Förlängd keyless entry...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av matsm »

muran skrev:
matsm skrev:
Visst kan man lägga nyckeln i någon skyddande ficka som skärmar av signalen. En lösning som Tesla lätt skulle kunna implementera är att i man i bilen inställningar kan ställa om man man tillåter keyless entry eller inte. Sätter man den till off måste man trycka på nyckeln när man kommer nära bilen för att öppna. Ett annat sätt vore väl att utveckla nyckeln så att man har en switch på den så man kan slå av att den hela tiden sänder till bilen. När man kör bilen skulle man tvingas lägga nyckeln i mugghållarna fram så att bilken kan känna nyckeln utan att den sänder. Skulle ju spara en hel del batteri i fobben också.
Det finns väl redan en inställning för om man vill tillåta att bil låses upp/låses automatiskt när man närmar sig?
Nja, läste manualen. Det finns Auto-Present Handles men det är ju bara handtagen som åker ut. Man kan ju bara trycka på dem som åker de ut ändå.
Sedan finns det Walk-Away door lock men det handlar ju bara låsning, inte upplåsning.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Simon »

muran skrev:
Det finns väl redan en inställning för om man vill tillåta att bil låses upp/låses automatiskt när man närmar sig?
Nope.
Åtminstone har inte jag hittat någon (har nyss letat igenom inställningarna).
Det som går att ändra det omvända – om bilen ska låsas när man går därifrån (Walk away lock). Det går att stänga av, så att man måste låsa bilen manuellt genom att trycka på en knapp på nyckeln. Men även om walk away lock är avstängt så låser bilen upp sig om nyckeln kommer dit igen.

Ovanstående gäller en "äldre" modell S från 2014. Om det hänger på hårdvaran (va?) så kanske nyare modeller har fler möjligheter.

Däremot skyddar aluminiumfolien väldigt effektivt. Det räcker med ett enda lager folie bara på undersidan av nyckeln, för att inga signaler ska nå bilen på 50 cm avstånd.
(Gissar att grannarna undrat vad jag gjorde på parkeringen. :) )
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Ett sätt för tesla att lösa det är att bilen inte går köra utan nyckel mer än om man aktiverar keyless via appen
Förlängaren räcker inte hur långt som helst och som det är idag säger bara bilen att nyckel inte är närvarande
Förlängaren räcker väl hur långt som helst egentligen. Signalerna mellan nyckel och bil skickas nog normalt via Internet. Det kan ju bli en viss fördröjning och det är ju acceptansen av lagg som Tesla ska skruva på vad jag fattar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av bullen »

Det gör den definitivt inte. Nyckeln har ju inte nån internetanslutning o den funkar ju även om bilen skulle vara utan anslutning
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av LarsL »

Menar förmodligen att förlängaren har internet uppkoppling. Den del som ligger kvar under din entrétrappa och fortsätter skicka koden.

Ett bra skydd som verkligen fungerar är att hänga in nycklarna i ett nykelskåp av metall.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Menar förmodligen att förlängaren har internet uppkoppling. Den del som ligger kvar under din entrétrappa och fortsätter skicka koden.

Ett bra skydd som verkligen fungerar är att hänga in nycklarna i ett nykelskåp av metall.
Det räcker ju oftast att ha foben i fickan tillsammans med andra nycklar för att bilen inte längre ska uppfatta den. Så är det iaf för mig. Nåt metalliskt i närheten av foben räcker alltså. En bit aluminiumfolie gör den garanterat fullständigt osynlig för bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Svenssons »

Menar som sagt förlängaren som jag skrev. Fobben har ju en räckvidd på max 20-30 meter men signalerna kan "spelas in" och skickas över Internet. Då blir det obegränsad räckvidd. Också märkt att dörren inte öppnas om telefonen ligger mot fobben men det är inte alltid så. Skulle inte lita på att telefonen alltid stoppar att signaler från fobben ta plockas upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Toja »

Varför inte ha möjligheten att låsa så bilen inte går att köra om man inte matar innan kod ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Jerker »

Toja skrev:
Varför inte ha möjligheten att låsa så bilen inte går att köra om man inte matar innan kod ?
Håller med. Man borde väl själv få välja vilken säkerhetsnivå man vill hålla, på samma sätt som man kan välja om man vill ha kodlås på mobilen eller inte, eller hur många siffror osv.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av muran »

En liten fingeravtrycksläsare vid föraren för att starta bilen hade löst det.
Alternativt använda den på mobilen.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Toja skrev:
Varför inte ha möjligheten att låsa så bilen inte går att köra om man inte matar innan kod ?
Håller med. Man borde väl själv få välja vilken säkerhetsnivå man vill hålla, på samma sätt som man kan välja om man vill ha kodlås på mobilen eller inte, eller hur många siffror osv.
Istället för enbart auto present door handels så löses det enkelt med auto unlock on/off.

Dvs, med den funktionen avstängd krävs ett fysislt klick på nyckeln.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Jerker »

Jag förstår tanken bakom att ha dörrar som automatiskt låses upp och handtag som åker ut automatiskt etc. för det är flashigt och ger ett intryck av lyx och det är bekvämt att slippa sätta i en nyckel innan man kan köra osv. Jag har själv handsfree i min Zoe och det är superbekvämt att slippa mecka med nyckeln (även om Renaultstandard innebär att man ändå måste trycka på en startknapp) och att den låser sig automatiskt när jag lämnar den.

Men om denna bekvämlighet är till priset att säkerheten är låg så vill jag åtminstone kunna välja själv att avstå från den.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Plutric »

Är det någon som vet om BMW I8 har samma system med nyckel? Fick precis reda på att en sådan försvann plötsligen i från Malmötrakten. Polisen har gått med hjälp från allmänheten.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Skaffa en separat tracker som man gömmer i bilen är då lösningen. Samt kameraövervakning och larm på tomten.
...och du råkar inte känna någon som håller på med larm och sånt? ;)
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förlängd keyless entry...

Inlägg av Gustafsson »

Man borde kunna gömma en gammal spänningssatt iPhone (kanske med ett m2m Sim) nånstans å ha koll på den med "hitta min iPhone" eller hitta mina vänner el liknande. Har flera gamla uttjänta telefoner hemma numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar