Besiktning
Postat: 25 maj 2016 21:32
Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...
nä är det sant?HelectriC skrev:Lite som att en del eGolf ibland får upp i instrumentet att det är dags att byta motorolja
Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann haNicklas skrev:Jag besiktade min första elbil för snart 9 år sedan och det var riktigt roligt... Det började med att han gladeligen plockade ner slangen och kikade lite ibak... Sedan hukade han sig ner... Satte sig på knä, kikade under bilen. Kliade sig i huvudet (faktiskt ) och gick tillbaka till datorn i mitten...
- "Ahaa, det är en elbil!"
"Hmmm, ok...", Så hängde han fast slangen i backspegeln eftersom som han sa "Annars registrerar det inte"...
Många frågor blev det men inga anmärkningar
ja, det är en del eGolfägare i Norge som har fått upp lite intressanta meddelanden. JAg har ju tex en knapp som är till en fossilgolf där man kan stänga av "start/stopp mekanismen", som de flesta moderna fossiler har. Säkert nån på fabriken som sov när han monterade knappar till min bilTiborBlomhall skrev:nä är det sant?HelectriC skrev:Lite som att en del eGolf ibland får upp i instrumentet att det är dags att byta motorolja
Ja, då var det så (maskinen vägrade ta en 0:a i utsläpp), men nu borde dom uppdaterat sina rutiner... Kan man tyckaHelectriC skrev:Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann ha
12man skrev:undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer
Nja, jag har besiktigat elbilar i 14 år här i Jämtland och bortsett från utslitna knäpuckar efter avgasrörsletande så har det inte varit några problem (utom den gången de körde fast min Renault Express på bromsrullarna. Framhjulen var blöta och när bakhjulen stod i rullarna så hamnade framhjulen på den släta plåten till lyften och där var inte greppet det bästa...). Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren...Nicklas skrev:Ja, då var det så (maskinen vägrade ta en 0:a i utsläpp), men nu borde dom uppdaterat sina rutiner... Kan man tyckaHelectriC skrev:Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann ha
Ja, och förutom Outlandern så är det inte helt ovanligt med bilar som kan driva fossilt på ena axeln och elektriskt på andra. Volvo V60, Toyota RAV4, Lexus NX och säkert fler som jag glömt.gellerstam skrev:12man skrev:undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer
Nope, inte ovanligt. Mitsubishi Outlander PHEV har även den två elmotorer, en fram å en bak.
Ja, ja det är ju lite tid kvar för dem till besiktningen. Så det kan ju finnas endel ovana besiktningshen.
+1LarsL skrev:I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin
Det måste väl i så fall vara en av de första Model S som besiktas överhuvudtaget i Sverige? Min, uttagen november 2014, ska besiktas första gången senast 2018-10-31.MEL skrev:Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...
Sen när det ska öppna motorhuven och tittar och kliar sig i huvudet och tänker "var är motorn"mati skrev:Jag har funderat på det också. Vad gör bilprovningen med en Tesla egentligen? Vet de vad de ska göra? Letar de efter avgasröret och försöker de göra en avgaskontroll? Går bilen inte igenom besiktningen när de inte får fram några avgasvärden?
Berätta gärna hur det gick.
Det var nog tur att dom inte nappade! Bensinvärmare brukar vara helt utan rening.. Dom spyr ut avgaserna utan några filter. Du kunde ha torskat på det.lator skrev:Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren...