Sida 1 av 2

Re: Besiktning

Postat: 26 maj 2016 09:37
av Stefan T
Jag besiktigade min roadster sa dom den brummar inte så vi skiter i ta någon kontroll av avgaserna och OBDII

Re: Besiktning

Postat: 26 maj 2016 10:07
av 12man
undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer

Re: Besiktning

Postat: 26 maj 2016 10:15
av gellerstam
12man skrev:
undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer

Nope, inte ovanligt. Mitsubishi Outlander PHEV har även den två elmotorer, en fram å en bak. :-)

Ja, ja det är ju lite tid kvar för dem till besiktningen. Så det kan ju finnas endel ovana besiktningshen.

Re: Besiktning

Postat: 26 maj 2016 11:54
av lator
Nicklas skrev:
HelectriC skrev:
Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann ha :D
Ja, då var det så (maskinen vägrade ta en 0:a i utsläpp), men nu borde dom uppdaterat sina rutiner... Kan man tycka :roll:
Nja, jag har besiktigat elbilar i 14 år här i Jämtland och bortsett från utslitna knäpuckar efter avgasrörsletande så har det inte varit några problem (utom den gången de körde fast min Renault Express på bromsrullarna. Framhjulen var blöta och när bakhjulen stod i rullarna så hamnade framhjulen på den släta plåten till lyften och där var inte greppet det bästa...). Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren... :mrgreen:

Re: Besiktning

Postat: 26 maj 2016 11:59
av danni
gellerstam skrev:
12man skrev:
undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer

Nope, inte ovanligt. Mitsubishi Outlander PHEV har även den två elmotorer, en fram å en bak. :-)

Ja, ja det är ju lite tid kvar för dem till besiktningen. Så det kan ju finnas endel ovana besiktningshen.
Ja, och förutom Outlandern så är det inte helt ovanligt med bilar som kan driva fossilt på ena axeln och elektriskt på andra. Volvo V60, Toyota RAV4, Lexus NX och säkert fler som jag glömt.

Re: Besiktning

Postat: 27 maj 2016 22:01
av Jomol3
Ni som kör S kan vara beredda på fråga om chassinummer. Det ska enl larmtjänst sitta under tröskellist höger fram. Tesla finns inte med bland 4 hjulsdrivna bilar som kan köras i bromsprovare och skall provas på mätsträcka. Kan vara bra att påminna besiktningpersonalen om ni kör en D modell. Välkommna till Opus i Jägarvallen om ni har vägarna dit:) / Johan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Besiktning

Postat: 27 maj 2016 22:02
av Jomol3
Ligger i Linköping..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Besiktning

Postat: 27 maj 2016 22:15
av LarsL
Vad skulle ta skada på en D på en bromstestare? Det finns ingen fysisk koppling mellan bakhjul och framhjul som på en fyrhjuldriven bil vilken kan skadas.

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 10:31
av Jomol3
Troligen inga problem. Men är det inte utprovat körs alternativ bromskontroll. Vi får se i framtiden om den kommer med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 10:52
av LarsL
I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin :)

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 11:24
av Lembritt
LarsL skrev:
I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin :)
+1 :D

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 11:33
av bylund
MEL skrev:
Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...
Det måste väl i så fall vara en av de första Model S som besiktas överhuvudtaget i Sverige? Min, uttagen november 2014, ska besiktas första gången senast 2018-10-31.

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 19:34
av Strandnet
mati skrev:
Jag har funderat på det också. Vad gör bilprovningen med en Tesla egentligen? Vet de vad de ska göra? Letar de efter avgasröret och försöker de göra en avgaskontroll? Går bilen inte igenom besiktningen när de inte får fram några avgasvärden?
Berätta gärna hur det gick.
Sen när det ska öppna motorhuven och tittar och kliar sig i huvudet och tänker "var är motorn"

/Tesladrömmare

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 19:54
av joel80
lator skrev:
Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren... :mrgreen:
Det var nog tur att dom inte nappade! Bensinvärmare brukar vara helt utan rening.. Dom spyr ut avgaserna utan några filter. Du kunde ha torskat på det. ;)

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 12:27
av MEL
Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 13:29
av Svenssons
MEL skrev:
Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.
Är det inte där som varningstriangeln förvaras? På Model X finns i alla fall ett litet fack för triangeln.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 14:23
av Mickep
Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick. (dvs bromsar, kollar chassit efter rost och sprickor, mönsterdjup på däcken, lysen et.c.) Finns det så mycket att kolla på där? Borde de plocka bort batteriet för att se hur undersidan ser ut? De har också en tjänst där de går igenom begagnade bilar, men hur gör man för att avgöra om en elbilsmotor är i bra skick eller inte? Skall de kolla efter felkoder? Det känns rätt så meningslös ifall man bara far dit och det enda besiktningsmannen kan titta på hur väl man tvättat bilen för inga motordelar är åtkomliga. borde protokollet ändras så man ex kollar statusen på batteriet? besiktningsprotokoll utan anmärkning brukar vara ett bra argument när man skall sälja bilen, men hur blir det i framtiden?

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 14:54
av Nicklas
Mickep skrev:
Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick.
Det finns ju fortfarande en massa saker som är samma:
- bromsar
- stötdämpare
- fjäder
- spolarvätska
- torkarblad
- däck
- olovliga monteringar (dragkrok etc)
- ljusinställning
- gulhet på blinkers

... Det finns en massa knasiga saker folk gör med sina bilar och jag tycker det känns tryggt att det rutinmässigt kontrolleras vad som åker runt på vägarna. :roll:

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 18:39
av MEL
Absolut fyller besiktningen en funktion även för elbilar, däremot kanske vissa delar av kontrollen kan vidareutvecklas.

De kollar ju balkar och fästen, kanske skulle man vid besiktning kunna få en förvarning om det som HelectriC råkade ut för när fästpunkter till hjulupphängningen plötsligt gav vika.

Just titten under huven gav dock inget. Paketet med varningstriangeln hade jag redan tagit fram.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 18:57
av leiflodde
Besiktningen kan (nog) inte visuellt upptäcka materialfel som HelectriC råkade utför om dessa fel inte är öppna mot ytan. För inneslutna fel krävs röntgen eller ultraljud för att upptäcka dessa ev. defekter.

Jag har idag ställt frågan till (obs inget försäljningstrick) vårt dotterbolag som jobbar med bilbesiktning om vad som gäller för oss elbilsägare och hoppas kunna ge besked snarast om vad man kollar på.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 22:07
av LarsL
Rost kollas väl knappast längre på bilar. Förra bilen jag hade var utrustad med ett extra golv i plast som täckte hela undersidan, ingen gång kollades något under det golvet. Ser det därför som helt otänkbart att de skulle lossa ett batteri för att kolla under det.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 22:15
av Steffen
Besiktigade mc:n igår. Ducati. De tyckte hon lät för mycket och att regskylten var för liten. Dessa trafiksäkerhetsdetaljer kommer aldrig vara aktuella med Ewelyn.

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:01
av Viper
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:09
av Bod
Hur är det TLMS. Måste de fungera när man besiktigar bilen?

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:18
av Viper
Jag ändrar mig efter en googling ... verkar inte vara krav på det?