Tonade rutor Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Jocce »

Anders SE skrev:
thomas76 skrev:
Lämnar in vår S i morgon för toning av rutor. Vi har två små barn 2 & 4 år som sitter i bak så vi valde 20% ljusgenomsläpp i bak och 50% i fram.
Känner mig lite osäker på om 20% i bak är för mörkt. Vill inte att bilen ska se "pimpad" ut, utan bara ha skydd mot värme och lite ljus på vår Spanien resa i sommar.
Bilens färg är midnight silver och har svart inredning.
Tyckte Anders SE's toning ser fint ut
Knäppte några bilder ikväll på bilen. Lite beroende på ljus så ser toningen lite olika ut. Men är väldigt nöjd med denna toning 35% runtom. Barna klagar inte på sol i baksätet iaf. Sen dom bilderna som jag lade ut sist så har jag även folierat nästan allt krom och det tycker jag gör att toningen ser ännu bättre ut

Snyggt (om än ovant) med "deleted chrome" :)

Vilka fälgar är det där? Är dom 19"?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Anders SE »

Har kört med denna procent på toning dom senaste 5 åren på mina bilar. Polisen har inte sagt något, men däremot bilprovningen, dom gillar det inte. Tycker kanske att bilderna ljuger lite, som jag skrev tidigare så ser är det inte så mörkt i verkligheten. Sen finns det en ljusare som har 50% ljusgenomsläpp. Men då är det inte mycket toning....

Det är 19" Slipstream.

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av thomas76 »

Mycket snyggt Anders! Vi valde 35% bak istället för 20% och tog 50% på framdörrarna. Ska hämta bilen om någon timme.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av P_EL »

Anders - snyggt - är också inne på att foliera bort chrome inklusive backspeglar. Hade shadowline på min BMW och det var skönt att slippa "gubb-chromet". Sitter det ok eller "flagar det" i kanterna och hur funkar det i anslutningen mot rutan? På en i övrigt väl fungerande model S har just backspeglar, rutor och chromelisterna levt sitt eget liv och behövt justeras så det gör mig lite orolig för hur det funkar med foliering...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Anders SE »

thomas76 skrev:
Mycket snyggt Anders! Vi valde 35% bak istället för 20% och tog 50% på framdörrarna. Ska hämta bilen om någon timme.

Tackar! Roligt att ni gillar bilen. Ja det är en bra lösningen, då kommer nog inte konstapeln att säga så mycket. Så länge filmen är exakt med rutan i ök. Du får slänga upp en bild så vi får se resultatet.
Folien sitter riktigt bra iaf än så länge. Har haft det i några månader. Inga konstigheter vid anslutningen mot rutorna. Inget krom syns. Sen har jag bara folierat utsidan av handtagena. Så när handtagen går ut så syns kromet. Men firman som folierade rekomenderade detta så att det inte skulle ta i.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av thomas76 »

Så här blev det. Ser ljusare/mörkare ut i olika ljus/vinklar BildBild
Bild
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av helix »

Ser snyggt ut Thomas76. Jag funderar själv på att köra 35% bak då jag tycker 20% är för mörkt. Har även varit inne på 50% bak/bakruta, men frågan är om det knappt syns? Hur stor skillnad upplever du mellan 35 och 50? På bilderna ser det ganska snarlikt ut, men det är säkert bara bilderna som ljuger.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av thomas76 »

Ja det är svårt att få en bra uppfattning via bilder. Men det är inte så stor skillnad mellan 35 och 50. Bifogar en bild på dom olika toningsgraderna Bild
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Pro-Z »

Jag valde 20% bakom B-stoplen och 40% på förardörrarna. Jag är nöjd :)
Svårt att se på bilen nu inser jag dock...
22406005_10212091367173038_6945734961957444727_n.jpg
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Crappy »

Bara som en liten parantes.
Ni vet att det är totalförbjudet med solfilm på framdörrar, eller någon film överhuvudtaget. Inte ens polisen får igenom sin säkerhetsfilm på framdörrarna
Med film på framdörrarna blir det tvärstopp av de blå. Det är bara att rycka filmen när de tittar på.
Ryktet säger att de belagt en bil med körförbud för att föraren vägrade ta bort filmen
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Jocce »

Crappy skrev:
Bara som en liten parantes.
Ni vet att det är totalförbjudet med solfilm på framdörrar, eller någon film överhuvudtaget. Inte ens polisen får igenom sin säkerhetsfilm på framdörrarna
Med film på framdörrarna blir det tvärstopp av de blå. Det är bara att rycka filmen när de tittar på.
Ryktet säger att de belagt en bil med körförbud för att föraren vägrade ta bort filmen

Fullt medveten och tar den risken.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av e5m1r »

Crappy skrev:
Bara som en liten parantes.
Ni vet att det är totalförbjudet med solfilm på framdörrar, eller någon film överhuvudtaget. Inte ens polisen får igenom sin säkerhetsfilm på framdörrarna
Med film på framdörrarna blir det tvärstopp av de blå. Det är bara att rycka filmen när de tittar på.
Ryktet säger att de belagt en bil med körförbud för att föraren vägrade ta bort filmen
Nja
Först måste de bevisa att den är olaglig
Det kan de göra bara om de har mätutrustning med sig
Men de kan boka en tid åt dig på besiktning och då mäter dem och du får fel och får avlägsna eller körförbud...
Been there done that Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av joel80 »

Va?
Crappy pratade väl om besiktningen från början.

Jag ogillar skarpt otyget med toning på framrutorna. Svårare att få ögonkontakt med föraren i trafiken också vilket försvårar när man försöker samsas och få det att flyta smidigt. Även om man är gående/cyklist blir det ibland störande att man inte ser lite från från sidan om föraren i bilen har koll.

Borde vara fetare böter på otyget. Fängelse och straffarbete! ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av thomas76 »

3 år går fort och är nu det dax för första besiktningen och måste nog ta av toningen på fram rutorna. Enligt Ditec gick det bra om man värmde filmen innan man drar av den
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av Jocce »

thomas76 skrev:
3 år går fort och är nu det dax för första besiktningen och måste nog ta av toningen på fram rutorna. Enligt Ditec gick det bra om man värmde filmen innan man drar av den

Beror helt på besiktningsmannen/kvinnan.

Jag fick dra av min på framrutorna. Gick bra med bara ett rakblad, utan värmning.
Gjorde det på plats på besiktningen.

Sen får man ju göra rent efteråt med rakblad/t-röd osv (kanske mindre om man värmer).
Tänk dock på att toningen går lite nedanför kanten = var noga att få bort allt om det inte ska kladda på listerna.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av e5m1r »

Eller så kan man dra ner rutan koppla bort säkring
Finns inget som säger att du måste ha fungerande fönsterhissar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Eller så kan man dra ner rutan koppla bort säkring
Finns inget som säger att du måste ha fungerande fönsterhissar
Just det har jag funderat på flera gånger. Funkar verkligen den metoden?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tonade rutor Model S?

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
Eller så kan man dra ner rutan koppla bort säkring
Finns inget som säger att du måste ha fungerande fönsterhissar
Just det har jag funderat på flera gånger. Funkar verkligen den metoden?
Ser ingen anledning varför det inte skulle göra det
De finns inget som gör att de kan faila dig på detta
Sen kan de säkert jävlas men det är bara att stå på sig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar