Ladda på Åland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Ladda på Åland

Inlägg av Fredriksv »

Finns 230v uttag vid nabben, man matar dom med mynt, 20cent, vet inte om de fungerar eller hur länge man får el...
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ladda på Åland

Inlägg av Bod »

Ursäkta min okunnighet, var ligger nabben? Vi var på Åland idag och åt på Ångbåtsrestaurangen, den med äventyrsgolf vid östra marinan i Mariehamn. I och med att jag var osäker på laddmöjligheter på Åland ladddade jag på Grisslehamns Marina. Betalada 40kr samma som båtarna och fick ladda så länge jag ville. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Ladda på Åland

Inlägg av hasse_h »

Våra publika laddare dröjer... Men maila mig på hasse@aland.net om ni är är och behöver en dos trefas, så fixar vi det.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ladda på Åland

Inlägg av jeppe_sthlm »

Gammal tråd, men det var den jag hittade när jag sökte :-)

Vi ska till Åland på skördefest nästa helg - bor hos bekanta med sommarställe.

Kommer min svenska UMC att funka att ladda på Schuko där, eller åker man på liknande problem som i Norge?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Ladda på Åland

Inlägg av rockard »

jeppe_sthlm skrev:
Gammal tråd, men det var den jag hittade när jag sökte :-)

Vi ska till Åland på skördefest nästa helg - bor hos bekanta med sommarställe.

Kommer min svenska UMC att funka att ladda på Schuko där, eller åker man på liknande problem som i Norge?
Det funkar, ingen skillnad mot svenska uttag! Passa på att åka till Stallhagen, det är trevligt där och de har destination charger. Finns även Chademo utanför Sitkoffsgaraget om det skulle tryta, och Kantarellen (butik) ska ha någon form av laddare.
EDIT: Vinka om du ser mig, ska också dit. X med regnr som börjar på KCK. Visst bor du också i Solna? Blir väldigt snäv klubbträff om vi ses, Solnabor på Åland :)
Svart X75D -17
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ladda på Åland

Inlägg av Erxon »

Denna bild tog jag på laddstolpen vid Kantarellen i somras när vi där.
Det står en likadan laddningspunkt vid affären i Godby också.
åland-stolpe.JPG
Förhoppningsvis kan man se instruktionerna samt vem och hur man går tillväga för att få några elektroner.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ladda på Åland

Inlägg av jeppe_sthlm »

rockard skrev:
Det funkar, ingen skillnad mot svenska uttag! Passa på att åka till Stallhagen, det är trevligt där och de har destination charger. Finns även Chademo utanför Sitkoffsgaraget om det skulle tryta, och Kantarellen (butik) ska ha någon form av laddare.
EDIT: Vinka om du ser mig, ska också dit. X med regnr som börjar på KCK. Visst bor du också i Solna? Blir väldigt snäv klubbträff om vi ses, Solnabor på Åland :)
Lysande! Borde klara mig på en natts 1-fas, men är vi ändå ute och snurrar är det ju fint att ladda på lite.

Enligt uppladdning.nu ska det finnas en 22kW vid S-markt, där vi brukar handla när vi hälsar på.

Hehe - ja, jag bor i de bortglömda delarna av östra Solna i Bergshamra. Röd S som börjar med ETN. Vi kanske ses :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Ladda på Åland

Inlägg av improwise »

Stallhagen hade ett par platser såg jag i somras, även om jag aldrig använde dem. Sen finns det även en massa laddplatser på det där hyfsat nya statusbygget som heter något i stil med Hotell Havsvidden eller nåt sånt. En bit ut i skogen dock, men väl där var det Tesla skyltar överallt :)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ladda på Åland

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ha - våra vänner hade just dragit om elen i stugan. Gick, som man gör som elbilist och scoutade eluttag. Slog en flukt i elcentralen och där satt den: Den röda 3-fas handsken!

Lyckan var gjord :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar