgranne" från Göteborg som jag delade bil med under dagen. Så det är nog ett vanligt sätt.
Om det är kul och prisvärt? Både och. Det kostar ju 6195:-/person. Det är rätt mycket pengar för en dags bilkörande. Samtidigt fattar jag inte hur de får ihop ekonomin. De hade säkert direkta omkostnader för hyra av flygfält, bensin och lönekostnader på säkert uppåt 20 tusen och sen alla räntekostnader, värdeminskning, slitage... Bara ett kopplingsbyte på Lambon kostade 75 tusen och det får man göra relativt ofta som jag förstod det. Vi var 14 deltagare så det är bara att räkna.
Vill man köra just Ferrari, Lamborghini och liknande bilar så är det nog faktiskt rätt prisvärt alltså. Man får gott om tid i alla bilar på allmän väg och får testa alla på flygfältet vid max acceleration. Har sett nån konkurrent där det kostar 995:- att köra 8 km på allmän väg i en Ferrari 995:- (dvs i runda slängar 5 minuter). Då är detta mycket bättre för man får verkligen testa bilarnas prestanda och även jämföra många bilmodeller. Vi åkte 13.45 å och var tillbaka kl 19.00 så det tar minst 5 timmar.
Jag uppskattar verkligen presenten men personligen hade jag kanske inte lagt 6195:- på det. Men så är det ju med presenter. Det ska vara saker man inte hade köpt själv.
Till sist får jag ge arrangörerna en känga också. De misslyckades med att få evenemanget att kännas exklusivt och genomarbetat. Jag kanske är överdrivet kritisk men här är mina främsta invändningar.
I kallelsen stod det att man skulle parkera på K-Rautas parkering ett par hundra meter bort. Vid deras verkstad/garage hade de inga parkeringsplatser alls. Någon hade sett att K-Rauta stängde sin parkering kl 18.00. Därefter skulle man inte kunna ta sig därifrån. Jag tänkte att då är vi säkert tillbaka före 18.00 men jag frågade ändå för säkerhets skull. Då blev det bråttom och jag fick skjuts dit för att flytta bilen. De sa åt mig att ställa mig utanför ett annat ställe där det stod max 1 timmes parkering. Men det var tomt och stängt för det var lördag. Jag tänkte att jag får väl ta en bot i värsta fall. Men jag klarade mig... Lite trist ändå att det var så otydligt var man skulle parkera och så. Med lite otur hade jag inte tagit mig hem...
De hade även en rätt otrevlig ton mot oss kunder. Det var mycket stränga regler för vad man fick och inte fick göra. Det förstår jag mycket väl för det är dyra bilar och går de sönder så är det katastrof. Men sättet de framförde förhållningsreglerna var inte särskilt trevligt faktiskt. Man fick liksom känslan av att ligga i lumpen. Det var sträng ordergivning. En kille som "råkade" gasa lite extra med Lamborghinin fick t ex höra "Gör du så igen får du hoppa ur bilen omedelbart och så hämtar vi upp dig på vägen hem". Jag tycker inte man pratar till kunder på det sättet. Särskilt i början var det mycket snack om "nu ligger Porsche Turbon för nära framförvarande bil, backa!!" och sånt där.
Det var många byten mellan olika bilar och genomgången var väldigt snabbt avklarad. Är man inte så van att köra bil så kan det nog bli problem.
Fikat kändes rätt budget. En torr fralla och en kaka samt lite vatten och kaffe i en pumptermos. Vet inte vad jag hade velat ha men kanske nåt lite mer påkostat. Är ändå småpengar i sammanhanget och gör så mycket för upplevelsen.
På vägen hem körde ledarbilen rätt mycket för fort på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm. För att hålla jämna steg, vilket man måste, så var man tvungen att ligga i 140 km/h minst. Nu är det inte så stort problem för mig personligen men jag tycker ändå det är tveksamt agerat. Finns ju människor som inte alls är bekväma med det.
I april var jag BMW M Experience på Mantorp med de här:
http://www.forarutveckling.com/forarutb ... tbildning/
Det är dyrare (ca dubbelt så dyrt) och inte riktigt samma sak. Men där ingår övernattning, finare middag med vin och grejer, samt ordentliga instruktioner av riktiga proffs. Och så får man köra runt en riktig racingbana och lära sig hur man ska tänka i kurvor och annat. Även lära sig hur det är att göra undanmanöver i 100+ km/h samt köra en ordentlig konbana. Jag kände att jag blev en bättre förare och det var superkul samtidigt som jag verkligen kände mig som en VIP-kund och inte nåt som katten släpat in. Nackdelen är då att man "bara" får köra BMW M3/M4 med competition pack på 450 hästar. De rör på sig rätt bra också och rakt fram är de snabbare än hälften av de här bilarna som jag körde i helgen. Men det är klart, man får inte köra Ferrari och känna hur nackhåren reser sig när man gasar...